NAIMISIIN KOULUTTAUTUMALLA?

mentori-x

Maimisiin vain kouluuttautumallako?
Pitäisikö rippikouluun kuulua osana myös
avioliittokoulu?
Yläkoululaisille tai lukiolaisille pakolliseksi?
Mitä arvelette?

51

2280

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se varmaan pahaa tekisi. Joskus aikoinaan ei sitä valttämättä olisi tarvittu, koska arvot ja mallit opittiin kotona ja ympäristön vaikutukset olivat vähäisempiä. Tänä päivänä tilanne on toinen, tieto yhteiskunta tekee työtään niin hyvässä kuin pahassa. Arvomaailma ei ole niin selkeä piirteinen kuin ennen ja ympäristön paine on toisenlainen. Joten olen kyllä sitä mieltä, että jonkinlainen avioliitto kurssi olisi varmaan pakallaan, onhan siinä kysymys elinikäisestä liitosta, kun ohjaudutaan jo alussa oikeille kasvu raiteille niin liitosta tulee vahva ja onnellinen.

• vuorisaarnasta

Raamattua pidetää pyhänä kirjana.
        Vuorisaarnmassa sanotaan:
        "Joka nai hyljätyn, tekee huorin."
        Se toistuu evankeliumeissa useita kertoja.

• Pirre*

kaikki tyyni, ei mitään merkitystä millään kouluilla, lastenhoitoa voisivat opettaa mieluumminkin.

• savon seppä
        Pirre* kirjoitti:

kaikki tyyni, ei mitään merkitystä millään kouluilla, lastenhoitoa voisivat opettaa mieluumminkin.

tämä ollenkaan ole lätinää Pirre. Avioerot ei kenellekkään ole herkkua. Jokin hyvä kurssi voisi tuoda paljon hyvää parisuhteeseen ja tavallaan vois estää turhia eroja.

• savon seppä
        vuorisaarnasta kirjoitti:

Raamattua pidetää pyhänä kirjana.
        Vuorisaarnmassa sanotaan:
        "Joka nai hyljätyn, tekee huorin."
        Se toistuu evankeliumeissa useita kertoja.

perehtynyt kovin hyvin tuohon raamattuun, joskus on tullut vähän vilkaistua. Kyllä naiminen on tosi kivaa, palaminen ei...:)))

• sinkku55
        savon seppä kirjoitti:

tämä ollenkaan ole lätinää Pirre. Avioerot ei kenellekkään ole herkkua. Jokin hyvä kurssi voisi tuoda paljon hyvää parisuhteeseen ja tavallaan vois estää turhia eroja.

varsinkin jos on väkivaltainen mies tai alkoholi ongelma,siinä ei kyllä mitkään kurssit auta:((
        Puhun kokemuksesta:(((Ei väkivallasta,vaan alkoholi ongelmasta.

• sinkku55 kirjoitti:

varsinkin jos on väkivaltainen mies tai alkoholi ongelma,siinä ei kyllä mitkään kurssit auta:((
        Puhun kokemuksesta:(((Ei väkivallasta,vaan alkoholi ongelmasta.

siinä aivan oikeassa. Alkoholismi voi jossakin tapauksessa johtua myös siitä parisuhteesta. Jos on kasaantunut paljon ongelmia joita ei ole osattu puhumalla ratkaista, niin siitä ajan oloon kehittyy väkivaltaa ja alkon käyttämistä.

• sinkku55
        SavonSeppä kirjoitti:

siinä aivan oikeassa. Alkoholismi voi jossakin tapauksessa johtua myös siitä parisuhteesta. Jos on kasaantunut paljon ongelmia joita ei ole osattu puhumalla ratkaista, niin siitä ajan oloon kehittyy väkivaltaa ja alkon käyttämistä.

se on totta että kaikki ei osaa puhua,se on varmaan ärsyttävin piirre,mitä ihmisessä voi olla:((Itse kun olen kova puhumaan ja:))))
        Onneksi mun entinen mies ei ollut fyysisesti vakivaltainen vain henkisesti väkivaltainen:((((

• savon seppä
        sinkku55 kirjoitti:

se on totta että kaikki ei osaa puhua,se on varmaan ärsyttävin piirre,mitä ihmisessä voi olla:((Itse kun olen kova puhumaan ja:))))
        Onneksi mun entinen mies ei ollut fyysisesti vakivaltainen vain henkisesti väkivaltainen:((((

se henkinen väkivaltaisuus myös tosi hankala juttu, ei sitä pirukaan ikuisesti kestä..
        Itse olen myös aika kova puhumaan, varmaan saataisiin aikamoinen porina pata kiehumaan...:)))

• sinkku55
        savon seppä kirjoitti:

se henkinen väkivaltaisuus myös tosi hankala juttu, ei sitä pirukaan ikuisesti kestä..
        Itse olen myös aika kova puhumaan, varmaan saataisiin aikamoinen porina pata kiehumaan...:)))

olehan kainuun tyttöjä alkujaan:)))
        Niin ei sitä piruilua kestäkään,eikä viinaa kelle se ei sovi...

• Lyyli-Sisko

taitaa olla liian nuoria, mutta erittäin kannatettava idea esim. lukiokurssiksi.

Itse haluaisin mennä parisuhdekurssille, joka ei ole tarkoitettu ongelmien purkamiseen, vaan tarkoituksena olisi antaa eväitä, että osaisi riidellä oikein ja ymmärtää ja kunnioittaa toista paremmin.

• Eevaton

Sinusta joku eevaton saa varmaan hyvän vaimon?
        Olethan rippikoulun käynyt ja rokotettu?

• Lyyli-Sisko
        Eevaton kirjoitti:

Sinusta joku eevaton saa varmaan hyvän vaimon?
        Olethan rippikoulun käynyt ja rokotettu?

pois. Rippikoulu on tullut käytyä, rokotukset on kunnossa ja vaimo olen jo. Hyvyydestä en niin aina tiedä, välillä kun palaa hihat totaalisesti.

• sinkku55

järkeä jollain avioliittokoululla..
      No se oli mun mielipiteeni:))))

• opetettu

Olen oikeassa.
        Meille koulunkäynnistä on
        tullut käsitys, että vain koulussa voi oppia
        ja oppineisuudesta tullut yliarvostettu.
        Tekemällä oppii parhaiten myös naima-asioissa.
        "Kaikkea ihminen katuu vaan ei nuorena naimista."

• sinkku55
        opetettu kirjoitti:

Olen oikeassa.
        Meille koulunkäynnistä on
        tullut käsitys, että vain koulussa voi oppia
        ja oppineisuudesta tullut yliarvostettu.
        Tekemällä oppii parhaiten myös naima-asioissa.
        "Kaikkea ihminen katuu vaan ei nuorena naimista."

jonkun sanovan,että kaduttaa,kun on liian aikaisin nainut...

• sinkku55 kirjoitti:

jonkun sanovan,että kaduttaa,kun on liian aikaisin nainut...

varhaista aamuhetkeä....:)))

• sinkku55
        SavonSeppä kirjoitti:

varhaista aamuhetkeä....:)))

no johan sulla leikkasi:))))))))))))

• savon seppä
        sinkku55 kirjoitti:

no johan sulla leikkasi:))))))))))))

kullan kallis....:)))Ei siitä "hevilläkään" luopuisi..

• sinkku55
        savon seppä kirjoitti:

kullan kallis....:)))Ei siitä "hevilläkään" luopuisi..

taitaa olla;))varsinkin jos on,jääköön arvoitukseksi:)))

• ja tavallaan

ois hyvä saada jotain realiteetteja ees teoriassa tiedoksi ennen kuin sotkee ittensä avikseen.

Landella ennen vanhaan ja "kehittymättömimmissä" kulttuureissa on tapana suvunviisauden ja luokkajaon mukaan perehtyä pariutumis asioihin. Siis niin tarkasti että pariutuvalla itsellään ei ole juurikaan sananvaltaa asioihinsa. ¨

Täällä länsimaissa nykyisen kulttuurin vallitessa nuoret ihmiset pariutuvat aika sattuman varaisesti. Ulkonäkö ja seksi ja varallisuus päällimmäisiä puolison valintaperusteita...

Taitaapi olla noin perimän ja geneettisen jalostumisen kannalta huononpi asia...

Vaan tää nykyneininki kun kaikkeen pitää olla diploomi ei oikein sovellu ihmisluonteiden puolesta tohon.

nussiminen on aina jees mutta pentuna naimisiinmeno ei.

höh........
        =DW=

• (.)Y(.)
        ja tavallaan kirjoitti:

ois hyvä saada jotain realiteetteja ees teoriassa tiedoksi ennen kuin sotkee ittensä avikseen.

Landella ennen vanhaan ja "kehittymättömimmissä" kulttuureissa on tapana suvunviisauden ja luokkajaon mukaan perehtyä pariutumis asioihin. Siis niin tarkasti että pariutuvalla itsellään ei ole juurikaan sananvaltaa asioihinsa. ¨

Täällä länsimaissa nykyisen kulttuurin vallitessa nuoret ihmiset pariutuvat aika sattuman varaisesti. Ulkonäkö ja seksi ja varallisuus päällimmäisiä puolison valintaperusteita...

Taitaapi olla noin perimän ja geneettisen jalostumisen kannalta huononpi asia...

Vaan tää nykyneininki kun kaikkeen pitää olla diploomi ei oikein sovellu ihmisluonteiden puolesta tohon.

höh........
        =DW=

olisikin näin?..
        Diploomi ensin tuosta, sun jees jutusta.. ;))
        Ja sitten, vasta avikseen.. ;))

Ps. Tämä oli, sitten vain kysymys.. :DDD Niih...

• sinkku55
        ja tavallaan kirjoitti:

höh........
        =DW=

että naimisiin perusteet on noi mitä mainitsit,minusta rakkaus on kaiken a ja o ja sitten muut.

• naimaton
        ja tavallaan kirjoitti:

höh........
        =DW=

Muistan omasta nuoruudestani, että eräs koulukaverini tuli raskaaksi, oli pakkonainti.
        Kekkosen luvalla vihittiin. Minusta he ovat olleet
        oikein sopuisa pari.

• conzuela
        sinkku55 kirjoitti:

että naimisiin perusteet on noi mitä mainitsit,minusta rakkaus on kaiken a ja o ja sitten muut.

tapainen?.:)
        Me menimme naimisiin hyvin nuorina ja 'työpaikkakouluttauduttiin.'
        Mitään harjoitteluaikaa ei ollut.
        Muusta emme tienneet kuin, että olimme rakastuneita, niinkuin olemme vieläkin, vaikkakin tietenkin eri lailla.
        Minä en usko, että 'ennakkovalmennus' estäisi avioeroja tulemasta.
        Näyttäisi pikemminkin siltä, että avoliittossa eläneet ja sitten virallisesti avioituneet eroavat enemmän kuin vanhaa kaavaa noudattaneet, eli seurustelu, kihlaus ja avioliitto.
        Tuskin asiasta on tutkimusta tehty - olen vain seurannut tilanteita ja ihmetellyt kuinka parit, joiden jo pitäisi tuntea toisensa ja toistensa luonne, sekä tottumukset, eroavat parin kolmen naimisissaolovuoden jälkeen.

• no jaa...
        conzuela kirjoitti:

tapainen?.:)
        Me menimme naimisiin hyvin nuorina ja 'työpaikkakouluttauduttiin.'
        Mitään harjoitteluaikaa ei ollut.
        Muusta emme tienneet kuin, että olimme rakastuneita, niinkuin olemme vieläkin, vaikkakin tietenkin eri lailla.
        Minä en usko, että 'ennakkovalmennus' estäisi avioeroja tulemasta.
        Näyttäisi pikemminkin siltä, että avoliittossa eläneet ja sitten virallisesti avioituneet eroavat enemmän kuin vanhaa kaavaa noudattaneet, eli seurustelu, kihlaus ja avioliitto.
        Tuskin asiasta on tutkimusta tehty - olen vain seurannut tilanteita ja ihmetellyt kuinka parit, joiden jo pitäisi tuntea toisensa ja toistensa luonne, sekä tottumukset, eroavat parin kolmen naimisissaolovuoden jälkeen.

...menin avikseen kun reilu kymmemenvuotta oli takana...vaiheita oli ollut ja on kait edelleen.. mutta tiesipähän mihin rupes. mutta mitäs sitten? Elo ois tylsää jos ainaista herttasarjaa eläis. siis jos joku sellasta oikeesti pystyis elään.

Sitäpaitsi mua näin ateistina kummastuttaa toi jeesustelu naima-asioissa... Jos joku on ollut pennusta naimisissa ja puhuu rakkaudesta niin kivaa luettavaahan se on.... mutta senverran epärealistista että harvapa sen tosissaan ottaa.

tässä seuraillut kun etenkin toisenkierroksen ihmiset hätäpäissään tekee uudelleennaintejaan.. jotka paraat on päättyneet vuoden kimppakivan jälkeen eroon...

Sitäpaitsi .. missä helevaatassa väitetään että ihminen on yksiavioinen??????????? Oisko raamattu.. se uskovien mantrakirja?

Mutta siitä olen edelleen sitä mieltä että joskus ois paree että vanhukset hoitelis nuorison naimakaupat.. saatas omasuudet ja tilat liitettyä yhteen ja saatas turvattua jälkeläisille jokin turva eloonsa... ei oikein vaikkapa työttömän tinurin ja osapäiväsiivojan kasvatusmahikset oo erityisen maireet... tosin torpparithan niitä torppareita nai ennenkin...

Nutta kun nykynuori pokaa jonkun partnerin raveista niin sen luonne ja suku ja kaikki muut asiat selviää sitten vasta aikanaan..... jos selviää.

pöh
        =DW=

• conzuela
        no jaa... kirjoitti:

...menin avikseen kun reilu kymmemenvuotta oli takana...vaiheita oli ollut ja on kait edelleen.. mutta tiesipähän mihin rupes. mutta mitäs sitten? Elo ois tylsää jos ainaista herttasarjaa eläis. siis jos joku sellasta oikeesti pystyis elään.

Sitäpaitsi mua näin ateistina kummastuttaa toi jeesustelu naima-asioissa... Jos joku on ollut pennusta naimisissa ja puhuu rakkaudesta niin kivaa luettavaahan se on.... mutta senverran epärealistista että harvapa sen tosissaan ottaa.

tässä seuraillut kun etenkin toisenkierroksen ihmiset hätäpäissään tekee uudelleennaintejaan.. jotka paraat on päättyneet vuoden kimppakivan jälkeen eroon...

Sitäpaitsi .. missä helevaatassa väitetään että ihminen on yksiavioinen??????????? Oisko raamattu.. se uskovien mantrakirja?

