Elikä muuttaessa löysin ukkini asunnon uumenista jumalattoman kokoisen hopeakolikon, lähes uuden veroinen, ei ainuttakaan naarmua. Kolikon halkaisia on joku reilut 3 cm ja paksuus kuin kaksi CD levyä. Kolikko on saksalainen ja toisella puolella on kuva varmaankin hallitsijasta ja siinä lukee " WILHELM DEUTSCHER KAISER KÖNIG V. PREUSSEN". toisella puolella on vaakuna(kotka jonka sisällä on toinen kotka) ja vaakunan ympärillä lukee "DEUTSCHES REICH 1876 ja FÛNF MARK". Kolikko on siis hyvin iso ja painavahko ja aivan uuden veroinen. Osaisiko kukaan veikata hintaa?
Näin asiasta hieman poiketen löysin myöskin hyvin suuren postimerkkikokoelman joista jotkut postimerkit ovat todella vanhoja. Mistä voisi selvittää että onko niillä mitään arvoa?
hopeakolikko 1876.. arvo?
2
937
Vastaukset
aika vaikea arvioida. 15-30 euroa olisi oma arvioni tuolle viiden D-markan kolikolle, mutta vastaavasti sellainen henkilö joka keräilee saksan kolikoita saattaisi maksaa kolikostasi huomattavasti enemmän (jos tosiaan lähes virheetön).
Niin kai kyse on vastaavasta kolikosta kuin tuossa linkissä:http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=21798&item=8311455189&rd=1- Spekulantti
Mainitsemasi "lähes uuden veroinen" on aika venyvä käsite. Käytössä ollut, mutta siisti ja vähän käsittelyn jälkiä ei ole harvinaisuus. Sensijaan mikäli kolikko on leimakiiltoinen, olemattomat käsittelyn jäljet, niin arvoa vo olla 10...20 kertaisesti "normaalikuntoiseen" nähden.
Suomen Numismaattinen Yhdistys palvelee myös tämäntyyppisissä "raha-asioissa", linkki http://www.snynumis.fi
Yleinen varoitus kaikille kolikonomistajille, ÄLKÄÄ YRITTKÖ PUHDISTAMALLA parantaa kolikon kuntoa sillä se ei koskaan onnistu. Ainoastaan kolikon ulkonäkö muuttuu ja samalla romahtaa keräilyarvo jopa alle puoleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122576
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821252