Luterilaisesta ortodoksiksi

Anonyymi-ap

Hei,

Olen tässä keski-ikäännyttyäni alkanut löytämään hengellisyyttä itsestäni ja uskon asiat ovat alkaneet kiinnostamaan entistä enemmän. Olen ollut ikäni luterilaisen kirkon jäsen ja sinänsä luterilainen kirkko on minusta ihan hyvä kirkko. Se ei ole katolinen kirkko tietenkään, mutta se ei myöskään ole kuten monet protestanttiset kirkot ovat, jossa siviiliasuinen saarnaaja karjuu mikrofoniin ison screenin edessä ja seurakunta kuuntelee hurmoksessa kädet kohtikattoa ojennettuina. Kävin tällaisessa Jumalanpalveluksessa aikoinaan Kanadassa ja se tuntui hyvin vieraalta vaikka protestantti olen itsekin.

Mutta: viime vuosina, ehkäpä koko 2000-luvun ajan, luterilainen kirkko on minusta harhautunut liian kauas siitä mitä kirkon pitäisi olla. Kirkko on minusta sellainen asia, jonka ei tarvitsisi muuttua ajassa, tai ainakaan opetuksen ei pitäisi. Koko kirkko on karnevalisoitunut ja politisoitunut. Kirkko ottaa osaa ensitreffit alttarilla kaltaisiin ohjelmiin, on karikanalat kertoilemassa riettailuistaan, on sateenkaarimessua, on vaihtoehtoisia avioliittokäsityksiä yms. yms. Tuntuu, että kirkko tuntuu epätoivoisesti pyrkivän saamaan jäseniä kumartelemalla jokaisen uuden vouhotuksen edessä, vaikka kirkon nimenomaan pitäisi olla se paikka mikä pysyy, vaikka ovien ulkopuolella tapahtuisi mitä.

Näiden pohdiskelujen seurauksena olen alkanut miettimään liittymistä joko katoliseen tai ortodoksiseen kirkkoon. Jos täällä on luterilaisesta ortodoksiksi siirtyneitä (en sano kääntyneitä, sillä kääntyminen kuulostaa uskonnon vaihtamiselta ja omassa ajattelussani kyse on kuitenkin edelleen samasta uskonnosta), niin kerrotteko kokemuksianne millä tavoin se vaikuttaa arkielämään. Ymmärrän, että ortodoksinen Jumalanpalvelus on hyvin erilainen luterilaiseen verrattuna, mutta onko asialla vaikutusta paljonkaan käytännön maalliseen elämään? Jos esim. yksi sunnuntain Jumalanpalvelus jää väliin, niin soittaako pappi maanantaina perään ja kyselee, että missäs sitä oltiin?

8

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Uskolla on väliä, ei niinkään ihmisten organisoimilla järjestystoiminnoilla kuten vaikkapa juuri luterilaisuus.

Ja siinä olet ihan oikeassa mitä kirkosta totesit: Kirkko on tehnyt itsestään täysin turhan laitoksen. Sille kehitykselle on syynsä ja sillä on takuulla myös kauaskantoisia seurauksia.

• Anonyymi

Miksi haluaisit ruton tilalle koleran.
      Etkö kestä elää selvin päin tämän todellisuuden kanssa?

• Anonyymi

Ehkä oikeempi kysymys olisi: miksi pitäisi tunkea pää pahvilaatikkoon vaikka sieltä materialistien omakehuhuutelua ja "selvinpäin" omissa pieruissaan vakuutteluja kuinka kuuluisikin? 😂

Toki edelleen viisainta olisi tietenkin ollut lukea ja ymmärtää aloitus, niin eipä olisi tarvinut edes tuota kysyä.

• Anonyymi

Muutos luterilaisesti ortodoksiksi on kuin siirtyminen kuunvalosta auringonvaloon. Asiat alkaa nähdä selkeämmin. Ei heti vaan ajan kanssa. Suhtautuminen itseensä muuttuu, suhtautuminen toisiin ihmisiin muuttuu. Sakramentit ovat tässä tärkeitä: ehtoollinen ja synnintunnustus eli katumuksen sakramentti. Myös paasto on tärkeää.

Jumalanpalveluksia on enemmän kuin luterilaisessa kirkossa. Pappi ei soittele perään yhden sunnuntaipoissaolon vuoksi.

• Anonyymi

Kuulostaa hyvältä, mutta ortodoksien riveissä on venäjämielisiä ja sellainen on mädännäisen politiikan tuomista kirkkoon.

• Anonyymi

Arseni pitää kirkon jäsenmäärän pienenä.

• Anonyymi

Ensinnäkin ortodoksisessakin kirkossa on paljon "tapaortodokseja" jotka ovat vain muodollisesti kirkon jäseniä ja käyvät kerran pari vuodessa kirkossa jos sitäkään. Toisaalta kirkossa on myös minusta nykyään enemmän "hardcore-ortodokseja" jotka käyvät siellä viikoittain. Oma tilanteeni on se, että äitini oli ortodoksi ja minut kastettiin lapsena ortodoksiksi. Olimme varmaan ainakin jossain vaiheessa lapsuuttani keskimääräistä aktiivisempia kirkossakävijöitä eli kyllä siellä nyt 1-2 kertaa kuukaudessa käytiin, mutta esim. paastoja, edes Suurta Paastoa eli pääsiäispaastoa ei juurikaan noudatettu (karkit ja suklaat saattoivat mennä tauolle paaston ajaksi). Seurakuntatoimintaankaan ei kovin aktiivisesti osallistuttu eikä minulla lapsena ollut esim. muita ortodokseja kavereina. Äitini kuoli kun olin teini-iässä ja luterilainen isäni yritti jonkin verran pitää perinteitä yllä mutta kirkossa käynti pääosin jäi. Aikuisiällä parikymppisenä erosin kirkosta uusateismi-juttujen ja kaikenlaisen muun äkkiväärän nuoren miehen filosofisen pohdinnan innoittamana.

Palaisin takaisin kirkkoon kymmenisen vuotta myöhemmin, koska esimerkiksi aina kun menin käymään jossain ulkomailla, löysin itseni paikallisesta ortodoksisesta liturgista. Kertoilin innostuneesti tuttavilleni ortodoksisuudesta. Filosofinen ajatteluni oli kypsynyt. Minulla oli parisuhde (luterilaisen kanssa) ja perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi.

Elin keski-ikäisen hektistä arkea eikä palaaminen kirkkoon johtanut siihen, että olisin täysin rinnoin imenyt itseeni ortodoksista elämäntapaa ja ruvennut ramppaamaan viikoittain kirkossa. Silti kuitenkin se tarjosi jotain turvaa ja kiintopistettä. Kotonani on ikoninurkka, Suurta Paastoa noudatan edes jollain tavoin (herkut ja liharuoat ja liika alkoholinkäyttö jätetään pois, pyrin keskittymään hengelliseen elämään), käyn kerran vuodessa synnintunnustuksella, välitän perinnettä tyttärelleni. Seurakuntaelämästä en ole vielä löytänyt omaa paikkaani.

Oma "ortodoksisuuteni" on ollut edelleen paljon velkaa lapsuuteni ortodoksisuudelle ja äitini esimerkille ja on ollut monilla tavoin muun elämän ohessa harjoitettavaa tapaortodoksisuutta. Toki myös koen, että uskoni ja ortodoksisuuteni on hiljalleen kasvanut elämän myötä- ja vastoinkäymisten kautta. Ei minusta varmasti ole koskaan "hardcore-ortodoksiksi" joka elää uskoaan aamuin illoin tai osallistuu aktiivisesti seurakuntatoimintaan. Mutta kun esimerkiksi olen aiemmin käynyt lähinnä "pikasynnintunnustuksella" jonkun vigilian aikana jossa asioihin ei oikein ennätä perehtyä ja nyt kävin varta vasten juttelemassa tunnin verran rippi-isäni kanssa niin kyllähän se tuntui hienolta. Ymmärsin, että ortodoksinen usko on minulle voimavara ja potentiaali, johon ei ehkä aina ymmärrä ja viitsi tarrautua mutta siellä se jossain odottaa.

• Anonyymi

Ensinnäkin ortodoksisessakin kirkossa on paljon "tapaortodokseja" jotka ovat vain muodollisesti kirkon jäseniä ja käyvät kerran pari vuodessa kirkossa jos sitäkään. Toisaalta kirkossa on myös minusta nykyään enemmän "hc-ortodokseja" jotka käyvät siellä viikoittain. Oma tilanteeni on se, että äitini oli ortodoksi ja minut kastettiin lapsena ortodoksiksi. Olimme varmaan ainakin jossain vaiheessa lapsuuttani keskimääräistä aktiivisempia kirkossakävijöitä eli kyllä siellä nyt 1-2 kertaa kuukaudessa käytiin, mutta esim. paastoja, edes Suurta Paastoa eli pääsiäispaastoa ei juurikaan noudatettu (karkit ja suklaat saattoivat mennä tauolle paaston ajaksi). Seurakuntatoimintaankaan ei kovin aktiivisesti osallistuttu eikä minulla lapsena ollut esim. muita ortodokseja kavereina. Äitini kuoli kun olin teini-iässä ja luterilainen isäni yritti jonkin verran pitää perinteitä yllä mutta kirkossa käynti pääosin jäi. Aikuisiällä parikymppisenä erosin kirkosta uusateismi-juttujen ja kaikenlaisen muun äkkiväärän nuoren miehen filosofisen pohdinnan innoittamana.

Palaisin takaisin kirkkoon kymmenisen vuotta myöhemmin, koska esimerkiksi aina kun menin käymään jossain ulkomailla, löysin itseni paikallisesta ortodoksisesta liturgista. Kertoilin epäuskostani huolimatta innostuneesti tuttavilleni ortodoksisuudesta. Filosofinen ajatteluni oli kypsynyt. Minulla oli parisuhde (luterilaisen kanssa) ja perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi.

Elin keski-ikäisen hektistä arkea eikä palaaminen kirkkoon johtanut siihen, että olisin täysin rinnoin imenyt itseeni ortodoksista elämäntapaa ja ruvennut ramppaamaan viikoittain kirkossa. Silti kuitenkin se tarjosi jotain turvaa ja kiintopistettä. Kotonani on ikoninurkka, Suurta Paastoa noudatan edes jollain tavoin (herkut ja liharuoat ja liika alkoholinkäyttö jätetään pois, pyrin keskittymään hengelliseen elämään), käyn kerran vuodessa synnintunnustuksella, välitän perinnettä tyttärelleni. Seurakuntaelämästä en ole vielä löytänyt omaa paikkaani.

Oma "ortodoksisuuteni" on ollut edelleen paljon velkaa lapsuuteni ortodoksisuudelle ja äitini esimerkille ja on ollut monilla tavoin muun elämän ohessa harjoitettavaa tapaortodoksisuutta. Toki myös koen, että uskoni ja ortodoksisuuteni on hiljalleen kasvanut elämän myötä- ja vastoinkäymisten kautta. Ei minusta varmasti ole koskaan "hc-ortodoksiksi" joka elää uskoaan aamuin illoin tai osallistuu aktiivisesti palveluksiin ja seurakuntatoimintaan. Mutta kun esimerkiksi olen aiemmin käynyt lähinnä "pikasynnintunnustuksella" jonkun vigilian aikana jossa asioihin ei oikein ennätä perehtyä ja nyt kävin varta vasten juttelemassa tunnin verran rippi-isäni kanssa niin kyllähän se tuntui hienolta. Ymmärsin, että ortodoksinen usko on minulle voimavara ja potentiaali, johon ei ehkä aina ymmärrä ja viitsi tarrautua mutta siellä se jossain odottaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1871
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1631
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1629
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1589
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1557
    6. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      52
      1340
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1307
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1269
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1130
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1091
    Aihe