Naapurin Zetor 6245 vm-89 alkoi nykiä sivulle maantieajossa neliveto päällä.Ensiksi tutkittiin etumurikan vetoakselin laakerointi joka oli OK.
Vasen etupyörä ilmaan ,kardaani irti ja pyöritystä renkaasta;ristikkonivel pyörii (ilmeisesti myös sisempi vetoakseli),mutta kardaanin laippa vain nytkähtelee.Rotinaa ja rousketta.Oikea puoli normaali,eli pyörittää kardaanilaippa tasaisesti.
Jos joku tuntee taudin olisin tiedoista kiitollinen.
ZETOR 6245
9
8661
Vastaukset
- Etsivä
Vetoakselinlaakerilla tarkoitin kardaaniin liitettävää akselia.
- visar
Vastaavien oireiden jälkeen saman vuotisesta 6245:sta meni ulompi vetoakseli poikki, mutta
silloin ei pyöri se ristikko-nivel, kun pyörästä
pyörittää.
Soita TR-osat/Lehtimäki ja kerro vaivat, hän kertoo mistä johtuu ja myy osat samantien!- Etsivä
Mitään vikaa ei ole tutkimuksisa löytynyt.Kävin
kokelemassa samanlaista traktoria vm-88,ja se
käyttäytyi etupyöriä tunkin varassa vuorotellen
käyttäen ja renkaasta pyöritellen aivan samoin
kuin omakin traktori.Kaikki johtuu siitä,että
Zetoriin tuli v.1987 automaattinen hammaslukko
eteen ja nelivedon käyttäminen pikitiellä aiheuttaa lukon päällekytkeytymistä.Tällöin ohjaus vaikeutuu ja voi tulla jopa vaurioita etuvedon osille.Minun tapauksessa ei vielä ehti- nyt mitään särkyä.Tämä automaatilukko on erittäin
hyvä metsässä ja talven lumissa,kiinni et jää mihinkään.Mutta pitää nyt olla tarkkana ettei enään epähuomiossa lähde tielle 4-veto päällä.
Siis vanhemmissa malleissa(-86 ja vanhemmat) ei
ole tätä automaattilukkoa. - visar
Etsivä kirjoitti:
Mitään vikaa ei ole tutkimuksisa löytynyt.Kävin
kokelemassa samanlaista traktoria vm-88,ja se
käyttäytyi etupyöriä tunkin varassa vuorotellen
käyttäen ja renkaasta pyöritellen aivan samoin
kuin omakin traktori.Kaikki johtuu siitä,että
Zetoriin tuli v.1987 automaattinen hammaslukko
eteen ja nelivedon käyttäminen pikitiellä aiheuttaa lukon päällekytkeytymistä.Tällöin ohjaus vaikeutuu ja voi tulla jopa vaurioita etuvedon osille.Minun tapauksessa ei vielä ehti- nyt mitään särkyä.Tämä automaatilukko on erittäin
hyvä metsässä ja talven lumissa,kiinni et jää mihinkään.Mutta pitää nyt olla tarkkana ettei enään epähuomiossa lähde tielle 4-veto päällä.
Siis vanhemmissa malleissa(-86 ja vanhemmat) ei
ole tätä automaattilukkoa.Ok. Varmaan rikoin sen ulomman vetoakselin kun talvella ajoin maantiellä 15km. matkan ja neliveto
oli päällä. Olin ottavinani sen pois mutta vipu on 'holtiton' ja päällehän se jäi.
Voi olla, että akseli katkesi jossain muussakin touhussa, tässä -89 6245:ssa on ahdin välijäähdytin, 1bar ahdoilla tehoa on jonkinverran enemmäin kuin alunperin. - Etsivä
visar kirjoitti:
Ok. Varmaan rikoin sen ulomman vetoakselin kun talvella ajoin maantiellä 15km. matkan ja neliveto
oli päällä. Olin ottavinani sen pois mutta vipu on 'holtiton' ja päällehän se jäi.
Voi olla, että akseli katkesi jossain muussakin touhussa, tässä -89 6245:ssa on ahdin välijäähdytin, 1bar ahdoilla tehoa on jonkinverran enemmäin kuin alunperin.OK.asia kuitataan.Tiedätkö muuten miten saa ylemmän kääntölaakerin irti.Haluaisin tarkistaa
sen kunnon.Päällimmäinen 2 cm paksu laippa kyllä
lähti irti vaikka oli aika lujasssa.Mutta sitten
tuli näkyviin seuraava kerros,jossa keskellä
on pyöreä laippa ilmeisesti laakeripesä.En tiedä
miten sen ja ympärysraudan saa irti.Kyseessä on
oikea etupyörä. - visar
Etsivä kirjoitti:
OK.asia kuitataan.Tiedätkö muuten miten saa ylemmän kääntölaakerin irti.Haluaisin tarkistaa
sen kunnon.Päällimmäinen 2 cm paksu laippa kyllä
lähti irti vaikka oli aika lujasssa.Mutta sitten
tuli näkyviin seuraava kerros,jossa keskellä
on pyöreä laippa ilmeisesti laakeripesä.En tiedä
miten sen ja ympärysraudan saa irti.Kyseessä on
oikea etupyörä.No joo, vetoakselin vaihdon yhteydessä tuli taisteltua tuon kääntölaakerin kanssa!
Kysyin ohjeita Tr-osista, ilman niitä laakeri olisi jäänyt paikoilleen.
Se irtoaa kun lyö alapuolelta siihen suojapeltiin,
vetoakselin ja etuakselin välistä. Aika raakaa
puuhaa, mutta jos ei ole lähivuosina ollut irti,
niin ei muuten irtoa. Se laakerin pohjapelti on
melko paksua, kestää hakkaamista...
Epäiletkö laakerissa olevan vikaa? - Etsivä
visar kirjoitti:
No joo, vetoakselin vaihdon yhteydessä tuli taisteltua tuon kääntölaakerin kanssa!
Kysyin ohjeita Tr-osista, ilman niitä laakeri olisi jäänyt paikoilleen.
Se irtoaa kun lyö alapuolelta siihen suojapeltiin,
vetoakselin ja etuakselin välistä. Aika raakaa
puuhaa, mutta jos ei ole lähivuosina ollut irti,
niin ei muuten irtoa. Se laakerin pohjapelti on
melko paksua, kestää hakkaamista...
Epäiletkö laakerissa olevan vikaa?on siinä vähän,ei paljoa välystä.Ei sitä muuten
huomaa mutta tuli kokeiltua kumiraudalla samoin
kuin katsastusmiehet!Pari kolme milliä ehkä.
Korjaan joka tapauksessa kuntoon ettei jää vai-
vaamaan.Soittelen joku päivä sinne TR:lle.
Kiitoksia ja hyvää kesää! - visar
Etsivä kirjoitti:
on siinä vähän,ei paljoa välystä.Ei sitä muuten
huomaa mutta tuli kokeiltua kumiraudalla samoin
kuin katsastusmiehet!Pari kolme milliä ehkä.
Korjaan joka tapauksessa kuntoon ettei jää vai-
vaamaan.Soittelen joku päivä sinne TR:lle.
Kiitoksia ja hyvää kesää!Ok. Samoin!
Onkos kellään tietoa mistä saisi ??Zetor n. 6245 -88v 61 h .Taka-vetoakseli vasen ..Vai kannattaakos ostaa uusi , tai onko sellasii käytettyjä akseleita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa682411En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361779- 101614
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741575Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly161525Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681397- 1061141
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009