Saman tyyppiset, mutta eri kapasiteetin lyijyakut rinnankytkennässä

Anonyymi-ap

Rinnankytkettyjen akkujen pitäisi olla identtisiä, mutta pitääkö jos ovat molemmat uusia, saman valmistajan ja samaa tyyppiä? Vai pitäisikö teoriassa olla kytkettynä, jokaisesta 2V kennosta rinnan, jotta vastaisi yhtä isompaa akkua?

22

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Molempiin kysymyksiin yhtä oikea vastaus on "ei" tai "kyllä".

    • Anonyymi

      Akkuja voi kytkeä rinnan, kunhan jännite on sama. Virranajokyky saattaa olla eri akuilla erilainen, mutta rinnankytkennässä siitä ei juurikaan haittaa ole. Sarjaan en erilaisia akkuja kytkisi.

    • Anonyymi

      Akkujen rinnankytkentä on periaatteessa OK, mutta pari asiaa voi pilata akut.

      - Akun latausjännite riippuu sen lämpötilasta ja laskee kun lämpötila kasvaa. Joten jos toinen akuista käy toista kuumempana niin se tulee hotkaisemaan suuremman osan latausvirrasta joka sitten lämmittää kyseistä akkua enemmän. Latausvirta pitäisi siis periaatteessa olla rajattu pienimmän/kuumimman akun keston mukaan.

      - Purettaessa akkua sama toisinpäin. Kylmemmän kennon sisäinen vastus on suurempi kuin lämpimämmän kennon joten kylmempi kenno antaa vähemmän virtaa ja lämpenee vähemmän kuin se kuumempi kenno. Jolloin kuumempi kenno käy entistä kuumempana. Jos eri kokoisia akkuja on rinnakkain niin on syytä tarkkailla sen pienemmän akun lämpötilaa.

      Minä en kytkisi eri kapasiteetin akkuja rinnakkain sellaiseen systeemiin, jossa akuston latausvirta tai purkausvirta ylittäisi pienimmän mukana olevan akun suurimmat sallitut arvot.

    • Anonyymi

      Ladatessa voi syntyä ongelma jos niiden akkujärjestelmien resistanssi vaihtelee.

      Sama kuin kytkisit rinnakkain erivärisiä LED-valoja, heikoin palaa ensin jolloin virta kasvaa jolloin palavat kaikki muutkin LEDit samalla..

      Eli miten kytken diodeja rinnakkain? opiskele!

    • Anonyymi

      Alkuun voi mennä hyvin, mutta pienemmän ampeeritunnin akku tyhjenee prosentuaalisesti nopeammin ja samalla jännite laskee nopeammin. Sitten isompi akku lataa pienempää akkua.

    • Anonyymi

      On aivan normaali käytäntö että samanlaisia akkuja on kytketty rinnan, esimerkkinä vaikka Toyotan valmistama Hiace. En vertaisi akkujen rinnankytkentää diodeihin, koska diodeilla kynnysjännite voi hieman vaihdella. Akkuja ja vastuksia taas on kautta aikojen kytketty rinnan hyvällä menestyksellä.

      Kyse oli siitä voiko kahta eri kapasiteetin samasta taikinasta leivottua akkua kytkeä rinnan samassa ympäristön lämpötilassa. Mielestäni on selvãã että suurempi akku ottaa ja antaa enemmän virtaa, mutta suhteessä akkujen painoon/kapsiteettiin sen pitäisi olla aivan sama?

      Mitä eroa on rakentaa yhteen koteloon iso akku kuin jakaa sama lyijymäärä kahteen erikokoiseen purkkiin ja yhdistää ne toisiinsa kuparilla?

      Ap.

      • Anonyymi

        Yritin vinkata että tutki mitä napajännitteelle käy, kun kapasiteetti tippuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritin vinkata että tutki mitä napajännitteelle käy, kun kapasiteetti tippuu.

        Napajännite tietysti on sama aina ideaalisessa rinnankytennässä vaikka olisi 6v ja 12v akut kytketty rinnan, ei sitä tarvitse mitata.

        Virran mittaamisesta voisi olla hyötyä ja saman tyyppisillä eri kapasiteetin akuilla. Virtaeron pitäisi olla suoraan suhteessa akun kapasiteettieroon?


      • Anonyymi

        Kaikki identtisetkin akut vanhenevat ja vikaantuvat kovassa käytössä aina eri tavoin. Jos tätä ei huomioi eikä ymmärrä, niin turha miettiä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki identtisetkin akut vanhenevat ja vikaantuvat kovassa käytössä aina eri tavoin. Jos tätä ei huomioi eikä ymmärrä, niin turha miettiä asiaa.

        Yhdessäkin akussa vain yksi kenno monesti vikaantuu kuudesta. Pointti oli että onko jotain eroa, jos akkujen ah-lukema ei ole sama, verraten tyypilliseen kytkentään, jossa esim. 2x 60ah on rinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessäkin akussa vain yksi kenno monesti vikaantuu kuudesta. Pointti oli että onko jotain eroa, jos akkujen ah-lukema ei ole sama, verraten tyypilliseen kytkentään, jossa esim. 2x 60ah on rinnan.

        Ilman kennojen vikaantumistakin... Mitä vaikka auton akulle tapahtuu, kun varaus laskee? Miten käy napajännitteelle?


      • Anonyymi

        Kuten tuossa yllä jo kerroin: Eri kapasiteetilla varustetut akut lämpenevät eri tahdissa kun akustosta otetaan virtaa. Tilanne ei ole sama kuin jos yhden akun sisällä lisäisit kennojen kokoa. Yhdessä suuressa akussa kaikki materiaali olisi suunnilleen samassa lämpötilassa. Erillisten erikokoisten akkujen tapauksessa lämpötiloissa voi olla iso ero. Huomaa että voi olla, ei voi tietää etukäteen ja riippuu vahvasti siitä miten ajattelit akustoasi kuormittaa.

        Kun sinulla ei ole mitään keinoa saada lisätty pienempikapasiteettinen akku pysymään samassa lämpötilassa kuin se suurempi akku niin siitä voi aiheutua ongelma.

        Ikävä jos tuo ei ollut haluamasi vastaus, mutta ainakaan minä en lähtisi kytkemään rinnakkain kuin identtisiä akkuja, mikäli akustosta olisi tarkoitus ottaa virtaa kerralla enemmän kuin mitä yksi akku yksin jaksaisi antaa.

        Kerro mitä tuolla akustolla on tarkoitus tehdä. Onko siitä tarkoitus ottaa enemmän hetkellistä virtaa kuin mitä yksittäinen akku jaksaisi syöttää vai onko rinnankytkennällä vain tarkoitus lisätä akuston kapasiteettia purkausvirran pysyessä kuitenkin yhden akun hanskaamalla tasolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä jo kerroin: Eri kapasiteetilla varustetut akut lämpenevät eri tahdissa kun akustosta otetaan virtaa. Tilanne ei ole sama kuin jos yhden akun sisällä lisäisit kennojen kokoa. Yhdessä suuressa akussa kaikki materiaali olisi suunnilleen samassa lämpötilassa. Erillisten erikokoisten akkujen tapauksessa lämpötiloissa voi olla iso ero. Huomaa että voi olla, ei voi tietää etukäteen ja riippuu vahvasti siitä miten ajattelit akustoasi kuormittaa.

        Kun sinulla ei ole mitään keinoa saada lisätty pienempikapasiteettinen akku pysymään samassa lämpötilassa kuin se suurempi akku niin siitä voi aiheutua ongelma.

        Ikävä jos tuo ei ollut haluamasi vastaus, mutta ainakaan minä en lähtisi kytkemään rinnakkain kuin identtisiä akkuja, mikäli akustosta olisi tarkoitus ottaa virtaa kerralla enemmän kuin mitä yksi akku yksin jaksaisi antaa.

        Kerro mitä tuolla akustolla on tarkoitus tehdä. Onko siitä tarkoitus ottaa enemmän hetkellistä virtaa kuin mitä yksittäinen akku jaksaisi syöttää vai onko rinnankytkennällä vain tarkoitus lisätä akuston kapasiteettia purkausvirran pysyessä kuitenkin yhden akun hanskaamalla tasolla?

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?

        Jos et edes pysty kuvittelemaan erilasia vikatilanteita, unohda koko juttu ja leiki vain yhdellä akulla kerrallaan.

        Kokeile miten yksi iso akku käyttäytyy täytenä oikosulussa. Muutaman cm2:n kuparitango ja napoihin tiukasti sopivat liittimet. Vaatii vähän kekseliäisyyttä saada liittäminen onnistumaan turvallisesti ekalla kertaa oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et edes pysty kuvittelemaan erilasia vikatilanteita, unohda koko juttu ja leiki vain yhdellä akulla kerrallaan.

