Kampien asentaminen nelikanttikeskiöön

Anonyymi-ap

Tässä shimanon yleisohjeet eri komponenteille:

https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/GN0001/DM-GN0001-26-ENG.pdf

Valmistajan sivuilta löytyy myös yksilöidympiä ohjeita eri osasarjan komponentteihin. Virallisissa ohjeissa ei edellytetä tai suositella minkään aineen käyttöä kampien asennuksessa. Ammattilaisena kuitenkin suosittelen pyyhkäisemään hieman ketjuöljyä tai vaikkapa crc:tä tai vastaavaa nelikanttiin ja pyyhkimään rätillä ylimääräiset pois. Ohut kalvo riittää eikä vaseliini anna juuri lisähyötyä mutta sitäkin voi toki käyttää mutta ohuelti. Vaseliinin käyttö voi olla perusteltua jos pyörää käytetään ympäri vuoden ja säilytetään säälle alttiina. Yleisohje antaa kiristysmomentiksi 35-50nm mutta jos käyttää jotakin voiteluainetta niin tällä haarukalla joku 40nm lienee sopiva mutta kannattaa tarkistaa osakohtaiset arvot.

Useissa metalliliitoksissa tapahtuu jonkin asteista jämähtämistä kun materiaalit ja olosuhteet ovat tähän otolliset ja kuluu tarpeeksi aikaa. Nelikanttikampien irrotukseen käytetään ulosvedintä jonka toimintaperiaate antaa paljon voimaa kammen irrotukseen. Tämä saattaa antaa mielikuvan että kampi ei ole kovin lujassa kiinni varsinkin jos vipuvarsi on pidempi.

Tietoa on nykyään helposti saatavilla eikä sen löytäminen ole kovin vaikeaa. Tehkää miten parhaaksi näette mutta luovuttakaa ajoissa ja turvautukaa ammattilaisten apuun ennen kuin aiheutatte isompaa vahinkoa noin niin kuin yleisemmällä tasolla. Katsokaa netistä paikallisten pyörähuoltojen hinnastoja niin saatatte yllättyä ettei jokin perusasia kuten vaihteiden säätö tai osan vaihto olekaan kovin kallis asia. Huomattavasti kätevämmin hoituu kuin joku nettiarpominen täällä. Perus huollot kannattaa opetella ja tehdä itse.

22

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valahtelet päin silmiä, ,muka ammattilainen, heehe,olet pelkkä trolli ja kakara!

    • Anonyymi

      Suositteleeko ammattilainen myös stemmin ja miksei ohjaustangon asentamisessakin vaseliinia? Ettei jämähdä?
      Entä kannattaako levyjarrut öljytä jos kuuluu ulinaa?

      • Jos kyseessä hiilikuituiset Stemmi/ohjaustanko (taikka joku muu hiilikuituosa), niin niiden asennuksessa suositellaan käytettäväksi nimenomaan hiilikuituosien asennukseen tarkoitettua asennustahnaa


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jos kyseessä hiilikuituiset Stemmi/ohjaustanko (taikka joku muu hiilikuituosa), niin niiden asennuksessa suositellaan käytettäväksi nimenomaan hiilikuituosien asennukseen tarkoitettua asennustahnaa

        Tuon tahnan tarkoitus ei varmaan ole vähentää kitkaa vaan päinvastoin lisätä jolloin ei tarvita tarpeettomen suurta kiristysmomenttia jotta osa ei vahingoitu kiristettäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon tahnan tarkoitus ei varmaan ole vähentää kitkaa vaan päinvastoin lisätä jolloin ei tarvita tarpeettomen suurta kiristysmomenttia jotta osa ei vahingoitu kiristettäessä.

        Ei siinä niin väitettykään, että tarkoitus olisi noissa ohjauksen osissa kitkaa vähentää millään aineella.
        Ja niihinhän ei alumiiniosissakaan laiteta kitkaa vähentäviä aineita, joka neuvotaan joissain huolto-ohjeissakin. Levyjarrun levyä ei kannata voidella myöskään kitkaa vähentävillä aineilla, sekin mainitaan aika yleisesti huolto-ohjeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä niin väitettykään, että tarkoitus olisi noissa ohjauksen osissa kitkaa vähentää millään aineella.
        Ja niihinhän ei alumiiniosissakaan laiteta kitkaa vähentäviä aineita, joka neuvotaan joissain huolto-ohjeissakin. Levyjarrun levyä ei kannata voidella myöskään kitkaa vähentävillä aineilla, sekin mainitaan aika yleisesti huolto-ohjeissa.

        Näinpä. Yllättävän moni täällä silti tuntuu haluavan rasvata nelikanttiakselin päät vähentäen kitkaa asennusohjeiden vastaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä. Yllättävän moni täällä silti tuntuu haluavan rasvata nelikanttiakselin päät vähentäen kitkaa asennusohjeiden vastaisesti.

        Jos tuo kitka on muodostunut sinulle avainsanaksi ja pakkomielteeksi, sinun kannattaa nelikanttiakseliin laittaa alumiinitahnaa teräksen ja alumiinin väliin, se säilyttää kitkan, mutta estää kemiallisen reaktion noiden materiaalien välillä.


    • Anonyymi

      Taas trollialoitus. Eikös aihe juuri käsitelty tyhjentävästi toisessa ketjussa?

    • Anonyymi

      Mitä ainetta kammen kristyspulttiin ja mihin momenttiin? Sekin on varmaan jo kerrottu, mutta kertaus on opintojen äiti.
      Irrotin vanhat kammet ja pultti oli ensin tiukka, mutta kun napsahti aukeamaan, oli saman tien sormin pyöritettävissä.
      Kannattaako niihin laittaa ehkä ruuvilukitetta, silloin ei tosin ainakaan mitään rasvaa sovi laittaa?

      • Anonyymi

        Parktoolin kirja antaa ohjeiksi esim. Shimanon nelikantille ja Octalinkille 34-44 Nm. Harvinaisempien merkkien arvot ovat välillä 27-59Nm.
        Ymmärrän, että muiden laitteiden kanssa puuhastelemaan tottuneet kaipaavat ohjeita "näppituntuman" kehittämiseen.


    • Anonyymi

      Kokeneet osaavat kiristää pultit ilman momenttiavainta ja käytännön työstä käsien ja sormien tuntoaisti kehittyy. Momenttiavainhuuma on peräisin osien valmistajien youtube videiosta, joissa kaiken pitää olla viimeisen päälle. Itse laittaisin kammen pulttiin pari tippaa ketjuöljyä. Kammet ovat vuosia pysyneet akseleissaan eikä asentaessa ole kammet revenneet. Pyörän korjaaminen ei kumminkaan ole mitään ydinfysiikkaa.

      • Anonyymi

        Mutta jos ei ole kokenut asentelija, silloin voisi opetella momenttiavaimella, kun saisi kysyttyjä momenttiarvoja.
        Saisi sen tuntuman näppeihin, josta kirjoitat kuin olisit sellainen kokenut asentelija.
        Kokeilemalla tietäisi esim, miltä 110 Nm näpeissä tuntuu minkäkin mittaisella varrella vääntäen.
        110 Nm on aika yleinen henkilöauton renkaan pultin kiristysmomentti ja niinpä vaan ainakin entisaikoina ne kokeneneiksikin itseään kehuneet automiehet junttasivat ne pultit näppituntumalla älyttömiin kireyksiin!
        Tietenkin on eri asia, jos on sellainen köyhä kotiasentelija, jolla ei ole varaa edes momenttiavaimeen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos ei ole kokenut asentelija, silloin voisi opetella momenttiavaimella, kun saisi kysyttyjä momenttiarvoja.
        Saisi sen tuntuman näppeihin, josta kirjoitat kuin olisit sellainen kokenut asentelija.
        Kokeilemalla tietäisi esim, miltä 110 Nm näpeissä tuntuu minkäkin mittaisella varrella vääntäen.
        110 Nm on aika yleinen henkilöauton renkaan pultin kiristysmomentti ja niinpä vaan ainakin entisaikoina ne kokeneneiksikin itseään kehuneet automiehet junttasivat ne pultit näppituntumalla älyttömiin kireyksiin!
        Tietenkin on eri asia, jos on sellainen köyhä kotiasentelija, jolla ei ole varaa edes momenttiavaimeen...

        Palstan häirikkö, sinulla ei ole mitään käsitystä elämästä todellisuudesta ja sinulla ole mitään järkeä päänupisssasi, ainoastaan typeryyttä ja uhoa.
        Yleensä jos pyörässä vaihdetaan jokin osa, niin osa avataan ja samalla voi käsin tuntea kuinka kireälle osa on kiinitetty. Sen jälkeen oman päättetelyn ja kokemuksen mukaan asennetaan uusi osa paikoilleen samalla tavalla kuin vanhakin osa.
        Olet säälittävä rääpäle ei pysty kiinnittämään yhtä pulttia ilman netissä kahlaamista. Netissä kahlaamisen jälkeen kirjoittamaan aloituksen trollauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan häirikkö, sinulla ei ole mitään käsitystä elämästä todellisuudesta ja sinulla ole mitään järkeä päänupisssasi, ainoastaan typeryyttä ja uhoa.
        Yleensä jos pyörässä vaihdetaan jokin osa, niin osa avataan ja samalla voi käsin tuntea kuinka kireälle osa on kiinitetty. Sen jälkeen oman päättetelyn ja kokemuksen mukaan asennetaan uusi osa paikoilleen samalla tavalla kuin vanhakin osa.
        Olet säälittävä rääpäle ei pysty kiinnittämään yhtä pulttia ilman netissä kahlaamista. Netissä kahlaamisen jälkeen kirjoittamaan aloituksen trollauksen.

        No, älä nyt pillastu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan häirikkö, sinulla ei ole mitään käsitystä elämästä todellisuudesta ja sinulla ole mitään järkeä päänupisssasi, ainoastaan typeryyttä ja uhoa.
        Yleensä jos pyörässä vaihdetaan jokin osa, niin osa avataan ja samalla voi käsin tuntea kuinka kireälle osa on kiinitetty. Sen jälkeen oman päättetelyn ja kokemuksen mukaan asennetaan uusi osa paikoilleen samalla tavalla kuin vanhakin osa.
        Olet säälittävä rääpäle ei pysty kiinnittämään yhtä pulttia ilman netissä kahlaamista. Netissä kahlaamisen jälkeen kirjoittamaan aloituksen trollauksen.

        Joskus osat voi olla aika tiukassa avata, kun ne on ruostuneet ja hapettuneet, päättele nyt sitten sellaisista jotain siitä kireydestä, johon ne on alkujaan väännetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus osat voi olla aika tiukassa avata, kun ne on ruostuneet ja hapettuneet, päättele nyt sitten sellaisista jotain siitä kireydestä, johon ne on alkujaan väännetty.

        Palstan häirikkö ja uusavuton kakara, jos avaa ja kiertää kiinni tuhansia pultteja ja ruuveja ja vaarnoja ja muttereita, niin taatusti osaa kiinnittää muutaman pyörän pultin oikeaan kireyteen.
        Palstan härikkö, ainoa mitä olet netistä oppinut, on trollaaminen. Netistä on noussut kusta päähäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan häirikkö ja uusavuton kakara, jos avaa ja kiertää kiinni tuhansia pultteja ja ruuveja ja vaarnoja ja muttereita, niin taatusti osaa kiinnittää muutaman pyörän pultin oikeaan kireyteen.
        Palstan härikkö, ainoa mitä olet netistä oppinut, on trollaaminen. Netistä on noussut kusta päähäsi.

        Joo, se on paha, jos on "ruuvit löysällä".


    • Anonyymi

      Näköjään tämänkin ketjun kaappasivat nämä toisille haistattelijat. Ovatko sitten tekoälyrobotteja tai ihmisiä itärajan takaa vai lapsellisia suomalaisia?
      Älkää lähtekö tuohon mukaan. Asioista voi olla erimieltä asiallisestikin ja laittaa peliin hyviä argumentteja.

    • Anonyymi

      Kiitos linkistä, eilen en saanut tuota sivustoa aukeamaan. Tuota ei taida saada suomen kielellä kutenkaan? Pitää tutkia silti, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuo yksi tähänkin ketjuun tullut palstahäirikkö ehtii valehdella.

    • Anonyymi

      Miten voi 8 mm:n pultti kestää jopa 50 Nm:n kiristyksen?
      Vaikka olisi lujuusluokaltaan mikä tahansa?

      • Anonyymi

        Katkeaa irrotettaessa viimeistään, jos ei ole laitettu rasvaa kierteisiin. Vaikka ei sillä kiristysmomentilla ole merkitystä sen suhteen, jos hapettumaan pääsee, katkeaa se kuitenkin avatessa, jos ei aukeamaan lähde. Monen päivän irrotusöljyliotukset usein auttaa ja lämmittäminen, mutta lämmittäminen ei sovellu joka rakoon.
        Induktiolämmitin on hyvä kapistus, tosin olen sellaisia käyttänyt vain raskaamman kaluston korjaustöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katkeaa irrotettaessa viimeistään, jos ei ole laitettu rasvaa kierteisiin. Vaikka ei sillä kiristysmomentilla ole merkitystä sen suhteen, jos hapettumaan pääsee, katkeaa se kuitenkin avatessa, jos ei aukeamaan lähde. Monen päivän irrotusöljyliotukset usein auttaa ja lämmittäminen, mutta lämmittäminen ei sovellu joka rakoon.
        Induktiolämmitin on hyvä kapistus, tosin olen sellaisia käyttänyt vain raskaamman kaluston korjaustöissä.

        Tällä palstalla ei ole tapana käyttää minkään sortin liukuvoiteita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      85
      3141
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3003
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1792
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1691
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1681
    7. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1316
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    Aihe