Ruotsi ja Norja harkitsevat uudelleen käteisvapaata yhteiskuntaa koskevia suunnitelmia Venäjän turvallisuuspelkojen vuoksi. Maat ovat perääntyneet suunnitelmistaan luoda käteisrahaton yhteiskunta, koska pelkäävät, että täysin digitaaliset maksujärjestelmät tekisivät ne haavoittuviksi Venäjän turvallisuusuhalle, ja ovat huolissaan niistä, jotka eivät pystyisi käyttämään sähköistä rahaa. Nopean internetin kattavuus, suuri maaseutuväestö ja nopeasti kasvava finanssiteknologiateollisuus ovat yhdistelmä, jonka ansiosta pohjoismaat ovat lähteneet nopeasti kohti käteisrahatonta tulevaisuutta.
Swish, kuuden pankin vuonna 2012 lanseeraama mobiilimaksujärjestelmä, on kaikkialla Ruotsissa, torikojuista kahviloihin ja vaatekauppoihin. Myös norjalainen vastine Vipps, joka yhdistyi tanskalaisen MobilePayn kanssa vuonna 2022 Vipps MobilePayksi, on erittäin suosittu. Viime kuussa se lanseerattiin myös Ruotsissa.
Ruotsin keskuspankin entinen varapääjohtaja ennusti vuonna 2018, että Ruotsi on todennäköisesti käteisvapaa vuoteen 2025 mennessä.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan vuonna 2022 ja sitä seurannut rajat ylittävän hybridisodankäynnin ja Venäjä-mielisten ryhmien syyksi luettujen verkkohyökkäysten lisääntyminen ovat kuitenkin saaneet harkitsemaan asiaa uudelleen.
Ruotsin hallitus on sittemmin uudistanut puolustus- ja valmiusstrategiansa perusteellisesti, liittynyt Natoon, aloittanut uudenlaisen sotilaspalvelun ja aktivoinut puolustuslaitoksensa torjumaan Venäjän ja muiden vastustajien disinformaatiota. Norja on tiukentanut valvontaa aiemmin huokoisella Venäjän vastaisella rajallaan. Turvallisuusajattelu ulottuu myös siihen, miten ihmiset maksavat tavaroista ja palveluista.
Puolustusministeriö neuvoo ensi kuussa jokaiseen ruotsalaiseen kotiin lähetettävässä esitteessä käyttämään sodan tullessa säännöllisesti käteistä rahaa ja säilyttämään vähintään viikon varasto eri nimellisarvoja sekä käyttämään muita maksuvälineitä, kuten pankkikortteja ja digitaalisia maksupalveluja. Jos voit maksaa useilla eri tavoilla, vahvistat valmiuttasi”, ministeriö sanoo.
Hallitus harkitsee myös lainsäädäntöä, jolla suojellaan mahdollisuutta maksaa käteisellä tietyistä tavaroista. Käteinen raha on Ruotsissa laillinen maksuväline, mutta kaupat ja ravintolat voivat käytännössä olla käteisvapaita, kunhan ne ilmoittavat maksutapoja koskevista rajoituksista.
Lähde:
https://www.theguardian.com/world/2024/oct/30/sweden-and-norway-rethink-cashless-society-plans-over-russia-security-fears
Ruotsi ja Norja harkitsevat uudelleen käteisvapaata yhteiskuntaa
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363847- 122596
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372025Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311556- 1251521
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331- 851302
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo5001300- 141266