Jos kartetaan, oletko koskaan miettinyt, mihin se voisi perustua?
5. Moos. 21.luvusta
》20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen hän ei ota kuullakseen, mitä
me sanomme, vaan on irstailija ja juomari'.
21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.《
1.Korint. 5. luvusta
》9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; ..
11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä ..
te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
13 Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."《
2. Joh. 1. luvusta
》Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.《
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
11 sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.《
Karttamisesta yleensäkin
39
167
Vastaukset
- Anonyymi
2. Joh.1. luvussa ja Tiituskirjeen 3. luvussa viitataan niihin ihmisiin jotka eivät hyväksy 5. Moos. 21 luvussa, 1. Korint 5. luvussa, 2. Joh. kirjeen 1. luvussa ja Tiituskirjeen 3. luvussa olevia karttamiseen liittyviä syitä ja periaatetta. Heitä voidaan mainittujen raamatunkohtien perusteella pitää harhaoppisina.
- Anonyymi
Johanneksenpojan kotisivuilla kaiken muun hyvän lisäksi on käsitelty vartiotornin mököttämismääräyksiä, ja kuinka ne oikeasti ovat vastoin Raamatun jakeita, vaikka lahkojohto on mielestään ollut ovela muotoillessaan juttunsa ikään kuin raamatulliseksi.
- Anonyymi
Ihmistä, joka ei hyväksy oikeutusta karttamiseen Raamatullisin perustein ja karttamisen periaatetta, voidaan havaita kapinoivan itse Jumalaa vastaan. Jumala on henkeyttänyt Raamatussa olevat ohjeet siitäkin miten harhaoppiseen ihmiseen tulee suhtautua. Raamatun ohjeet suojelevat Jumalan uskollisia palvojia niiltä, jotka Raamatussa kerrotuin ohjein voidaan tunnistaa kuuluvan pahoihin ihmisiin.
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta,《 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmistä, joka ei hyväksy oikeutusta karttamiseen Raamatullisin perustein ja karttamisen periaatetta, voidaan havaita kapinoivan itse Jumalaa vastaan. Jumala on henkeyttänyt Raamatussa olevat ohjeet siitäkin miten harhaoppiseen ihmiseen tulee suhtautua. Raamatun ohjeet suojelevat Jumalan uskollisia palvojia niiltä, jotka Raamatussa kerrotuin ohjein voidaan tunnistaa kuuluvan pahoihin ihmisiin.
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta,《Kaikki eivät niin pahoja ole. Mutta karttamiseen riittää milloin mikin teksistu syy, että saadaan ihminen vankilassa pysymäään kontrollin ja seurannan alaisena. Jt uskonto on vankila. Raamatussa sanotaan, että missä Jumalan henki on , siellä on vapaus. Tämä ei toteudu JU uskonnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki eivät niin pahoja ole. Mutta karttamiseen riittää milloin mikin teksistu syy, että saadaan ihminen vankilassa pysymäään kontrollin ja seurannan alaisena. Jt uskonto on vankila. Raamatussa sanotaan, että missä Jumalan henki on , siellä on vapaus. Tämä ei toteudu JU uskonnossa.
2.Kor. 3:17 ”Missä Jumalan henki on, siellä on vapaus. ” JT ei ole muuta sanomista puolustukseksi tähän kuin peräilmasta puhuminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta,《Monet kristityt karttavatkin Jehovan todistajia, koska pitävät heitä harhaoppisina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet kristityt karttavatkin Jehovan todistajia, koska pitävät heitä harhaoppisina.
Todistajat ovat vastenmielisiä monelle, koska he ovat tekemisissä vain värvätäkseen, ja siinä käyttävät valehtelemista kaikin puolin. Tälle on omistettu oma lahkoslangi-ilmauksensakin, teokraattinen sodankäynti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta,《Harhaoppia taas on vartiotorni pullollaan.
Esim. suorasanaisen Raamatun ilmoituksen, Sana oli Jumala, eli Jeesus oli Jumala, vartiotorni kieltää.
Käyttää aikoinaan adventisteilta kopsattua lausetta "Jeesus oli enkeli", jonka adventistit itse ovat jo erehdykseksi huomanneet ja hylänneet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta,《JT:t ovat harhaoppisia. Heillä on toisenlainen evankeliumi. Gal.1:6-9.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JT:t ovat harhaoppisia. Heillä on toisenlainen evankeliumi. Gal.1:6-9.
Harhaoppisia ja vääriä opettajia tulee varoa, tähän myös 2. Johanneksen kirjeen kehoitus liittyi. Väärää evankeliumia opettavaa ei pitänyt toivottaa tervetulleeksi luoksensa. Vartiotorni on tehnyt tästä kiellon tervehtiä kadulla, mikä on vain typerää ja huonoa käytöstä. Sekin piti Leinosen kiistää, ilmeisesti totuus hävetti: "Kyllä tervehditään", hän reippaasti väitti televisiossa Hyvät pahat ja rumat -ohjelmassa taannoin. Ei kuitenkaan tervehditä, ainakaan yleensä, eikä jos noudatetaan järjestön kehoituksia. Eipä ollut Veikon sanomisiin luottamista tuollakaan kertaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta,《Jehovan todistajat itsekään eivät noudata Raamatussa olevia karttamisohjeita sellaisenaan, vaan heidän järjestönsä tekemää tulkintaa. Raamattu ei esimerkiksi mainitse mitään oikeuskomiteasta, joka päättää koko seurakunnan puolesta kuka erotetaan, eikä siellä ole sanottu, että karttamatta jättäminen olisi erottamisperuste. Kaikki väärinteot eivät todistajissakaan ole asioita, joiden perusteella voitaisiin kutsua koolle oikeuskomitea, mutta "tarpeeton yhteydenpito" erotettuun on. Millä raamatunkohdalla tällainen jaottelu on tehty? Ei millään, vaan järjestön määräyksellä. Toisaalta todistajatkin saavat olla tekemisissä erotettujen kanssa tietyissä tilanteissa, vaikka ei Raamattu niistäkään mainitse mitään. Esimerkiksi vanhimmat saavat tavata erotettuja paluuaikeita tiedustellakseen aika ajoin.
Siitä miten paljon Vartiotorni on joutunut kirjoittamaan asiasta ja ohjeistamaan karttamisjärjestelyä, myös sitä välillä muuttaen, itsessään jo näkee miten kaukana karttaminen on siitä mitä Raamatussa lukee. Muutenhan Raamattu sellaisenaan riittäisi karttamisen ohjeeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki eivät niin pahoja ole. Mutta karttamiseen riittää milloin mikin teksistu syy, että saadaan ihminen vankilassa pysymäään kontrollin ja seurannan alaisena. Jt uskonto on vankila. Raamatussa sanotaan, että missä Jumalan henki on , siellä on vapaus. Tämä ei toteudu JU uskonnossa.
Jehovan todistajissa paha ihminen tarkoittaa sellaista, joka ei alistu hallintoelimen määräysvaltaan. Järjestöä verrataan Nooan arkkiin ja tottelevaisuus järjestöä kohtaan ratkaisee harmageddonista selviytymisen. Oikeastaan Jehovan todistajan täytyykin uskoa, että järjestön opin torjuva henkilö on paha, koska muutenhan hän joutuisi ajattelemaan, että Jehova tappaa harmageddonissa ihmisiä, jotka eivät ole pahoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiituskirje 3. luvusta
》10 Harhaoppista ihmistä karta,《Mitä arvelette, olisiko Jeesus jakanut Isältään saamaansa pyhää henkeä sellaisten kirkkokuntien seurakunnille, jotka hyväksyisivät keskuudessaan paatuneet katumattomat Jumalan pilkkaajat, irstauden harjoittajat, varkaat, murhaajat ja avionrikkojat tai sellaiset, jotka yrittäisivät tukahduttaa hyvän uutisen saarnaamisen?
Matt. 28:18-20
》Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.《
Aposr.1:8
》vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani - - aina maan ääriin saakka《
On kirkkoja, jotka ovat hyväksyneet seurakuntansa jäseniksi paatuneet katumattomat pahuuden harjoittajat, erottamatta heitä seurakuntansa yhteydestä. Tällaiset seurakunnat ovat toimettomia rauhan hyvän uutisen saarnaamisessa ja opettamisessa. Rauhan hyvän uutisen sijaan he siunaavat omia uskonveljiään tappamaan lähtevät sotilaat, ja heidän aseensa ja ajoneuvonsa, kuten tekivät aikoinaan keisarit kehittämänsä sotilaspapiston voimin hyvin pian laajan luopumuksen jälkeen 100 - 360 jKr. Ne ovat varoittavia esimerkkejä niistä seurakunnista, jotka eivät tottele Raamatun ohjeita pahojen karttamisesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä arvelette, olisiko Jeesus jakanut Isältään saamaansa pyhää henkeä sellaisten kirkkokuntien seurakunnille, jotka hyväksyisivät keskuudessaan paatuneet katumattomat Jumalan pilkkaajat, irstauden harjoittajat, varkaat, murhaajat ja avionrikkojat tai sellaiset, jotka yrittäisivät tukahduttaa hyvän uutisen saarnaamisen?
Matt. 28:18-20
》Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.《
Aposr.1:8
》vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani - - aina maan ääriin saakka《
On kirkkoja, jotka ovat hyväksyneet seurakuntansa jäseniksi paatuneet katumattomat pahuuden harjoittajat, erottamatta heitä seurakuntansa yhteydestä. Tällaiset seurakunnat ovat toimettomia rauhan hyvän uutisen saarnaamisessa ja opettamisessa. Rauhan hyvän uutisen sijaan he siunaavat omia uskonveljiään tappamaan lähtevät sotilaat, ja heidän aseensa ja ajoneuvonsa, kuten tekivät aikoinaan keisarit kehittämänsä sotilaspapiston voimin hyvin pian laajan luopumuksen jälkeen 100 - 360 jKr. Ne ovat varoittavia esimerkkejä niistä seurakunnista, jotka eivät tottele Raamatun ohjeita pahojen karttamisesta.Mitä itse arvelet? Näytäpä sieltä raamatustasi, missä siellä käsketään mököttämään erotetulle niin ettei päivää sanota.
- Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17776057N
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
Ei tarvitse karttaa, kun päästää raamatun mukaisesti Peräilmaa. Aina on tilaa vielä yhdelle, jos laskee Peräilmaa. Näin sanotaan aivan alkualkualkualkualkualkualkuraamatussa mooseksen kirjeessä vaarao Hatspethuphille ja ylipappi Hutsplutshille vuonna 607 perjantaina.
- Anonyymi
Vaikka kuinka karttamista kutsuttaisi "rakkaudelliseksi järjestelyksi", se on kaikkea muuta kuin rakkaudellista. Suuri joukko Jehovan todistajia tiedostaa tämän, mutta juuri kartetuksi tulemisen pelko sulkee suut. Ja kaiken takana on hallintoelin, muutama itsensä ylentänyt ihminen. Oikeasti olemme kaikki Jumalan silmissä täysin tasa-arvoisia. Kastijakoa ei ole, ei nyt eikä tulevassa maailmassa.
- Anonyymi
Väite järjestelyn rakkaudellisuudesta on käsittämätön, kun sekä karttajat että kartettu siitä kärsivät. Ja jos karttaminen jossain tapauksessa onnistuukin saamaan erotetun takaisin seurakuntaan sosiaalisten suhteiden palauttamiseksi, mitä hyötyä siitä kenellekään lopulta on, jos kyseessä ei aito uskova vaan sosiaalisilla suhteilla näyttelemään kiristetty?
Itse asiassa Vartiotornikin paheksuu perhesuhteilla kiristämistä uskonasioissa, ainakin jos se kohdistuu sellaiseen, joka haluaisi liittyä Jehovan todistajiin lähipiirinsä vastustaessa. Järjestö siis tuomitsee seuraavassa itse itsensä:
"Ketään ei saisi pakottaa palvomaan tavalla, jota hän itse ei voi hyväksyä, tai valitsemaan uskonnon ja perheen välillä." (Herätkää! -lehti, heinäkuu 2009 s. 29)
Uskonnollinen tai maailmankatsomuksellinen näkemys pitäisi saada valita ja sitä pitäisi halutessaan saada vaihtaa ilman painostusta suuntaan tai toiseen. Jos katsoo oikeudekseen tehdä toiselle jotain, mitä hän ei halua itselleen tehtävän, ja oikeuttaa tämän "hänen parhaakseen" tai "rakkaudellisesti" toimimisella, ollaan vaarallisilla vesillä.
- Anonyymi
1 Kor. 5:s luku kirjoittaa veljestä. Siis sellaisesta joka VIELÄ on seurakunnassa.
Seurakunnasta poistettu on kuin " kansojen ihminen". Mökötättekö heille? Ettekö puhu heille mitään? Ettekö tervehdi?
2 Joh. kirjeen kohdassa kirjoitetaan itse asiassa JT:sta. Heillä on toisenlainen evankeliumi josta kirjoittaa Gal.1: 6-9. Tämä toisenlainen evankeliumi tekee heistä kirottuja jakeen 9 mukaan.
Tiitus 3 kirjoittaa samasta asiasta kuin edelliset kohdat.
Mooseksen kirjan kohtaan on turha edes viitata. Emme ole Mooseksen lain alaisia.- Anonyymi
Seurakuntakurin tarkoitus ei tosiaan ollut, että väärintekijälle alettaisiin mököttää niin, että ulkopuolisetkin paheksuvat sitä miten kristityt kohtelevat entisiä seurakunnan jäseniä. Väärintekijä piti poistaa seurakunnasta, jotta hän ei vaarantaisi toisten hengellisyyttä eikä aiheuttaisi häpeää seurakunnalle. Ulkopuolelle joutuneena hän ei enää näitä asioita pystynyt samassa määrin tekemään. Tietenkin kristityn piti ylipäätään varoa vääränlaisten ihmisten kanssa liian läheisissä tekemisissä olemista, olivatpa nämä entisiä uskonveljiä tai eivät. 2. Kor. 6:14 "Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?"
Paavali ei täsmennä, tarkoittaako hän 1. Kor. 5:11:ssä yhdessä syömisellä Herran illallista vai muunlaista yhdessä syömistä, mutta kristittyjen kokoontumisissa saatettiin aterioida samalla, eikä väärintekijää pitänyt tällaisiinkaan huolia mukaan. Herran illallinen, jota vietettiin Jeesuksen muistoksi, oli ainakin suljettu pois. Sen sijaan tuo ei välttämättä sulkisi pois kristityn ja väärintekijän yhdessä syömistä arkisessa tilanteessa, esimerkiksi työpaikalla, eikä sitä itse asiassa Vartiotornikaan näin tulkitse.
Paavalin luettelemat karttamiseen johtavat asiat ovat pääsääntöisesti paheksuttavia yleisenkin moraalitajun mukaan. Kyseessä ei tosiaankaan ollut mikään avoin piikki, johon vedoten seurakunta saisi erottaa ja määrätä kartettavaksi mistä tahansa haluamastaan asiasta. Tällaisen Vt-seura on siitä kuitenkin itselleen tehnyt hyödyntäessään asiayhteydestään irroitettuja ja väärin tulkittuja raamatunkohtia oman tyranniansa oikeuttamiseen. - Anonyymi
Mooseksenkirjaan on hyvä tässä yhteydessä viitata. (5. Moos.21:20,21)
Kun Mooseksen kautta välitetyn lain perusteella tunnistettu uppiniskainen pahantekijä ei ohjauksesta huolimatta halunnut luopua pahastaan, tuli hänet poistaa Mooseksen lain voimassa oloaikana Jumalan kansan keskuudesta. Tuo poistamistapa, surmaaminen, varmisti sen ettei Jumalan kansan keskuudesta poistetun kanssa enää seurusteltu, ei tervehditty, ei aterioitu, ei otettu vieraaksi kotiin. Tämä sama periaate vallitsee edelleen Raamatun ohjauksessa tapahtuvassa seurakunnasta poistamisessa (Tiituskirje 3:10,11)
Poistetun henkilön kanssa ei aterioida, ei seurustella (1. Korint.5:9-13) ei oteta kotiin eikä tervehditä (2.Joh.1) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Mooseksen kautta välitetyn lain perusteella tunnistettu uppiniskainen pahantekijä ei ohjauksesta huolimatta halunnut luopua pahastaan, tuli hänet poistaa Mooseksen lain voimassa oloaikana Jumalan kansan keskuudesta. Tuo poistamistapa, surmaaminen, varmisti sen ettei Jumalan kansan keskuudesta poistetun kanssa enää seurusteltu, ei tervehditty, ei aterioitu, ei otettu vieraaksi kotiin. Tämä sama periaate vallitsee edelleen Raamatun ohjauksessa tapahtuvassa seurakunnasta poistamisessa (Tiituskirje 3:10,11)
Poistetun henkilön kanssa ei aterioida, ei seurustella (1. Korint.5:9-13) ei oteta kotiin eikä tervehditä (2.Joh.1)Mooseksen laissa kuolemantuomion tai karkoitustuomion sai lukuisista asioista. Vartiotornikaan ei pidä kaikkia näitä käskyjä kristittyjä sitovina tai edes ohjeellisesti noudatettavina, mutta Mooseksen lakia kyllä käytetään pelottelutarkoituksessa silloin kun järjestölle sopii.
Mooseksen lakiin vetoaminen kristinuskon yhteydessä on muutenkin ongelmallista, sillä jos ei itse noudata lakia kokonaisuudessaan, eli on lainrikkoja, millä oikeudella sieltä voi poimia kohtia, joilla yrittää tuomita ja velvoittaa toisia?
Jaak. 2:8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. 9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. 10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. 11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat. 12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. 13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.
Joka rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, kohtelee häntä inhimillisesti myös uskonnollisista erimielisyyksistä huolimatta. Tuo tarkoittaa samalla myös sitä, että joka Mooseksen lain nojalla toista tuomitsee, se Mooseksen lain nojalla itse tuomitaan. Jokainen voi tietysti omaksi ilokseen ja hyödykseen löytää Mooseksen laista mitä löytää, mutta lakia ei tulisi käyttää määräilemään tai velvoittamaan niitä, jotka Kristus on ostanut vapaaksi lain kirouksesta, Gal. 3:13. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poistetun henkilön kanssa ei aterioida, ei seurustella (1. Korint.5:9-13) ei oteta kotiin eikä tervehditä (2.Joh.1)Mooseksen lain mukaan toimiminen (5. Moos. 21:20,21) oli edellytys sille, että silloinen Israelin kansa seurakuntana pysyi hengellisesti puhtaana, ja säilytti hyväksytyn aseman Jumalan edessä. Muussa tapauksessa paha ihminen pahana 'hapatteena' olisi saattanut 'hapattaa' koko seurakunnan 'taikinana'.
Samoista syistä Raamatun Roomalaiskirje 16:17 ohjeistaa:
》Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä《
Tuli vetäytyä pois. Tämän on helppo ymmärtää siten, että jostakin henkilöstä pois vetäytyminen tarkoittaa myös kirkon ulkopuolella olevaa elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen lain mukaan toimiminen (5. Moos. 21:20,21) oli edellytys sille, että silloinen Israelin kansa seurakuntana pysyi hengellisesti puhtaana, ja säilytti hyväksytyn aseman Jumalan edessä. Muussa tapauksessa paha ihminen pahana 'hapatteena' olisi saattanut 'hapattaa' koko seurakunnan 'taikinana'.
》Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä《
Tuli vetäytyä pois. Tämän on helppo ymmärtää siten, että jostakin henkilöstä pois vetäytyminen tarkoittaa myös kirkon ulkopuolella olevaa elämää.On paljonkin ihmisiä, joiden suhteen on viisasta olla varovainen ja välttää läheistä tekemisissä olemista, vetäytyä pois. Syyt voivat olla muitakin kuin uskonnollisia. Tätä tulee kuitenkin tasapainottaa esimerkiksi siten, että ottaa käytöstavat huomioon. Pois vetäytymisen ei pitäisi tarkoittaa sitä, että unohdetaan normaalit käytöstavatkin ja mielenosoituksellisesti leikitään mykkää tai kieltäydytään edes tervehtimästä. Kyllä epäilyttävää henkilöä, josta haluaa mieluummin vetäytyä pois, voi esimerkiksi tervehtiä jos satutaan tuntemaan jotain kautta tai vaihtaa muutaman sanankin.
Myös Jehovan todistajissa karttamisessa on poikkeuksensa ja erikoistilanteensa, joissa voidaan olla jonkin verran tekemisissä, mutta näitä ei jätetä yksilön itsensä harkittavaksi, vaan järjestö on asettanut hyvin tiukat raamit. Lähtökohtaisesti kaikkea yhteydenpitoa tulee välttää, myös lähisukulaisten kanssa, jos ei asuta samassa taloudessa. Vaatimus on niin ankara, etteivät Jehovan todistajien edustajat itsekään sitä kehtaa puolustaa siinä muodossa kuin se on, vaan vesittävät ja loiventelevat sitä. Vaikka he eivät pitäisi oppia itse vääränä, he ymmärtävät kuitenkin, että ulkopuolisten mielestä se on väärin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen lain mukaan toimiminen (5. Moos. 21:20,21) oli edellytys sille, että silloinen Israelin kansa seurakuntana pysyi hengellisesti puhtaana, ja säilytti hyväksytyn aseman Jumalan edessä. Muussa tapauksessa paha ihminen pahana 'hapatteena' olisi saattanut 'hapattaa' koko seurakunnan 'taikinana'.
Tuli vetäytyä pois. Tämän on helppo ymmärtää siten, että jostakin henkilöstä pois vetäytyminen tarkoittaa myös kirkon ulkopuolella olevaa elämää.Vääränlaisten ihmisten seura turmeli hengellisesti aiemmin niin uskollisen Jumalan palvojan. Hän seurusteli niiden kanssa, jotka eivät halunneet omaksua Israelin tosi Jumalan puhdasta palvontaa.
Nehemia 13:23-26
23 Siihen aikaan minä näin myös juutalaisia, jotka olivat naineet asdodilaisia, ammonilaisia ja mooabilaisia vaimoja.
"Älkää antako tyttäriänne heidän pojillensa älkääkä ottako heidän tyttäriään vaimoiksi pojillenne tai itsellenne.
Eikö Salomo, Israelin kuningas, tehnyt juuri tuollaista syntiä? Ei yhdelläkään monien kansojen joukossa ollut hänen vertaistaan kuningasta; hän oli Jumalallensa rakas, ja Jumala asetti hänet koko Israelin kuninkaaksi.
Kuitenkin muukalaiset vaimot saattoivat hänetkin tekemään syntiä.《 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vääränlaisten ihmisten seura turmeli hengellisesti aiemmin niin uskollisen Jumalan palvojan. Hän seurusteli niiden kanssa, jotka eivät halunneet omaksua Israelin tosi Jumalan puhdasta palvontaa.
23 Siihen aikaan minä näin myös juutalaisia, jotka olivat naineet asdodilaisia, ammonilaisia ja mooabilaisia vaimoja.
"Älkää antako tyttäriänne heidän pojillensa älkääkä ottako heidän tyttäriään vaimoiksi pojillenne tai itsellenne.
Eikö Salomo, Israelin kuningas, tehnyt juuri tuollaista syntiä? Ei yhdelläkään monien kansojen joukossa ollut hänen vertaistaan kuningasta; hän oli Jumalallensa rakas, ja Jumala asetti hänet koko Israelin kuninkaaksi.
Kuitenkin muukalaiset vaimot saattoivat hänetkin tekemään syntiä.《Tämä ei silti tarkoita, että pitäisi leikkiä mykkäkoulua tai käyttäytyä muuten huonosti. Kanssaihmiselle voi antaa ihmisarvon, vaikkei hän olisikaan enää uskonveli tai ei olisi koskaan sellainen ollutkaan.
Muuten, tuo "puhdas palvonta" on hauska Jt-latautunut termi, jolla pyritään luomaan sellaista mielikuvaa, että Jehovan todistajien järjestö olisi samaa jatkumoa muinaisten uskollisten kanssa, Israelin (sen ollessa uskollinen) ja varhaiskristillisen seurakunnan kanssa. Näillä asioilla ei kuitenkaan ole juuri mitään todellisia yhtymäkohtia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vääränlaisten ihmisten seura turmeli hengellisesti aiemmin niin uskollisen Jumalan palvojan. Hän seurusteli niiden kanssa, jotka eivät halunneet omaksua Israelin tosi Jumalan puhdasta palvontaa.
Kuitenkin muukalaiset vaimot saattoivat hänetkin tekemään syntiä.《Vastailet näköjään vain itsellesi, et siis yritäkään keskustella vaan pidät saarnaa. Kierrätkö tuolla tavalla järjestösi kieltoa väitellä keskustelupalstoilla?
- Anonyymi
Vartiotorniseuran tulkinnat erotettujen karttamisesta eivät kestä tarkastelua
Ehkä yleisin Vartiotorniseuran perustelu liittyy tähän raamatunkohtaan:
(1. Korinttilaisille 5:11-13) 11 Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa. 12 Sillä mitä tekemistä minulla on ulkopuolella olevien tuomitsemisen kanssa? Ettekö te tuomitse sisäpuolella olevia, 13 kun taas Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat? ”Poistakaa paha ihminen keskuudestanne.”
Tuo termi "veljeksi kutsuttu" ei tarkoita erotettua tai eronnutta vaan seurakunnan sisäpuolella olevaa Jehovan todistajaa. Kirkkoraamattu -92 kääntää tuon kohdan sanoilla "jos jotakuta sanotaan veljeksi", ja kirkkoraamattu 33/38 kääntää kohdan sanoilla "joku jota kutsutaan veljeksi". Kyseessä ei siis ole erotettu vaan seurakunnan sisäpuolella oleva henkilö. Miksi häntä piti "karttaa"? Vastaus selviää rinnakkaisesta kohdasta, missä selitetään tarkemmin.
(2. Tessalonikalaisille 3:14,15) 14 Mutta jos joku ei tottele tämän kirjeen välittämä sanaamme, niin pitäkä häntä merkittynä ja lakatkaa seurustelemasta hänen kanssaan, jotta hän häpeäisi. 15 Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa yhä häntä vakavasti niin kuin veljeä.
Tuolla väliaikaisella karttamisella yritettiin kertoa, että tämä veli ei noudata nyt seurakunnan sääntöjä. Ja jos hän ei ota opikseen, hänet erotetaan 1. Kor. kohdan mukaisesti. Mutta ei erotettuja ollut tarpeen karttaa, koska he ovat "ulkopuolella", ja heidät tuomitsee Jumala. Näin tuossa 1. Kor. kirjeessä sanotaan.
Toinen väärin käytetty raamatunkohta erotettujen karttamiseen on tämä:
(2. Johanneksen kirje 9-11) 9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa.
Nopeasti vilkaistuna tuo näyttäisi puoltavan karttamista ja sitä, ettei erotettuja tervehditä. Mutta mistä oikein oli kyse?
Vartiotorniseura on tarkoituksellisesti repäissyt tuon kohdan muka tukeakseen karttamista. Jos luemme myös edeltävät jakeet, tulee asia selväksi:
(2. Johanneksen kirje 7, 8) 7 Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. Tämä on eksyttäjä ja antikristus. 8 Olkaa varuillanne, ettette kadota sitä, minkä aikaansaamiseksi olemme työskennelleet, vaan että saisitte täyden palkan.
Oli siis kyse siitä, että oli ihmisiä, jotka eivät tunnustaneet lainkaan Jeesusta historiallisena henkilönä, ja nämä ihmiset olivat lisäksi antikristuksia. Joten tuo, että ei pitänyt ottaa vastaan koteihin eikä sanoa tervehdysiä, koski antikristuksia, eikä erotettuja. Itse henkilökohtaisesti en tunne yhtään antikristusta. :)
https://johanneksenpoika.fi/karttaminen_vaarat_tulkinnat.html- Anonyymi
Oli hyvää tekstiä.
Kun nämä tosiasiat ottaa huomioon on oikein sanoa Jehovantodistajia:
A. Kultiksi.
B. Lahkoksi.
C. Kirotuiksi.
Perustan nämä väitteet Gal.1:6-9:ään. - Anonyymi
Raamattu ei tosiaan sano, että jos jotakuta on joskus sanottu veljeksi, ja hänet on mistä tahansa syystä erotettu seurakunnasta (mahdollisesti ilman raamatullista syytä, jopa erehdyksessä) tai hän on eronnut itse, häntä pitää karttaa loppuikänsä. Niin Vartiotorni tuota raamatunkohtaa kuitenkin käyttää aseena karttamisoppinsa perusteluksi.
Vartiotornin karttamisoppi menee pieleen hyvin laajalla rintamalla.
- Se ulotetaan paljon laajemmalle kuin mikä oli tarkoitus, kehen tahansa mistä tahansa syystä eronneeseen tai erotettuun. Tarkoitus oli karttaa synnintekijöitä, ei henkilöä, joka kieltäytyy noudattamasta Vartiotornin mielivaltaista, muuttuvaa sääntökokoelmaa.
- Sitä sovelletaan niin, että kaikki kanssakäyminen tulee katkaista joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Kuitenkin vain seurakuntayhteyden piti katketa, kyse oli seurakuntakurista. Ironista kyllä, Jehovan todistajien tiedotusosasto on väittänyt julkisuudessa, että kyse olisi vain hengellisen siteen katkeamisesta, mikä olisikin lähellä Raamatun periaatetta - jos se olisi totta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu ei tosiaan sano, että jos jotakuta on joskus sanottu veljeksi, ja hänet on mistä tahansa syystä erotettu seurakunnasta (mahdollisesti ilman raamatullista syytä, jopa erehdyksessä) tai hän on eronnut itse, häntä pitää karttaa loppuikänsä. Niin Vartiotorni tuota raamatunkohtaa kuitenkin käyttää aseena karttamisoppinsa perusteluksi.
Vartiotornin karttamisoppi menee pieleen hyvin laajalla rintamalla.
- Se ulotetaan paljon laajemmalle kuin mikä oli tarkoitus, kehen tahansa mistä tahansa syystä eronneeseen tai erotettuun. Tarkoitus oli karttaa synnintekijöitä, ei henkilöä, joka kieltäytyy noudattamasta Vartiotornin mielivaltaista, muuttuvaa sääntökokoelmaa.
- Sitä sovelletaan niin, että kaikki kanssakäyminen tulee katkaista joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Kuitenkin vain seurakuntayhteyden piti katketa, kyse oli seurakuntakurista. Ironista kyllä, Jehovan todistajien tiedotusosasto on väittänyt julkisuudessa, että kyse olisi vain hengellisen siteen katkeamisesta, mikä olisikin lähellä Raamatun periaatetta - jos se olisi totta.Espanjassa kaikkien kuuluu tervehtiä eri yhteyksissä tapaamiaan ihmisiä, vaikka olisivat tuntemattomiakin. Se kuuluu hyviin käytöstapoihin. Espanjassa pidetään moukkana ihmistä, joka ei tervehdi, vaikka olisikin tuntematon. Mitenkähän JT:t pärjäävät siellä moukkamaisen käytöksensä takia? Arvata saattaa, että ovat usein saaneet paheksuntaa siellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Espanjassa kaikkien kuuluu tervehtiä eri yhteyksissä tapaamiaan ihmisiä, vaikka olisivat tuntemattomiakin. Se kuuluu hyviin käytöstapoihin. Espanjassa pidetään moukkana ihmistä, joka ei tervehdi, vaikka olisikin tuntematon. Mitenkähän JT:t pärjäävät siellä moukkamaisen käytöksensä takia? Arvata saattaa, että ovat usein saaneet paheksuntaa siellä.
Toivottavasti Espanjassa on joitakin hyviä nimityksiä näille Jehovan moukille.
- Anonyymi
"Lievä" paradoksi noissa jo muutenkin ristiriitaisen ja kautta aikain muutetun Raamatun ja sen jakeiden lainauksissa VT-seuran karttamisdogmia tukemaan.
Ensinnäkään Vartiotorniseura ja sen ihmisvetoinen hallintoelin ei suinkaan ole kristillisen maailman napa ja / tai ainoa sellainen, ei sen enempää kuin mikään muukaan.
Raamattu ei tunne eikä puhu uususkonto / kunltti Vartiotorniseurasta, sen enemää kuin muistakaan uskonnoista kristillisyyden AOT-napoina ja mittatikkina.
Toisekseen, mikäli Vartiotorniseuran menneet presindentit ja sen nykyinen hallintoelin noudataisi itse lauusmiaan periaatteita, niin se olisi erottanut itse itsensä jo aikakausia sitten luopiona, sovittelijana, tuomitsemaansa politiikkaan sekaantujana ja vääränä ennustelijana.- Anonyymi
Kyseessä onkin pelkkä vallankäyttö, jossa Raamatun vuosisatojen aikana syntynyttä arvovaltaa hyödynnetään omiin tarpeisiin, todellisuudessa itse säveltäen merkitys ja käytännön sovellus alkuperäisestä yhteydestään irti reväistyjen jakeiden ympärille. Hyväuskoinen ja pelokas lauma ei ymmärrä kyseenalaistaa sen paremmin Raamattua, joka ei tosiaankaan tipahtanut taivaasta, kuin siitä annettua selitystäkään. Ne, jotka kyseenalaistavat, löytävät itsensä pian ulkopuolelta karttamisen kohteena.
Kultissa mukana olevalle ei edes riitä omaksua kaikki nykyinen opetus, vaan hänen tulee karttamisen uhalla hyväksyä kaikki tulevakin opetus täysin riippumatta siitä miten se perustellaan ja tuntuuko se hänen mielestään uskottavalta. Jäsen on tavallaan antanut kultille avoimen valtakirjan muuttaa opetusta ja luvannut seurata perässä kaikissa tapauksissa. Tämä valtakirja käytännössä poikkeuksetta annetaan mielentilassa, jossa ei perusteellisesti ymmärretä mihin ollaan liittymässä, joko yleensä varhaisteini-iässä todistajaperheen lapsena tai sitten harvinaisemmim ulkopuolelta tulleena aikuisena, joka lyhyehkön ja yksipuolisen tutkimisen, suostuttelun ja manipuloinnin perusteella tekee ratkaisunsa. Riippumatta liittymisen yksityiskohdista, sitoumus on elinikäinen eikä pois pääse ilman karttamisrangaistusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä onkin pelkkä vallankäyttö, jossa Raamatun vuosisatojen aikana syntynyttä arvovaltaa hyödynnetään omiin tarpeisiin, todellisuudessa itse säveltäen merkitys ja käytännön sovellus alkuperäisestä yhteydestään irti reväistyjen jakeiden ympärille. Hyväuskoinen ja pelokas lauma ei ymmärrä kyseenalaistaa sen paremmin Raamattua, joka ei tosiaankaan tipahtanut taivaasta, kuin siitä annettua selitystäkään. Ne, jotka kyseenalaistavat, löytävät itsensä pian ulkopuolelta karttamisen kohteena.
Kultissa mukana olevalle ei edes riitä omaksua kaikki nykyinen opetus, vaan hänen tulee karttamisen uhalla hyväksyä kaikki tulevakin opetus täysin riippumatta siitä miten se perustellaan ja tuntuuko se hänen mielestään uskottavalta. Jäsen on tavallaan antanut kultille avoimen valtakirjan muuttaa opetusta ja luvannut seurata perässä kaikissa tapauksissa. Tämä valtakirja käytännössä poikkeuksetta annetaan mielentilassa, jossa ei perusteellisesti ymmärretä mihin ollaan liittymässä, joko yleensä varhaisteini-iässä todistajaperheen lapsena tai sitten harvinaisemmim ulkopuolelta tulleena aikuisena, joka lyhyehkön ja yksipuolisen tutkimisen, suostuttelun ja manipuloinnin perusteella tekee ratkaisunsa. Riippumatta liittymisen yksityiskohdista, sitoumus on elinikäinen eikä pois pääse ilman karttamisrangaistusta.On muistettava, että kun tänne kirjoitetaan lahkon puolesta, niin kirjoittaja valehtelee lahkon eduksi. Se on hänelle opetettu ja ja sitä edellytetään.
