Mauri Sariola on yksi Suomen parhaista kirjailijoista, Hän toimi kauan sitten Pudasjärven Pisteen koululla opettajana ilman varsinaisia valtuuksia. Muistaako kukaan enää hänen oloaan paikkakunnalla?
Silloin ei ollut puhelimia. Kun Mauri tarvitsi kyytiä hän vei maantien varteen lakaatin: "Uuno seis"! Silloin taksimies tiesi poiketa koululle. Hienoa paikallishistoriaa! Onko Pudasjärvellä tästä asiasta tietoa?
PISTE! Uuno seis!
4
328
Vastaukset
- Anonyymi
Lakitieteen ylioppilas Mauri Sariola väänsi omasta nimestään Simo-Auli Arran, jolla nimellä hän haki opettajaksi Pudasjärvelle 1950-luvulla. Arra valittiin ja Sariolasta tuli vähäksi aikaa pidetty kyläkoulun opettaja. Valeopettaja Sariola kuitenkin paljastui ja hän sai kaksi kuukautta ehdollista vankeutta asiakirjaväärennöksestä.
Lähteenä Wikipedia - Anonyymi
Kalskahtaa korkealle oppiarvolle tuo lakitieteen ylioppilas. Hän ie ole ollut lopulta muuta, kuin pelkkä ylioppilas. Lakitieteen opinnot ovat jääneet ns. vaiheeseen. Mutta kaikki kunnia itse Sariolalle. Nykypäivänä tuolla tittelillä ei pääse edes siivoojaksi, eikä lähihoitajaksi. Tänään yo-opiskelijat, päästyään OSAO:n oppiin, voisivat tiettelinylpeydessään käyttää vastaavasti titteleitä puhtaanapidon-, tai lähihoidon ylioppilas.
Katselin vanhaa valokuvaa, jossa maanmittauslaitoksen kolmiomittausryhmä oli kuvattu maalaistorpan edessä ennen maastoon lähtöä. Porukan vetäjä oli pukeutunut keväiseen maastotyöpäivään ylioppilaspuvussa ja lakissa. Muut sentään olivat ajan mukaisesti maastotamineissa, kirveet ja kassarat kourissaan. - Anonyymi
Mie oon luvaton farmaseutti.
- Anonyymi
Kyllähän se jokijärven kirjailija Kalle on parempi ..... no on se
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374765Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4851460Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77913
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53891- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48748Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57707