"Nuorekas" ihminen?

Olen seurannut eräällä toisella seniorisaitilla keskustelua "nuorekkaasta ihmisestä".
Keskustelun avaaja ihmetteli tuota sanontaa,
kun oli tehnyt sen havainnon että kontakti-ilmoituksissa kaveria hakevat usein mainostavat "nuorekkuudellaan".

Mitähän meistä itsekukin tuolla sanalla ymmärtää?
Onko ihminen nuorekas vai naurettava, jos pukeutuu nuorisovaatteisiin!
Tai värjää hiukset ja meikkaa vahvasti niinkuin joskus 20-kesäisenä?
Tai miehet, jotka tunkevat "outokumpunsa" kireisiin vaatteisiin tai kasvattavat pitkät niskahiukset kun otsalla ja päälaella on hiusten kasvu lakannut?
Vai onko tuo nuorekkuudesta mainitseminen vihje
seksuaalisesta aktiivisuudesta?

27

2574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ani_liini¤

Jos joku väittää olevansa nuorekas, tai häntä sanotaan nuorekkaaksi on selvää että kyseinen henkilö ei ole nuori.
      Ei nuoruus sinällään ole mikään itseisarvo, jos on terve, hyvässä kunnossa ja elämä maistuu niin hiiteen nuorekkuus.

• ellumari

olla mieleltään nuori, eli "nuorekas."
        Hänet näkisin kuuntelemassa lastenlastensa kanssa musiikkia, mikä on "tämän päivän juttu."
        Hän ei mätkätä nuorten liian vahvasta meikistä...ei ainakaan saarnaavaan tyyliin.
        Nuorekas vanhempi, tai vanha ihminen seuraa aikaansa, pukeutuu ikäiselleen sopivan 'muodikkaasti', eli ymmärrys pelaa, eikä yritäkkään näyttää kymmeniä vuosia ikäistään nuoremmalta.
        Nuorekas ihminen ei mielestäni kulje ryppyotsaisena päivittelemässä "nykynuorisoa", vaan muisti pelaa....hän muistaa, että oli itsekin aikansa nuori,villi ja menevä.

• Trina
        ellumari kirjoitti:

olla mieleltään nuori, eli "nuorekas."
        Hänet näkisin kuuntelemassa lastenlastensa kanssa musiikkia, mikä on "tämän päivän juttu."
        Hän ei mätkätä nuorten liian vahvasta meikistä...ei ainakaan saarnaavaan tyyliin.
        Nuorekas vanhempi, tai vanha ihminen seuraa aikaansa, pukeutuu ikäiselleen sopivan 'muodikkaasti', eli ymmärrys pelaa, eikä yritäkkään näyttää kymmeniä vuosia ikäistään nuoremmalta.
        Nuorekas ihminen ei mielestäni kulje ryppyotsaisena päivittelemässä "nykynuorisoa", vaan muisti pelaa....hän muistaa, että oli itsekin aikansa nuori,villi ja menevä.

Noin minäkin määrittäisin nuorekkuuden.

Olen viikon tässä paimentanut yötäpäivää 2 las-
        tenlasta ja päivisin määrä on aina lisääntynyt
        kahdella.

On saanut pelata sulkapalloa, jalkapalloa ynnä
        heitellä muuten vain palloa. Olen kyllä ollut
        melko "nuorekas", mutta nyt on nirri pois.
        Ei jaksa muuta kuin istua ja ihmetellä tätä
        hiljaisuutta. Kumma, että sentään nämä hyppyset
        liikkuvat.

Nyt on "nuorekkuus" kaukana.

• beataBarbara*

Tulipa mieleen että

"Vanhakas" olisi niin kuin vastakohta,
      joka ainakin mulle paremmin sopis.

Tukka harmaa,
      naama ryppynen.
      Tarvitsisi kasvojen kohotuksen
      rasvaimun ja
      botuliini-ruiskeen.

Vaatteet kuin
      kaljasaavin peitteeksi heitettyjä.

Tuliskohan paljon vastauksia?

beataB (ehkä kokeilen…)

• soilike

Mies, 10 v nuorempi,, johon olin salaa ”pihkassa ” 15 v , sanoo röyheesti, olen jättänyt kaiken taakseni, elän itsellen enkä tarvitse tietokonetta, sallittakoon hänelle.
        Mielessäni tuhahdan , ukkoudu ihan rauhassa.

• eltk

Joskus kun näen tuttuja, tulen sanoneeksi, oletpa sinä hyvin säilynyt, ei sinulla ole ryppyjäkään, ja olet pysynyt niin linjoissasi.

