Miten aloitetaan haulikkoammuntaharrastus

Anonyymi-ap

Ajattelin ryhtyä harrastamaan haulikkoammuntaa Trap & Skeet, siis puhtaasti urheiluammuntaa. Mutta luvanvaraisena hommana tämä nostaa muutaman kysymyksen:
Mikä tällaisessa hommassa on marssijärjestys kun en ole minkään ammuntaseuran jäsen, eikä mihinkään aseeseen ole vielä edes lupaa.
Voiko ensimmäisenä hakea luvan + hankkia aseen ja sen jälkeen vasta alkaa tutustua lähialueen ampumapaikkoihin. Jotenkin tuntuu hölmöltä liittyä mihinkään ampumaseuraankaan ennen kuin tietää tuleeko käyttämään heidän rataa.
Pitääkö lupaa hakiessa olla jo tarkka haulikkomalli tiedossa vai myönnetäänkö lupa yleisesti "urheiluhaulikkoon"?
Onko haulikon valinnassa erityisesti huomioitava keskittyykö Trap vai Skeet ammuntaan?

5

420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Netistä löytyy kerhojen sivuja valita asti, mitähän seuraavaksi ??

• Anonyymi

Siis kysymys ei ollut mihinkään kerhoon liittymisestä, vaan aseen hankinnasta ja sen jälkeen tutustumaan missä sitä haluaisi käyttää. Osalla radoista näyttää kuitenkin olevan ihan ok mennä ampumaan ilman mitään jäsenyyttä. Sitten kun se oma rata löytyy, niin voi harkita sen jäsenyyttäkin, mutta jäsenyys taitaa myös velvoittaa, vierailu korkeampaa maksua vastaan ei?

• Anonyymi

Lupaa hakiessa muistaakseni pitää olla valmiiksi tiedossa missä ampuu ja aseen toimintatapa ja kaliiberi.

• Anonyymi

Minulla harrastus lähti käyntiin näin:
      Otin yhteyttä Pirkanmaalla sijaitsevan Kokkovuoren haulikkoradan henkilökuntaan, ja kerroin kiinnostuksestani haulikkoammuntaan.
      Sovimme tutustumisammunnan muutaman päivän päähän. Tutustumisammunnassa käytiin ensin turvallisuusasiat läpi, ja sitten radalle kokeilemaan kiekkoon osumista. Ei ollut ihan helppoa hommaa, mutta innostuin. Tämän jälkeen kävin puolisen vuotta kerran viikossa ampumassa seuran haulikolla valvotulla alottelijoiden vuorolla, ja sitten Kokkovuoren henkilökunta kirjoitti minulle käynneistäni harrastustodistuksen, jonka laitoin aselupahakemuksen liitteeksi. Poliisi kutsui minut haastatteluun, jonka jälkeen sain hankintaluvan.
      Nykyään ammun omalla haulikollani. Harrastuksen aloittaminen on helppoa, jos vaan kiinnostusta riittää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2620
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1587
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe