Hei
Onko kellään ollut 3-syl Perkins D25 koneessa (Volvo BM 400) sellaista vikaa että tehot hävisi eikä ota kunnolla kierroksia. Käyntiin lähtee hyvin eikä savuta. Aikaisemmin otti kierroksia hyvin ja lisäksi savu sakeni kun kuormaa lisäsi. Tämä vika tuli yhtäkkisesti maantiellä ajettaessa.
Öljynpaine hyvä ja venttiilinnostimet kunnossa. Ylimääräisiä ääniä ei kuulu koneeesta.
Polttoainesuodattimen olen vaihtanut samoin kuin pumpun siivekkeet sekä polttoaineen tulopuolen sihti ja säätöventtiili on vaihdettu.
Siirtopumppu kanssa on OK. Suutttimet uudet.
Tyhjäkäynti on kylmänä OK, mutta lämmettyään sitä pitää ruuuvata jotta kone jaksaa käydä.
Vinkkejä kaivattaisiin.
CAV-pumpun säädöt
14
12914
Vastaukset
- paukka
Morjens!!
Oletko kokeillu jättää tankin korkkia vähän raolleen että josko olis korvausilman saannissa puutetta. Itsellä korjaantu tehot takaisin tällä toimenpiteellä.- volvo
En ole vielä sitä kokeillut. Puhdistin kyllä polttoainehanan ja tarkistin että tankin pohajlla ei ole sakkakerrostumia. Tuntuisi että pitäisi sen alussa vähän aikaa käydä hyvin vaikka se ei saisikaan korvausilmaa tankkiin.
Mutta kokeillaan, paras varmistaa kaikki helpot jutut ensin ennekuin vien syöttöpumpun huoltoon nestepään korjausta varten ...jolla hintaa noin 2000mk. - arvaus
volvo kirjoitti:
En ole vielä sitä kokeillut. Puhdistin kyllä polttoainehanan ja tarkistin että tankin pohajlla ei ole sakkakerrostumia. Tuntuisi että pitäisi sen alussa vähän aikaa käydä hyvin vaikka se ei saisikaan korvausilmaa tankkiin.
Mutta kokeillaan, paras varmistaa kaikki helpot jutut ensin ennekuin vien syöttöpumpun huoltoon nestepään korjausta varten ...jolla hintaa noin 2000mk.Onko se rivipumppu? Missähän kunnossa ovat takaiskuventtiilit (esipaine)?
- dieselasentaja
Tarinastasi voisi päätellä että kyseessä
on DPA PUMPPU tyyppi olisi hyvä tietää
pumpun kyljessä ellipsin muotoinen kilpi
Volvo käytti aikoinaan perkins AD3/152 moottorissa pumppua jossa oli maantienopeuden
rajoitin suurimmalla vaihteella ajettaessa
Näitä sittemmin poistettiin käytöstä korvaamalla pumpun nestepään kyljessä oleva
solenoidi kiinteällä tulpalla
PUMPUN TUNNISTAA TYYPPINUMERON LISÄKSI SIITÄ
ETTÄ NESTEPÄÄN PÄÄLLÄ PA SISÄÄNTULOLIITTIMEN
JA SÄÄTIMEN KOPAN VÄLISSÄ ON ERIKOINEN
SÄÄTÖRUUVI JOSSA TUPLAMUTTERI
Kerrotko aikajaksolla mitä ensin tapahtui mitä
sitten tehtiin kuka teki ja niin edelleen
PÄÄSEEHAN PALUUPOLTTOAINE PUMPUN VETOPÄÄN
PUOLEISESTA LIITTIMESTÄ VAPAASTI TANKKIIN
DPA PUMPUSSA TULEE ONGELMIA JOS NÄIN EI KÄY
Jatketaan juttua- volvo
Kone on vuodelta 1966 ja se on ilmeisesti ranskalaisvalmisteinen R/D (rotodieselin?) pumppu mutta siihen sopivat CAV:n osat. Solenoidia siinä ei näy.
Alunperin silloin kun kaikki hepat olivat vielä tallella traktori veti hyvin ja tuotti mustaa savua kuormituksen lisääntyessä kun esim ajoin kuormalla mäkeä ylös kaasu pohjassa. Silloinkin siinä oli sellainen vika että lämmetessään kone ei pysynyt tyhjäkäynnillä vaan sitä piti "käsikaasuvivulla " auttaa. Tyhjäkäynti ikäänkuin huojui voimakkaasti noin välillä 600-1500r/min
Kun tämä varsinainen vika tuli se tapahtui täydellä vauhdilla ajettaessa maantiellä. Yhtäkkiä vauhti vain hyytyi. Paikallaan kaasutellessa kierroksia kyllä löytyy mutta heti kun moottoria kuormitetaan niin tehoa ei löydy...eikä näkyvää savua tule.
