PISTE! Uuno seis!

Anonyymi-ap

Mauri Sariola on yksi Suomen parhaista kirjailijoista, Hän toimi kauan sitten Pudasjärven Pisteen koululla opettajana ilman varsinaisia valtuuksia. Muistaako kukaan enää hänen oloaan paikkakunnalla?
Silloin ei ollut puhelimia. Kun Mauri tarvitsi kyytiä hän vei maantien varteen lakaatin: "Uuno seis"! Silloin taksimies tiesi poiketa koululle. Hienoa paikallishistoriaa! Onko Pudasjärvellä tästä asiasta tietoa?

4

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lakitieteen ylioppilas Mauri Sariola väänsi omasta nimestään Simo-Auli Arran, jolla nimellä hän haki opettajaksi Pudasjärvelle 1950-luvulla. Arra valittiin ja Sariolasta tuli vähäksi aikaa pidetty kyläkoulun opettaja. Valeopettaja Sariola kuitenkin paljastui ja hän sai kaksi kuukautta ehdollista vankeutta asiakirjaväärennöksestä.
      Lähteenä Wikipedia

• Anonyymi

Kalskahtaa korkealle oppiarvolle tuo lakitieteen ylioppilas. Hän ie ole ollut lopulta muuta, kuin pelkkä ylioppilas. Lakitieteen opinnot ovat jääneet ns. vaiheeseen. Mutta kaikki kunnia itse Sariolalle. Nykypäivänä tuolla tittelillä ei pääse edes siivoojaksi, eikä lähihoitajaksi. Tänään yo-opiskelijat, päästyään OSAO:n oppiin, voisivat tiettelinylpeydessään käyttää vastaavasti titteleitä puhtaanapidon-, tai lähihoidon ylioppilas.
      Katselin vanhaa valokuvaa, jossa maanmittauslaitoksen kolmiomittausryhmä oli kuvattu maalaistorpan edessä ennen maastoon lähtöä. Porukan vetäjä oli pukeutunut keväiseen maastotyöpäivään ylioppilaspuvussa ja lakissa. Muut sentään olivat ajan mukaisesti maastotamineissa, kirveet ja kassarat kourissaan.

• Anonyymi

Mie oon luvaton farmaseutti.

• Anonyymi

Kyllähän se jokijärven kirjailija Kalle on parempi ..... no on se

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2653
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2592
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe