Kuinka supi taipuu?

Anonyymi-ap

On siis eläin nimeltään supi, ja eläin nimeltään koira, joiden risteytys on supokoira.

Mutta kuinka tuo supi oikein taipuu. Suden pentu on sudenpentu, mutta mikäs tämän supi-eläimen jälkeläinen on?

7

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Supi on puolikarhu ja koira on koiraeläin. Eivät ne risteydy.

• Anonyymi

Jos vertailukohtana olisi rupi - ruven, voisi olla supi - suven, eli siis suvenpentu.
      Kielikorvani käskisi kuitenkin sanomaan supinpentu tai paremmin supikoiran pentu. Koska sana supi ei oikein kuulu kaupunkilaisen päivittäiseen käyttösanojen varastoon, niin tuota ei ole tarvinnut pohtia. Maantien varrelle kuolleet supit ovat kuitenkin minulle supinraatoja.

Vaikuttaa sitä paitsi siltä, että sana supi on aika myöhäistä keksintöä lyhennettynä sanasta supikoira (ruots. mårdhund). Tästä syystä suomenkieli yhä vieroksuu sanaa eikä suostu taivuttamaan sitä suomenkieleen vakiintuneiden sanojen tapaan, vaan kohtelee sitä vierasperäisenä sanana.

Pienempänä annoin pojalleni lakritsia (lakua), ja tämä pyysi sitten: "Saisinko vielä yhden laun?" Sanan "laku" taivutus "lakun" ei ollut vielä lapsen sanavarastossa, siispä hän suomalaisella kielikorvallaan kohteli sitä (aivan loogisesti!) samalla kaavalla kuin maku - maun, haku - haun. Tässä kuitenkin yksi esimerkki siitä, kuinka suomenkieli kohtelee vastomaisesti sanaa laku vierasperäisenä ja jättää sen siksi taivuttamatta: laku - lakun (ei laku - laun). Samasta syystä pakettiauto eli puhekielinen "paku" saa tyytyä taivutukseen paku - pakun.

Samalla tavalla suomenkieli ei ole vieläkään ottanut omakseen sanaa auto. Suomen kieleen vakiintuneen logiikan mukaan se pitäisi genetiivissä olla auto - audon, mutta koska suomenkieli yhä sanaa vierasperäisenä vieroksuu, jätetään se yhä taivuttamatta: auto - auton.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Supista supi , supisi supi. Supista supi supisi supin supisevan supistumisestaan supistuen supistumistaan.

• Anonyymi

Supistamme kommenttimme verrattain lyhyeksi.

• Anonyymi

Mikäs on supinmetsästystä kuvaava verbi sitten? Ja sen supiini-muoto??!? :D!!!

• Anonyymi

Eikös supistus ole supinmetsästystä ?
      Kun vähennetään supinmetsästystä niin sanotaan että supistusta supistetaan.
      Ja jos supi haluaa itse vähennettävän niiden metsästystä niin sanotaan supin supistavan supistamista.
      Ja edelleen jos supi itse haluaa vähentää supinmetsästyksen supistamista niin supi supistaa supistuksen supistusta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2872
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1629
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe