Ihan uteliaisuudesta ja avoimin mielin olen jonkin verran katsellut erilaisten sähköpyörien tietoja. Eräässä kaupunkikäyttöön tarkoitetussa pyörässä oli 48 piikkinen eturatas pienimmän takarattaan ollessa 11 piikkinen. 70rpm kadenssilla tämä tarkoittaisi noin 40km/h nopeutta. Avustus loppuu kuitenkin 25km/h kohdalla eikä ainakaan itsellä ole näköhavaintoja että joku olisi ajanut tavallisella sähköpyörällä huomattavan kovaa. Aika monessa näyttää olevan noin 40 piikkinen eturatas ja sekin on mielestäni ylioptimistinen valinta ottaen huomioon tavanomaiset ajonopeudet arkikäytössä.
Yksi yleinen havainto on se että sähköpyörillä ajetaan pienemmällä kadenssilla kuin tavanomaisilla. Keskiverto arkipyöräilijän vauhti arkiajossa on alle 20km/h tavanomaisella pyörällä eikä se omien havaintojen mukaan juuri nouse vaikka ajaisi sähköpyörällä. Ylämäet ja vastatuuliosuudet toki menevät vauhdikkaammin avustettuna. Arkipyöräilyssä itsekin ajan suhteellisen matalla kadenssilla mutta kannustaako sähköavustus ajamaan liian pienellä kadenssilla? Pieni kadenssi tarkoittaa käytännössä sitä että voimaa pitää käyttää enemmän. Tuli se sitten lihaksesta tai moottorista. Tämä taasen kuluttaa enemmän voimansiirtoa. Asiaa voi miettiä myös siitä näkökulmasta että turhaan käytetty sähköavustus on turhaan käytetty resurssi mikä ei ole ekologisesti järkevää.
Onko sähköpyörien välitykset järkeviä?
11
597
Vastaukset
Sähköavusteisessa pyörissä kannattaa muistaa, että vaikka avustus loppuu 25km/h nopeuteen, niin mikäänhän ei estä ajamasta kovempaa ilman avustusta. Ruuppuen käytettävästä moottorimallista, niin tuon avustusnopeuden yläpuolella ajettuna tietyt moottorit eivät aiheuta ylimääräistä vastustusta ajamiseen juurikaan, joten kovemmat nopeudet ovat aivan helposti saavutettavissa samalla tavalla kuin ei sähköavusteisissa pyörissäkin.
Itse huomannut samaa, eli osa sähköavusteisilla pyörillä ajavista ajavat hyvin alhaisella kadenssilla (=liian suurella vaihteella nopeuteen nähden) joka ei välttämättä ole optimaalinen asia ollenkaan.- Anonyymi
Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?
Anonyymi kirjoitti:
Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?
Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane+ https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan +25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).
Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).
Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.Monessa xc pyörässä on huomattavasti pienempi eturatas,
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).
Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.
Anonyymi kirjoitti:
Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.
Itselläni on esimerkiksi myös tuolla samalla Fazuan sähkötekniikalla (joka siis suunniteltu sillä lähtökohdalla että aiheuttaa mahdollisimman vähän vastusta avustuksen lakattua) oleva sähköpyöräksi kevyenkö (noin 16kg) XC maasturi joka 34T eturattaalla ja 11T pienimmällä takarattaalla. Vaikka tosiaan maastopyörä, niin todella helposti ajaa selvästi yli 25km./h nopeuksia vaikka avustus lakannut.
https://aijaa.com/jioO7f
- Anonyymi
Ajan yleensä 0rpm kadenssilla pyörälläni. Kuka jaksaa pyörittää polkimia lumisissa ja liukkailla teillä? Keskityn mieluummin selviytymiseen.
- Anonyymi
Tuota Anitkaa onkin kiva ajaa, etenkin akkumööttöri päällä taka-taka-taka-takaapäin laulua lauleskellen, kahdella gymmillä.
- Anonyymi
Anitkakin kytkee rajoittimen pois jo tuhannesta eurosta. Kylä lähtee, nääs.
- Anonyymi
Järkevin sähköpyörässä olisi 32 hampainen edessä ja pienin takana 12. Tuolla saavutettaisiin 70rpm kadenssilla laillinen 25km/h nopeus.
- Anonyymi
Työskenteleekö Anitka Kivijalassa, olisi Fitting tarve ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219