Minkälaisia lisäpaloja hallitunkin alle, että ei paina auton helmaa ryttyyn?

Anonyymi-ap

Onko jotakin tiettyjä muotoon taivuteltuja "lisäosia", vai miten kannattaa toimia?

43

558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korjaus, siis helman alle, eli tunkin ja helman väliin tietenkin.

      • Anonyymi

        Laudan pala 20...30 sm helman suuntaan jakaa paineen,
        Ei riku maali eikä massa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laudan pala 20...30 sm helman suuntaan jakaa paineen,
        Ei riku maali eikä massa.

        Tarpeeksi paksu lauta, että voi sahata sopivan syvän viillon siihen lautaan, jos on jokin "pelti" joka on hyvä saada syvennykseen.


    • Anonyymi

      "Jack Pad" nostotyyny voisi toimia. Motonet/Biltema yms. liikkeet myyvät niitä. Joku on muistaakseni joskus maininnut askarrelleensa jääkiekosta sellaisen, sahaamalla uran kiekon keskelle, johon auton helmassa oleva kantti uppoaa. Tärkeintä on nostaa auto oikeasta kohdasta.

    • Anonyymi

      Koolaus on vanha niksi eli pyramidi väärinpäin.

    • Anonyymi

      Tarkkana saa olla. Jos auton nostopisteen kohdalle heittää hallitunkin alle sellaisenaan, niin se vain puristaa sauman lyttyyn ja pahimmillaan painaa vielä kolon helmapeltiin, eli helman ruttuun.

      Auton alkuperäistunkissa on useimmiten jonkinlainen "kita", jonka koloon se sauma tulee, eikä saumaan kohdistu painetta. Paine kohdistuu sauman takana olevaan vahvistettuun kohtaan. Pitää siis simuloida tuota kitaa jollain konstin hallitukkia käytettäessä. Tuo jääkiekko, tai sitten puukapula, johon sahataan ”kita”, saattaa hyvinkin toimia.

    • Anonyymi

      Auton helma ei ole mikään hallitunkin nostopaikka.

      • Anonyymi

        Ei ole ei, ilman ylimääräistä "kikkailua".


      • Anonyymi

        Ei kai tuo prkl tonttu helmoja nostele?! Menee hermo!


      • Anonyymi

        No mikähän se sitten mahtaa olla?


    • Anonyymi

      Entäs jos sillä tunkilla nostaisi autoa ihan sen auton omasta nostokohdasta.
      Olisiko sellainen mitenkään mahdollista?
      Nostokohdat löytyy maailman vähiten luetusta kirjasta.

      • Anonyymi

        Auton nostokohdat ovat useimmiten juuri helmassa sauman kohdalla. Hallitunkilla jos siitä nostaa, niin se painaa sauman kasaan ja pahimmassa tapauksessa helman ruttuun myös.


      • Anonyymi

        Riippuu vähän myös siitä, mitä noilla "nostopisteillä" milloinkin tarkoitetaan. Joissakin automerkeissä on kielletty nostamasta apurungosta. Elämä ei aina ole niin helppoa.


      • Anonyymi

        esim nostokohdat on helmassa ja rengasliikkeessä nostetaan tuosta kohdalta kumityynyillä mutta silti pokaus on mädäntynyt ja helma ruttuun ww bora / a3. katsastuksessa eivät ole koskaan valittaneet rutusta koska pellissä ei ole reikää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton nostokohdat ovat useimmiten juuri helmassa sauman kohdalla. Hallitunkilla jos siitä nostaa, niin se painaa sauman kasaan ja pahimmassa tapauksessa helman ruttuun myös.

        Ainakin meillä on useassa tämänhetkisessä autossamme, ohjekirjoissa siis, mainittu ERIKSEEN nostokohdat auton omalle tunkille (helmassa tai yleensä helman sisäpuolella olevat "koukut"/silmukat) ja sitten hallitunkille on omat nostokohdat auton keskilinjalla, edessä on joissakin nuolikin pohjassa tätä osoittamassa (etuakselin tienoilla, takana esim. hinaussilmukassa jos on keskellä) - ohjekirjoista nämä löytyvät.

        Jääkiekosta olem tehnyt läkkärän minäkin, ja ostanut myös valmiin. Kaikki läkkärät eivät käy kaikkiin tunkkeihin kunnolla.


      • Anonyymi

        Ai raamatusta.


      • Anonyymi

        eihän nyky autoissa ole ohjekirjaa, taidat ajella 2000 luvun alkupään autolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton nostokohdat ovat useimmiten juuri helmassa sauman kohdalla. Hallitunkilla jos siitä nostaa, niin se painaa sauman kasaan ja pahimmassa tapauksessa helman ruttuun myös.

        Sä et vaan osaa . Vähän järkeä käyttää ja nostot onnistuu . Minulla jo yli 40 vuotta onnistunut .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eihän nyky autoissa ole ohjekirjaa, taidat ajella 2000 luvun alkupään autolla

        No onhan. Jossei jostain kummallisesta typerästä säästösyystä paperiversiona, niin sitten netistä löytyy.


    • Anonyymi

      lähde nostelemaan

      • Anonyymi

        👍🏼🥲 ei juuri muuta voi pistää. Muistaa vaan laskea alas.


    • Anonyymi

      Kuusankoskella on jättebra magneetti, jolla autosi saa uuden elämän.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kovakuminen normaalikokoinen jääkiekko on osoittautumut hyväksi. Sopivasti antaa periksi kun nostetaan. Eikä maksa paljon.

      • Anonyymi

        On vähän turhan kova ja pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vähän turhan kova ja pieni.

        Kuten munasi.


    • Anonyymi

      Bemarissani on nostopaikoissa neliskanttinen kolo, johon sopii sitä varten tehty välipalikka. Kotioloissa käytän sitä renkaiden kausivaihdoissa, huolloissa käytetään kumiplokkia välissä.

    • Anonyymi

      Siinä nostopaikan kohdalla sen se nostopaikka on itseasiassa sen pokkauksen takan eikä siinä pokkauksessa. Jos kuitenkin nostaa pokkauksessa niin vanerin pala mikä jakaa painon isolle alle. on hyvä.

      ite olen nostanut auton alakta nostopisteestä niin että kerralla nousee keula tai perä.
      Motonetin 4tn halppistunkki vaan ei oikein tunnu pysyvän pitkän aikaa.

      • Anonyymi

        Pikkukinnerissä tuo onnistuu joissakin merkeissä, mutta ei enää keskikokoisessa autossa.


    • Anonyymi

      Miksi sitä autoa pitää tunkata helmasta, ellei vaihda rengasta tien päällä? Vain daunari tai separi tekisi näin.

      Jos on hallitunkki, niin mistä tahansa kestävästä pisteestä, kuten apurungosta tai muusta vastaavasta.

    • Anonyymi

      Nosta jostakin muualta kuin korista. Akselistosta sopiva kohta.

    • Anonyymi

      Tässä on yksi sivu, jossa on esimerkkiuvia.

      https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volkswagen_Golf_GTI_Mk_IV/76-BASIC-Jacking_Up_Your_GTI_MkIV/76-BASIC-Jacking_Up_Your_GTI_MkIV.htm

    • Anonyymi

      Autoja ei nykyään nostella helmoista, vaan valmistajan suunnittelemista kohdista joista auto on turvallista ja helppo nostaa monenlaisilla tunkeilla ja nostureilla.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Biltemasta saa hyviä nostotyynyjä jossa on lovi

      • Anonyymi

        Ei ole sellaisia lovia missään, että helman pokkaus sopisi, matalia uria vain.


    • Anonyymi

      hih lui että lihapaloja...no iskän kaljamahalla voi nostaa....

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tunkin alle ei tarvita mitään vaan päälle.

      • Anonyymi

        Tunki nallen tunkinallen?


      • Anonyymi

        Korjaus aloituksen tekstiin mainittiin jo heti alkumetreillä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2872
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1629
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe