Jos perävetolaite irtoaa/vääntyy kivelleajossa, niin sehän jos itsessään saatta aiheuttaa uppomaisvaaran?
Asaa en siis tunne sen enempää, mutta viime kesänä ostin traileripurren ja harjoittelin purjehtimaan (perämoottorilla). Sitten siinä harjoittelun aikana vene alkoi ajatumaan sivuttain ja ajautui matalaan ja jäi kiinni kölistä pohjaan. Lähti koneella ajamalla pois ja mitään vahinkoa/ongelmaa ei ollut tai tullut.
Jälkeenpäin vaan mietin, että jos purjeveneessä on perävetolaite ja vastaava tapahtuu syystä tai toisesta tuollaiselle veneelle, ja jos käy huono tuuri ja vene ajautuu kivelle ja vääntää perävetolaitetta irti tai muuten, niin eikä siellä pohjassa ole aika iso aukko josta vesi pääsee sisään jos se repeytyy?
Jos perävetolaite irtoaa/vääntyy kivelleajossa?
6
133
Vastaukset
- Anonyymi
Periaatteessa joo, muttei taida perimätieto muistaa tuollaisia tapauksia. Moottoriveneillä kyllä aika yleistä, kun niissä ei ole sitä köliä. Itselläkin käynyt moottoriveneen vetolaite muutamaan otteeseen pohjassa, ja se on aivan eri tavalla kuumottava tilanne kuin purjeveneessä pohjakosketus, joka osuu miltei poikkeuksetta köliin.
- Anonyymi
Noi on aina tapaus kohtaisia. Kun tilanteet ja veneet poikkeavat toisistaan kovasttikkin.
Itse näen suurimpana riskinä tuota vetolaitetta koskien purjehtimisen isompaan ammattilais verkkoon, ja se lumpsahtaa kölin ali nousten vetariin kiinni. Näitä on avomerellä tarjolla välillä...
Toinen riski on kivilleajo kölin osuessa etureunasta alakulmasta reippaammalla vauhdilla, tämä lyö valtavalla voimalla kölin takakulmaa rungosta sisään.
Riippuen suunnittelun ja rakentamisen tasosta ja koneen paikasta voi isku aiheuttaa vain laminointien pikku vaurioita pilssin tuki palkeissa tai ikävämmin reiän/halkeaman pohjaan tai pahimmillaan tuonne vetarin kohdille.
Harvinaista, että uppoaisi, teoriassa joo...
- Anonyymi
Purjevenevetolaite on varsin hyvin suojassa kölin ja peräsimen välissä. En ole koskaan kuullut sen osuvan kiveen. Pitäisi olla hyvin poikkeuksellinen tilanne ja kivi, jotta tuo olisi mahdollista.
Purjevenevetolaite on lisäksi varsin tukevasti kiinni eli ei ihan helppolla osumastakaan vuotoa aiheutaisi. - Anonyymi
Itse en ole koskaan kuullut että noin voisi tapahtua, mutta sellaista olen kuullut että eräs vene Atlantilla joutui orcan hyökkäyksen kohteeksi ja kolhi vetolaitteen (vuoto) ja menetti peräsimensä. Ohjailykyvytön vene ja vuoto pohjassa. Tuossa tilanteessa ei kovin hyvä homma.
- Anonyymi
Sisäperämoottoreissa on peräpeilin sisäpuolella polttomoottori, ja ulkopuolella perävetolaite. En ole koskaan nähnyt tai edes kuullut että purjeveneessä olisi käytetty perävetolaitetta, joten sellaisia ei purjeveneissä välttämättä ole edes olemassa.
Pienemmissä purjeveneissä käytetään usein perämoottoreita, ja niistähän aloittajalla on jo omiakin kokemuksia.
Isommissa purjeveneissä käytettävissä sisämoottoreissa on kaksi selvästi yleisintä tapaa voimansiirron järjestämiseen potkurin ja moottorin välille.
1) S-vetolaite (ei siis suinkaan perävetolaite) pohjan alle. Se ei ole käännettävissä ohjausta varten (vaikka yksittäistapauksia tiedän olevan joissa käännettävyys on saatu aikaan, mutta sellaisia ei liene valmiina myynnissä). Sijainti on yleensä kölin ja peräsimen välissä, ei siis edes perässä.
2) Akseliveto joko suoraan koneen ja vaihteiston takana, tai V-vaihde, millä akselien suunta muuttuu ~160 astetta vaihteistossa itsessään. Kummassakaan kakkoskohdan vaihtoehdossa ei ole minkäänlaista vetolaitetta, vaan voimansiirto on toteutettu erillisin komponentein: (akselitiiviste, vannasputki, akselilaakeri ja sen tuenta, ym.)
Mikään ei estä rakentamasta konekoppaa siten, että se muodostaa samalla vesi- ja painetiiviin erillisen osastonsa, jonka ilmanoton, pakokaasujen poiston ja jäähdytysveden läpiviennit läpäisevät vesitiiviisti toteutettuna. S-vetolaitteen tapauksessa se on silloin kokonaisuudessaan järjestettävästi osastoinnin sisään, joten vuoto osaston sisällä ei vuoda oikein toteutettuna pisaraakaan muualle veneeseen. Akselivedon tapauksessa kyseisen osaston läpäisee myös pyörivä akseli vannasputkineen. Muutostyöt ovat rakenteellisesti varsin yksinkertaisia toteuttaa myös jälkikäteen jos vuodon mahdollisuus noihin liittyen huolestuttaa. Merkittäviä lisäkustannuksia syntyy lähinnä tarvittavien sisutusmuutosten seurauksena, joilta välttyy jos nuo asiat huomioidaan jo ennen uuden veneen rakentamisen aloittamista.- Anonyymi
Yanmaria ainakin saa ZF:n kääntyvällä SD 15 SPP:llä, jolloin purjeveneeseenkin saa joystickohjauksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465437Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5662008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781135Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 77983
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50833Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58758