Lahkoslangilla se on teokraattinen sodankäynti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kultissa mukana olevalle ei edes riitä omaksua kaikki nykyinen opetus, vaan hänen tulee karttamisen uhalla hyväksyä kaikki tulevakin opetus täysin riippumatta siitä miten se perustellaan ja tuntuuko se hänen mielestään uskottavalta. Jäsen on tavallaan antanut kultille avoimen valtakirjan muuttaa opetusta ja luvannut seurata perässä kaikissa tapauksissa. Tämä valtakirja käytännössä poikkeuksetta annetaan mielentilassa, jossa ei perusteellisesti ymmärretä mihin ollaan liittymässä, joko yleensä varhaisteini-iässä todistajaperheen lapsena tai sitten harvinaisemmim ulkopuolelta tulleena aikuisena, joka lyhyehkön ja yksipuolisen tutkimisen, suostuttelun ja manipuloinnin perusteella tekee ratkaisunsa. Riippumatta liittymisen yksityiskohdista, sitoumus on elinikäinen eikä pois pääse ilman karttamisrangaistusta."Kyseessä onkin pelkkä vallankäyttö, jossa Raamatun vuosisatojen aikana syntynyttä arvovaltaa hyödynnetään omiin tarpeisiin, todellisuudessa itse säveltäen merkitys ja käytännön sovellus alkuperäisestä yhteydestään irti reväistyjen jakeiden ympärille."
Diktatuureissa, eikä hengellisissäkään sellaisissa ei ole tilaa eriäville ja kriittisille kannanotoille, sellainen tukahdutetaan tavalla tai toisella.
"Kultissa mukana olevalle ei edes riitä omaksua kaikki nykyinen opetus, vaan hänen tulee karttamisen uhalla hyväksyä kaikki tulevakin opetus täysin riippumatta siitä miten se perustellaan ja tuntuuko se hänen mielestään uskottavalta."
Näkisin, että tulkintojen perusta sitoo todistajat toivoonsa, eli se ikuisen elämän toivo paratiisissä, se rauhaisan, turvallisen, sodattoman, kauniin paratiisimaan ja ylösnousemuksen toivo.
Joskin tuo uskottu jumalan tekemä paratiisin ennallistus ja puhdistustyö edellyttää suunnilleen koko muun ihmiskunnan lahtaamista jumalan toimesta. Kovan hinta paratiisilla. Vedenpaisumuskertomuksesta poiketen nyt lahdattavien määrä on hieman toista luokkaa, jossa sama kierros otetaan taas uusiksi.
"Jäsen on tavallaan antanut kultille avoimen valtakirjan muuttaa opetusta ja luvannut seurata perässä kaikissa tapauksissa. "
Pahimmillaan se merkitsee jopa kirjaimellisen elämänsäkin uhraamista järjestön sisäisestikin ristiriitaisen veridogmin alttarille, joka sekin on muuttunut alkuaikojen sallivuudesta.
"Jehovah's Witnesses & Blood Transfusions"
- http://www.jwfacts.com/watchtower/blood-transfusions.php
"Riippumatta liittymisen yksityiskohdista, sitoumus on elinikäinen eikä pois pääse ilman karttamisrangaistusta."
Tuo on yksi keskeinen ongelma. Kunniallista ulospääsyä ei ole olemassa.
Vartiotorniseuran sisällä ei toteudu se omantunnon, vakaumuksen ja uskonnonvapaus, jota järjestö on itselleen ajanut tuomioistuimia myöten.
- Anonyymi
Miksi Jehovan todistajat erottavat ja karttavat sananvapautta ja omantunnon vapautta käyttäviä jäseniään, vaikka he sanovat puoltavansa näitä perusoikeuksia.
Jehovan todistajien epäluotettavasta oppihistoriasta ei saa vapaasti puhua, vaikka se on vakava omantunnon asia monille rehellisille jäsenilleen.
Sananvapaudesta enemmän seuraavassa linkissä:
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/arkisto/arkisto_u1022.html
Toivo ikuisesta maanpäällisestä elämästä paratiisissa on heidän perusoppinsa. Kysymyksiä tästä perusopista ei saa vapaasti esittää, joutumatta syytetyksi luopumuksesta. Kysymyksiä tuo oppi kuitenkin herättää, koska se ei sisälly Jeesuksen opetuksiin.
Ikuisesta elämästä enemmän seuraavassa linkissä:
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w1140.html- Anonyymi
"Toivo ikuisesta maanpäällisestä elämästä paratiisissa on heidän perusoppinsa. Kysymyksiä tästä perusopista ei saa vapaasti esittää, joutumatta syytetyksi luopumuksesta. "
No, mutta tuohan on koko todistajuuden ydin. Rauhaisan, kauniin, turvallisen, sodattoman ja ennallistetun maan paratiisitoivo ja ylösnousemustoivohan on se keskeisin todistajille ja heille niin rakas ja kannustava toivo, joka heitä myös todistajuudessa tiiviisti pitää.
Enpä tunne yhtä ainoaa todistajaa, joka olisi edes kiinnostunut vaihtamaan paratiisitoivonsa taivaspaikkatoivoon ja helvetin kidutuksen pervoon uhkaoppiin.
Mutta mahdollisesti jokunen sellainenkin ojasta pahempaan allikkoon uskonloikkaaja on olemassa.
- Anonyymi
Jehovan todistajien tulisi luopua karttamiskäytännöstään. Se on vain ihmisten heikkoutta, ei muuta ja kiristää ihmissuhteilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717