        Kokeile miten yksi iso akku käyttäytyy täytenä oikosulussa. Muutaman cm2:n kuparitango ja napoihin tiukasti sopivat liittimet. Vaatii vähän kekseliäisyyttä saada liittäminen onnistumaan turvallisesti ekalla kertaa oikein.

        Mitenkäs nämä lukuisat Toyotan automallit, jossa on akkuja ollut rinnankytkettynä ainakin 70 luvulta asti, ovat kaikki kuvitteelisesti vikaantuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tekemässä tuollaista kytkentää,pähkäilen vain teoriatasolla asiaa. Miksi akut eivät pysyisi samassa lämpötilassa, jos ne ovat samassa tilassa kiinni toisissaan?

        Teoreettinen kuormitustilanne voisi olla vaikka hyvin raju purku tai lataus akun kokoon nähden. Jos vaikka 100ah ja 50ah akut olisi rinnan, niin kuormitustilanteessa 1/3 virrasta lähtisi 50ah akusta ja 2/3 100ah akusta. Akkujen pitäisi kuumentua tasan yhtä paljon, vai tarkoitarko että pienemmässä akussa on suhteessa enemmän jäähdytyspinta-alaa sen massaan?

        Miksi akuista otettu virta olisi suhteessa akun kokoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi akuista otettu virta olisi suhteessa akun kokoon?

        Isommassa samasta taikinasta leivotussa akussa on pienempi sisäinen vastus, eli se antaa suuremman virran samalla jännitealenemalla.

        Sisäinen vastus on suhteessa akun kokoon ja kuormituksen aiheuttama jännitealenema on molemmille rinnan kytketyille akuille sama.

        Sama pätee kuormitukseen. Kytket 20w ja 100w polttimot rinnan samaan jännitelähteeseen, pienempi polttimo ottaa pienemmän virran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isommassa samasta taikinasta leivotussa akussa on pienempi sisäinen vastus, eli se antaa suuremman virran samalla jännitealenemalla.

        Sisäinen vastus on suhteessa akun kokoon ja kuormituksen aiheuttama jännitealenema on molemmille rinnan kytketyille akuille sama.

        Sama pätee kuormitukseen. Kytket 20w ja 100w polttimot rinnan samaan jännitelähteeseen, pienempi polttimo ottaa pienemmän virran.

        Sisäinen vastus on minimaalinen kuormaan nähden, ainakin toivottavasti. Lamppuja ei voi mitenkään verrata tähän. Yhtä hyvin voit sanoa että omena vierii mäkeä alas nopeammin kuin appelsiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisäinen vastus on minimaalinen kuormaan nähden, ainakin toivottavasti. Lamppuja ei voi mitenkään verrata tähän. Yhtä hyvin voit sanoa että omena vierii mäkeä alas nopeammin kuin appelsiini.

        Jos olet sama joka jo ylempänä vertaa akkuja diodeihin, niin NYT voisi olla sopiva hetki vetäytyä täältä kokonaan arvailemasta, kun koko sähkötekniikka on selkeästikin täysin vieras.

        Rinnankytkennällä ei ole appelsiinejä enempää tekemistä ledien ottamaan virtaan, vaan sillä onko kyseessä vakiovirta- vai jännitelähde. Opettele ohmin laki edes tasavirralle ensin.


    • Anonyymi

      Isot akustot pitäisikin koota erillisistä 2 V kennoista. Jos kapasiteettia ei saa riittävästi, voi näitä 2 V kennoja huoletta kytkeä useampiakin rinnan.

      • Anonyymi

        Näinhän se menee, 2v kennoja kytketään rinnan ja sarjaan samassa akustossa, kunnes saavutetaan haluttu energiamäärä, kuten trukeissa on tehty. Sarjakytkennässä akkujen/kennopakettien tulisi olla identtisiä, koska kaikkien läpi kulkeva sama virta aiheuttaisi epätasaisen kuormituksen eri kokoisille akuille.

        Eri kokoiset ja eri tyyppiset sähkölaitoksetkin on kytketty rinnan ympäri maailmaa samaan valtakunnalliseen sähkönjakeluverkkoon ja sinne voi itsekin syöttää lisää sähköä vaikka 60Ah auton akusta, kun muuttaa sen vaihtovirraksi ja nostaa jännitteen vähänkin jakeluverkon jännitettä korkeammaksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe