Anti-aging terapiat, ravintolisät

Itse olen kiinnostunut anti-aging terapioista, miten elinikää voisi pidentää sopivilla interventioilla. Löysin aika siistejä tutkimuksia, esim. Q10+seleenistä, näitä on tehty vanhuksille 12 vuoden seuranta-ajalla (KiSel-10-tutkimus Ruotsissa). Määrät olivat 200 μg seleeniä ja 200 mg Q10:tä päivässä 4 vuoden ajan, ja tutkittavien keski-ikä 76 vuotta. Kyseessä oli satunnaistettu kaksoissokkotutkimus, jossa N=443.

Tällaisia satunnaistettuja kaksoissokkotutkimuksia ravintolisistä pitkällä seuranta-ajalla ja riittävällä otannalla ei löydy paljon, tässä siis arvokkaita tuloksia. Muitakin tutkimuksia löytyy vielä Q10+seleenistä.

Tutkimusten tuloksia:
"5,2 vuoden seuranta-ajan aikana havaittiin merkittävä kardiovaskulaarikuolleisuuden väheneminen aktiivisen hoidon ryhmässä verrattuna lumelääkeryhmään. Myös 12 vuoden jälkeen KV-kuolleisuus voitiin havaita merkittävästi vähentyneeksi seleeniä ja Q10:tä saaneilla potilailla. KV-kuolleisuus oli 28,1 % aktiivisen hoidon ryhmässä ja 38,7 % lumelääkeryhmässä. Parempi sydämen toiminta kaikukardiografian mukaan ja lopulta alhaisempi biomarkkerin NT-proBNP pitoisuus merkkinä alhaisemmasta sydänlihaksen seinämän jännityksestä voitiin havaita aktiivisesti hoidetuilla verrattuna lumelääkkeeseen."

"Seleeniä tarvitaan vähintään 100 μg päivässä, jotta selenoproteiinien ekspressio plasmassa olisi optimaalinen. Aikaisempi tutkimus seleenin vaikutuksista oksidatiivisen stressin biomarkkereihin on hyvin sopusoinnussa havaintojen kanssa, jonka mukaan seleenin lisäys lisäsi merkittävästi antioksidanttikapasiteettia niillä, joilla on vähän seleeniä. Tämä voi johtua indusoituvista selenoentsyymeistä, erityisesti glutationiperoksidaasi-1:stä ja sytosolisesta tioredoksiinireduktaasi-1:stä, joilla on voimakasta antioksidanttiaktiivisuutta ja jotka siten suojaavat hapettumisvaurioilta. "

"Seleeni ja Q10 lisäsi merkittävästi myös seerumin SIRT1-pitoisuutta (suunnilleen 2x), ja tämä kohoaminen liittyi alentuneeseen KV-kuolleisuuteen. Sirtuiinit (SIRT1-SIRT7) ovat proteiineja, jotka vaikuttavat elinikään. SIRT1 korjaa DNA-vaurioita ja liittyy myös sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan."

"Seerumin sulfhydryyliryhmät (R-SH) heijastavat koko kehon redox-tilaa, jonka pitoisuus nousi seleenin ja Q10:n avulla; korkea seerumin R-SH liittyy vähentyneeseen sydän- ja verisuoniperäisen kuolleisuuden riskiin iäkkäillä henkilöillä."

Tutkimukset:
Cardiovascular mortality and N-terminal-proBNP reduced after combined selenium and coenzyme Q10 supplementation: a 5-year prospective randomized double-blind placebo-controlled trial among elderly Swedish citizens
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22626835/

Still reduced cardiovascular mortality 12 years after supplementation with selenium and coenzyme Q10 for four years: A validation of previous 10-year follow-up results of a prospective randomized double-blind placebo-controlled trial in elderly
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5894963/

Increased SIRT1 Concentration Following Four Years of Selenium and Q10 Intervention Associated with Reduced Cardiovascular Mortality at 10-Year Follow-Up—Sub-Study of a Previous Prospective Double-Blind Placebo-Controlled Randomized Clinical Trial
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10045001/

Selenium and coenzyme Q10 improve the systemic redox status while reducing cardiovascular mortality in elderly population-based individuals
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S089158492300401X

10

579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei.. sulla on se aika mikä on.. miksi et vain tyytyisi elämään sitä niin hyvin kuin voit?

Toki, jos tuo on sinulle sitä hyvin elämistä, niin mikäpä minä siihen mitään sanomaan..

Henkilökohtaisesti en halua elämääni pitkitettävän. Tai edes olla forever young...

• Testaan vähän kaikenlaista mitä olen lukenut tutkimuksista, olen melko utelias näissä asioissa.

• m36-intj kirjoitti:

Testaan vähän kaikenlaista mitä olen lukenut tutkimuksista, olen melko utelias näissä asioissa.

Juu.. olen huomannut intohimoisen suhtautumisesi aiheeseen. Mikäs siinä, jos tykkää.

• Anonyymi

Onko siinä perää että harrastaa jonkin sortin kylmähoitoja? Kylmä hidastaa organismien hajoamista ja siksi monet ruoatkin ovat jääkaapissa tai pakasteessa. Kylmässä palelu voi potentiaalisesti hidastaa ikääntymistä.

• Anonyymi

On perää. Kylmäaltistus kannattaa.

• Anonyymi

Löytyykö pitoisuuden mukaisia lusäravinteita käsikaupasta ja millä tuotenimellä?

• Nuo tutkimuksissa käytetyt ravintolisät ovat Pharma Nordin valmistamia, ainakin niiden Q10-valmisteet ovat hyvinkin kalliita. Mutta itse koentsyymi-Q10:n valmistajia ei ole paljon maailmassa, kaikki joutuvat heiltä kuitenkin raaka-aineensa hankkimaan. Kunhan ei olla Kiinasta sitä raaka-ainetta hankittu, niin halvemmatkin valmisteet ovat todennäköisesti riittävän hyviä.

Itse hankin Q10-valmisteeni joskus USA:sta, kun ne olivat halpoja ja hyviä siellä, mutta nykyään saa Suomesta melko halvalla myös, ja alle 100 mg:n vahvuista ei kannata ostaa. En voi mainostaa tässä mitään tiettyä merkkiä, mutta myös verkkokaupoista löytää. Kannattaa kuitenkin etsiä tarkkaan, sillä ero hinnassa voi olla moninkertainen, eivätkä kalliimmat ole välttämättä parempia.

Jos sattuu olemaan migreenipäänsärkyä, niin Q10 tehoaa myös niihin, tutkimusten mukaan. Siinä tapauksessa voi myös testata että onko se käyttämäsi Q10 valmiste hyvä vai ei. Muuten jotkut sanovat saavansa lisää energiaa Q10:sta, minä vaan en ole sellaista havainnut vielä.

Seleeni on yksinkertainen ravintolisä, tosin siitäkin on olemassa eri versioita, myös orgaaninen seleeni, ja joissakin valmisteissa on monta eri seleenin muotoa, mutta ei siitä kannata maksaa paljoa, tavallinenkin käy.

• Anonyymi

Ei voi ravintolisillä pidentää. Elämäntavat ja geenit on se juttu.

• Löysin taas uusia kiinnostavia juttuja, mitkä liittyvät anti-aging terapioihin.

David Sinclair on australialais-amerikkalainen biologi ja akateemikko, joka tunnetaan ikääntymisen ja epigenetiikan tutkimuksestaan. Sinclair on genetiikan professori Harvard Medical Schoolissa, ja hän käyttää mm. resveratrolia, NMN:ää, metformiinia (diabetes-lääke) ja aspiriinia anti-aging terapiassaan 😄. Ja hän suosittelee myös pätkäpaastoa ja syömisen vähentämistä, mutta tämä NMN-hype taitaa olla peräisin häneltä.

https://m.youtube.com/watch?v=NK-H8Uq3x0Q

NMN on yksi niasiinin (B3-vitamiini) muodoista ja NAD+ esiaste, eli NAD+ on nikotiiniamidiadeniinidinukleotidi, joka on kaikissa soluissa esiintyvä koentsyymi. NMN on kuitenkin kallista, sen hyödyistä löytyy tutkimuksia lähinnä eläinkokeista, ihmiskokeet ovat vasta alkamassa.

"Suun kautta otettuna NMN imeytyy nopeasti ja muuttuu NAD+:ksi. Lukuisissa tutkimuksissa NMN:n lisäys on lisännyt NAD+:n biosynteesiä, tukahduttanut ikääntymiseen liittyvää rasvakudostulehdusta, tehostanut insuliinin eritystä ja insuliinin toimintaa, parantanut mitokondrioiden toimintaa, parantanut hermosolujen toimintaa aivoissa, ja enemmän"

Hän on myös kirjoittanut kirjan "Lifespan: Why We Age – and Why We Don't Have To". Mutta se sai aika tyrmäävän vastaanoton, jotkut pitävät sitä misinformaationa:
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9669175/

The Science Behind NMN–A Stable, Reliable NAD+Activator and Anti-Aging Molecule
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7238909/

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8063
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4953
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2368
    Aihe