Takajousituksessa on aika paljon erilaisia ratkaisuja ja huoltoon ei varmastikaan ole olemassa yhtä patenttiratkaisua ja yleispätevää ohjetta. Velogin uusinta videota katsoessa tuli kuitenkin mieleen että nyt tehdään jotain vain tekemisen vuoksi. Itsellä ei ole yhtään täysjoustopyörää mutta jotenkin tuntuu että kestovoidellun laakerin uudelleenrasvaus mahdollisesti jopa alkuperäistä huonommalla rasvalla on aika turha tai jopa kyseenalainen toimenpide.
https://www.youtube.com/watch?v=fZHjhh26lzU
Maastopyörän takajousituksen huolto
5
534
Vastaukset
- Anonyymi
Pyöräilijät tekevät paljon turhia asioita esim ylenmääräinen ketjujen hinkkaus ja putsailu jotka kumminkin ovat täysin kulutustavaraa ja vieläpä melko halpoja
Mikä ketjujen putsaamisessa ja hyvin voideltuina pitämisessä on niin turhaa?
Putsattu ja voideltu ketju kun:
-Kestää pidempään.
-Pienempi tehohäviö voimansiirrossa.
-On hiljaisempi
-Vaihtaa paremmin (ja mahdollisuus ketjun "jumittumiseen" pienenee)
-On esteettisesti paremman näköinen.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mikä ketjujen putsaamisessa ja hyvin voideltuina pitämisessä on niin turhaa?
Putsattu ja voideltu ketju kun:
-Kestää pidempään.
-Pienempi tehohäviö voimansiirrossa.
-On hiljaisempi
-Vaihtaa paremmin (ja mahdollisuus ketjun "jumittumiseen" pienenee)
-On esteettisesti paremman näköinen.En sanonut että olisi turhaa. Hyvin käytetty pariminuuttinen kun vetää rätin läpi ja voitelee etenkin hiekkatieajelujen jälkeen.
Tuossahan tosiaan näytettiin miten se tehdään, ei niinkään että se kyseisessä pyöräyksilössä olisi välttämättä ollut tarvis.
Mutta ei se laakerien puhdistaminen ja niihin uusien vaseliinien laittaminen ei ainakaan niiden elinikää huononna, kun sen tekee ajoissa niin laakerien elinikä kyllä pitänee. Sitten se toinen vaihtoehtohan on uusia laakerit ja puslat kokonaisuudessan (yleensä myydään pyöräkohtaisia sarjoja joissa kaikki kyseisen mallin taka linkuston vaihdettavat laakerit ja puslat)
Olen kerran ajanut pyörällä jossa oli takalinkuston laakerit aivan lopussa ja kyllä se kieltämättä vaikutta pyörän ajokäyttäytymiseen erittän pahasti niitä huonontaen.
Mutta jos joku ei halua huoltaa/vaihtaa niin onneksi kukaan ei siihen pakota, tuossa nyt Velogi on vain tehnyt ohjevideon jos/kun tuon toimenpiteen joku haluaa itse tehdä ja säästää suhteessa että sen tekisi joku pyöräkorjaamo.- Anonyymi
Kuka tahansa osaa periaatteessa purkaa ja kasata tuollaisen linkuston jos peukalo ei ole keskellä kämmentä. Laakerien vaihto on hieman mutkikkaampi asia ja se jäi tekemättä. Osin työkalujen puutteesta ja varsinaista tarvettakaan ei ollut. Koska kyseiset laakeri saa rasitusta varsin yksipuolisesti suunnan suhteen niin niiden irrotus ja kääntäminen vaikkapa 60 astetta lisäisi kulutuspintojen kestoa huomattavasti enemmän kuin pelkkä uudelleenvoitelu jota itse pidän varsin turhana kun kyseessä on kestovoideltu laakeri. Laakerin tiivisteen irrotus ja uudelleen asennus lisää riskiä että ei toivottuja asioita päätyy laakeriin. Takajousituksessa on useita toteutustapoja ja niille on olemassa omat huoltosuosituksensa. Itse jousituskomponenttikin vaatii säännöllistä huoltoa jopa useammin kuin itse linkusto mutta se lienee oman videon paikka. Tosin niitäkin on niin monta erilaista että yhdellä ohjeella ei kaikkia huolleta. Yleisesti ottaen sanoisin että jousituskomponentit ovat niitä eniten laiminlyötyjä huoltokohteita maastopyörissä. Nekin kaipaavat säännöllistä huoltoa vaikka tuntuisivatkin toimivan ilman. Oikealla huollolla ne toimivat niin kuin on tarkoitettu ja käyttöikä pitenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732825
- 642713
- 681802
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161590- 201570
- 151412
- 481277
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229