Monet varmasti muistavat vanhat peltikuoriset dynamolamput, joista osa oli varustettu sekä lähi että kaukovaloilla. Lampun päällä oli yleensä kierrettävä, ja olikohan Boschin lampussa liukuva kytkin, jolla pystyi valitsemaan joko lähi tai kaukovalon, tai valot kokonaan pois. Kummallekin valolle oli oma polttimonsa. Tällaisen lampun, tai itseasiassa Elephant -merkkisen valosetin, johon kuului myös tämän lampun lisäksi dynamo ja takavalo, niin löysin itsekin Torista, jonka aattelin laittaa retromankeliini, johon on tarkoitus laittaa ajanmukaiset valot.
Tässä nyt ihan mielenkiinnosta kysyn, että
Vanhat lähi/kauko -valoilla varustetut dynamolamput.
9
285
Vastaukset
- Anonyymi
Ohhoh, viesti hävisi välillä kirjoittaessa ja jäi kesken. Niin, tässä ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä näiden vanhojen dynamolamppujen lähi/kaukovalo -toiminnon tarkoitus on silloin ennen vanhaan ollut, ja onko siitä juuri mitään hyötyä ollut silloin ennen kuin nytkään, kun valotehohan niissä vanhoissa lampuissa on aika onneton verrattuna nykyisiin valoihin, joten ei niillä varmaan paljoa kauemmaksi ole nähnyt, oli sitten lähi tai kaukovalo päällä. Eli onkohan tämä lähi/kaukovalo -toiminto ollut vain lähinnä myyntikikka, josta ei kuitenkaan näkyvyyden kannalta ole ollut suurtakaan hyötyä.
- Anonyymi
Joo, muksuna tuli ajeltua pyörillä joissa tuollaiset oli. Ei noista mitään hyötyä ollut, valaisuteho oli köyhä. Patterilampuista sai paremmin valoa irti.
- Anonyymi
Kaukovalo autojen houmioksi
Lähivalo kuoppia varten - Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17899378w
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Autoissakin oli 60 luvulla 6 voltin sähköjärjestelmä ja hehkulamput. Halogenia ei vielä oltu keksitty. Heikko teho!
Tosiaan fillareissakin oli lampuissa lähi- ja kaukovalot. Musta kierrettävä katkaisija lampun päällä.
Oli hyvä ominaisuus että sai valita lähi- tai kaukovalot. Mikään myyntikikka se ei ollut.
Pyöräilijä valitsi lähi- tai kaukovalot oman tarpeensa mukaan, ei sen mukaan tuliko joku vastaan että olisi pitänyt vaihtaa lähivaloille.
Kuu`kin antoi vähän valoa;)
Sen verran heikkotehoisia ne olivat mutta sen ajan parasta mitä oli.
Mutta tämä oli hyvä avaus kun muistelen menneitä! - Anonyymi
Eli kiitos tästä avauksesta!
- Anonyymi
Nyt on valot paikallaan retropyörässäni, ja olihan siinä vähän aluksi ongelmia, että sai valot pelaamaan, mutta pyöräkorjaamolla viimein saivat laitettua valot kuntoon muuten, mutta se pitkien polttimo keskellä ei tahdo edelleenkän toimia, joka todennäköisesti johtuu kontaktiviasta. Kysynkin nyt tässä, että mitä sille voisi tehdä? Auttaisiko kontaktisprayn sinne katkaisinmekanismin koskettimiin? Polttimo ainakin on ehjä. -ap-
- Anonyymi
Ne koskettimet pitää hioa, koska ne on hapettunut.
Itse laittaisin erillisen ohjaustanko valokatkaisimen jossa off/lähivalo/ kaukovalo asennot. Näitä myydään siis moottoripyöriin, maksaa alle 30 €, ne on tarkoitettu 22 mm ohjaustankoon, fillareissa on sama 22 mm koko! - Anonyymi
Hakusana: Ohjaustanko katkaisija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229