Reititin on laite, joka ottaa vastaan kodin ulkopuolelta tulevan internet-liikenteen ja jakaa sen kodin muille laitteille. Reitittimien tietoturva on kriittisen tärkeää, sillä niitä kaapataan internetistä päin ja käytetään palvelunestohyökkäyksissä. Osasyy saattaa olla reitittimen huolimattomassa kytkennässä.
Huoneiston saapuvan internet-yhteyden kaapelia ei saa liittää reitittimen LAN-porttiin. Tämä kytkentä käytännössä ohittaa reitittimen suojaukset ja altistaa muut lähiverkon laitteet suoraan internetin uhille ja haitalliselle liikenteelle.
LAN (Local Area Network) -portit ovat tarkoitettu kodin (sisäverkon) laitteille. Saapuvan internet-yhteyden kaapeli pitää liittää WAN-porttiin. Internet-portti on usein merkitty joko WAN (Wide Area Network), INTERNET tai maapallon kuvalla.
WAN-portin kautta reititin yhdistetään internetiin. Tähän porttiin tulee siis liittää ainoastaan huoneiston internet-yhteyden kaapeli. LAN-porttien kautta internet-yhteyden tarvitsevat laitteet yhdistetään kodin sisäverkkoon. On erittäin tärkeää, että kaikki kodin laitteet on kytketty suojattuun sisäverkkoon, eivätkä ne ole suoraan yhteydessä ulkoiseen verkkoon.
Päivitä myös laite - ja laita automaattiset päivitykset päälle, tai varmista, että palveluntarjoaja/teleoperaattori hoitaa päivitykset puolestasi.
Jos oma reititin on väärin kytketty, niin sen suojauksista ei ole mitään apua
3
116
Vastaukset
- Anonyymi
Pitää kai ne ohjeet lukea asentaessa. Jos survaisee summamutikassa, niin eihän se silloin onnistu. Päivitykset ovat taas toinen juttu, jota harvempi noille reitittimille tekee itse.
- Anonyymi
DNAsta sanottiin minulle että ei tarvitse reititintä. Jos kytkee suoraan taloyhtiön verkkoo, eikä itse tarvitse reititintä mihinkään, sen voi jättää pois. Kysyin tätä varta vasten kun joku sanoi että pitää olla oma reititin.
- Anonyymi
Riippuu täysin siitä verkon rakenteesta. Ehkä ratkaisuja on monenlaisia. Itselläni on taloyhtiönetti, mutta oma reititin on myös, koska siinä on palomuuri ja suojaukset suojaamassa omia laitteitani. Lisäksi samassa reititin-laitteessa on myös langaton ominaisuus, että saan laitteet langattomasti siihen kytkettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748