olen siis 65v
kysymys kuuluu: vaihtehto 1, jos ja kun jäisin eläkkeelle ja saisin nyt eläkettä noin 2300€/kk ja jatkaisin duunia noin 4300€/kk palkalla. toki vero % on silloin 35%
tai toinen vaihtoehto
jatkaisin duunia normaalisti eli noin 4300€/kk palkalla ja nyt kun käyn duunissa, '
niin eläke karttuu 0,4% ( se on sellainen lisä bonus) joka kuukausi, eli tuolla palkalla noin 200€ vuodessa.
toki silloinkin karttuu eläke tuloistakin vielä, mutta sen korotuksen saan vasta täytettynä 69v,
eli kumpi vaihtoehto on parempi?
kiitos vastauksesta
kuka osaa matikkaa, itse en osaa?
9
446
Vastaukset
- Anonyymi
Vastaus on yksinkertainen. Miesten keskikuolleosuusikä on 75 vuotta.
Toinen asia on mitä rahalla teet.. harrastat laskettelua vai vesihiihtoa 80 vuotiaana. - Anonyymi
Kerro minkä ikäisenä haluat kuolla? Jos nostat palkkaa ja eläkettä nyt samaan aikaan, niin saat reilun tonnin käteen enemmän kuin pelkästään töissä käymällä. Jos teet vielä 5v töitä nostamatta eläkettä, eläkkeesi paranee sillä tonnilla.
Eli tarvitsetko tonnin nyt vai viiden vuoden kuluttua seuraavat 25 vuotta?- Anonyymi
No juu ensin olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja eikä ole juurikaan lääkkeiden kanssa tekemisessä.,,,,,,vielä
ajattelin jos 1,5v jatkaisin vielä työelämässä siis pelkällä palkalla, sitten eläke on noin 2500€/kk.
onko tuo kannattavaa?
- Anonyymi
Vaihtoehto 1:
Jos jäät eläkkeelle, niin työsuhde pitää lopettaa sitä ennen.
Et voi jatkaa samassa tehtävässä vaan pitää tehdä uusi työsopimus, joka eroaa aikaisemmasta. Esim. eri tehtävä, palkka.
Verotusta varten tarvitset eläkettä sekä palkkaa varten eri verokortit.
Vaihtoehto 2:
Lykkäyskorotus on tuo 0,4% / kk. Se lasketaan eläkeikäsi ja eläkkeelle jäämisen väliseltä ajalta.
Sitä ei lasketa kuukausipalkasta vaan eläkkeestä, joka on kertynyt eläkkeelle jäämisen ajankohtaan saakka.
Vaihtoehto 2 "tuottaa" enemmän rahallisesti koska työeläke kasvaa satoja euroja sekä palkkakin nousee ainakin indeksin verran.
Eri asia on ehtiikö hyödyntämään tuon vai poistuuko ennenaikaisesti saappaat jalassa.
Tuolta saat molemmista vaihtoehdoista lisätietoa:
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/tyoskentely-elakkeella/- Anonyymi
kiitos vastauksesta juu kuntoni on ikään nähden hyvässä kunnossa,,,,vielä !!
On se vaikeaa vetää rajaa, koska ja milloin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kiitos vastauksesta juu kuntoni on ikään nähden hyvässä kunnossa,,,,vielä !!
On se vaikeaa vetää rajaa, koska ja milloin?Tuo nykyinen kunto ei oikeastaan ratksise mitään milloin kuolet.
Tiedän monia jotka ovat kuolleet joko aivan eläkeiän kynnyksellä tai oltuaan eläkkeellä vain muutaman kuukauden.
Heidän kuolemat ovat tulleet ns. puskista, sydänkohtauksia, aivoverenvuotoja ja infarkteja, haima yms. syöpiä.
Itse lopetin aktiivisen työnteon 57 vuotiaana ja ikää nyt 59,5v.
Alaltani oli lähtenyt monet ns. saappaat jalassa ennen eläkeikää.
Tottakai yritetään saada iäkkäämmät tekemään pidempää työuraa sillä sillä tavalla saadaan enemmän rahaa eläkekassaan ja pienennettyä maksettavia eläkkeitä.
Helppoa matematiikkaa.
Mutta ehkä joku kynänpyörittäjä henkisesti kuormittamattomassa työssä voi tehdä pitempäänkin jos työnteko on kuin harrastus mutta siinäkin tulee se toinen puoli, kerkeääkö ja jaksaako pitää itsestään fyysisesti huolta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo nykyinen kunto ei oikeastaan ratksise mitään milloin kuolet.
Tiedän monia jotka ovat kuolleet joko aivan eläkeiän kynnyksellä tai oltuaan eläkkeellä vain muutaman kuukauden.
Heidän kuolemat ovat tulleet ns. puskista, sydänkohtauksia, aivoverenvuotoja ja infarkteja, haima yms. syöpiä.
Tottakai yritetään saada iäkkäämmät tekemään pidempää työuraa sillä sillä tavalla saadaan enemmän rahaa eläkekassaan ja pienennettyä maksettavia eläkkeitä.
Helppoa matematiikkaa.
Mutta ehkä joku kynänpyörittäjä henkisesti kuormittamattomassa työssä voi tehdä pitempäänkin jos työnteko on kuin harrastus mutta siinäkin tulee se toinen puoli, kerkeääkö ja jaksaako pitää itsestään fyysisesti huolta.Minä jäin eläkkeelle oman eläkeikäni alimmalla eläkeiällä, se oli 63 v ja kolme kuukautta, siis olen 1955 synt.
Olin tosi hyvässä kunnossa , hoidin itseäni hyvin söin tervellisesti ja liikuin, mutta muutaman vuoden päästä tuli kaikenlaista kremppaa ja nyt todettiin syöpä.
Minun molemmat vanhempani kuolleet syöpään alle 70 vuotiaina, geenit ovat minulla huonot, onneksi jäin eläkkeelle ja kerkesin nauttia muutaman vuoden eläkeolosta terveenä.
Toivottavasti tämä syöpä voitetaan, ennuste ainakin hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo nykyinen kunto ei oikeastaan ratksise mitään milloin kuolet.
Helppoa matematiikkaa.
Mutta ehkä joku kynänpyörittäjä henkisesti kuormittamattomassa työssä voi tehdä pitempäänkin jos työnteko on kuin harrastus mutta siinäkin tulee se toinen puoli, kerkeääkö ja jaksaako pitää itsestään fyysisesti huolta.Monella kuolleella taisi olla jotain kroonisia perussairauksia ja elintavat sekä kuntokaan ei niin kovin hyvä...? Tosin on mm. sydänperäistä äkkikuolemaa, aivoissa voi aneyrusma puhjeta, eikä todellakaan syöpää voi elintavoilla välttää jne.
Osviittaa omasta iästä saa vanhemmista sukulaisista ja hyvä perusterveys sekä elintavat yleensä kuitenkin pienentää riskiä kuolla varhain. Kalenteri-ikää tärkeämpi on biologinen ikä, mutta tätä ei taideta kovin monela määrittää. Se voi olla jopa 30 vuotta vähemmän tai enemmän kuin mitä kalenteri-ikä. Mullakin taitaa olla pitkän iän geenit, kun mä oon ns. hyvin sälynyt, vaikka paljon kremppaa ja stressiä, pitäs olla sydän&aivoverisuoni pettänyt, olla ihosyöpää ym.
lajijasuris
- Anonyymi
Jos taloudellisesti mahdollista, jää heti.
Toki voit tehdä excelillä taulukon, missä vertaat nettotuloja molemmissa vaihtoehdoissa, mutta se satanen/kaksi ei meinaa yhtään mitään, jos juurikin työkyky meneekin äkkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465347Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5481899Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748