Sitten vaihdoin polttoainesuodattimet ja tarkistin siirtopumpun kalvon ja venttiilit sekä putsasin tankin hanan. Myös käsin pumpatessa siirtopumpulla polttoainetta tuli aivan kuin ennenkin.
Sitten vaihdettiin dieselasentajan toimesta polttoaineen tulopuolelle siivet sekä puhdistettiin ja hiottiin siellä oleva venttiilisysteemi. Sillä ei ollut vaikutusta vaikka venttiili olikin aika tukevasti jumissa ennen sen hiomista.
Ko toimenpiteet auttoivat vain siihen että tyhjäkäynti ei niiden jälkeen enään huoju, vaan sitä joko on tai ei riippuen koneen lämpötilasta.
Annosteluventtiiilin vaihto on seuraava toimenpide jonka teen siksi koska dieselasentaja kertoi sen olevan huonossa kunnossa.
Millaisia ongelmia paluupuolen tukkeutumisesta voisi tulla.
Ai niin sen verran vielä että suuttimien kärkien vaihto ei oikein onnistunut diesel-huollossa kunnolla sillä suuttimien rungot olivat jääneet löysälle ja ne vuotivat, mutta minä kiristin ne paikallaan ollessa 25mm avaimella ja ne alkoivat pitämään. Tein sen yksi suutin kerrallaan ja seurasin samalla tilannetta. Se tapahtui noin puoli vuotta ennen nykyisen vian ilmentymistä.
- Dieselasentaja
Onpa kyllä vähän erikoinen tarina
Ensinnäkin jos siipipumpun paineensäätöventtiilin mäntä on jumissa se tarkoittaa että polttoaineessa on ollut voimallisesti vettä ja likaa
Siitähän se sitten on mennyt eteenpäin annosteluventtiiliin ja nestepään kautta suuttimiin
Oliko teillä pumppu irti dieselkorjaamossa
vai vaihdoitteko paikallaan kyseiset siivet
(miten siipipumpun kehä joka on siipien ympärillä)
Jos annosteluventtiili takertelee DPA pumpussa
vika esiintyy yleensä seuraavanlaisesti
A kun kierrokset löysätään nopeasti esim täysiltä kierroksilta moottori pyrkii sammumaan tai notkahtaa huomattavasti alle joutokäynnin josta sitten palautuu joutokäynnille
B kun kierrokset löysätään täysiltä ja annetaan laskea esim 1500rpm tasolle ja sitten painetaan nopeasti täydet
Jos tässä tulee odottelua ettei se heti ota täysiä se on merkki annosteluventtiilin takertelusta
ANNOSTELUVENTTIILIN TAKERTELU ON YLEISIN DPA
PUMPUN TOIMINTAHÄIRIÖ . SE JOHTUU LÄHES AINA
EPÄPUHTAUDESTA POLTTOAINEESSA
Kyseisen pumpun tyhjäkäynti voi huojua mainitsemallasi välillä 600--1500rpm ainoastaan muutamasta pumpusta johtuvasta syystä
joku voima pyörittää annosteluventtiiliä hallitsemattomasti
A jos pumpun vetopäässä keskellä oleva
kuusiokolopultti on löysällä nin
painosarja välillä pyörii välillä ei
silloin voi jopa rynnätä
B onko säätimessä kaikki kunnossa muuten
säätäjän tangon mitta ok ja niin ed
SÄÄDIN ON NIINSANOTTU VAKIONOPEUSSÄÄDIN
JOKA PYRKII PITÄMÄÄN VALITUN KIERROSLUVUN
VAIKKA KUORMITUS MUUTTUU
TÄSTÄ SAVUT KUN AJAT MÄKEEN
Nestepään syöttömekanismissa on kaksi
vastakkaismäntää joiden väliin siipipumppu
aina täyttää täytösvaiheen aikana
annosteluventtiilin määräämän määrän
polttoainetta (kaikki tyhjennetään
työiskun aikana suuttimeen)
JOS NÄIDEN MÄNTIEN LIIKE TAKERTELEE
TÄYTÖKSEN AIKANA SEURAA VAIHTELEVIA
KIERROKSIA VAIKKA SÄÄDIN KUINKA YRITTÄISI
HALLITA TILANNETTA
MYÖS PUMPUN NOKKARENGAS ON VOINUT
SORVAUTUA PYÖREÄKSI SILLOIN AJOITUS
MYÖHÄSTYY EIKÄ TEHOJA OLE
Erittäin todennäköisesti on kysymyksessä
likaisesta polttoaineesta johtuva
pumppuvaurio joka vaatii cav valtuutusen
omaavan dieselhuollon (tai muuten
pätevän dieselhuollon käsittelyä)
VALTUUTETUT CAV nykyisin LUGAS -- DELPHI HUOLLOT WWW.ATOY.FI
Jos sinulle on joku korjannut tuolla
tavalla suuttimet on siitä syytä
vetää tiettyjä johtopäätöksiä
roto diesel on ranskalaisten lisenssillä
tekemä dpa pumppu
kerrotko jos uutta ilmenee- volvomies
Joo nyt se toimii taas kuin ennekin.
Vaihdoin annosteluventtiilin ja säätötangon.
Alkuperäinen venttiili ja tanko ilmeisesti takerteli ja sen lukitusruuvi oli löystynyt.
Tangonpituuden säätö on kohdillaan kun täysi-kaasu asennossa venttiilin varresta on kannen kiinnityspinnapultin olakkeeseen matkaa 52,5mm.
Tanko on nyt sellainen parannettu malli jota siihen saa varaosana.
Mistähän näitä tietoja voisi lukea muihinkin pumppuihin? . Onko ko. pumppuihin ja yleensä diesel pumppuihin olemassa korjausmanuaaleja.
Ja mistä niitä saa? - Tietoa kaipaava
volvomies kirjoitti:
Joo nyt se toimii taas kuin ennekin.
Vaihdoin annosteluventtiilin ja säätötangon.
Alkuperäinen venttiili ja tanko ilmeisesti takerteli ja sen lukitusruuvi oli löystynyt.
Tangonpituuden säätö on kohdillaan kun täysi-kaasu asennossa venttiilin varresta on kannen kiinnityspinnapultin olakkeeseen matkaa 52,5mm.
Tanko on nyt sellainen parannettu malli jota siihen saa varaosana.
Mistähän näitä tietoja voisi lukea muihinkin pumppuihin? . Onko ko. pumppuihin ja yleensä diesel pumppuihin olemassa korjausmanuaaleja.
Ja mistä niitä saa?Onkohan joku löytänyt näitä tietoja? Jos on, mistä?
- Perkins 4.108
Moi
Välikysymys. Kuinka pitkälle tuollaista pumppua (DPA324) uskaltaa purkaa ilman että koutuu nesteeseen (enkä tarkoita dieseliä) säätöjen jne kanssa?
Onko jotain mitä ei missään nimessä saa avata? Ongelma on ettei painepuolelle tule ainetta, joten putsaus tarpeen. - Anonyymi
Perkins 4.108 kirjoitti:
Moi
Välikysymys. Kuinka pitkälle tuollaista pumppua (DPA324) uskaltaa purkaa ilman että koutuu nesteeseen (enkä tarkoita dieseliä) säätöjen jne kanssa?
Onko jotain mitä ei missään nimessä saa avata? Ongelma on ettei painepuolelle tule ainetta, joten putsaus tarpeen.Kun kysyt tuota älä purra yhtään , venttiilin pysähtyy viimeistään käynti.
- urpoahdin
Dpa pumppuun lyötyy netistä korjausohjeet, mutta sivua en kuolemaksenikaan muista, mutta englanninkielisellä haulla varmaan löytyy. Taisi olla jotain offroad miesten juttuja.
- foord4000
Kuumana vedätyksestä sammui ja ei suostu käynnistymään. Ensimmäisen kerran jäähtyessään sain käyntiin ja toimi moitteettomasti. Nyt uudelleen sama oire mutta ei suostu enää käynnistymään kylmänäkään. Asensin sähköisen siirtopumpun suodattimen ja pumpun väliin. Aluksi lähti käymään mutta pyöri epätasaisesti tyhjäkäynnillä, kierroksilla otti ja sammui eikä suostu enää käynnistymään. Suodatimien perästä lähtee kaksi letkua pumpulle toinen sirtopumpulle ja toinen pumpun kylkeen. Asensin sähköisen siirtopumpun pumpun siirtopumpun letkuun.
Traktori on 67v foort 4000. Pumppu cav tyyppi: DPA 323 2978 SER R30121 VG- olisiko
se sihti siinä pumpun takaosassa täynnä likaa. Tuli vaan mieleen.
- Dieselasentaja
Hanikat käyntiasentoon hieman kaasua.
Kopauta muutama kerta säätimen koppaan vaikka listalenkillä. Koeta käyntiin
Annosteluventtiili voi olla pysäytysasennossa jumissa.
Auttoiko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod203193- 162092
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3611865Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2371864- 311467
- 301390
- 221207
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671162- 641029
- 54997