Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.
Ukrainan sodan johdosta Venäjän rautatieliikenne on loppunut ja tavaraliikenteen painopiste on siirtynyt pääradalle. Pääradan varrelle on keskittynyt Suomen teollisuuden selkäranka, joten paine radan käytölle lisääntyy.
Hallituksen linjaus on hylätä pääradan, Suomiradan, asettaminen ykköskohteesi rautateiden kehittämiseen hallituskaudella. Tilalle tuli ns. siltarumpupolitiikka, jossa sovittiin ns. sulle mulle -politiikassa Turun tunnin junan tärkeimmäksi kohteeksi vaikka tilastot kertovat muuta.
Päärata vai tunninrata tärkein ?
5
254
Vastaukset
- Anonyymi
Kun tarkastellaan Väyläviraston tilastoja vuoden 2022 kaukoliikenteen matkustajamääristä ja tavaraliikenteessä kuljetettuja tonneja, joihin investointien pitäisi perustua, niin tulos on selkeä,
Turun ns. tunnin junaan ei voi perustella matkustajamäärillä eikä tavaraliikenteellä. Helsinki –Turku-välillä oli vuonna 2022 vain 1,38 miljoonaa matkustajaa, kun Seinäjoki–Tampere-välillä oli matkustajia peräti 3 miljoonaa eli kaksinkertainen. Myös Kokkola–Seinäjoki-välillä matkusti peräti 1,85 milj. matkustajaa.
Nykyinen kähmintä on ikävää Suomen valtiota kohtaan. - Anonyymi
Valivali. Turku vie, muu Suomi vikisee.
- Anonyymi
Jäävit päättäjät juonittelevat !
- Anonyymi
VR:n mukaan sähköratavaurio oli tapahtunut Ylöjärven Karhejärven ja Ikaalisten Sisätön välillä.
Lisäksi Helsingistä lähtevä junaliikenne seisahti aamuseitsemän aikaan kokonaan liikenteenohjausjärjestelmän vian takia.
Junaliikenne keskeytyi tunniksi, kunnes vika saatiin korjattua. VR:n mukaan kahdella eri häiriöllä ei ollut tekemistä toistensa kanssa.
Juttua päivitetty kello 5.34, kello 6.20 ja kello 8.29.
Orpo alamäki on jyrkkä. - Anonyymi
Korona-aika teki tunnin junan Turusta Helsinkiin tarpeettomaksi. Me opimme etätöihin ja liikkuviin palavereihin. Nykyään junassa käytetty aika ei ole vain matkustamista, vaan se on oikein hyvää toimistoaikaa. Junasta löytyy myös erillisiä työtilahyttejä ja seisomatyöpisteitäkin, jos niin haluaa.
Toisekseen suuri osa työjutuista, jotka ennen vaativat matkustamista Turun ja Helsingin välillä siirtyivät kokonaan nettiin, ettei itse asiassa sitä junaa tarvitakaan edes matkan aikaiseksi toimistotilaksi, kun sitä matkaa ei tarvitsekaan tehdä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197