Suuryritys pienen asiakkaana

Anonyymi-ap

Millaisia kokemuksia tuosta on? Olen (yhden henkilön Oy) toimittanut tuotetta yhdelle pienehkölle yrityksellä kymmenisen vuotta. Muutama vuosi sitten suuri pörssiyhtiö osti tuon asiakkaani ja sulautti sen itseensä. Sen jälkeen on homma mennyt vaikeammaksi, mutta kuitenkin kauppa on jatkunut.

Nyt pitäisi täyttää todella pitkä kyselylista toimittajaksi hyväksyntää varten. Pitäisi olla monenlaista suunnitelmaa ja dokumenttia sekä antaa hyvin tarkkoja taloustietoja, joita en kaikkia edes osaa laskea. Onko muilla vastaavia ongelmia? Miten olette noista selvinneet?

Tuo on ollut tärkein asiakkaani, joten en voi vain jättää väliin.

6

112

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö oma tilitoimistosi osaa auttaa noiden tunnuslukujen kokoamisessa ja laskemisessa?

Samanlaisia tekemällä tehdyn tuntuisia, outoja kyselykaavakkeita joutuu täyttämään jos vaikka hakee Business Finlandilta jotakin tukirahan tyyppistä. Yleensä jostakin paikasta saa neuvoja ainakin näihin kaavakkeisiin.

Eivät ne silloin enää vaikeita ole täyttää. Mutta täysin tarpeettoman tiedon keräämisiltä ne silti edelleen tuntuu.

Kannattaa tehdä vaan ne kaikki shittipaperitkin, jos meinaa apurahoja saada taikka alihankinnan busineksessa pysyä.

• Anonyymi

Pitää kysyä tilitoimistosta. Sekin on pikkufirma, jolla tuskin on kokemusta isojen firmojen tunnuslukujen laskennasta.

Ei niitä kaikkia papereita ihan tuosta vaan tehdä, jos haluaa kuitenkin rehellinen olla. Puhumattakaan laatujärjestelmästä auditointeineen, mutta sitä ei kai suoranaisesti vaadita.

• Anonyymi

Yleensä isoilla firmoilla on erilaisia esim. laatusertifikaatteja ja se edellyttää myös alihankkijoiden auditointia. Tämän takia kyseltitä. Lisäksi laskuja ei usein voi lähettää ilman ostotilausta ja summan täsmättävä sentilleen. Maksuaika voi olla myös pitkä.
      Jos tuo lapun täyttäminen on vaikeaa niin 1 vaihtoehto hakea heille töihin tai etsiä pienempiä asiakkaita.

• Anonyymi

Tuo on aivan jokapäiväistä, että lasku vaatii tilauksen ja tietysti laskun on vastattava tilausta.

Laatujärjestelmät kanssa tuli tututksi, kun olin töissä isossa yrityksessä. Aika raskasta ja kallista taitaa olla sellaisen saaminen ja ylläpito pienelle yritykselle. Suoraan sanoen typerintä hommaa missä olen ollut mukana tuo laatujärjestelmä auditointeineen. Kauhea kasa papereita, joita kukaan ei lukenut.

Voihan sitä töihin hakea, mutta eivät he halua itse suunnitella ja valmistaa tuotetta, minkä heille suunnittelen ja valmistan. Enkä ole kiinnostunut 9-17 työstä enää ellei ole pakko.

Muitakin asiakkaita on. Ympäri maailmaa ja osa varsin isoja yrityksiä, mutta niille olen myynyt vain yksittäisiä kappaleita ilman mitään vastaavaa. Tämä asikas tuo yli puolet liikevaihdosta eikä sitä ole helppo korvata. Tuotteeni on varsin kapealle alalle suunnattu.

• Anonyymi

"Suoraan sanoen typerintä hommaa missä olen ollut mukana
      tuo laatujärjestelmä auditointeineen."

Noittenhan ISO-9001 laatujärjestelmien pitäisi taata, että jos vaikka joku osaava, avaintason työntekijä sairastuu tai lähtee pois firmasta, niin heti voidaan avata ISO9001-mappi, ja katsoa siitä tilalle nimetty, osaava varamies.
      Tämmöistä mappijärjestelmää kuulemma isot tilaaja-asiakkaat arvostaa kovasti.

Minusta on aina kuulostanut täydeltä peperiselta humpuukilta tuollaiset ISO-laatujutut. Miksi muka jotakin mappeja jaksaisi joku henkilökunta pitää tuolla tavalla koko ajan ajan tasalla? Hyvä kun ehtivät omat hommansa päivittäin hoitaa, ja illalla kaljalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      79
      2478
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1921
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      145
      1691
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      117
      1684
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1649
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      22
      1407
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1397
    9. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1299
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1180
    Aihe