Tutkimus: tuplasti pahempia kuin bensiiniautot
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cb1b46e9-2062-4fb3-8b9f-741b6bdb666b
"Leedsin yliopiston julkaiseman tutkimuksen mukaan sähköautot kuluttavat tiestöä hurjasti: tarkkaan ottaen ne rasittavat tieverkkoa 2,24 kertaa enemmän kuin bensiinikäyttöiset autot ja 1,95 kertaa enemmän kuin dieselautot."
Briteissä asiaa on näköjään tutkittu.
Sähköautojen karmeat vaikutukset asfaltille selvisivät
22
346
Vastaukset
- Anonyymi
Mediat kirjoittavat välillä hassuja juttuja.
Sähköautot eivät kulutakaan teitä – Yliopisto sanoutuu irti artikkelista
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/44057973-1a93-4443-bf41-7de8bf6dc0c3
Otsikko väittää, että sähköautot eivät kulutakaan teitä. Sehän on täysi valhe. Tuossa iltalehti pyrkii oikaisemaan aloituksessa oleva kirjoitus. Fakta on kuitenkin se, että painavammat autot kuluttavat enemmän teitä. Sähköautot ovat akkujensa vuoksi painavampia.
Yliopisto kertoo, että ei ole heidän tekemästä tutkimuksesta kyse, vaan lehden itsensä tekemistä päätelmistä, jossa on käytetty pätkiä yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että painavammat autot kuluttavat tiestöä enemmän. - Anonyymi
Muuten hyvä tutkimus.
Mutta äsken oli mediassa, että leedsin yliopisto oli ilmoittanut, etteivät ole sellaista tutkimusta tehneet. Joku oli napannut jonkin niiden tutkimuksen ja vääntänyt sen koskevaksi nimenomaan teitten kulumista, mikä ei liity siihen tutkimukseen mitenkään.
Eli kansainvälinen uutisankka.
Eti kooklella artikkeli asiasta, asia julkaistiin kyllä suomessakin, oletan iltalehdessä sekin sekin oikaisu oli ton artikkelin jälkeen.
=DW=- Anonyymi
Et näköjään sitten lukenut toisena olevaa vastausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näköjään sitten lukenut toisena olevaa vastausta.
Toki luin.
Myöhemmin. Se julkaistu sillä aikaa, kun kirjoitin omaa kommenttiani. Kirjoitan aika hitaasti, taisin välillä käydä tupakillakin, Kommenteilla muutama minuutti väliä, sattuuhan tuota. Haittaakse se sua paljonkin? Ota burana.
=DW=
- Anonyymi
Sanovat, että ilmastomuutoksen suhteen peli on menetetty. Kuinka kauan menee, että pelkästään Englannin 31 miljoonaa autoa on vaihdettu sähköiseksi.
- Anonyymi
Miten kauan meneekään sitten siinä, että maapallon ihmismäärä saadaan tiputettua takaisin 1900-luvun alkupuolen tasolle, joka olisi planeetan ja ihmiskunnan kannalta se järkevin toimenpide.
- Anonyymi
Niin tai näin, mutta joka tapauksessa säkärit painavempina ja tehokkaampinakin kuluttavat tiestöä enempi.
Polttarin päästöistä 70% tulee pakoputkesta ja loput 30% jarruista ja renkaista.
Patteriauton jarrut tuottavat ehkä jonkin verran vähempi pienhiukkasia, mutta sekin riippuu ajotavasta. Renkaista riskeeraa tulla enempikin kun kyse on painavemmasta ja tehokkaammasta autosta.
Siis ne alati lobatut paikalliset nollapäästöt ovat nekin vain markkinointikusetusta, valetta.
EV on jo tehtaan hihnalta ulos tullessaan noin 70% saatuttavampi kuin vastaava polttari ja takamatkansa kiriäkseen sillä tulisi ajaa "puhtaasta" eneriasta ladattuna 40-75 tkm, iman akkujen vaihtoa. Tästä uupuu itse kaivostoiminnan aiheuttama valtava ympärisön saastuttaminen.
Sitten palon syttyessä ollaankin suurissa ongelmissa. Paloa on aivan erityisen vaikeaa sammuttaa. Palo aiheuttaa valtavasti myrkyllisiä kaasuja ja sammutusvesi on sekin vakavasti saastunutta ympäristömyrkkyä. Sitten auto tulisi upottaa vesialtaaseen ja siltikin se voi vielä syttyä itsekseen uudestaan.
Nyt Hollannin edustalla on suuri rahtialus, jossa 500 patteriautoa polttareiden lisäksi, on ollut tulessa useampia päiviä.
Entäpä jos Ruotsin lautan autokannella joku patteriauto syttyisi palamaan ? ! Samalla tiukkaan pakatut muutkin autot roihhataisivat ja rekat lasteineen.
Tai ajatelkaapa asuinkerrostalon alla olevassa parkkihallissa räjähdysmäisesti syttyvää patteriauton paloa seuramuksineen.
Että sellainen "eko-auto" ....- Anonyymi
Totta turiset.
Ei sähköauto ole saasteeton ja kuten kirjoiti ihan varmasti kuluttaa teitäkin enepi, kuin polttomoottoriautot. Tässä vaan aletaan olemaan kurkkua myöten ureassa ilmastonmuutoksen kans, ja fossiilisia polttoaineita pitäis välttää kaikin keinoin
Eihän autot suinkaan ole suomessakaan suurin ongelma, on teollisuus, maatalous, talvisin asuntojen jne lämmittäminen jne. Mutta jokasektorilla pitää tehdä kaikki mahollinen.
Tosin, mua epäilyttää, maapallo tulee kyllä tuhoutumaan nykymuodossaan, koska ei ihminen yksinkertaisesti pysty enää itse pysäyttämään tätä touhua. Toki on maapallolla ollut kaikenlaisia jääkausia ja vedenpaisumuksia historiansa aikana, muttä tämä nykytuho on vain ja ainostaan ihmisen tahallisesta toiminnasta johtuvaa. Kyllä ihmisen pitää edes yrittää tehdä jotain.
Joo, ajan pensa-autolla, mun kohdalla ekologisinta on ajaa se loppuun. Loppuikäni aikana en saa ajetuksi niin paljoa kilometrejä, että uuden sähköauton hankintaa voisi ekologisilla syillä perustella. Siis just siks, uuden auton tekeminen aiheuttaa paljon ekokogisia ongelmia ja pitää se sähkökin jotenkin tehdä.
=DW= - Anonyymi
"Patteriauton" päästöt syntyvät varmaan pääosin tuotantovaiheessa ja akkujen valmistuksen yhteydessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta turiset.
Ei sähköauto ole saasteeton ja kuten kirjoiti ihan varmasti kuluttaa teitäkin enepi, kuin polttomoottoriautot. Tässä vaan aletaan olemaan kurkkua myöten ureassa ilmastonmuutoksen kans, ja fossiilisia polttoaineita pitäis välttää kaikin keinoin
Eihän autot suinkaan ole suomessakaan suurin ongelma, on teollisuus, maatalous, talvisin asuntojen jne lämmittäminen jne. Mutta jokasektorilla pitää tehdä kaikki mahollinen.
Tosin, mua epäilyttää, maapallo tulee kyllä tuhoutumaan nykymuodossaan, koska ei ihminen yksinkertaisesti pysty enää itse pysäyttämään tätä touhua. Toki on maapallolla ollut kaikenlaisia jääkausia ja vedenpaisumuksia historiansa aikana, muttä tämä nykytuho on vain ja ainostaan ihmisen tahallisesta toiminnasta johtuvaa. Kyllä ihmisen pitää edes yrittää tehdä jotain.
Joo, ajan pensa-autolla, mun kohdalla ekologisinta on ajaa se loppuun. Loppuikäni aikana en saa ajetuksi niin paljoa kilometrejä, että uuden sähköauton hankintaa voisi ekologisilla syillä perustella. Siis just siks, uuden auton tekeminen aiheuttaa paljon ekokogisia ongelmia ja pitää se sähkökin jotenkin tehdä.
=DW=Yep.
Muuan artikkelin mukaan EU-tasolla kumipyöräisten päästöt edustavat noin 15% ja henkilöautojen & pakujen osuus 10%.
Suomessa maatalous edustaa 20%. Saamistaan hurjista eko-tuista huolimatta päästöt eivät ole laskeneet.
Yksityisautoilusta rummutetaan syyllistäenkin aivan valtavasti, mutta samaan aikaan vaetaan aikas lailla kaikesta muusta, eli tuosta 85 - 90% osuudesta. Ei niin, etteikö autoilua tulisi saada vihreämmäksi, mutta ne mittasuhteet.
Mikäli tuettaisiin verotuksellisesti jo saatavilla olevia bio-polttoaineita, niiden edelleen kehittämistä, sekä EURO 6-luokkaisiin siirtymistä, niin suht' kohtuullisessa ajassa saataisiin pudotettua varsin radikaalisti autoilun päästöjä. ps. Lupasikos se Nesteen bio-diesel jopa 90% vähennystä osaan päästöistä?
Näen patteriautot osana ympäristöongelmaa, en ratkaisuna. Se markkinoitu akkujen kierrätyskin on rajallista, ontuvaa, kallista ja hyvinkin saastuttavaa. Valmistajille on edullisempaa kaivaa uusi araaka-aineita, kuin tuottaa uusi akkuja kierrätyksellä. Nyt suunnitellaan akkumateraalien imuroimista mertenkin syvyyksistä ja suunnitelmia on jopa Alaskan neitseellisille alueille.
Synteettiset polttoaineet ovat valitettavasti suuria energiasyöppöjä tuottaa, ellei sitten jotakin suurta innovaatiota tuolla laueella saataisi aikaan.
Vety henkilöautoliikenteessä on toistaiseksi vielä avoin kortti. Kuitenkin EU on linjannut myös vetyasemat direktiivi-karttaansa (raskaalle ja kevyelle liikenteelle), eli kaikille runkoteille yksi asema per 100 km, sekä liikenteen / väylien solmukohtiin. Riskeeraa olla alkuun ko. autot kuin vetykin kallista.
Mutta globaalilla tasolla ihmiskunnan toimintamalli on ollut aivan idioottimaista planeetan varojen riistämistä ja kaiken mahdollisen saastuttamista sitten teollisen vallankumouksen. Sama meno vain jatkuu hyvistäkin aloitteista ja tilanteen todelliseen vakavuuteen herättyäkin.
Kun ajatellaan vaikkapa Intiaa, Kiinaa, Etelä-Amerikka, Afrikka ja Venäjää kasvavine kulutushaluineen ja tarpeineen, niin yhteiset talkoot ovat kovin rajallisia.
Kuitenkin aivan liian vähän ja liian myöhään.
Vihreä energia ja innovaatiot eivät yksin riitä, kun samaan aikaan ihmiskunta haluaa jatkaa samaa kulutusjuhlaa ja energian tarpeen lisäämistä, kuin myöskin planeetan raskasta saastuttamista.
Ihmiskunta on jatkanut jo kauan kuluttaen puolentoista planeetan voimavarat per vuosi.
Näkisin, että _koko ihmiskunnan_ toimintamalli tulisi koodata kokonaan uudestaan, pysyvästi ja välittömästi, muutoin on takuuvarmasti seinä vastassa.
Tämä upea planeetta on jo liki tai suunnilleen teholla letkuissa, vakavasti ja pahoin monisairaana.
- Anonyymi
Sähkö-auto ilmastohörhöjen suuri kusetus, jo pelkkä valmistus tuottaa päästöjä saman verran kuin nyky polttomoottorilla ajetut 200 000 km. Pohjanmerellä palaa sähkö-auton sytyttämä laiva lasteinaan 3600 autoa, siinä sitä ympäristötekoa kyllikseen.
- Anonyymi
Ympäristöystävällisin tuote on sellainen, joka kestää sukupolvelta toiselle. Sellaista ei kuitenkaan nykymallisessa maailmassa kannata valmistaa, koska kaikki perustuu kuluttamiseen ja uuden valmistamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ympäristöystävällisin tuote on sellainen, joka kestää sukupolvelta toiselle. Sellaista ei kuitenkaan nykymallisessa maailmassa kannata valmistaa, koska kaikki perustuu kuluttamiseen ja uuden valmistamiseen.
Niinpä. EU:kin on aikas hampaaton pakottamaan teollisuuden valmistamaan kestäviä ja kohtuullisin kustannuksin korjattavia tuotteita. Kodin elektronikka, pesukoneet & jääkaapit & Co on tehty varsin lyhytikäisiksi.
Matkapuhelimet happanevat käsiin 2-3:ssa vuodessa kun niihin ei enää saa turvapäivityksiä, jotka nekin ovat usein saatavuudeltaan melko villiä länttä. Nokia-brändisillä on sentään selkeä systeemi tuon suhteen.
Ihmiskunta kirjaimellisesti tukehtuu omiin jätteisiinsä.
- Anonyymi
Polttomoottoriautot on kuitenkin saastuttavampia ilmaston kannalta.
- Anonyymi
Saasteet syntyvät sähköauton osalta muualla, kuin itse ajossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saasteet syntyvät sähköauton osalta muualla, kuin itse ajossa.
Silti vähemmän saastuttavaa.
- Anonyymi
Ehkäpä ja todennäköisestikkin, vaan asfaltin kulumisella ei ole hevon v..... merkitystä ilmastonmuutoksen rinnalla.
entinenmiäs- Anonyymi
Ja se ilmastonmuutos on oikeasti niin vakava asia, mitä nämä vastarannankiisket eivät kykene ymmärtämään.
Minä olen 67 v ja minulle ilmastonmuutos ei vielä ole järisyttävä katastrofi, mutta tulevia sukupolvia en kadehdi tässä mielessä.
entinenmiäs - Anonyymi
Tiestön kuluminen oli kuitenkin keskustelun aihe, eikä ilmastonmuutos. Ilmastonmuutokseen liittyen kannattaa sitten lukea alla olevan juttu.
Tuhansia kertoja CO2:ta voimakkaammat kasvihuonekaasut yleistyvät mystisesti ilmakehässä – Tutkimus paljasti pääsyyllisen olevan Kiinassa
https://tekniikanmaailma.fi/tuhansia-kertoja-co2ta-voimakkaammat-kasvihuonekaasut-yleistyvat-mystisesti-ilmakehassa-tutkimus-paljasti-paasyyllisen-olevan-kiinassa/
- Anonyymi
Kaikkea tutkitaan, onneksi.
Sähköautot syö asfalttia:)))
''Brittiläisestä mediasta maailmalle lähteneen ”yliopistotutkimuksen” takaa paljastui, ettei yliopistolla ollut sen kanssa mitään tekemistä.''- Anonyymi
Raskaat autot kuluttavat asvalttia enemmän kuin kevyet autot. Sähköautot ovat paljon raskaampia, kuin polttomoottoriautot.
Yliopisto toki ilmoitti, että ei ole kyse heidän tekemästä tutkimuksesta, vaan lehden itsensä tekemistä päätelmistä, jossa on käytetty pätkiä yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että painavammat autot kuluttavat tiestöä enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743052
- 712921
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191772- 271681
- 241667
- 201640
- 481317
- 381293
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289