CAV-pumpun säädöt

Volvo

Hei

Onko kellään ollut 3-syl Perkins D25 koneessa (Volvo BM 400) sellaista vikaa että tehot hävisi eikä ota kunnolla kierroksia. Käyntiin lähtee hyvin eikä savuta. Aikaisemmin otti kierroksia hyvin ja lisäksi savu sakeni kun kuormaa lisäsi. Tämä vika tuli yhtäkkisesti maantiellä ajettaessa.
Öljynpaine hyvä ja venttiilinnostimet kunnossa. Ylimääräisiä ääniä ei kuulu koneeesta.

Polttoainesuodattimen olen vaihtanut samoin kuin pumpun siivekkeet sekä polttoaineen tulopuolen sihti ja säätöventtiili on vaihdettu.
Siirtopumppu kanssa on OK. Suutttimet uudet.

Tyhjäkäynti on kylmänä OK, mutta lämmettyään sitä pitää ruuuvata jotta kone jaksaa käydä.

Vinkkejä kaivattaisiin.

14

12914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paukka

      Morjens!!
      Oletko kokeillu jättää tankin korkkia vähän raolleen että josko olis korvausilman saannissa puutetta. Itsellä korjaantu tehot takaisin tällä toimenpiteellä.

      • volvo

        En ole vielä sitä kokeillut. Puhdistin kyllä polttoainehanan ja tarkistin että tankin pohajlla ei ole sakkakerrostumia. Tuntuisi että pitäisi sen alussa vähän aikaa käydä hyvin vaikka se ei saisikaan korvausilmaa tankkiin.
        Mutta kokeillaan, paras varmistaa kaikki helpot jutut ensin ennekuin vien syöttöpumpun huoltoon nestepään korjausta varten ...jolla hintaa noin 2000mk.


      • arvaus
        volvo kirjoitti:

        En ole vielä sitä kokeillut. Puhdistin kyllä polttoainehanan ja tarkistin että tankin pohajlla ei ole sakkakerrostumia. Tuntuisi että pitäisi sen alussa vähän aikaa käydä hyvin vaikka se ei saisikaan korvausilmaa tankkiin.
        Mutta kokeillaan, paras varmistaa kaikki helpot jutut ensin ennekuin vien syöttöpumpun huoltoon nestepään korjausta varten ...jolla hintaa noin 2000mk.

        Onko se rivipumppu? Missähän kunnossa ovat takaiskuventtiilit (esipaine)?


    • dieselasentaja

      Tarinastasi voisi päätellä että kyseessä
      on DPA PUMPPU tyyppi olisi hyvä tietää
      pumpun kyljessä ellipsin muotoinen kilpi

      Volvo käytti aikoinaan perkins AD3/152 moottorissa pumppua jossa oli maantienopeuden
      rajoitin suurimmalla vaihteella ajettaessa

      Näitä sittemmin poistettiin käytöstä korvaamalla pumpun nestepään kyljessä oleva
      solenoidi kiinteällä tulpalla

      PUMPUN TUNNISTAA TYYPPINUMERON LISÄKSI SIITÄ
      ETTÄ NESTEPÄÄN PÄÄLLÄ PA SISÄÄNTULOLIITTIMEN
      JA SÄÄTIMEN KOPAN VÄLISSÄ ON ERIKOINEN
      SÄÄTÖRUUVI JOSSA TUPLAMUTTERI

      Kerrotko aikajaksolla mitä ensin tapahtui mitä
      sitten tehtiin kuka teki ja niin edelleen

      PÄÄSEEHAN PALUUPOLTTOAINE PUMPUN VETOPÄÄN
      PUOLEISESTA LIITTIMESTÄ VAPAASTI TANKKIIN
      DPA PUMPUSSA TULEE ONGELMIA JOS NÄIN EI KÄY

      Jatketaan juttua

      • volvo

        Kone on vuodelta 1966 ja se on ilmeisesti ranskalaisvalmisteinen R/D (rotodieselin?) pumppu mutta siihen sopivat CAV:n osat. Solenoidia siinä ei näy.

        Alunperin silloin kun kaikki hepat olivat vielä tallella traktori veti hyvin ja tuotti mustaa savua kuormituksen lisääntyessä kun esim ajoin kuormalla mäkeä ylös kaasu pohjassa. Silloinkin siinä oli sellainen vika että lämmetessään kone ei pysynyt tyhjäkäynnillä vaan sitä piti "käsikaasuvivulla " auttaa. Tyhjäkäynti ikäänkuin huojui voimakkaasti noin välillä 600-1500r/min
        Kun tämä varsinainen vika tuli se tapahtui täydellä vauhdilla ajettaessa maantiellä. Yhtäkkiä vauhti vain hyytyi. Paikallaan kaasutellessa kierroksia kyllä löytyy mutta heti kun moottoria kuormitetaan niin tehoa ei löydy...eikä näkyvää savua tule.

        Sitten vaihdoin polttoainesuodattimet ja tarkistin siirtopumpun kalvon ja venttiilit sekä putsasin tankin hanan. Myös käsin pumpatessa siirtopumpulla polttoainetta tuli aivan kuin ennenkin.

        Sitten vaihdettiin dieselasentajan toimesta polttoaineen tulopuolelle siivet sekä puhdistettiin ja hiottiin siellä oleva venttiilisysteemi. Sillä ei ollut vaikutusta vaikka venttiili olikin aika tukevasti jumissa ennen sen hiomista.

        Ko toimenpiteet auttoivat vain siihen että tyhjäkäynti ei niiden jälkeen enään huoju, vaan sitä joko on tai ei riippuen koneen lämpötilasta.

        Annosteluventtiiilin vaihto on seuraava toimenpide jonka teen siksi koska dieselasentaja kertoi sen olevan huonossa kunnossa.

        Millaisia ongelmia paluupuolen tukkeutumisesta voisi tulla.


        Ai niin sen verran vielä että suuttimien kärkien vaihto ei oikein onnistunut diesel-huollossa kunnolla sillä suuttimien rungot olivat jääneet löysälle ja ne vuotivat, mutta minä kiristin ne paikallaan ollessa 25mm avaimella ja ne alkoivat pitämään. Tein sen yksi suutin kerrallaan ja seurasin samalla tilannetta. Se tapahtui noin puoli vuotta ennen nykyisen vian ilmentymistä.


    • Dieselasentaja

      Onpa kyllä vähän erikoinen tarina

      Ensinnäkin jos siipipumpun paineensäätöventtiilin mäntä on jumissa se tarkoittaa että polttoaineessa on ollut voimallisesti vettä ja likaa

      Siitähän se sitten on mennyt eteenpäin annosteluventtiiliin ja nestepään kautta suuttimiin

      Oliko teillä pumppu irti dieselkorjaamossa
      vai vaihdoitteko paikallaan kyseiset siivet
      (miten siipipumpun kehä joka on siipien ympärillä)

      Jos annosteluventtiili takertelee DPA pumpussa
      vika esiintyy yleensä seuraavanlaisesti

      A kun kierrokset löysätään nopeasti esim täysiltä kierroksilta moottori pyrkii sammumaan tai notkahtaa huomattavasti alle joutokäynnin josta sitten palautuu joutokäynnille

      B kun kierrokset löysätään täysiltä ja annetaan laskea esim 1500rpm tasolle ja sitten painetaan nopeasti täydet

      Jos tässä tulee odottelua ettei se heti ota täysiä se on merkki annosteluventtiilin takertelusta

      ANNOSTELUVENTTIILIN TAKERTELU ON YLEISIN DPA
      PUMPUN TOIMINTAHÄIRIÖ . SE JOHTUU LÄHES AINA
      EPÄPUHTAUDESTA POLTTOAINEESSA

      Kyseisen pumpun tyhjäkäynti voi huojua mainitsemallasi välillä 600--1500rpm ainoastaan muutamasta pumpusta johtuvasta syystä

      joku voima pyörittää annosteluventtiiliä hallitsemattomasti

      A jos pumpun vetopäässä keskellä oleva
      kuusiokolopultti on löysällä nin
      painosarja välillä pyörii välillä ei
      silloin voi jopa rynnätä

      B onko säätimessä kaikki kunnossa muuten

      säätäjän tangon mitta ok ja niin ed

      SÄÄDIN ON NIINSANOTTU VAKIONOPEUSSÄÄDIN
      JOKA PYRKII PITÄMÄÄN VALITUN KIERROSLUVUN
      VAIKKA KUORMITUS MUUTTUU
      TÄSTÄ SAVUT KUN AJAT MÄKEEN

      Nestepään syöttömekanismissa on kaksi
      vastakkaismäntää joiden väliin siipipumppu
      aina täyttää täytösvaiheen aikana
      annosteluventtiilin määräämän määrän
      polttoainetta (kaikki tyhjennetään
      työiskun aikana suuttimeen)

      JOS NÄIDEN MÄNTIEN LIIKE TAKERTELEE
      TÄYTÖKSEN AIKANA SEURAA VAIHTELEVIA
      KIERROKSIA VAIKKA SÄÄDIN KUINKA YRITTÄISI
      HALLITA TILANNETTA

      MYÖS PUMPUN NOKKARENGAS ON VOINUT
      SORVAUTUA PYÖREÄKSI SILLOIN AJOITUS
      MYÖHÄSTYY EIKÄ TEHOJA OLE

      Erittäin todennäköisesti on kysymyksessä
      likaisesta polttoaineesta johtuva
      pumppuvaurio joka vaatii cav valtuutusen
      omaavan dieselhuollon (tai muuten
      pätevän dieselhuollon käsittelyä)

      VALTUUTETUT CAV nykyisin LUGAS -- DELPHI HUOLLOT WWW.ATOY.FI

      Jos sinulle on joku korjannut tuolla
      tavalla suuttimet on siitä syytä
      vetää tiettyjä johtopäätöksiä

      roto diesel on ranskalaisten lisenssillä
      tekemä dpa pumppu

      kerrotko jos uutta ilmenee

      • volvomies

        Joo nyt se toimii taas kuin ennekin.
        Vaihdoin annosteluventtiilin ja säätötangon.
        Alkuperäinen venttiili ja tanko ilmeisesti takerteli ja sen lukitusruuvi oli löystynyt.
        Tangonpituuden säätö on kohdillaan kun täysi-kaasu asennossa venttiilin varresta on kannen kiinnityspinnapultin olakkeeseen matkaa 52,5mm.
        Tanko on nyt sellainen parannettu malli jota siihen saa varaosana.

        Mistähän näitä tietoja voisi lukea muihinkin pumppuihin? . Onko ko. pumppuihin ja yleensä diesel pumppuihin olemassa korjausmanuaaleja.
        Ja mistä niitä saa?


      • Tietoa kaipaava
        volvomies kirjoitti:

        Joo nyt se toimii taas kuin ennekin.
        Vaihdoin annosteluventtiilin ja säätötangon.
        Alkuperäinen venttiili ja tanko ilmeisesti takerteli ja sen lukitusruuvi oli löystynyt.
        Tangonpituuden säätö on kohdillaan kun täysi-kaasu asennossa venttiilin varresta on kannen kiinnityspinnapultin olakkeeseen matkaa 52,5mm.
        Tanko on nyt sellainen parannettu malli jota siihen saa varaosana.

        Mistähän näitä tietoja voisi lukea muihinkin pumppuihin? . Onko ko. pumppuihin ja yleensä diesel pumppuihin olemassa korjausmanuaaleja.
        Ja mistä niitä saa?

        Onkohan joku löytänyt näitä tietoja? Jos on, mistä?


      • Perkins 4.108

        Moi

        Välikysymys. Kuinka pitkälle tuollaista pumppua (DPA324) uskaltaa purkaa ilman että koutuu nesteeseen (enkä tarkoita dieseliä) säätöjen jne kanssa?
        Onko jotain mitä ei missään nimessä saa avata? Ongelma on ettei painepuolelle tule ainetta, joten putsaus tarpeen.


      • Anonyymi
        Perkins 4.108 kirjoitti:

        Moi

        Välikysymys. Kuinka pitkälle tuollaista pumppua (DPA324) uskaltaa purkaa ilman että koutuu nesteeseen (enkä tarkoita dieseliä) säätöjen jne kanssa?
        Onko jotain mitä ei missään nimessä saa avata? Ongelma on ettei painepuolelle tule ainetta, joten putsaus tarpeen.

        Kun kysyt tuota älä purra yhtään , venttiilin pysähtyy viimeistään käynti.


    • urpoahdin

      Dpa pumppuun lyötyy netistä korjausohjeet, mutta sivua en kuolemaksenikaan muista, mutta englanninkielisellä haulla varmaan löytyy. Taisi olla jotain offroad miesten juttuja.

    • foord4000

      Kuumana vedätyksestä sammui ja ei suostu käynnistymään. Ensimmäisen kerran jäähtyessään sain käyntiin ja toimi moitteettomasti. Nyt uudelleen sama oire mutta ei suostu enää käynnistymään kylmänäkään. Asensin sähköisen siirtopumpun suodattimen ja pumpun väliin. Aluksi lähti käymään mutta pyöri epätasaisesti tyhjäkäynnillä, kierroksilla otti ja sammui eikä suostu enää käynnistymään. Suodatimien perästä lähtee kaksi letkua pumpulle toinen sirtopumpulle ja toinen pumpun kylkeen. Asensin sähköisen siirtopumpun pumpun siirtopumpun letkuun.
      Traktori on 67v foort 4000. Pumppu cav tyyppi: DPA 323 2978 SER R30121 VG

      • olisiko

        se sihti siinä pumpun takaosassa täynnä likaa. Tuli vaan mieleen.


      • Dieselasentaja

        Hanikat käyntiasentoon hieman kaasua.

        Kopauta muutama kerta säätimen koppaan vaikka listalenkillä. Koeta käyntiin

        Annosteluventtiili voi olla pysäytysasennossa jumissa.

        Auttoiko?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      3193
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2092
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      361
      1865
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1864
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1467
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      30
      1390
    7. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      22
      1207
    8. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      67
      1162
    9. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      1029
    10. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      54
      997
    Aihe