Mutta siitä olen edelleen sitä mieltä että joskus ois paree että vanhukset hoitelis nuorison naimakaupat.. saatas omasuudet ja tilat liitettyä yhteen ja saatas turvattua jälkeläisille jokin turva eloonsa... ei oikein vaikkapa työttömän tinurin ja osapäiväsiivojan kasvatusmahikset oo erityisen maireet... tosin torpparithan niitä torppareita nai ennenkin...

Nutta kun nykynuori pokaa jonkun partnerin raveista niin sen luonne ja suku ja kaikki muut asiat selviää sitten vasta aikanaan..... jos selviää.

pöh
        =DW=

ainaista herttasarjaa, mutta onko sillä jotain tekemistä ateismin, tai jeesustelun kanssa?
        Eiväthän papit ja piispatkaan elä sitä "herttasarjaa, vaan eroilevat vaimostaan.
        Eikä meidän tapauksemme ole kuin yksi - tämä meidän avioliittomme joka on kestänyt riidoista ja kaikista vastoinkäymisistä huolimatta ja tulinpahan nyt maininneeksi.
        Oikeastaan pohdittiinkin, sitä, että olisiko aiheellista joku avioliittoon valmentava kurssi, ennenkuin mennään naimisiin.
        Siihen et ottanut kantaa, vaan mielestäsi olisi hyvä kun vanhemmat järjestäisivät nuorten avioliitot.
        Enpä sano mitään tuohon, kun sekin olisi tapauskohtaista....onnistuminen.
        Minä en ainakaan väitä että ihminen on välttämättä yksiavioinen. saattaisin mennä vaikka uuteen liittoon jos jäisin leskeksi , tai tulisi ero.
        Että tällinen sekava kommentti sinun vieläkin sekavampaan herttasarja-ateismi- jeesusteluihisi.

Pöh!

• ggnojoP

olisi tietoisku avioeroista, syistä ja seuraamuk-
      sista. Eiköhän huonot liitot vähene, kun kerrotaan
      ojassa makaavasta ex-miehestä ja lämpimässä asun-
      nossa istuvassa ex-vaimosta.

• eronnut

Mies on erossa useimmiten heikoilla.
        Se ei ole kenenkään etu.
        Yhteiskunta maksaa kalliisti jokaisen eron sosiaali-, terveydenhoito- ja eläkekuluina.
        Tietysti myös lasten hoito ja muut tulevat myös
        pitkään jatkumaan, joskus sukpolvia.
        Sosiaaliset suhteet kärsivät ja usein katkeavat.

• Pirre*
        eronnut kirjoitti:

Mies on erossa useimmiten heikoilla.
        Se ei ole kenenkään etu.
        Yhteiskunta maksaa kalliisti jokaisen eron sosiaali-, terveydenhoito- ja eläkekuluina.
        Tietysti myös lasten hoito ja muut tulevat myös
        pitkään jatkumaan, joskus sukpolvia.
        Sosiaaliset suhteet kärsivät ja usein katkeavat.

niin muka.., aikuinen ihminen ja viisaampiahan ne miehet olevinaan aina ovat..

• ggnojoP
        Pirre* kirjoitti:

niin muka.., aikuinen ihminen ja viisaampiahan ne miehet olevinaan aina ovat..

Valitettavasti Karpo ja ajankohtaisohjelmat olivat
        oikeassa kertoessaan miehen heikommasta asemasta
        arvioitaessa avioeron jälkeisen huoltajuuskysy-
        myksen seurauksia sosiaaliviranomaisen toimissa.

Mies oli useimmiten se, joka sai väistyä vaikka
        vaimo olisi ollut juoppo, lääkkeiden käyttäjä tai
        tämän sukulaiset ovat oman panoksensa antaneet
        "ilmiantamalla" tämän kaikessa kiireessä huonoksi
        isäksi, jopa hyväksikäyttäjäksi.

Lain ja yhteiskunnan sokeus reaaliteeteille näkyy
        edelleen naisen etuna mieheen nähden. Lapsia kuul-
        laan "oikealla korvalla" vain, kun lähennellään
        rikosoikeudellisen vastuun alaikärajaa, 15.v.

Sosiaaliviranomaisten arviot heittävät usein härän
        pyllyä ja tiedän, että heillä on sisäisiäkin eri-
        mielisyyksiä, joita ei paisutella julkisuudessa,
        puhumattakaan psykologeista, joilla itselläänkin
        on vaikeuksia tulkintaerimielisyyksissä.
        Vääriä "tuomioita" on tullut useita.

Kun nämä painoarvot otetaan pesää jaettaessa huo-
        mioon vaaka on silti voimakkaasti miestä vastaan,
        vaikka tämä näytön perusteella 'saattaa' olla
        parempi vanhempi. Näin elatuskysymyskin kaatuu
        miestä vastaan.

Mitä siinä viisaus auttaa, kun niin monet seikat
        ilman kunnon prejudikaatteja ovat jo ennen viral-
        lista eroakin valmiiksi purtu.

On hyvä, ettei kaikki tapaukset ole näin vaikeita,
        mutta kyllä se tapausprosentteja nostaa.

Mutta kun leima on otsassa, ei sitä saa pois vaik-
        ka toisin olisi osoitettu.

• Ajomies
        ggnojoP kirjoitti:

Valitettavasti Karpo ja ajankohtaisohjelmat olivat
        oikeassa kertoessaan miehen heikommasta asemasta
        arvioitaessa avioeron jälkeisen huoltajuuskysy-
        myksen seurauksia sosiaaliviranomaisen toimissa.

Mies oli useimmiten se, joka sai väistyä vaikka
        vaimo olisi ollut juoppo, lääkkeiden käyttäjä tai
        tämän sukulaiset ovat oman panoksensa antaneet
        "ilmiantamalla" tämän kaikessa kiireessä huonoksi
        isäksi, jopa hyväksikäyttäjäksi.

Lain ja yhteiskunnan sokeus reaaliteeteille näkyy
        edelleen naisen etuna mieheen nähden. Lapsia kuul-
        laan "oikealla korvalla" vain, kun lähennellään
        rikosoikeudellisen vastuun alaikärajaa, 15.v.

Sosiaaliviranomaisten arviot heittävät usein härän
        pyllyä ja tiedän, että heillä on sisäisiäkin eri-
        mielisyyksiä, joita ei paisutella julkisuudessa,
        puhumattakaan psykologeista, joilla itselläänkin
        on vaikeuksia tulkintaerimielisyyksissä.
        Vääriä "tuomioita" on tullut useita.

Kun nämä painoarvot otetaan pesää jaettaessa huo-
        mioon vaaka on silti voimakkaasti miestä vastaan,
        vaikka tämä näytön perusteella 'saattaa' olla
        parempi vanhempi. Näin elatuskysymyskin kaatuu
        miestä vastaan.

Mitä siinä viisaus auttaa, kun niin monet seikat
        ilman kunnon prejudikaatteja ovat jo ennen viral-
        lista eroakin valmiiksi purtu.

On hyvä, ettei kaikki tapaukset ole näin vaikeita,
        mutta kyllä se tapausprosentteja nostaa.

Mutta kun leima on otsassa, ei sitä saa pois vaik-
        ka toisin olisi osoitettu.

Omakohtaisesti kokeneena yhdyn monin osin päätelmiisi. En missään tapauksessa syytä enkä ole syyttänyt lasten äitiä.
        Meillä on vain luotu sellainen järjestelmä,
        että vaikeuksien tullessa yhteiskunta kirkkoineen tukee perheiden hajottamista.
        Taloudellisesti on usein ainoa ratkaisu erota, vaikkei rakkaus olisi välttämättä kadonnutkaan.

- Kun köyhyys tulee ovesta niin rakkaus karkaa ikkunasta.

Kukaan ei laske niitä menetyksiä, joita se lopulta aiheuttaa koko yhteiskunnalla ja eniten kärsii molemmat vanhemmat ja lapset.

• sellaista kurrssia tarvittaisiin ainakin siihen, että ennen avioitumista pitäisi pohtia niitä syitä, miksi toisen kanssa on menossa naimisiin.

Useinhan rakastumisen taakse kätkeytyy muitakin syitä esim. turvallisuuden hakeminen toisesta ihmisestä tai halu päästä kotoa pois ym.

Nämä asiat pitäisi jollain tasolla olla selvillä ennen kuin menee naimisiin, etteivät ne avioliiton aikan ala käymään rasitteeksi.

Eikös jossain muussa uskonnossa, olikohan juutalaisuus, käydä jonkin asteisia avioliittokursseja. Tiedä sitten, mitä ne pitävät sisällään...

• Loistava.polku

On sekä tarpeetonta että luonnotonta yrittää nyhjätä saman partnerin kyljessä kauempaa kuin jälkeläisten menestyksekkään tuottamisen takia on välttämätöntä.

Avioliiton max-kestoksi pitäisi määritellä joku 10-15 vuotta.

• Lyyli

En minä näe järkeä partnerin vaihtamiseen ellei se aivan kamalaksi heittäydy. Ei tässä iässä jaksa enää tutustua uuteen ihmiseen niin syvällisesti enkä muutenkaan haluaisi elää yksin. Vanhasta puolisosta tietää tasan tarkkaan niin ne hyvät kuin huonotkin puolet. Lisäksi on helppoa kun tietää jo ilmeestä, mitä toinen ajattelee.

• Loistava.polku
        Lyyli kirjoitti:

En minä näe järkeä partnerin vaihtamiseen ellei se aivan kamalaksi heittäydy. Ei tässä iässä jaksa enää tutustua uuteen ihmiseen niin syvällisesti enkä muutenkaan haluaisi elää yksin. Vanhasta puolisosta tietää tasan tarkkaan niin ne hyvät kuin huonotkin puolet. Lisäksi on helppoa kun tietää jo ilmeestä, mitä toinen ajattelee.

...en minä sitä meinaa - vaan tätäkin palstaa lukiessa tuntuu että suhde sinänsä on jotenkin itseisarvoinen eivätkä siinä elävien ihmisten tunteet. Yhdessä ollaan vaikka hampaat irvessä ja haetaan jos jonkinlaista apua että kestettäisiin.

Minkä ihmeen takia kun ovikin on keksitty. Sen takana monia saattaisi odottaa ihana, uusi elämä.

• conzuela
        Loistava.polku kirjoitti:

...en minä sitä meinaa - vaan tätäkin palstaa lukiessa tuntuu että suhde sinänsä on jotenkin itseisarvoinen eivätkä siinä elävien ihmisten tunteet. Yhdessä ollaan vaikka hampaat irvessä ja haetaan jos jonkinlaista apua että kestettäisiin.

Minkä ihmeen takia kun ovikin on keksitty. Sen takana monia saattaisi odottaa ihana, uusi elämä.

viitaten - niin saattaisi odottaa uusi ihna elämä, mutta saattaisi odottaa myös yksinäinen vanhuus ja sitä edeltäneet traumatisoivat ihmis(mies) suhteet.
        Minun mielestäni suhteessa elävien tunteet vaihtelevat. Se tuttu tavanomainen, tylsä ukko tekisi mieli joskus heittää pihalle, mutta onhan suhteeseen sitoutumisen velvoitettava ihmistä.
        Olisikohan se sitä "hyvinä ja pahoina päivinä" - tai jotain.
        Kukapa nyt ei vaihtelua kaipaisikaan millä elämänsä aluella tahansa, mutta eikö sellainen suhtautumis ja ajattelutapa ole hyvin itsekästä, että kun ei ole enää oikein 'kivaa', niin lähden hakemaan sitä jostain muualta.
        Jos se elämänkumppani ei kovin mahdottomaksi heittäydy, vai kuinka joku kirjoittaja sanoikaan, niin miksi vaihtamaan kumppania noin kymmenes, viidestoista vuosi.Tai yleensäkään vaihtamaan.
        Tuntuukin kuin puhuttaisiin esineestä, minkä voi vaihtaa uuteen ja parempaan, teknologialtaan kehittyneepään.

• Oisko ideaa että avioliitto solmittaisiin tosiaan määräaikaiseksi esim. 10-15 vuotta, riippuen parien avioitumisiästä. Sen jälkeen määräaikaisuus uusittaisiin 5-vuodeksi kerrallaan yhteisellä sopimuksella. Jos jompikumpi ei halua enää sopimusta uusia, liitto purkaantuisi automaattisesti.

• Loistava.polku
        conzuela kirjoitti:

viitaten - niin saattaisi odottaa uusi ihna elämä, mutta saattaisi odottaa myös yksinäinen vanhuus ja sitä edeltäneet traumatisoivat ihmis(mies) suhteet.
        Minun mielestäni suhteessa elävien tunteet vaihtelevat. Se tuttu tavanomainen, tylsä ukko tekisi mieli joskus heittää pihalle, mutta onhan suhteeseen sitoutumisen velvoitettava ihmistä.
        Olisikohan se sitä "hyvinä ja pahoina päivinä" - tai jotain.
        Kukapa nyt ei vaihtelua kaipaisikaan millä elämänsä aluella tahansa, mutta eikö sellainen suhtautumis ja ajattelutapa ole hyvin itsekästä, että kun ei ole enää oikein 'kivaa', niin lähden hakemaan sitä jostain muualta.
        Jos se elämänkumppani ei kovin mahdottomaksi heittäydy, vai kuinka joku kirjoittaja sanoikaan, niin miksi vaihtamaan kumppania noin kymmenes, viidestoista vuosi.Tai yleensäkään vaihtamaan.
        Tuntuukin kuin puhuttaisiin esineestä, minkä voi vaihtaa uuteen ja parempaan, teknologialtaan kehittyneepään.

Mitä itsekästä siinä on häipyä suhteesta jos se ei kertakaikkiaan toimi? On varsinkin naisille tyypillistä jäädä "lasten takia" avioliittoon jossa mies dokaa ja pahoinpitelee tai pettää ja laiskottelee....

Varmaan moni mies on samassa tilanteessa. Se ihana jonka kanssa meni naimisiin, osoittautuu vuosien kuluessa täydeksi mulkeroksi.

Ulos vaan, oikeus omaan onneen on jokaisella eikä sitä ole mitään syytä uhrata jollekin joka ei sitä ansaitse. Erittäin harvoin kyse on siitä että kaivattaisiin ainoastaan "vaihtelua".

• conzuela

Mitä itsekästä siinä on häipyä suhteesta jos se ei kertakaikkiaan toimi? On varsinkin naisille tyypillistä jäädä "lasten takia" avioliittoon jossa mies dokaa ja pahoinpitelee tai pettää ja laiskottelee....

Varmaan moni mies on samassa tilanteessa. Se ihana jonka kanssa meni naimisiin, osoittautuu vuosien kuluessa täydeksi mulkeroksi.

Ulos vaan, oikeus omaan onneen on jokaisella eikä sitä ole mitään syytä uhrata jollekin joka ei sitä ansaitse. Erittäin harvoin kyse on siitä että kaivattaisiin ainoastaan "vaihtelua".

että, jos mies ei ole mahdoton, eli tarkoitin juuri juoppoa, tai pahoinpitelevää 'mulkeroa', niin miksi "ulos vain omaan onneen?"

Eiköhän ne molemmat aviopuolisot vaikuta toistensa mielestä aika mulkeroilta silloin tällöin ja useinkin.
        Joku huomaa kumppaninsa 'mulkeromaisuuden' aikaisemmin, joku noin 10 - 15 vuoden kuluttua.

Minusta on ollut mukavaa mulkeroida tuon saman kanssa vuosikymmenet ja tiedän, että joskus tulemme jatkossakin ottamaan rajusti yhteen, eikä asia ole edes riitelyn arvoinen, mutta kun me ihmiset olaan sellaisia itsepäisiä akan ja ukon mulkeroita!:))

• Ajomies

Avioliitto on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. Yksi asia minua kiinnostaa edellisessä puheenvuorossa on se, että tutkimukset osooittavat naisen valitsevan uudeksi kumppanikseen edellisen aviosiippansa kaltaisen.
        Edelleen todetaan, että uusikin suhde kariutuu hyvin usein niin kolmas jne...
        Onko rakkaus "ansainta- tai vaihtokauppaa ?"

• on näin
        Ajomies kirjoitti:

Avioliitto on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. Yksi asia minua kiinnostaa edellisessä puheenvuorossa on se, että tutkimukset osooittavat naisen valitsevan uudeksi kumppanikseen edellisen aviosiippansa kaltaisen.
        Edelleen todetaan, että uusikin suhde kariutuu hyvin usein niin kolmas jne...
        Onko rakkaus "ansainta- tai vaihtokauppaa ?"

käynyt, että muistuttaa edellistä. Totta kai, eihän se edellinenkään olisi alkuun kiinnostanut jollei jostain luonteenpiirteistä pitäisi. Eli samat hyvät luonteenpiirteet kiinnostavat myös seuraavassa suhteessa. Nykyään osaa vaan käsitellä ne huonot asiat ja riidellä/sopia hankalat asiat pois, ei heti tarvitse erota!

• Ajomies

Muistan jo lapsuudessani huomanneen lehmiä paimentaessa, että karjassa oooooli joku, jossa oli "aiturin vikaa".
        Ne olivat aina samat lehmät, jooooootka hyppäsivät aidan yli jopa rikkoen sen, hakeakseen "vihreämpää ruohoa."
        Ajattelen meidän ihmistenkin usein olevan samanlaisia.
        Uskollisuus on hyve ja huomaan kokeneeni myös joissain tisia enemmän taipumusta syrjähyppyihin
        eli on vähän "aiturin vikaa !"

• conzuela
        Ajomies kirjoitti:

Muistan jo lapsuudessani huomanneen lehmiä paimentaessa, että karjassa oooooli joku, jossa oli "aiturin vikaa".
        Ne olivat aina samat lehmät, jooooootka hyppäsivät aidan yli jopa rikkoen sen, hakeakseen "vihreämpää ruohoa."
        Ajattelen meidän ihmistenkin usein olevan samanlaisia.
        Uskollisuus on hyve ja huomaan kokeneeni myös joissain tisia enemmän taipumusta syrjähyppyihin
        eli on vähän "aiturin vikaa !"

saman ukon kanssa naimisissa kymmeniä vuosia.
        Aidan yli kun hyppää, niin sieltä 'vihreämmältä laitumelta' voi useimmissa tapauksissa hypätä taas omaan aitaukseen.
        Kukapa sitä ei kaula pitkällä kurkottelisi aidan yli, tai ali.
        Suosittelen kyllä, että 'vihreämmän' ruohon maistelun jälkeen taas kotiaitaukseen!
        Useimmilla on nimittäin tilaisuus vielä tehdä se takaisinkin päin hyppy!

• selventää
        conzuela kirjoitti:

Aidan yli kun hyppää, niin sieltä 'vihreämmältä laitumelta' voi useimmissa tapauksissa hypätä taas omaan aitaukseen.
        Suosittelen kyllä, että 'vihreämmän' ruohon maistelun jälkeen taas kotiaitaukseen!

siis teidän suhteenne on kestänyt useita vuosia syrjähyppyjä?

• conzuela
        selventää kirjoitti:

siis teidän suhteenne on kestänyt useita vuosia syrjähyppyjä?

pari 'höynähtämistä.'
        Siinä taisi sitten käydä niinkuin yleensä näissä aidan yli hyppimisissä, että ei se ollutkaan se ruoho siellä toisella puolen aitaa makeampaa.
        Melkeinpä päinvastoin, sillä häntä koipien välissä sitä on palattu ja märehditty samaa vanhaa - mutta turvallista ja tuttua 'einettä'.

• selventää
        conzuela kirjoitti:

pari 'höynähtämistä.'
        Siinä taisi sitten käydä niinkuin yleensä näissä aidan yli hyppimisissä, että ei se ollutkaan se ruoho siellä toisella puolen aitaa makeampaa.
        Melkeinpä päinvastoin, sillä häntä koipien välissä sitä on palattu ja märehditty samaa vanhaa - mutta turvallista ja tuttua 'einettä'.

miehelleni. Annoin anteeksi, vaikken olisi siihen koskaan uskonut pystyväni.
        Luottamus-suhdetta se koettelee vielä kauan...

• Ajomies
        conzuela kirjoitti:

Vanha sanonta
        - Kyllä routa porsaan kotiin ajaa..
        ei tahdo näissä ihmissuhteissa päteä. Toki tiedän itsekin monia tapauksia, että näin on tapahtunut ja edelleen tapahtuu.

Lehmikarjasta vain on kokemuksia, että kyllä aiturin takaisin omaan hakaan on melko työlästä.
        Aina se on sama "aituri", joka saa sitten joskus muitakin mukaansa.

• Ajomies
        Mariet kirjoitti:

Oisko ideaa että avioliitto solmittaisiin tosiaan määräaikaiseksi esim. 10-15 vuotta, riippuen parien avioitumisiästä. Sen jälkeen määräaikaisuus uusittaisiin 5-vuodeksi kerrallaan yhteisellä sopimuksella. Jos jompikumpi ei halua enää sopimusta uusia, liitto purkaantuisi automaattisesti.

Kulttuurin muutos on ensimmäinen asia.
        Poliittiset päättäjät voisivat laeilla, asetuksilla ja muilla säädöksillä tehdä avioliiton houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi.
        Ajatelkaapa vain asuntojen määrää kun tilanne on nyklyisin sellainen, että on paljooon ihmisiä, jotka tosiasiassa asuvat yhdessä, mutta heidän ei kannata virallistaa liittoaan kun menettäisivät etuuksiaan.

Lapsuudessani koin sen selkeästi kun äitini oli sotaleski (hänellä ei ollut uutta miestä),
        mutta monet muut elivät "susiparina" jotta säilyttivät sotaleskieläkkeensä.
        Joku meni uusiin naimisiin menettäen sen, uudelleen leskeksi jäätyään saattoivat saada sotaleskenoikeutensa takaisin kovan paperisodan jälkeen.

Siis avioliitto edulliseksi vaihtoehdoksi
        ja kaikki muuttuu paremmaksi !

• tyllilintu
        Ajomies kirjoitti:

Kulttuurin muutos on ensimmäinen asia.
        Poliittiset päättäjät voisivat laeilla, asetuksilla ja muilla säädöksillä tehdä avioliiton houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi.
        Ajatelkaapa vain asuntojen määrää kun tilanne on nyklyisin sellainen, että on paljooon ihmisiä, jotka tosiasiassa asuvat yhdessä, mutta heidän ei kannata virallistaa liittoaan kun menettäisivät etuuksiaan.

Lapsuudessani koin sen selkeästi kun äitini oli sotaleski (hänellä ei ollut uutta miestä),
        mutta monet muut elivät "susiparina" jotta säilyttivät sotaleskieläkkeensä.
        Joku meni uusiin naimisiin menettäen sen, uudelleen leskeksi jäätyään saattoivat saada sotaleskenoikeutensa takaisin kovan paperisodan jälkeen.

Siis avioliitto edulliseksi vaihtoehdoksi
        ja kaikki muuttuu paremmaksi !

leskeneläkettä saava ei menetä eläke-etuaan vaikka solmisi uuden avioliiton.
        Esimerkiksi valtion virkamiehen leski (poliisin, upseerin jne. voi leskeksi jäätyään solmia uuden avioliiton ja se ei vaikuta hänen eläkkeeseensä millään lailla.
        Edellyttäen kuitenkin, että leski on täyttänyt 40 v ja mies ollut avioliittoa solmittaessa alle 65 v.
        Nuoremmat lesket, joilla on lapsia ovat ilman muuta oikeutettuja eläkkeeseen.
        Sodan jälkeen tilanne oli todellakin se, että uuden avioliiton solmittuaan sotalesken eläke lakkautettiin, tai sen sai 'kertamaksuna', mutta huomattavasti pienempänä summana kuin kuukausittain maksettava eläke olisi ollut.
        Minun mummuni oli nuori sotaleski ja 'seurusteli' kymmenet vuodet menemättä naimisiin .

• Ajomies

Tuossa katselin maakunta-aviisia (Ilkka 4.6.05)
      ja siinä oli mojova pilapiirros ilmajokelaisine sanontoineen.
      Poika kysyy äidiltään:

- Äitee, saanko mäki ottaa akan
      ku ei mull´oo koskaa ollu ?

Pitäisiköhän ottaa tuo vanha käytäntö uudelleen
      hyväksi tavaksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223