Sään vaikutus ihmisen terveyteen.

Kaikki me tiedämme, miten kovat helteet ovat jopa hengenvaarallisia, varsinkin ikäihmisille, jos vielä on pitkäaikaissairauksia.
Nyt on myös pakkaseen kiinnitetty enemmän huomiota.
Tutkimuksissa on selvinnyt, että kova pakkanen ja lievenpikin, jos tuulee, aiheuttaa väsymystä.
Myös sisälämpötila ei saisi olla alle 18 astetta. Heikentää unenlaatua ja pitkittää nukahtamisaikaa.
Uni katkeilee helpmmin ja vessassakin saa juosta.
Myös verenpaine nousee.

Itse kun käyn kyllä lenkillä, isommallakin pakkasella, olen ihmetellyt, että alkaako kunto huonontua, kun ulkoa tullessa pitää heti istua eteisen tuolille henkeä tasaamaan.
Liekö vaan pakkasen työtä sitten.

Linkin takana on mielenkiintoinen juttu pakkastutkimuksesta. YLE
https://yle.fi/a/74-20069852

6

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oho ! Taas uutta tietoa ! Just kun olin löytänyt sopivan makuuhuoneen lämpötilan:
      16 astetta ! Siinä lämpötilassa katsotaan myös ruskean rasvan palavan elimistöstä.

Usko nyt näihin ja veivaa taas mittaria eestaas ! Ja maksa lisää sähköstä, kun huonelämpötilaa pitäisi nostaa kun sen on tunnollisesti laskenut suositusten mukaiseksi...
      Taidan kyllä laistaa tuon tiedon, vaikka en sitä tietenkään epäile. Partonen nyt on kuitenkin arvostettu asiantuntija.

• Anonyymi

Olen nukkunut 14 asteessa kaksi viikkoa mitä parhaiten.
      Vällyä vaan päälle (peittoja) niin tulee lämmin "pesä", jossa
      on ihana nukkua.

• Mullakin oli mökillä viileinä aikoina aamulla 16 ja hyvin nukutti,
      En kamalasti viitsinyt lämmittääkään aina ja sähköpattereita en käytä, kun keväällä alkuun päivän verran, kun menen sinne.

• Kovassa pakkasessa ulkoilu ja varsinkin työskentely rasittavat elimistöä terveilläkin. Astmaatikoille, sydän-ja verisuonitauteja sairastuneille tulee herkemmin oireita. Tämä on hyvin ymmärrettävää ja yleisesti kokemusperäisesti todettua. Tosin tämäkin on yksilöllistä, aika ankarissa pakkasissa urheilukilpailujakin pidetään. Suomen yleistä tapaa nukuttaa vauvaa jopa pakkasessa hämmästellään ja kauhistellaankin muualla. Tuulen osuutta ei voi liikaa korostaa, se voi moninkertaistaa kylmyyden vaikutuksen.

Itse pidän kovaa hellettä rasittavampana, pakkasta vastaan voi sentään pukeutua sopivasti ja lämmittää sisätiloja. Astmaatikko-sukulaisellani on Jonas-merkkinen hengitysilman lämmitin apuna. En ihan allekirjoita tuota uuden tutkimuksen makuuhuoneen lämpösuositusta, meillä on nukuttu viileähkössä makkarissa, 17-18 asteessa hyvin ja samaa olen muiltakin kuullut. Veneessä ja retkiautossa on turvauduttu pipoihin ja makuupusseihin muutamassa lämpöasteessa, lämmityslaitteet olivat ennen niin hankalia.

Eikös keho pyri laskemaan lämpötilaansa ennen nukahtamista. Vaikutus tehostuu, jos käy saunassa tai lämpimässä suihkussa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Yksilöitä olemme tässäkin asiassa, oman kehon viestejä kannattaa aina kunnioittaa.

• Kyllähän helle varsinkin pitkään jatkuessaan on hankalaa.
        Toissakesänä, kun olin vanhalla kotitilalla ja oli hellejakso menossa, olin kuumimman iltapäivän ajan vanhassa betoninavetassa puita halkomassa. Ulkona hipoi +30, siellä oli noin +22.
        Tuo pakkanen on juuri keuhkosairaille pahempi.
        Luin hiljattain jostain, että esim. keuhkoahtaumaa sairastavan ei kannattaisi yli 15 pakkasasteen mennä ollenkaan ulos, tauti voi pahentua jyrkästi. Naaman edessä pitäisi pitää jotain huivia.
        Se on juuri näin, että sauna ja lämmin suihku laskee kehon lämpötilaa ja paleminen taas pyrkii nostamaan ihokarvoja värisyttämällä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1571
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1529
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      99
      1465
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1397
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1239
    7. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      20
      1177
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      275
      1158
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1041
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe