Hei osaako joku auttaa olen työkyvytön saan kelalta eläkettä , ei siis työeläkettä kertynyt! , mun eläke verokortissa Lukee asiotulot: ennakkopidätyksen alaiset. Kansaineneläke arvio koko vuoden tuloista. Ja TAKUELÄE ARVIO KOKO VUODEN TULOISTA. Sitten lukee näin että : ansiotuloita tehtävät vähennykset?! EIKÖ SEN PITÄ OLLA ELÄKETULO EIKÄ ANSIO TULO?
Eläketulo vai ansiotulo
20
970
Vastaukset
- Anonyymi
Eläketulo on yksi ansiotulon alalaji.
- Anonyymi
Jos saat kelalta niin kai se on eläketuloa
- Anonyymi
Jos saa eläkettä niin verokortti pitää olla eläkettä varten.
- Anonyymi
Jatkan vielä:
Eläketuloa ovat esimerkiksi vanhuuseläke, lisäeläke, osittainen varhennettu vanhuuseläke (entinen osa-aikaeläke), kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke eli sairauseläke tai sairaseläke. Näitä eläkkeitä varten tarvitset verokortin.
Et tarvitse verokorttia, jos eläkettä verotetaan pääomatulona, kuten usein esimerkiksi vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen perustuvaa eläkettä. - Anonyymi
Siitä huolimatta myös eläketulosta tehtävät vähennykset mahtuvat otsikon "ansiotulosta tehtävät vähennykset" alle.
Miksikö? No siksi kun eläketulokin on ansiotuloa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan vielä:
Eläketuloa ovat esimerkiksi vanhuuseläke, lisäeläke, osittainen varhennettu vanhuuseläke (entinen osa-aikaeläke), kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke eli sairauseläke tai sairaseläke. Näitä eläkkeitä varten tarvitset verokortin.
Et tarvitse verokorttia, jos eläkettä verotetaan pääomatulona, kuten usein esimerkiksi vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen perustuvaa eläkettä.Ei ole pääomana , kun ihan kelan sairaseläke,.. ihmettelen vaan tota ansiotulo sanaa kun edes oo töissä ollu 21v
- Anonyymi
Kielitoimiston sanakirjan mukaan ansiotulo tarkoittaa työstä saatua tuloa, mutta verottajan mukaan ansiotuloa ovat ”muun muassa palkkatulo, eläketulo ja veronalaiset sosiaalietuudet, esimerkiksi työttömyys- ja vanhempainpäivärahat.”
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/ansiotulot/ - Anonyymi
No selvyyden vuoksi olisi parempi noin, mutta se on just niinku jo on vastattu. Kai sun veotuspäätöksestä kumminkin löytyy se olennaisin eli eläketulovähennys?
Lajijasuris- Anonyymi
On eläketulovähennyt kyllä
- Anonyymi
Hei , olen minäkin työkyvyttömyyseläkkeellä mulla lukee eläketulo.. 24 v kelalta...
- Anonyymi
Ihan sama ,sillä rahalla sää kuitenkin elät.😊
- Anonyymi
Kelaan sivulla lukee kun saat päätöksen kotiin tilaa vero kortti sillä siitä menee Ilman 40% veroa kun uusi kortti on lähtenyt kelaan , kelaa määrää ei verottaja.
- Anonyymi
Entäs jos etuuteena maksetaan kansaneläkettä? Niin monimutkainen että hermot menee....
- Anonyymi
Varmaan samaa en osaa sanoa:(
- Anonyymi
Työkyvyttömyyseläkettä verotetaan samalla tavalla kuin muitakin ansiotuloina verotettavia eläkkeitä. Verotuksen invalidivähennys poistui vuoden 2023 alusta alkaen. Tämä muutos koski myös työkyvyttömyyseläkkeen saajia.”
Miten tämä vaikuttaa ja mihin ???- Anonyymi
Verotus on riippuvainen pelkästään tulojen määrästä, ei siitä mistä veronalaiset tulot on saatu.
Verovähennykset sen sijaan ovat usein erilaisia sen mukaan mistä tulot koostuu.
- Anonyymi
Apua! Kenellä ois sama juttu?Verottajan laske ansotulona:per kk Miten verottaja laskee ? Kansaineläke= työkyvyttömyyseläke 732.67kk v8792,04 ja takueläke 189,74kk v 2276,88
2 verokorttia kansaineläkettä varten ja takueläkettä varten ..
Jos yhteensä 922.41.kk päätin kysyä kelalta tämän ... Sain vastauksen.n.takueläke lasketaan kaavasta . Täysmääräinen takueläketulo sinulle maksetaan täysimääräistä kansaineläkettä , joten takueläkemäärä v 2024.on 976.59-775.59=200.89kk- Anonyymi
Lisäys.edelliseen Kelan kaavaken mukaan kelaan sivulla yksina. 775.59. muutos 43.03 takueläke täysmäärä 976.59. muutos 54.17 onko verottajalle ja kelalla joku oma taulukko?!
- Anonyymi
Vanha ketju mut et jos kuukaudessa oon kt ja takueläke. Yhteensä Esim . Vuonna 2023. 922.41e.kk .x12 = 11068,92 niin se on mut kai sä nyt veroa maksat ? Koska bruttona sä et sitä kyl voi saada?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742982
- 682857
- 681832
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171689- 241657
- 261622
- 201610
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91269