Instituutti pähkinänkuoressa

Anonyymi-ap

Heprean kielessä instituuttia tarkoittava sana on ha-Mosad ja tiedustelun ja erikoistehtävien instituutti on ha-Mosad le-modi’in u-le-tafkidim m’juḥadim. Linkissä on instituutin historia pähkinänkuoressa.

https://www.youtube.com/watch?v=YZ0wT3h3m3E

Instituutin yksi menestykseikkäimmistä vakoojista oli Eli Cohen, joka soluttautui Syyrian ylimpään johtoon ja välitti sieltä tietoja Israelille. Eli Cohenista on Netflixissä hyvä sarja 'Spy'.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eli_Cohen

Instituutin tehtävissä keskeisessä osassa on Mista'arvim eli arabeiksi tekeytyvät soluttautujat. Tästä hyvä sarja on Netflixin 'Fauda'. Kannattaa katsoa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mista%27arvim

Instituutti on myös elokuvassa 'The Red Sea Diving Resort', jossa autetaan Etiopian juutalaisia pakenemaan takaisin luvattuun maahan. Tämäkin löytyy Netflixistä.

Herra kokoaa juutalaiset takaisin luvattuun maahan kotkan siivin.

[4] ’Te olette itse nähneet, mitä minä tein egyptiläisille ja kuinka olen kotkan siivin kantanut teitä ja tuonut teidät tänne luokseni.

[31] mutta kaikki, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohoavat siivilleen kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu, he vaeltavat eivätkä väsy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Magic_Carpet_(Yemen)

4

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä on hienoja mielipiteitä ja harkintaa myös. Se on upea juttu kun me ihmiset mietimme syntyjä syviä. Puntaroiden. Vaikka olen uskovainen ihminen en voi mitenkään uskoa silti Jumalan puuttumiseen näin konkreettisesti maapallolla eri asioihin ja jopa valtioiden välisiin suhteisiin. Todella paljon on ihmisten omaa käsityötä. Toki voin olla väärässä mutta Jumalan persoonallinen suus muistuttaa liikaa ihmisen mieltä.

• "...en voi mitenkään uskoa silti Jumalan puuttumiseen näin konkreettisesti maapallolla eri asioihin ja jopa valtioiden välisiin suhteisiin."

No ei tietenkään näin, mutta Herra onkin Israelin jumala, ei koko maapallon asioita hoitava jumala.

• Anonyymi
        Aliyah_Bet kirjoitti:

"...en voi mitenkään uskoa silti Jumalan puuttumiseen näin konkreettisesti maapallolla eri asioihin ja jopa valtioiden välisiin suhteisiin."

No ei tietenkään näin, mutta Herra onkin Israelin jumala, ei koko maapallon asioita hoitava jumala.

Kunnioitetaan jokaisen mielipidettä. Jos Jumala loi universumin voihan se olla että puuttuu myös käräjille. Kukapa tietää. Jumala on kuitenkin absoluutti totuus eli siitä lähdetään. Aina ikuisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5340
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1592
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      231
      1550
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1143
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      302
      1105
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe