Ylijatkettu jalkakäytävä/pyörätie on kohdassa, mutta kärkikolmio puuttuu ja aiheuttaa haasteita talvisin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9d075afb-c609-42cd-9240-63212a849cb8
Siinä ei ole järkeä, että väistämismerkki poistetaan, vaikka autoilijoilla onkin väistämisvelvollisuus ylijatkettujen kevyenliikenteen väylien kohdalla.
Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä (tieliikennelaki 24 §).
Ylijatketut kevyenliikenteen väylät yleistyvät - pyöräilijöiden silti syytä olla tarkkana!
39
600
Vastaukset
- Anonyymi
Kävelijät taas saavat yhä edelleen kävellä koomassa kuten tähänkin saakka, kun heillä ei muuta vaihtoehtoa ole!!! Surullista, mutta totta.
- Anonyymi
Mitä ihmeen vaihtoehtoja?
- Anonyymi
Kääntyvä auto väistää edelleenkin aina risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä, joten mikään ei muutu tuossa risteyksessä kääntyvän autoilijan osalta. Hän väistää aina kääntyessään sen tien ylittäjiä, jolle hän kääntyy, oli ylijatkettu kevyenliikenteen väylä tai ei.
- Anonyymi
Pitääkö väistää jo ennen käännöstä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö väistää jo ennen käännöstä?
"Kääntyvä väistää" säännön mukaan pitää väistää niitä, jotka ylittävät sitä tietä, jolle käännyt. Heitä pitää aina väistää, käännyt sitten oikealle tai vasemmalle. Asiasta on alla olevalla videolla noin 2 min 10 s kohdalta eteenpäin.
Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
https://youtu.be/3nj4SmyEwII - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kääntyvä väistää" säännön mukaan pitää väistää niitä, jotka ylittävät sitä tietä, jolle käännyt. Heitä pitää aina väistää, käännyt sitten oikealle tai vasemmalle. Asiasta on alla olevalla videolla noin 2 min 10 s kohdalta eteenpäin.
Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
https://youtu.be/3nj4SmyEwIINoissa opetusvideoissa saisi korostaa vähän enemmän ennakointia.
Autoilijoille näyttää tulevan yhä uudelleen yllätyksenä se, että äsken viereisellä jalkakäytävällä/pyörätiellä kävellyt/pyöräillyt henkilö jatkaa edelleen kävelyä/pyöräilyä samaan suuntaan samalla nopeudella.
Kun aiot kääntyä, ala hyvissä ajoin seurata käännöksen puolella olevaa ja siksi kohta väistettävää liikennettä. Sama erityisesti liikenneympyrässä, josta poistuja on myös säännön mukainen kääntyjä ja siksi väistämisvelvollinen käännöshaaraa ylittäviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja muita mahdollisia näihin rinnastettavia kohtaan.
- Anonyymi
Tällaiset kotkotukset saisi vetää pois. Ei ole virkamiehille tullut mieleen, että Suomessa on talvella lunta, suojatiet, parkkiruudut, pyörätiemerkinnät ja kaikki katuun maalatut asiat eivät näy talvella.
- Anonyymi
Ainoa vaara on tuossa puuttuva väistämismerkki. Sellaisen liikennemerkin kun kohtaan laittavat, niin ongelma ratkeaa. Nykyisen tieliikennelain "uusiin kotkotuksiin" pitää jokaisen ajoneuvonkuljettajan tutustua. Myös jalankulkijoiden olisi hyvä siihen tutustua, koska joutuvat myös noudattamaan liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa vaara on tuossa puuttuva väistämismerkki. Sellaisen liikennemerkin kun kohtaan laittavat, niin ongelma ratkeaa. Nykyisen tieliikennelain "uusiin kotkotuksiin" pitää jokaisen ajoneuvonkuljettajan tutustua. Myös jalankulkijoiden olisi hyvä siihen tutustua, koska joutuvat myös noudattamaan liikennesääntöjä.
Siis ymmärsinkö oikein?
Vaadit liikennemerkkiä osoittamaan, että liikennesääntö on voimassa. Samassa kappaleessa esität kuitenkin, että myös jalankulkijoiden pitää tietää säännöt ilman merkkejäkin.
Muuten; miksi tästä on tullut ongelma nyt? Tieliikennelaki on ollut tällaisenaan voimassa kolme ja puoli vuotta, ja talvesta on tullut sääntöjen noudattamisen este juuri nyt..? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein?
Vaadit liikennemerkkiä osoittamaan, että liikennesääntö on voimassa. Samassa kappaleessa esität kuitenkin, että myös jalankulkijoiden pitää tietää säännöt ilman merkkejäkin.
Muuten; miksi tästä on tullut ongelma nyt? Tieliikennelaki on ollut tällaisenaan voimassa kolme ja puoli vuotta, ja talvesta on tullut sääntöjen noudattamisen este juuri nyt..?Minä en suoranaisesti vaadi yhtään mitään. Ihmettelen vain sitä, miksi väistämismerkkiä kodassa ole, koska autoilijoille siitä olisi talvisin hyötyä, jos ja kun ajoradalle oleva "kynnys" häviää lumen ja jään alle. Paikallistuntemusta jos autoilijalla on, niin tietää, mutta muut eivät tiedä.
Sama asia, jos on suojatie pelkästään suojatien tiemerkinnällä ilman suojatien liikennemerkkiä. Ei kukaan tiedä kohdassa olevan suojatien tiemaalaus lumen alla, ellei sitten satu oleman paikallistuntemus kohdasta. Jos on liikennemerkki ilmaisemassa asiasta, niin kaikki tietävät.
Suomen oloissa moni asia jää talvella lumen ja jään alle ja tämä seikka pitää tietenkin huomioida liikennesuunnittelussa. - Anonyymi
^ Jalankulkijoiden osalta tarkoitin sitä, että myös jalankulkijoiden olisi hyvä siihen tieliikennelakiin tutustua, koska joutuvat myös noudattamaan liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en suoranaisesti vaadi yhtään mitään. Ihmettelen vain sitä, miksi väistämismerkkiä kodassa ole, koska autoilijoille siitä olisi talvisin hyötyä, jos ja kun ajoradalle oleva "kynnys" häviää lumen ja jään alle. Paikallistuntemusta jos autoilijalla on, niin tietää, mutta muut eivät tiedä.
Sama asia, jos on suojatie pelkästään suojatien tiemerkinnällä ilman suojatien liikennemerkkiä. Ei kukaan tiedä kohdassa olevan suojatien tiemaalaus lumen alla, ellei sitten satu oleman paikallistuntemus kohdasta. Jos on liikennemerkki ilmaisemassa asiasta, niin kaikki tietävät.
Suomen oloissa moni asia jää talvella lumen ja jään alle ja tämä seikka pitää tietenkin huomioida liikennesuunnittelussa.Suojatie ei ole koskaan vailla suojatiestä kertovaa liikennemerkkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie ei ole koskaan vailla suojatiestä kertovaa liikennemerkkiä.
Kyllä niitä tapauksia on ja ne ovat yhtä paljon suojateitä.
Tieliikennelaissa tarkoitetaan suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa. Jompi kumpi riittää, että kyseessä on suojatie. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie ei ole koskaan vailla suojatiestä kertovaa liikennemerkkiä.
"Nykyistä tieliikennelakia valmisteltaessa oli vahvana tarkoituksena, että suojatiet tultaisiin vastaisuudessa merkitsemään sekä tiemerkinnöin että liikennemerkein. Ensimmäisessä lakiesityksessä teksti oli muotoiltu näin, mutta lausuntokierrosten myötä muotoilu muuttui ja palattiin entiseen. Riittää, että suojatie osoitetaan joko liikennemerkillä tai tiemerkinnällä. Molempia ei vaadita."
Lähde: https://tekniikanmaailma.fi/lehti/3a-2024/pelkka-juridinen-muodollisuusko - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie ei ole koskaan vailla suojatiestä kertovaa liikennemerkkiä.
Tieliikennelain määritelmät: (Tässä laissa tarkoitetaan:)
"8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;"
Laissa on sisäinen ristiriita, kun liikennemerkkiliitteessä (E1) sanotaan, että suojatiemerkillä osoitetaan paikka, jossa on noudatettava suojatietä koskevia liikennesääntöjä. Tämä sanamuoto tarkoittaa, että näin tehdään aina.
Varsinaiset suojatiesäännöt ajoneuvon kuljettajan kannalta ovat lain 27 §:ssä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelain määritelmät: (Tässä laissa tarkoitetaan:)
"8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;"
Laissa on sisäinen ristiriita, kun liikennemerkkiliitteessä (E1) sanotaan, että suojatiemerkillä osoitetaan paikka, jossa on noudatettava suojatietä koskevia liikennesääntöjä. Tämä sanamuoto tarkoittaa, että näin tehdään aina.
Varsinaiset suojatiesäännöt ajoneuvon kuljettajan kannalta ovat lain 27 §:ssä.Suojatie liikennemerkin kohdalla tosiaan lukee, että: "Merkillä osoitetaan paikka, jossa on noudatettava suojatietä koskevia liikennesääntöjä."
Siinä ei kuitenkaan lue, että merkillä osoitetaan suojatie. Liikennemerkillä osoitetaan siis paikka/kohta, jossa on noudatettava tiettyjä sääntöjä. Suojatie itsessään sitten osoitetaan joko liikennemerkillä tai tiemerkinnällä.
Tämä suojatiejuttu menee kuitenkin hivenen aloituksen aiheen ohi.
- Anonyymi
Kuka tässä väistää ja ketä? Uudenlaiset risteysjärjestelyt voivat hämmentää
https://www.is.fi/autot/art-2000008016280.html
Ylijatkettu jalkakäytävä jatkuu sivukadun risteyksen yli yhtäjaksoisesti samalla korkeudella. Koska väylä jatkuu yhtäjaksoisesti, niin kohdassa ei myöskään ole mitään suojatien tai pyörätien jatkeen tiemerkintöjä, koska väylä ei katkea ajorataan eikä ylitä ajorataa, kuten "normaalisti".- Anonyymi
Autoilija väistää, vaikka hänellä ei ole kolmiota.
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
Haaste on se, että tuollainen pieni korotus jää talvella helposti lumen ja jään alle. Jos olisi kolmio tai muu väistämismerkki, niin ei olisi mitään epäselvän tilanteen mahdollisuutta. kärkikolmiota tai muuta väistämismerkkiä on aina syytä käyttää sellaisissa tilanteissa, joissa väistämisvelvollisuudesta voi syntyä epäselvyyttä.
- Anonyymi
Asiaan liittyy tieliikennelain 24 § ja siellä 3 momentin kohta 5.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24M3
Ajoneuvolla on aina väistettävä: jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.
Autoilijan on aina väistettävä, jos ajaa katkeamattoman yhtäjaksoisen kevyenliikenteen väylän yli. Ajoradan liikenne on siis aina väistämisvelvollinen, kun ajorata ylittää kevyenliikenteen väylän.
Silloin kun tilanne on toisin päin, eli kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan, niin kohdassa on kevyelle liikenteelle jokin tiemerkintä, kuten suojatien ja/tai pyörätien jatkeen tiemerkintä. - Anonyymi
Helsinki poistaa kärkikolmioita liikenteestä ja luottaa, että talvella autoilijat itse tajuavat, milloin heillä on etuajo-oikeus ja milloin ei,
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4355b703-5db9-449c-a21f-13bf4fba7adf
Liittyy aiheeseen.- Anonyymi
Toinen artikkeli aiheesta on tämä.
Uusi risteyskäytäntö hämmentää autoilijoita: ”Miksi luovutaan kolmioista?”
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7ee777dd-933f-4e04-b0ab-431d0e848a0f - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen artikkeli aiheesta on tämä.
Uusi risteyskäytäntö hämmentää autoilijoita: ”Miksi luovutaan kolmioista?”
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7ee777dd-933f-4e04-b0ab-431d0e848a0fMiksi lehdet kirjoittavat tuosta rakenteellisesta asiasta, eli korotuksesta kohdassa? Korotus ei väistämissääntöä määrää suojatien ylittämisen osalta. Kyse on siitä, että kumpi väylä ylittää sen toisen väylän, eli ylittääkö ajorata kevyenliikenteen väylän, vai ylittääkö kevyenliikenteen väylä ajoradan.
Autoilijoiden on aina väistettävä kevyenliikenteen väylän liikennettä, kun ylittävän kevyenliikenteen väylän. Kun tilanne on toisin päin, että kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan, niin kohdassa on kevyelle liikenteelle merkitty ajoradan ylityspaikka (suojatie/pyörätien jatke).
- Anonyymi
Voi kysyä paikallisilta miten on ajettava
- Anonyymi
Kysyvä ei tieltä eksy!
- Anonyymi
Miksi pitäisi? Samat liikennesäännöt on voimassa koko Suomessa.
- Anonyymi
Eihän autoilijat tuollaista sääntöä tunne. Ajavat pyöräilijöiden päälle, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus.
- Anonyymi
Sääntö on tämä. Ajoneuvolla on aina väistettävä: jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.
Juttu onkin se, että pitää tietää, milloin autoilija ylittää pyöräilijän väylän, eikä ole toisin päin, että pyöräilijä ylittää autoilijan väylän.
- Anonyymi
Tieliikennelakista ei löydy minkäänlaista mainintaa ylijatketusta jalkakäytävästä. Rakenteellisella erottelulla ajoradasta ei ole väistämissääntöjen kanssa tekemistä.
Sääntö on: Ajoneuvolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.- Anonyymi
Kevyenliikenteen väylän rakenteellinen erottelu liittyy vieressä kulkevaan ajorataan, eli kevyenliikenteen väylä pitää olla rakenteellisesti eroteltu siitä ajoradasta. Oja/viheralue/viherkaistale tms. kevyenliikenteen väylän ja ajoradan välissä muodostaa myös rakenteellisen eron.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
Kevyenliikenteen väylän ei tarvitse olla korotettu, vaan rakenteellinen erotus vieressä kulkevasta ajoradasta voi siis myös hoitaa muilla tavoin.
- Anonyymi
Osun välillä Aikausein pyörään autoiledsa uuuuupss
- Anonyymi
Väistämisvelvollisuus ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien jälkeen
https://www.liikenneturva.fi/kysymys-ja-vastaus/vaistamisvelvollisuus-ylijatketun-jalkakaytavan-pyoratien-jalkeen/
Tuossa artikkelissa Liikenneturva kirjoittaa aiheesta "ylijatkettu jalkakäytävä/pyörätie" ja väistämissäännöistä asiaan liittyen.- Anonyymi
24 §
Väistäminen
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
24 §
Väistäminen
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;Laki on laki ja sitten on se noin 2 prosenttia ihmisiä joita lait ei koske,
tällöin yliajon/törmäyksen estää vain : "Näkeekö kukaan ?", "Voiko autoon tulla lommo tai muuta vahinkoa ?" "Saanko turpaani lopputilanteessa? " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki on laki ja sitten on se noin 2 prosenttia ihmisiä joita lait ei koske,
tällöin yliajon/törmäyksen estää vain : "Näkeekö kukaan ?", "Voiko autoon tulla lommo tai muuta vahinkoa ?" "Saanko turpaani lopputilanteessa? "Kaikki Suomen lait koskevat tietenkin kaikkia Suomessa asuvia ja oleskelevia. Se on toki ikävää, että jotkut asennevammaiset kuvittelevat muuta.
- Anonyymi
Kuva tuollaisesta tilanteesta.
https://i.ibb.co/10w1MDN/ylijatkettu-jalkakaytava.jpg
Ajoradalla ei ole merkintää väistämisvelvollisuudesta (ei kolmiota tai stop), sillä laki määrittelee suoraan, että pyörätien tai jalkakäytävän ylittävä ajoneuvo väistää sekä tuolla jalkakäytävällä kulkevaa liikennettä, että ylityksen jälkeisen ajoradan liikennettä.
Kolmion puuttumisesta huolimatta tuolta tuleva ajoneuvo väistää jalankulkijoita, pyöräkaistan pyöräilijöitä ja vielä ajoradan muita ajoneuvoja. Osaavatko kaikki?- Anonyymi
Talvella kun ei välttämättä näy mitään lumen ja jään alta, niin vaarallisia tilanteita saattaa syntyä. Jos olisi kolmio kohdassa, niin ei olisi mitään epäselvyyttä.
- Anonyymi
Helsinki alkoi poistaa kärkikolmioita risteyksistä – Olisi kannattanut tarkistaa valtioneuvoston ohjeet ensin
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4f5b77d8-28cd-478d-a5fd-eea66867005c
"Kärkikolmioita on poistettu monista risteyksistä Helsingissä ja muualla Suomessa. Valtioneuvoston ohjeissa kuitenkin sanotaan, että väistämisvelvollisuus pitää nimenomaan ilmoittaa liikennemerkillä, jos siitä voi syntyä epäselvyyttä." - Anonyymi
Kuva risteyksestä, jossa kolmio on onneksi jätetty paikalleen.
https://maps.app.goo.gl/BL7kWptx77iodigc8- Anonyymi
Korttelin toisessa päässä ei enää niin sitten olekaan, että kolmio olisi kohdassa.
https://maps.app.goo.gl/KVPh1c6PQFDAHpVv8
Kuvasuunnasta ajettaessa väistää kaikkia muita, vaikka ei ole kolmiota. Tuossa ylitetään yhtäjaksoinen katkeamaton jalkakäytävä.
24 § - Ajoneuvolla on aina väistettävä:
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742952
- 682827
- 681822
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171679- 241657
- 201600
- 251582
- 481297
- 381273
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91259