Vaimolle tuli työpaikkaetuna sähköpyörä, eli palkasta vähennetään 100€ kk bruttona ja saa siis verottomana pyörän itselleen vajaassa 2 vuodessa.
Minäkin saan lainata ja olenkin jo ajellut n35km koeajoa ja onhan tuo tosi siisti ja kätevä peli. Pyöräilen itse ilman avustusta n 50km viikossa ja menen kesät ja talvet, kelillä kuin kelillä töihin ja pikkuostoksille fillarilla.
Päädyimme Shimanon koneistoon ja akkuun, luotettava iso merkki niin saa edulliset varaosat varmasti jos tarvitsee. Nyky sähköhinnoilla akun tyhjästä täyteen lataaminen maksaa 4c ( 7c kwh+ siirto 3c) eli n 125km pitäisi päästä 4 c hinnalla ( bensa/ E85 autollamme sama matka maksaa, pelkkänä polttoaineena 18,75€)
Shimanon 418 w akku on kyseessä.
Todella hyvä 2 `auto`jolla käy mukavasti kauppareissut oli sitten auraamattomat pyörätiet tahi vastatuuli, eikä ylämäetkään rasita.
Sähköpyörä 4c / 125 km avustusta
4
267
Vastaukset
- Anonyymi
Tuosta akun kapasiteetistä pitää näin kylmillä ilmoilla ottaa pois kolmannes, joten layauskertojen määrä lisääntyy.
- Anonyymi
Kannattaa ladata hitaalla 2 ampeerin laturilla niin ei kennot ylikuumene, akku myös heti irti laturista kun haluttu varaus saavutettu. Akun säilytys sisällä lämpimässä kun ei käytössä.
Litium-ioni akuissa optimaalinen varaus on noin 30-80% välillä ja pitkäaikaisessa varastoinnissa akku kannattaa ladata 80% saakka.
Bosch muistaakseni lupaa omille akuilleen 500 täyteen latauskertaa ennen kuin varauskyky heikkenee. Luulen että Boscin akuissa on varmaankin Teslan tapaan jokin ylimääräinen puskuri jossa käyttäjälle näkyy täyteen ladattuna 100% mutta todellisuudessa akku on ladattu käyttöiän maksimoimiseksi vain 80% asti. - Anonyymi
Olen oikea akkuasiantuntia. Tai oikeammin kokemusasiantuntia ;)
Kyllä, li-ion akku ei anna kylmässä täyttä kapasiteettiaan. Kun minulla on pakkasella 2 li-ion akkua käytössä molemmat ryytyvät n 4 h jälkeen. Toista käytän jatkuvasti pienellä teholla ja toista suurella teholla syklittäin.
Ongelman olen ratkaissut 20w lämpölevyllä johon johdan ubs liitymän kautta 5v virtaa ja levy lämpenee n 50c ja on tuon pientä tehoa käyttävän akun kanssa laukussa.
Kun toinen ryytyy, siirrän sen lämmitykseen ja puolet virrasta vapautuu käyttöön kun lämpenee. Lämpöisessä akussa on taas virtaa 4 tunniksi eli tuplaan akkujen keston kylmässä.
Fillarin akustakaan ei se sähkö katoa mihinkään , akku vaan ei anna käytöön kylmässä. Eli ei mene tyhjäksi , vaan tarvitsee lataukseen vain 2c
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229