Kuka muistaa ajan, kun diesel-autojen perät olivat noen mustaamia? Takavaloja ei näkynyt. :D

Anonyymi-ap

Nokivasarat olivat tien tukkoina, kun 60 laiskaa diesel-hevosta yritti saada raskaan diesel-vaunun vauhtiin. Noki pöllysi ja kone nakutti kuin vasara. Ylämäessä savu sakeni ja vauhti hidastui. Silloin ei ollut dieseleissä turboja kuin vain kuorma-autoissa.

Tuohon samaan aikaan myös jotkut bensa-autot savuttivat, kun koneessa paloi muutakin kuin lyijybensaa. Warret käryttivät aina eikä niiden perässä halunnut kukaan ajaa.

Petroli-Saabit haisivat myös. Niistäkin piti päästä ohi, paitsi jos alla oli se patalaiska diesel.

Oi aikoja, tuoksuja ja savua.

16

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän kaikki sopivan ikäiset ole tuon ihanuuden nähneet?

    • Anonyymi

      Rin-tin-tin oli todella tilava perheauto, varsinkin farmarina.
      vapaakytkin oli loistava varuste mäkisillä teillä, kun alamäet soi lasketella vapaalla
      koneen höristessä vain tyhjäkäyntiä. Huippunopeus oli siinä 130 km/h, mikä
      olikin ihan riittävä suomalaisille teille. Tärpätti-Saabilla pääsi vähän lujempaa.

      • Anonyymi

        Warressa oli pakko olla vapaakytkin, koska moottorijarrutuksessa kakstahdeilla on tapana leikata kiinni. :)

        Kotimaisen autolehden kestotestissä Warre ei oikein menestynyt: Jo uutena takaluukku oli senttikaupalla kiero. Kahdeksan kuukauden iässä puskurit ruostuivat. Nopeusmittarin vaijeri piti mekkalaa eikä se korjaantunut vaijeria vaihtamalla. Maahantuoja sanoi sitä ominaisuudeksi. Mitä kaikkea lyhyen matkan varrella warresta hajosikaan, sitä en muista. :D


    • Anonyymi

      Kyllä minä muistan hyvin. Dieselit olivat tuolloin rauhallisen kuljettajan autoja, isoja ja kalliita. Käytännössä ’ikuisia’.

      Turbojen myötä tilanne muuttui täysin. Ja kun ilmastoasiat tulivat vielä autojen tekniikkaan mukaan, niin diesel olikin yhtäkkiä se ’ykkönen’. Päästöjen , tekniikan ja suorituskykyjen osalta.
      Päästövaatimusten kiristyessä myös sen vaatima tekniikka kehittyi ja kallistui. Dieselin pahimmat päästöt ovat hallittavissa tekniikan keinoin, toisin kuin bensan suuret kasvihuonekaasupäästöt.. Sillä on kuitenkin hintansa ja niinpä halvimpiin autoihin ei enää kannattanut dieselmoottoreita puhdistustekniikan kustannusten myötä enää voitu laittaa. Ilmaston kannalta noiden kasvihuonekaasujen päästöt tietysti kasvoivat aluksi. Bensa-autojen osalta asiaa pyrittiin ratkaisemaan kutistamalla moottorit mahdollisimman pieniksi. Tosin suurissa nopeuksissa ne ovat melkoisia polttoainesyöppöjä, mutta lähiöajossa ihan ok.

      Nyt sähkö on syrjäyttämässä joko kokonaan tai isolta osin ladattavien hybridien myötä polttomoottorit uusissa autoissa. Autokannan uusiutuminen tosin menee tätä nykyistä vauhtia jonnekin 2040- luvulle tai kauemminkin.

      • Anonyymi

        Kyllä dieselkin puskee hiilidioksidia niin perkeleesti. :( Hiilidioksidin lisäksi diesel puskee ihmiselle vaarallisia pienhiukkasia. Pienhiukkasia on yritetty vähentää suodattimin, mutta hiukkassuodattimella varustettu diesel puskee kalliita korjaamolaskuja. :)

        Itse tykkään paljon enemmän nykyajan pienistä bensaturboista. Kulutus dieselin luokkaa, mutta ajomukavuus ihan eri tasolla kuin raskassoutuisilla dieseleillä ja huoltokulutkin pienemmät eikä mene käyttövoimaveroa. :)

        No täyssähkäri on tilauksessa ja tulee alkuvuodesta eli siihen asti mennään vielä bensaturbolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä dieselkin puskee hiilidioksidia niin perkeleesti. :( Hiilidioksidin lisäksi diesel puskee ihmiselle vaarallisia pienhiukkasia. Pienhiukkasia on yritetty vähentää suodattimin, mutta hiukkassuodattimella varustettu diesel puskee kalliita korjaamolaskuja. :)

        Itse tykkään paljon enemmän nykyajan pienistä bensaturboista. Kulutus dieselin luokkaa, mutta ajomukavuus ihan eri tasolla kuin raskassoutuisilla dieseleillä ja huoltokulutkin pienemmät eikä mene käyttövoimaveroa. :)

        No täyssähkäri on tilauksessa ja tulee alkuvuodesta eli siihen asti mennään vielä bensaturbolla.

        Kaikesta polttamisesta syntyy hiilidioksidia ja häkääkin. Siis myös dieselistä, mutta huomattavasti vähemmän kuin vastaavasta bensamoottorista.

        Pienihiukkasia syntyy, mutta ne on saatu kuriin todella tehokkaasti. Dieseleissä jo joskus kymmenkunta vuotta sitten ja ruiskubensoissakin jotain viitisen vuotta sitten, kun niihinkin tuli hiukkasloukut pakollisiksi, vihdoin ja viimein. Ruiskubensan pienhiukkastuotannon sallittu raja oli jopa kuusi kertaa korkeampi kuin hiukkasloukulla varustetun dieselin.

        Hiukkasloukut kestävät jotain 200.000 km, jos ajo muutakin kuin lyhyttä kaupunkiajoa. Tyypillisesti loukku maksaa parisensataa tms autosta tietty riippuen. Sitä en osaa sanoa onko hintaeroa bensa-auton loukun ja dieselin loukun välillä.
        Minulla on nyt kolmas loukutettu diesel-auto ja koskaan ei ole mitään ongelmaa liittynyt tuohon loukkuun.

        Dieselauto on matka-autona ylivoimainen noihin pikkubensarutkuihin, joita joutuu huudattamaan moottoritienopeuksissa hurjilla polttoainekulutuksilla.
        Dieselit ovat tehokkaampia ja pienempipäästöisiä ja siten vähemmän ympäristöä rasittavia kuin vastaavat bensa-auto. Tietty, jos pikkuautolla liikkuminen tyydyttää ja riittää, niin onhan se tietysti halvempaa pääomakuluilta. Huoltohinnoissa en ole huomannut oleellisia eroja edes 1.6 bensan ja 2.0 dieselin välillä. Näistä on omakohtaista kokemusta, kun ne tuossa pihassa seisoo.
        Totta, dieselissä on vanha jäänne eli osa polttoaineverosta peritään kiinteänä käyttövoimamaksuna. Bensahan on ainoa voimanlähde, josta käyttövoimaveroa ei peritä.

        Olen myös vaihtamassa sähköön seuraavan kerran, kun autoja vaihdan. Siihen tosin menee vielä jokunen vuosi.


      • Anonyymi

        Missäs nuo ikuiset turbottomat dieselit nykyään ovat? Ei ole näkynyt 20 vuoteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäs nuo ikuiset turbottomat dieselit nykyään ovat? Ei ole näkynyt 20 vuoteen...

        Kyllä niitä näkyy, jos vähän citySuomesta viitsii poistua. Muuten kyllä dieseleissä turbo on ollut jo 20-vuotta sitten ihan vakiona. Ja näitä näkyy kyllä liikenteessä päivittäin.

        Nuo turbottomat dieselit taitavat olla 70-80 -lukujen ja vanhempia ….

        Iso osa poistunut, mutta eivät siksi etteikö olisi kestäneet käyttöä. Ihmisillä on taipumus hankkia uutta ja modernia, vaikka vanhakin olisi vielä toimivaa. Nuo ikidieselit eivät enää oikein houkuta kiireisiä nykyihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä näkyy, jos vähän citySuomesta viitsii poistua. Muuten kyllä dieseleissä turbo on ollut jo 20-vuotta sitten ihan vakiona. Ja näitä näkyy kyllä liikenteessä päivittäin.

        Nuo turbottomat dieselit taitavat olla 70-80 -lukujen ja vanhempia ….

        Iso osa poistunut, mutta eivät siksi etteikö olisi kestäneet käyttöä. Ihmisillä on taipumus hankkia uutta ja modernia, vaikka vanhakin olisi vielä toimivaa. Nuo ikidieselit eivät enää oikein houkuta kiireisiä nykyihmistä.

        Turboahtimen on ’keksitty’ jo vuonna 1905 muistaakseni.
        1930-luvulla ensimmäiset asennettiin kuorma-autoon ja 1954-alkaen se on ollut vakiovaruste lähes kaikissa kuorma-aitojen dieselmoottoreissa.
        Henkilöautoon turbon taisi joskus v 1973 tai niillä nurkin asentaa BMW ensimmäisenä.

        Kyse on siten hyvinkin vanhasta keksinnöstä, ihan autoilun alkuajoilta. Sen yleistyminen vain kesti aikansa, kun sen tuomia lisähyötyä ei juuri arvostettu eli lisääntynyt teho henkilöautoissa ja vähentynyt polttoaineen kulutus tulivat merkityksellisiksi vasta ensimmäisen öljykriisin, 1970-luvun alussa, ja nk juppiaika 80-luvun alussa nosti henkilöautojen tehoihailun, kiihtyvyyden, nopeuden yms, huippuunsa


    • Anonyymi

      Nyt ei näy takavaloja missään uusissa autoissa kun sähköautoissa pitää säästää sähköä.

    • Anonyymi

      Minulla oli Warre, jonka muutin ja katsastin petroolikäyttöiseksi. Se oli hetken halpaa ajoa, ennenkuin valtio iski sen verolle. Kulki ihan kivasti, mutta ei sillä mielellään paljoa peruutellut. Katku oli melkoinen.

      • Anonyymi

        On kai ne viimeiset warret olleet vissiin volkkarin nelitahtikoneella, mutta eipä warren muussakaan suunnittelussa ollut mitään kehumista. Kommunistien paska-autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kai ne viimeiset warret olleet vissiin volkkarin nelitahtikoneella, mutta eipä warren muussakaan suunnittelussa ollut mitään kehumista. Kommunistien paska-autoja.

        sama kuten volkkarit


    • Anonyymi

      Kainuu lapisa ajovat tupa öljyllä kaik ajot 70 luvulta 90 luvun loppuun saakka

    • Anonyymi

      Turbottomat mersut foordit oli kyllä ihan perseestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe