Tarkoitus laittaa pieneen retkeilykoriin mutta pelkään sen olevan liian tehokas. Sähköllä mitattu tehontarve on ulkolämpötilasta riippuen 200-1500W ja Webasto toimii ilmeisesti 900-2000W alueella.
Pienellä teholla käytettynä webasto taitaa mennä muutenkin heti tukkoon? Onko noissa termostaatteja sammuttamaan koko laitteen vai onko ainoa vaihtoehto työntää ylituotto säätöläpällä ulos?
Kokemuksia Webaston STC 2000 laitteesta
4
515
Vastaukset
- Anonyymi
Ei webasto nokea itseään tukkoon, se on säädetty toimimaan tuolla alueella. Termostaatti katkaisee lämmityksen jos liian kuumaa ja käynnistää uudelleen
- Anonyymi
Wanhan ajan webastomiehet varoittele, että webasto voi nopeastikin tukkeutua aina pienellä teholla käytettäessä. Ja onhan tuo periaatteessa fysiikan pohjalta totta vieläkin. Joka tapauksessa otsikon laite tulee koekäyttöön, joten kohta selviää.
Laitteessa ilmeisesti on sisäinen termostaatti, joka varmaan toimii ihan ok sisäilmaa kierrättämällä. Johtosarjoissa oli myös 620ohm vastus, jonka tilalle ilmeisesti voi laittaa 10kohm NTC-vastuksen tai tämän alkuperäistuotteen, eli tuskin koppi saunaksi muuttuu, mitä pelkäsin.
https://www.esconet.fi/shop/kw-1319842a-webasto-air-top-termostaattianturi-l5m-at2000st-c-stc-6139#attr=22628,22627,22629,22626 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wanhan ajan webastomiehet varoittele, että webasto voi nopeastikin tukkeutua aina pienellä teholla käytettäessä. Ja onhan tuo periaatteessa fysiikan pohjalta totta vieläkin. Joka tapauksessa otsikon laite tulee koekäyttöön, joten kohta selviää.
Laitteessa ilmeisesti on sisäinen termostaatti, joka varmaan toimii ihan ok sisäilmaa kierrättämällä. Johtosarjoissa oli myös 620ohm vastus, jonka tilalle ilmeisesti voi laittaa 10kohm NTC-vastuksen tai tämän alkuperäistuotteen, eli tuskin koppi saunaksi muuttuu, mitä pelkäsin.
https://www.esconet.fi/shop/kw-1319842a-webasto-air-top-termostaattianturi-l5m-at2000st-c-stc-6139#attr=22628,22627,22629,22626Onhan tuo ihan tyypillinen tilanne veneessä eli mitoitus varsin kylmään keliin, mutta suurin osa käytöstä alle minimutehon. Itsellä 4 kW Eber, joka käy 90% miniteholla, joka on vain 900 W ja silti sammuu usein yöllä, kun illalla laitetaan päälle. Noissa 2 kW malleissa on suhteessa paljon suurempi minimiteho, jolloin käyvät vielä enemmän minimiteholla. Tuo mun on -05 eikä ole koskaan avattu, mutta ohjainyksikkö piti vaihtaa -11.
Yleensä noi käynnistyy aina täydellä teholla ja sammuessaan käyttävät hehkua, mikä auttanee karstan poistoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan tuo ihan tyypillinen tilanne veneessä eli mitoitus varsin kylmään keliin, mutta suurin osa käytöstä alle minimutehon. Itsellä 4 kW Eber, joka käy 90% miniteholla, joka on vain 900 W ja silti sammuu usein yöllä, kun illalla laitetaan päälle. Noissa 2 kW malleissa on suhteessa paljon suurempi minimiteho, jolloin käyvät vielä enemmän minimiteholla. Tuo mun on -05 eikä ole koskaan avattu, mutta ohjainyksikkö piti vaihtaa -11.
Yleensä noi käynnistyy aina täydellä teholla ja sammuessaan käyttävät hehkua, mikä auttanee karstan poistoon.Ok. Kiitos! Taisit vastata myös toisessa ketjussa (?)
Hyvä jos noin hyvin toimii käytännössä, ettei tarvitse rakentaa ohivirtausventtiiliä ulos. Autossa on ollut 7 vuotta 5kW, sekin ehtii usein laskea tehoja, eikä ole mennyt tukkoon. Tuo maksimiteho tässä kohteessa saisi olla pieni, jotta mahdollisimman usein saisi polttaa täydellä teholla.
Käytössäni on normaalisti aina sähkö, mutta jos sähköt pettää, diesel-lämmittimen pitäisi toimia ehdottoman luotettavasti. Eli lähinnä pari koekäyttöä vuodessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732815
- 642703
- 681792
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161580- 201570
- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229