Pukeutumisessa on säilytettävä itsekontrolli,
      Pukeutuminen on oltava tyylilleen sopivaa, ei liian lapsellista.

Hiusten värjäys on tätä päivää, kunhan vanha ihminen ei käytä liian mustaa tukkaa.
      Voimakas meikkaus, on kauhistus.

Mitä olen seuraillut miesten (nuorekkuutta)
      Siinä saattaisi olla parantamisen varaa.
      Ainoa mitä voin sanoa on, seksuaalinen aktiivisuus.

näin minä määrittelen nuorekkuuden.

• keskiyonkehraaja

Nuorekkuus on kuitenkin siinä luonteessa...
      Ei ulkonäössä tai vaatteissa...
      Sydämestä sen näkee...

• Leny

Kyllä joistakin ihmisistä voi hyvin sanoa, että hän on nuorekas. Jotenkin hän ei ole henkisesti jäänyt sinne menneisiin vuosikymmeniin, vaan elää tässä ajassa. Sopeutuu muutoksiin ja hyväksyy ne. Ei torju suoralta kädeltä esim. uutta tekniikkaa, vaan ottaa selvää ja opettelee uutta. Kyllä vanhakin oppii siinä missä nuorempikin.
      Tämä asenne heijastuu kyllä itsensä hoitamisessa ja pukeutumisessa, ettei kulje jossain iankaikkisen vanhanmallisissa vaatteissa ,vaikka ne ovatkin IHAN EHJÄT.
      Joskus ulkomuoto pettää. Viimeisen päälle tyylikäs on vain ulkoisesti nuorekkaan näköinen, ei nuorekas.
      Sitten kaikilla ei ole tyylitajua nuorena eikä vanhana.

• Hintriika

'Nuorekas' on alunperin ihan hyvä sana. Se on vain pilattu kaikenlaisilla sivumerkityksillä, joita ovat nikkaroineet lähinnä mainosalan gurut. Sanalle on vaikea löytää "turmeltumatonta" synonyymia. Silti monikaan ei enää halua olla nuorekas. Sääli hyvää sanaa...

• meidän ikäisten ihmisten nuorekkuus itse asiassa jonkunlaista henkistä jäntevyyttä ja nuoruutta?

Keho ja lihakset rupsahtavat, jäntevyys on hävinnyt, mutta ehkä henkinen minämme ei rupsahda yhtä helposti?

• en kai näöltäni,mutta mieleltäni.
        En millään muista ,että tuo 70:nen lähestyy.

On tietenkin päiviä,että vähäinen kolotus ja jäykkyys muistuttaa, ja silloin kun joku kohtelias nuori aukoo ovia ja antaa istumapaikan.
        ,määrätynlainen ilme kasvoillaan.

Kyllä pukeutuminen vaikuttaa ilmeeseen,minä en milloinkaan ole ollut "madame" tyylin sopiva,aina on rennon ja hyvän tuntuiset vaatteet päällä.
        Jos joskus joutuu "pynttäytymään" kiire on kotiin tultua saada "mukavat " vaateet päälle.
        Ei tuulipuku kulttuuria,mutta pitkää housua ,hametta, ajatonta,väittäisin sitä "nuorekkaaksi" tyyliksi.

Mieleltäni ainakin olen nuorekas,innostunut ,kohta 70:nen mummeli.

• Roope63
        SkillaN kirjoitti:

en kai näöltäni,mutta mieleltäni.
        En millään muista ,että tuo 70:nen lähestyy.

On tietenkin päiviä,että vähäinen kolotus ja jäykkyys muistuttaa, ja silloin kun joku kohtelias nuori aukoo ovia ja antaa istumapaikan.
        ,määrätynlainen ilme kasvoillaan.

Kyllä pukeutuminen vaikuttaa ilmeeseen,minä en milloinkaan ole ollut "madame" tyylin sopiva,aina on rennon ja hyvän tuntuiset vaatteet päällä.
        Jos joskus joutuu "pynttäytymään" kiire on kotiin tultua saada "mukavat " vaateet päälle.
        Ei tuulipuku kulttuuria,mutta pitkää housua ,hametta, ajatonta,väittäisin sitä "nuorekkaaksi" tyyliksi.

Mieleltäni ainakin olen nuorekas,innostunut ,kohta 70:nen mummeli.

tietenkin ainakin mieleltäni. Olimpa tässä laivalta tulossa katajanokalla ja nousin raitsikkaan ja tietysti täynnä mutta olipa pari nuorta ja antoivat istumapaikan heti enstä en meinannut uskoa todeksi mutta sitten vasta ajattelin että katsoivat minut kaiketikin vanhaksi vaikka itse olen mieleltäni vasta kakskyt viis, mutta näin meitä muistutetaan iästämme ;))

• Suvi2

Pidän "nuorekkaana" henkisesti vireää, sekä ulkoisesta olemuksestaan huolehtivaa ihmistä. En näe mitään sopimatonta naisten pienessä ehostuksessa, kunhan se ei ryöstäydy käsistä.
      Tanttamaiseksi ei pidä heittäytyä.

Mutta mutta, TV:stä näemme usein miltä näyttää vanhalla naisella punaiseksi värjätyt hiukset ja nuorten vaatteet. Se on ainakin minun mielestäni kauhea näky, eikä hirveyttä suinkaan lievennä vahva meikki ja vielä vahvempi hohotus.

Muuten, mitä vikaa on tuulipuvussa? Sehän on ulkoillessa huomattavasti siistimpi vaihtoehto kuin löksöttävä ja makkarat paljastava asuste.

Tässä tuli sorruttua arvostelemaan, vaikka alunperin oli tarkoitus vain keskustella millainen on nuorekas ihminen.

• satuin vain kuulemaan radiosta ,kun joku muodin asiantuntija ,oli iloinen ,että olemme osanneet luopua "tuulipuku" kulttuurista,pukeudumme kauppareissuille tyylikkäämmin.

Tuulipukua voisi rinnastaa ehkä veryttelypukuun,molemmat ovat urheilussa käytettyjä ulkoilessa ja sisällä.

Kysyä toki sopii,ei se ole arvostelua,joten oikein hyvä kysymys.

Makuja on monenlaisia,eikä minusta tarvitse tuomita mitään suuntaa,itse pitää tuntea olonsa mukavaksi,on mottoni.

Tuosta meikistä,sen olen melko vähäiseksi jättänyt,tätä naamaa kun ei kauniiksi saa ,siksi olen mieluummin reilusti se mikä olen.

• Maalaismies*

Tunsin itseni iättömäksi vaeltaessani aamulla klo 04.00 maissa pitkin pellon reunoja kuovin huutojen ja spelkyyhkyn kujerruksen saatellessa. Aurinko oli noussut, villikukat rehoittivat elinvoimaisena kuten minäkin.

• Iätön

Iättömiä me kai olemme. Nuoremmat eivät saa sanoa meitä vanhoiksi. Ehdottomasti emme ole sitä. Samanikäisten kesken voimme sanoa: "Mitäs me vanhat!" Ei tunnu yhtään pahalta ikätoverin suusta.

• annuli1

Istuin illalla terassilla, lauteilla esiintyi kaksi varhaisvanhaksi itsensä tuntevaa varhaisnuorta. Mekaaninen muksiikki jumpsutti taustalla, sanoitukset nuorten omia koko suomenkielen kirjo alapäästä yläpäähän asti samalla jumpsutuksella kuin tausta musiikki. Oltiin tosi isoja miehiä!

Kunnes sitten toinen alkoi lauteilla "todistamaan"; ajatelkaa mä oon jo vanha mies, täytän 1kk kuluttua 17v, oon kokenut kaiken elämässä, meinasin tulla uskoon kaverin kanssa,täpärästi kävi ettei jouduttu haaksirikkoon, on kierretty esiintymässä ympäri maata,nähneet paljon, mietin onko meillä vielä jotakin jota emme ole kokeneet.

Tässä mielestäni tuli esille, asia on sitä mistä kulmasta sitä katsoo, poikien siivu on varhaisnuoren toteamus asioista.

Itse näen asian, elämässäni on vieläkin paljon kokematta ja näkemättä, jokainen päivä on uusi mahdollisuus,en halua mummoutua paikalleni. Edelleen otan värin hiuksiini ja kuparinpunaiset raidat, tunnen itseni sen ikäiseksi kun olen. Yritän olla kohtalaisen siedettävä mutta en mikään pyhimys.

Kun olin nuorempi, painoni oli 15kg pienempi,ei tarvinnut vetää vatsaa sisään kun pidin tiukkaa asustetta ylläni. Nyt kehoni on vapautunut, vyötäröni kohdalla on elastista mukavuutta, italialaiset kengät saavat olla 3 numeroa suuremmat, jotta jalat ylipäänsä mahtuu sisään, Sukkahousujen haaraosa jää polvitaipeiden kohdalle, mutta olen oppinut että miltä elämä tänään vaikuttaakin, elämä jatkaa kulkuaan, huominen on jo parempi päivä, sukkahousutkin asettuvat paikoilleen.

• ~~~~~~~

"Jokin osa ihmisestä säilyy ennallaan, vähän niinkuin homevaurio tuoreen maalin alla." (HS 18.06.2005)

Laittelin aamumeikkiä, ja tämä äsken lukemani lause pyöri mielessäni. Suutuin: minullahan ei ole mitään homevauriota sisälläni, ytimeni on TERVE ja viisauttakin lienee jo vähän korvien väliin kertynyt tähän ikään mennessä. MIKSI ihmeessä laitan itseäni, kampaan tukkani ja katson vähän, mitä puen päälleni?

On kuin olisin joka päivä töihin lähdössä niinkuin ennen, tähänkin kuluu aikaa. Ja vaivaakin on aina näiden kaikkien ostelusta.

En keksi vastausta.
        Näin jatkan eteenpäin. Lähden tästä kutsuille.

Jos joku keksii, kiitän, murisen ja olen mielissäni.

• Hintriika
        ~~~~~~~ kirjoitti:

"Jokin osa ihmisestä säilyy ennallaan, vähän niinkuin homevaurio tuoreen maalin alla." (HS 18.06.2005)

Laittelin aamumeikkiä, ja tämä äsken lukemani lause pyöri mielessäni. Suutuin: minullahan ei ole mitään homevauriota sisälläni, ytimeni on TERVE ja viisauttakin lienee jo vähän korvien väliin kertynyt tähän ikään mennessä. MIKSI ihmeessä laitan itseäni, kampaan tukkani ja katson vähän, mitä puen päälleni?

On kuin olisin joka päivä töihin lähdössä niinkuin ennen, tähänkin kuluu aikaa. Ja vaivaakin on aina näiden kaikkien ostelusta.

En keksi vastausta.
        Näin jatkan eteenpäin. Lähden tästä kutsuille.

Jos joku keksii, kiitän, murisen ja olen mielissäni.

Se kohottaa ihmisen itsetuntoa. Jos tietää näyttävänsä toisten silmissä siistiltä ja edes vähän huolitellulta, on itselläkin parempi olo. Kun ihmisellä on hyvä itsetunto, on käyttäytyminen varmempaa ja suhtautuminen elämään myötämielisempää.

Ihmisen ei tarvitse olla kaunis tai komea tai upeavartaloinen, mutta epäsiisti humpsantuu on epäkohteliaisuutta toisia kohtaan. Ja samalla epäoikeudenmukaisuutta itseään kohtaan!

• Maalaismies*
        Hintriika kirjoitti:

Se kohottaa ihmisen itsetuntoa. Jos tietää näyttävänsä toisten silmissä siistiltä ja edes vähän huolitellulta, on itselläkin parempi olo. Kun ihmisellä on hyvä itsetunto, on käyttäytyminen varmempaa ja suhtautuminen elämään myötämielisempää.

Ihmisen ei tarvitse olla kaunis tai komea tai upeavartaloinen, mutta epäsiisti humpsantuu on epäkohteliaisuutta toisia kohtaan. Ja samalla epäoikeudenmukaisuutta itseään kohtaan!

Jos on terve vanhanakin, iällä ei ole merkitystä eivätkä vuodet rasita. Siispä terveyttä kannattaa ylläpitää kaikin keinoin. Onnekkaita he, jotka ovat ymmärtäneet alkaa rakentaa kuntoaan 4- tai viimeistään 5-kymppisinä. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä.

Tämä tuli mieleeni lukiessani Hintriikan itsetuntoa käsitteleviä ajatuksia.

• ~~~~~~~~
        Maalaismies* kirjoitti:

Jos on terve vanhanakin, iällä ei ole merkitystä eivätkä vuodet rasita. Siispä terveyttä kannattaa ylläpitää kaikin keinoin. Onnekkaita he, jotka ovat ymmärtäneet alkaa rakentaa kuntoaan 4- tai viimeistään 5-kymppisinä. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä.

Tämä tuli mieleeni lukiessani Hintriikan itsetuntoa käsitteleviä ajatuksia.

Kiitos, Maalaismies, olen helpottunut siitä, että esiin tulee sellainenkin mielipide, että joskus sa tukka olla vetäistynä ponnarille ja kasvot ilman meikkiä. Itse asiassa nautinkin juuri eniten siitä, että kelpaan sellaisenaan, Luojan luomana. - Aina välillä.

Kiitos myös Hintriikalle, olet varmaan oikeassa tuossa, mitä kerroit. Tilanteethan vaihtelevat, mikä pätee yhteen , ei aina ole paikallaan toisessa tilanteessa. Tänään kutsuilla oli kyllä juuri näin, että meikkiä hiukan tarvittiin ja laittautumista muutenkin, kun koolla oli suuri joukko kummeja ja enojen ja setien ja tätien perheitä, niin, ja tietenkin isoäiditja isoisä, kaikki (olin vähällä lainata:"täyttä ymmärrystä vailla", mutta kun se olisi ehkä kuitenkin pätenyt vain itseeni, niin jatkan niin kuin alunpitäen aioin) kaikki vähän laittautuneina. Hauskaa ainakin oli, terassilla istuttiin varjojen alla, aurinko porotti täysillä. Sanoin 3-vuotiaalle, että syö ruoka loppuun, niin kasvat yhtä pitkäksi kuin isäsi ja isoisäsi ja enosi. Hän vastasi, että "juhlissa kasvaa!" Hän on huomannut, että kun lauletaan onnittelulaulu ja puhalletaan kynttilät, niin tulee vuotta vanhemmaksi.~~Hehheh.~~

• yhdestä miehestä

Tuli taas tällä tiellä uudelleen vanhana lapsi.
        Eli luonto veti takas, minkä liian aikaisin omaksui.

Tässä jännäilen miten aikaisin dementia iskee.
        Oireet jo näkyy.

• ~~~~~~~~
        ~~~~~~~~ kirjoitti:

Kiitos, Maalaismies, olen helpottunut siitä, että esiin tulee sellainenkin mielipide, että joskus sa tukka olla vetäistynä ponnarille ja kasvot ilman meikkiä. Itse asiassa nautinkin juuri eniten siitä, että kelpaan sellaisenaan, Luojan luomana. - Aina välillä.

Kiitos myös Hintriikalle, olet varmaan oikeassa tuossa, mitä kerroit. Tilanteethan vaihtelevat, mikä pätee yhteen , ei aina ole paikallaan toisessa tilanteessa. Tänään kutsuilla oli kyllä juuri näin, että meikkiä hiukan tarvittiin ja laittautumista muutenkin, kun koolla oli suuri joukko kummeja ja enojen ja setien ja tätien perheitä, niin, ja tietenkin isoäiditja isoisä, kaikki (olin vähällä lainata:"täyttä ymmärrystä vailla", mutta kun se olisi ehkä kuitenkin pätenyt vain itseeni, niin jatkan niin kuin alunpitäen aioin) kaikki vähän laittautuneina. Hauskaa ainakin oli, terassilla istuttiin varjojen alla, aurinko porotti täysillä. Sanoin 3-vuotiaalle, että syö ruoka loppuun, niin kasvat yhtä pitkäksi kuin isäsi ja isoisäsi ja enosi. Hän vastasi, että "juhlissa kasvaa!" Hän on huomannut, että kun lauletaan onnittelulaulu ja puhalletaan kynttilät, niin tulee vuotta vanhemmaksi.~~Hehheh.~~

Käytin äsken terassi-nimitystä, tarkoitin omaa pihaa tai puutarhaa, jossa on lattiaosa ja pöytiä ja varjoja.

Kun on lapsiakin mukana, tämä tarkennus.

• soilike

Minäkin panen aina ”blascoa” nenään , kun menen ihmisten ilmoille.
      Pukeudun siististii , ikään sopivasti ja kun tulen kotiin, päästän itseni vapaalle.
      Tukka saa olla ”vetäistynä ponnarille” ja kasvot ilman meikkiä.
      Pitkä puuvillainen halatti on mielivaatteeni.

• joutunut sen eteen että luulin kymmenen vuotta nuoremmaksi vaikka en etse näe itsäni sen nuorempana kuin 64,vuotta liikunnan ohjaaja lattoi minulle kunto-ohjelman eikä kysynyt ikää ,no en jaksanut alkuunkaan olin "kuolla"siihen treeniin ,sanoi vain syyksi että luulin sinua 10 vuotta nuoremmaksi,siksi tein sen mukaan sori,muutetaan,no mieli on 17,vuoitaan ja teen tyhmyyksiäkin samalla lailla,monesti haluaisin että olisi rauhallinen olo joskus kuulemma tulee, en ihannoi nuoruuta vaan viisasta vanhutta ,onneksi on sllaisia vanhuksia na tuo rauhallisen ja hyvän olon,

• tuollainen "nuorekas ihminen" :DDDDD

Poikani kertoi olleensa deitillä 42-vuotiaan naisen kanssa, mutta sanoi epäilleensä asianomaisen ikää, koska "65-vuotias mutsikin näyttää nuoremmalta ja söpömmältä"....

Mahtaako olla niin että kovat kokemukset saavat aikaan uskomattomia muodonmuutoksia ihmisen ulkomuodossa?

• eltk

Mistä sen tietää, vaikka niin olisikin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe