Siirryn pois mummopyörästä, jossa on takana jalkajarrut ja edessä vannejarrut, enemmän käyttämään uutta 11-vaiheista pyörääni. Talvi voi mennä vielä vanhalla. Etujarrujen käyttö on tässä vanhassa pyörässä jäänyt aina vähäiseksi, kun olen niin tottunut jalkajarruihin.
Miten varmistan tehokkaan tuntuisilla hydraulisilla levyjarruilla, että en esim lennä ohjaustangon yli nopeassa jarrutuksessa? Olen lukenut kauhujuttuja. Huomasin syksyllä, että jaksan polkea kovempaa ja yksi kanttikivi esim meinasi jo tehdä tepposet.
mummo
Levyjarrut edessä ja takana. Miten jarrutetaan turvallisesti?
9
286
Vastaukset
Harjoittelemalla sen käyttöä, eipä siihen taida mitään "oikotietä onneen" olla sen(kään) kanssa.
- Anonyymi
Etujarrua löysätään niin, että ei tarraa lukkona kiinni, jolloin ei voi tulla "lentää sarvien yli" aksidenttia jarrutuksessa. Takajarru sitten priimaterässä.
Niin, kyllähän se todennäköisempi tapaus on se että jos etupyörä lukkiutuu jarruttaessa se "lahtee alta" ja kaatuu kyljelleen. Jyrkähkössä alamäessä jossa painopiste muutenkin on siirtynyt eteenpäin tuo sarvien yli lentäminen saattaisi olla todennäköisempi tapahtuma.
Itselläni maastoajossa noita sarvien yli lentämisiä on sattunut erinäisten asioiden takia useammankin kerran, mutta se tietyllä tavalla kuuluu "lajin luonteeseen".
Omissa pyörissäni on osassa suht tehokkaita jarruja (Nelimäntäjarruja metallipaloilla ja +200mm jarrulevyillä) ja ikinä ei normaaliajossa ole sellaista tilannetta ollut että olisi ollut ongelmia "liian tehokkaiden" jarrujen kanssa.Niin, kyllähän se todennäköisempi tapaus on se että jos etupyörä lukkiutuu jarruttaessa se "lahtee alta" ja kaatuu kyljelleen. Jyrkähkössä alamäessä jossa painopiste muutenkin on siirtynyt eteenpäin tuo sarvien yli lentäminen saattaisi olla todennäköisempi tapahtuma.
Itselläni maastoajossa noita sarvien yli lentämisiä on sattunut erinäisten asioiden takia useammankin kerran, mutta se tietyllä tavalla kuuluu "lajin luonteeseen".
Omissa pyörissäni on osassa suht tehokkaita jarruja (Nelimäntäjarruja metallipaloilla ja +200mm jarrulevyillä) ja ikinä ei normaaliajossa ole sellaista tilannetta ollut että olisi ollut ongelmia "liian tehokkaiden" jarrujen kanssa.
- Anonyymi
Muistan 80-luvulla pikkupoikana kun sain etukäsijarrulisen pyörän että ei saa jarruttaa etujarrulla kovaa koska voi lentää ohjaustangon yli. En ole tähän päivään mennessä keksinyt miten vannejarrullisella etujarrulla pystyy jarruttamaan niin kovaa että lentää sarvien yli? Levyjarrullisellakin se on haastavaa, tai vaatii ainakin painopisteen siirtämisen eteen.
Jalkajarru se vasta vaarallinen on, tehokas jarrutus vaatii kampien olevan oikeassa asennossa. - Anonyymi
Etujarrujen teholla saadaan nopeammin pysäytettyä. Takajarrut ovat avustavassa roolissa. Pitää vain harjoitella ja varoa, ettei etujarru mene lukkoon, sillä se tietää sitten vaikeuksia/kaatumista.
- Anonyymi
Ruokaöljyä jarrulevyyn ekan 5000 kilsaa niin totut,ruokaöljy paras koska kuluu pois,missään nimessä ei saa käyttää moottoriöljyjä,vain ja ainoastaan ruokaöljyä.
- Anonyymi
Olipas hauskaa. Mitään rasvaa ei ja ehdottomasti. Tosin ei myöskään kaipaa mitään kliineria jota eräskin ehdottaa kuin Markussetä kaurapuuroa.
- Anonyymi
Molemmilla jarruilla jarrutetaan, niin tangon yli lentäminen on varsin epätodennäköistä.
Tämä on siis se oikea tekniikka levyjarruilla. Jarrut myös kestävät paremmin, kun uskot tämän suosiolla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732835
- 642723
- 681802
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161600- 201570
- 151422
- 481277
- 381253
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229