kertokaapas maratoonarit ym. ultramatkojen juoksijat, syöttekö rautatabletteja tai syöttekö tarkoituksella jotain rautapitoisia ruokia? Mulla kun on sellanen mielikuva, että viikosta toiseen jatkuva raju treenaus ei tekisi hemoglobiinille hyvää, kun elimistö ei muka pystyisi tuottamaan niitä niin paljon, kuin niitä tuhoutuu intensiivisen harjoituksen aikana....
Käytännön kokemustakin olisi....pari vuotta sitten keväällä ennen työmatkapyöräilyn aloittamista (30km/ suunta) hemoni oli 155...loppukesästä tippui 137:ään....työterveyshoitaja sanoi, että kannattaa ulkoilla vähän enmmän....tekee kuulemma hyvää veriarvoille....
rääkki ja raudantarve?
8
1227
Vastaukset
- HERAHULLU
hemoglobiini 130:een puolen vuoden kuntorääkin seurauksena.... syksyllä alotin hiihtämisen (1000km talven aikana) ja nyt kuntosalia, rullistelua ym. ja vähä ylikunnon puolellakin... joskus olllut 155. nyt syön rautatabuja. kaikki muut arvot oli hyviä.... paitsi rautavarastotkin alkoivat laskea, oilvat kuitenkin vielä rajoissa (kaksi mittausta nyt kevään aikana)
- juokseva n72
syön rautatabletteja. Ei niitä tarvitse kilokaupalla popsia, mutta varsinkin meillä paljon urheilevilla naisilla on usein lisääntynyt raudantarve.
Kiinnitän kyllä huomiota terveelliseen ruokavalioon (täysjyväviljaa jne.), mutta olen huomannut, että minulle sopii paremmin, jos otan vielä rautatabletteja, ohjeen mukaisesta annostelusta noin puolet.
Syön muuten myös magnesiumia.- HERAHULLU
ja kalanmaksa pillereitä ...ja puolet otan minäkin yleensä annostuksesta, paitsi joskus välillä kun oikein rääkkää itteensä niin koko annoksen.
- def
Hemoglobiiniarvojen kanssa taistelu on tuttua minullekin. Pitkän kovan treenijakson jälkeen (usein keväällä) hemoglobiiniarvot ovat tipahtaneet 130 nurkille. Näin siis on tapahtunut, jos en ole ollut parin kuukauden rautakuurilla. Rautakuuri nostaa Hb:n minulla 150 nurkille. Juoksijan kannattaa käydä muutaman kuukauden välein mittauttamassa hemoglobiini ja joskus on hyvä mitata myös varastorauta (seerumin ferritiinipitoisuus).
Miten nopeasti rautakuuri sitten alkaa vaikuttamaan, ja onko pienestä ennakoinnista mitään hyötyä?
- def
keletana kirjoitti:
Miten nopeasti rautakuuri sitten alkaa vaikuttamaan, ja onko pienestä ennakoinnista mitään hyötyä?
Minulla kahden kuukauden rautakuurin aikana Hb nousi 130:sta 150:een. Yleensäkin Hb nousee melko nopeasti, jos hyvin imeytyvä rautavalmiste löytyy. Jos varastorauta on päässyt putoamaan, silloin rautakuuria kannattaa pidentää, koska varastoraudan palautuminen normaalitasolle on hidasta. Mutta kannattaa tuon raudan syönnin kanssa varoa ylilyöntejäkin. Raudasta voi olla myös haittaa, jos todellista tarvetta ei ole. Kannattanee haastatella aiheesta myös lääkäriä/terveydenhoitajaa.
- syödä
kun juoksuharrastuksen lisäksi käy aktiivisesti verenluovutuksessa. SPR:ltä tosin saa ilmaiset rautatabletit...
- runner2
Pakko se on syödä. Hemoglobiini oli viimeks 105. Että olkaa vaan onnellisia 130 arvoista. Mulla ei oo varmaan aikoihin ollu noin korkealla kuin 130. En tiiä missä vika, varmaan jossain muussakin kuin liiassa juoksemisessa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465837Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6082296Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821181Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771023
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61946- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778