Onko sähköpyörien välitykset järkeviä?

Anonyymi-ap

Ihan uteliaisuudesta ja avoimin mielin olen jonkin verran katsellut erilaisten sähköpyörien tietoja. Eräässä kaupunkikäyttöön tarkoitetussa pyörässä oli 48 piikkinen eturatas pienimmän takarattaan ollessa 11 piikkinen. 70rpm kadenssilla tämä tarkoittaisi noin 40km/h nopeutta. Avustus loppuu kuitenkin 25km/h kohdalla eikä ainakaan itsellä ole näköhavaintoja että joku olisi ajanut tavallisella sähköpyörällä huomattavan kovaa. Aika monessa näyttää olevan noin 40 piikkinen eturatas ja sekin on mielestäni ylioptimistinen valinta ottaen huomioon tavanomaiset ajonopeudet arkikäytössä.

Yksi yleinen havainto on se että sähköpyörillä ajetaan pienemmällä kadenssilla kuin tavanomaisilla. Keskiverto arkipyöräilijän vauhti arkiajossa on alle 20km/h tavanomaisella pyörällä eikä se omien havaintojen mukaan juuri nouse vaikka ajaisi sähköpyörällä. Ylämäet ja vastatuuliosuudet toki menevät vauhdikkaammin avustettuna. Arkipyöräilyssä itsekin ajan suhteellisen matalla kadenssilla mutta kannustaako sähköavustus ajamaan liian pienellä kadenssilla? Pieni kadenssi tarkoittaa käytännössä sitä että voimaa pitää käyttää enemmän. Tuli se sitten lihaksesta tai moottorista. Tämä taasen kuluttaa enemmän voimansiirtoa. Asiaa voi miettiä myös siitä näkökulmasta että turhaan käytetty sähköavustus on turhaan käytetty resurssi mikä ei ole ekologisesti järkevää.

11

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköavusteisessa pyörissä kannattaa muistaa, että vaikka avustus loppuu 25km/h nopeuteen, niin mikäänhän ei estä ajamasta kovempaa ilman avustusta. Ruuppuen käytettävästä moottorimallista, niin tuon avustusnopeuden yläpuolella ajettuna tietyt moottorit eivät aiheuta ylimääräistä vastustusta ajamiseen juurikaan, joten kovemmat nopeudet ovat aivan helposti saavutettavissa samalla tavalla kuin ei sähköavusteisissa pyörissäkin.

      Itse huomannut samaa, eli osa sähköavusteisilla pyörillä ajavista ajavat hyvin alhaisella kadenssilla (=liian suurella vaihteella nopeuteen nähden) joka ei välttämättä ole optimaalinen asia ollenkaan.

      • Anonyymi

        Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane+ https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan +25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.

        Monessa xc pyörässä on huomattavasti pienempi eturatas,


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.

        Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.

        Itselläni on esimerkiksi myös tuolla samalla Fazuan sähkötekniikalla (joka siis suunniteltu sillä lähtökohdalla että aiheuttaa mahdollisimman vähän vastusta avustuksen lakattua) oleva sähköpyöräksi kevyenkö (noin 16kg) XC maasturi joka 34T eturattaalla ja 11T pienimmällä takarattaalla. Vaikka tosiaan maastopyörä, niin todella helposti ajaa selvästi yli 25km./h nopeuksia vaikka avustus lakannut.
        https://aijaa.com/jioO7f


    • Anonyymi

      Ajan yleensä 0rpm kadenssilla pyörälläni. Kuka jaksaa pyörittää polkimia lumisissa ja liukkailla teillä? Keskityn mieluummin selviytymiseen.

    • Anonyymi

      Tuota Anitkaa onkin kiva ajaa, etenkin akkumööttöri päällä taka-taka-taka-takaapäin laulua lauleskellen, kahdella gymmillä.

      • Anonyymi

        Anitkakin kytkee rajoittimen pois jo tuhannesta eurosta. Kylä lähtee, nääs.


    • Anonyymi

      Järkevin sähköpyörässä olisi 32 hampainen edessä ja pienin takana 12. Tuolla saavutettaisiin 70rpm kadenssilla laillinen 25km/h nopeus.

    • Anonyymi

      Työskenteleekö Anitka Kivijalassa, olisi Fitting tarve ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe