Fundamentalismi huumetta köyhille

Anonyymi-ap

Näin kirjoittaa ranskalainen jesuiitta Andre Crieu. Hän vertasi fundamentalismia Ranskan keltaliiveihin. Tuo osui kyllä osittain. En ole. Eikä moni muukaan "fundamentalisti" ole yhtään mitään. Tai sosioekonominen asema on portaikon alapäässä. Kuten hän kirjoittaa omistan älypuhelimen mistä näen keskiluokan hyvinvoinnin. Se on lähellä mutta kuitenkin kuin kuuta tavoittelisit. Tunnen katkeraa kateutta sen myönnän.

Mutta sen sijaan en ole koskaan ajatellut kaipaavani huomiota kirjaimellisella Raamatun tulkinnalla. Kirjoitin tämänkin vain koska haluan puolustaa sitä mihin uskon. Valtionkirkon papithan saavat jo kiistää Raamatussa kerrotut ihmeet kuten neitseestä syntymisen. Tai Jeesuksen suorittaman sairaiden parantamisen ihmeteot. Maallikkonakin sanon etteivät nuo Raamatun kiistävät papit kuulu johtamaan seurakuntaa. En pidä heitä edes kristittyinä. Jos Raamatun Jumalan tekojen hyväksyminen todelliseksi on vastenmielistä. Ainut oikea vaihtoehto on erota virasta eksyttämästä seurakuntaa. Minusta Raamatun totuuden hylkääminen on kristityksi itseään koskevalta jo älyllistä epärehellisyyttä. Minua ei kiinnosta ateistien roska aikuisen uskosta yms. Kristitty uskoo Jumalaan todellisena ei minään filosofisena käsitteenä. Siinä olen samaa mieltä tuon jesuiitan kanssa ettei ihminen voi todella ymmärtää Jumalaa. Tai vaikka kysymystä vapaasta tahdosta ja sitä että Jumala näkee tulevaisuudenkin. Eikä ihminen ymmärrä miten Jumala on ollut aina ja tulee olemaan vastakin. Silti sanon Raamatun ihmeiden kiistämisen olevan epäuskoa eikä mitään muuta.

2

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitään Fundamentalismia ei ole olemassa, vaan on vain harhaoppia siten mukaan miten Raamatusta ei ymmärretä uutta liittoa Hengen liittona eikä sitä miten vanha liitto on lakannut kuolleena lain kirjaimena.

Jos ihminen ei uskossa vaella Jumalan Hengen totuudessa, hän on harhaoppinen eikä tarvitse muita nimityksiä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3042
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2911
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1762
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1671
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1630
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1293
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    Aihe