Oppikirjan tehtävä:
Eveliinalla oli rahaa 6 euroa enemmän kuin Johanneksella. Jos Eveliina antaisi neljäsosan rahoistaan Johannekselle, olisi Johanneksella rahaa 2 euroa enemmän kuin Eveliinalla. Kuinka paljon Eveliinalla ja Johanneksella oli rahaa alkujaan?
En osaa mitenkään ratkaista tällaista.
Ongelmanratkaisu yhtälön avulla
10
335
Vastaukset
- Anonyymi
Johanneksella täytyy olla kaketi alun perin 2 euroa.
Eveliinalla on alun perin 6 euroa enemmän kuin Johanneksella, joten hänellä on alun perin 2 + 6 = 8 euroa.
Kun Eveliina antaa neljäsosan eli 1/4 rahoistaan Johannekselle, hän antaa 1/4 * 8 euroa = 2 euroa.
Tämän jälkeen Johanneksella on 4 euroa ja Eveliinalla on 8 euroa - 2 euroa = 6 euroa, joten Eveliinalla on edelleen 2 euroa enemmän kuin Johanneksella.
Kysymyksessä täytyy olla jokin virhe, tarkoitetaan kai, että lopuksi Eveliinalla on edelleen kaksi euroa enemmän kuin Johanneksella? - Anonyymi
Kana ehdotti sijalle , kuoma jos fuusio tehtäisi .
Minä kana tuotan munia ja sinä porsas tuota pekonia , eikö olisi loistava idea.
Kyllä myynti kasvaisi , mutta sika ajatteli minulle jäisi kinkut , lavat ,Selänpää.
Niin mutku sinä kana pärjäät tässä fuusiossa , sinä kana otat seuraavan sijan .
Sitten minua ei ole muuallakuin joulu myynnissä enkä saa yhtään sijoitukselle tuottoa itselleni .
Fuusiossa toinen syödään pois. - Anonyymi
6 enemmän muuttuu tilanteeksi 2 vähemmmän, kun antaa 4 pois.
Eli aluksi oli 16 ja 10.- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa. Tällöin lopuksi kummallakin olisi yhtä paljon, 12. Eveliina 16-4= 12 ja Johannes 10+2=12.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tällöin lopuksi kummallakin olisi yhtä paljon, 12. Eveliina 16-4= 12 ja Johannes 10 2=12.
Eveliina 16-4=12 ja Johannes 10+4=14.
4 liikkuu.
- Anonyymi
E = J+6
3/4 * E + 2 = J + 1/4 * E
Alempi muokataan
E = 2J - 4
ja sij. ylempään, niin
2J - 4 = J + 6
josta
J = 10
ja sitten
E = J+6 = 16. - Anonyymi
(y+6)/4 + y = 2+(3/4)x ja x=y+6. Tästä saadaan ratkaistua y=10 ja x=16. Tehtävän voi ratkaista yhtälöparin avulla
- Anonyymi
Sanallinen tehtävä pitää muo = kata matemaattiseen asuun, yhtälöiksi. Jos jonkin suureen rvoa ei ole annettu, merkitse sitä kirjaimella. Kyllä ne arvot sitten selviävät jos yhtälöt ovat ratkaistavisssa.
Kas näin:Aluksi Eveliinalla on rahaa määrä e ja Johanneksella määrä j.
e = j + 6
e - e/4 + 2= j + e/4 eli e/2 = j - 2 joten e = 2j-4
2j-4 = j+6 joten j = 10 ja siis e = 16..
Tark. E antaa J:lle 4 euroa joten J:llä on sitten 14 euroa ja eveliinalle jää 12 euroa kuten pitääkin.- Anonyymi
P.O.: muokata. Tuli ylimääräinen = tuohon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742932
- 652783
- 681822
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171669- 241657
- 201600
- 221533
- 481297
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91259