Huomattavia anakronismeja Uuden Testamentin evankeliumeissa

Anonyymi-ap

Burton Mackin mukaan kirjassaan "Who Wrote the New Testament" hurskas fariseusliike ei ollut Galileassa kuin vasta vuoden 70 jälkeen, jolloin juutalaiset pakotettiin pois Jerusalemista ja suuntasivat pohjoiseen. Samoin sanan "rabbi" käyttö kirjanoppineista ja opettajista oli muodissa vasta ensimmäisen vuosisadan lopulla. Ja kuitenkin jo Markuksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan "rabiksi" ja "rabbuuniksi", ja hän käy fariseusten kanssa keskusteluja Galilean synagogissa. Varmaa on että mitään näistä ei koskaan tapahtunut, ja toiseksi, evankeliumit on todellisuudessa kirjoitetaan huomattavasti paljon myöhemmin kuin tutkijoiden tämänhetkinen konsensus meille väittää.

1. Anakronismi: fariseukset

Ainakin muutama tunnettu ja arvostettu raamatuntutkija antaa meille aihetta epäillä suosittua evankeliumikuvaa Jeesuksesta, joka törmäsi fariseuksiin jokaisella askelellaan, jonka hän otti Galileassa. Vaikka Galileassa saattoi olla muutama fariseus jo ennen vuotta 70, evankeliumien antama vaikutelma, että he olisivat siellä merkittävällä paikalla, on epätodennäköinen historiallinen - seuraavista syistä:

A) Todiste Josephukselta, jonka teoksestaan "Jewish War" (kirja II, 569-646) ja vielä enemmän hänen kirjastaan "Vita" (28-406 ja erityisesti 197f) käy selvästi ilmi, että "66 fariseusta" saatettiin kunnioittaa Galileassa heidän lainoppineisuutensa vuoksi (vaikka Josephuksen ehdotuksen epäillään olevan osa hänen fariseuksia kannattavaa propagandaansa), mutta he olivat todella harvinainen näky jopa Jerusalemissa: ainoat, jotka Josefus kohtasi, lähetettiin Jerusalemista.

B) On vahvaa näyttöä siitä, että Galileassa ei ollut käytännössä yhtään fariseusta Jeesuksen elinaikana. Vain yhtä sukupolvea myöhemmin, kun suuri fariseus ja rabbi Yohanan ben Zakkai asui Galileassa kahdeksantoista vuotta, vain kaksi tapausta tuotiin hänen ratkaistavaksi. Hänen kerrotaan kiroavan maata, koska se vihasi lakia - se oli määrätty orjuuteen ja "joutuisi rylstäjien käsiin" (Y. Shabbat XVL.8 (15d. end))

C) Rabbit perivät fariseusten perinteet ja näiden perinteiden joukossa ei ilmeisesti ollut yhtään Jeesusta koskevaa perinnettä. Tämä anakronismi heijastaa fariseusten ja muiden Juudeasta paenneiden siirtymistä Galileaan (joka "vihasi Tooraa") vuoden 70 tapahtumien jälkeen, missä paikalliset eivät pitäneet näistä tiukoista lahkon jäsenistä.

Mutta se oli täysin erilaista Jeesuksen päivinä, koska fariseaisuuden hengellisyys oli temppelin puhtauskoodien laajentamista hurskaiden koteihin lähiympäristössä. Ja Jerusalem oli siis paikka, jossa fariseusten toiminta tapahtui, ei Galilea. Kuva Jeesuksesta keskustelemassa kirjanoppineiden ja fariseusten kanssa, jotka tulevat alas Jerusalemista, on anakronistinen, koska fariseuksia ei ollut olemassa ennen vuotta 70 jKr.

2. Anakronismi: rabbit

Termi "rabbi" (hepreaksi/arameaksi "My mestari" tai "Opettaja") ei ollut muodissa, mikä viittaa anakronismiin Markus 10:51:ssä ja muissa.

"Sheriran lausunto osoittaa selvästi, että Jeesuksen aikaan titteleitä ei vielä käytetty. Ja Grätz ("Gesch." iv. 431) pitää siksi anakronismina arvonimeä "Rabbi" (herrani) joka on annettu Johannes Kastajalle ja Jeesukselle evankeliumeissa..."

Β. Geza Vermes kirjassaan "The changing faces of Jesus" (s. 26) toteaa:

"Hän ei myöskään ollut "rabbi" teknisessä mielessä, vaikka häntä toistuvasti sellaisena puhuttiinkin... On jopa kyseenalaista, oliko termi "rabbi"... vielä käytössä ensimmäisen vuosisadan alkuvuosikymmeninä. Jeesuksen aikakaudella eläviä suuria juutalaismestareita Hilleliä, Shammaita ja Gamalielia kutsutaan kaikkia "presbytereiksi" (kreikaksi "vanhimmiksi") eikä 'rabeiksi'.

Myös Hyam Macoby kirjassaan "The Mythmaker" (s. 21) toteaa:

"Siten viisaimpien neuvosto - kuten fariseusten johtajia kutsuttiin ennen Jerusalemin temppelin tuhoa vuonna 70, vasta sen jälkeen he tulivat tunnetuiksi titteleillä "rabbit"…”

Näin on varmasti tapahtunut Jeesuksen kanssa, kun häntä kutsutaan Rabbiksi, termi, jota meille kerrotaan, alettiin käyttää nimellisesti vasta joskus toisella vuosisadalla eikä ensimmäisellä kuten evankeliumeissa kerrotaan.

Lisää Uuden Testamentin anakronismeja joita on listattu peräti 25 kappaletta: https://davesblogs.home.blog/2019/06/10/anachronisms-in-the-gospels/

2

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehdotettu päivämäärä:

      Post 70, joka ulottuu siihen aikaan, jolloin juutalaisten viisaiden kutsuminen "rabiksi" tuli tarpeeksi yleiseksi, jotta "Markuksen" kirjoittaja voisi (väärin) ja anakronistisesti sijoittaa sen aikaisempaan väitettyyn Jeesuksen aikakauteen, on ilmeistä, että termi rabbi ei ollut muodissa vasta temppelin tuhoutumisen jälkeen vuonna 70.

      Kirjallisuudessa monia viisaita lainattiin ilman rabbi-etuliitettä. Jose ben Joezer, Simon Ben Shetah, Shmmai, Hillel, Shammai, Nahum ja monet muut. Meillä on runsaasti kirjallisuutta aikakaudelta, kuten esimerkiksi Josephus, Apocalyphal, Philo ja varhainen tannaitinen kirjallisuus ennen temppelin tuhoamista. Missään tässä kirjallisuudessa ei esiinny termiä rabbi.

      Mutta milloin se yleistyi? Joskus vuosisadan vaihteen jälkeen?

      Rabbi arvostettujen/oppineiden juutalaisten opettajien tittelinä on toisen temppelin jälkeinen ilmiö. Tätä ajanjaksoa kutsutaan syystä rabbiiniseksi juutalaiseksi.

      • Anonyymi

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16312300/hindulaisuus-vs--kristinusko
        Jättäkää meidät rauhaan, kristityt, tämä ei ole kristinuskon aluetta. Mitä haluatte saavuttaa vainoamisellanne?

        Hitler kuvitteli myös toimivansa Jumalan nimissä.


        ... Olen vakuuttunut siitä, että toimin Luojamme asiamiehenä. Taistelemalla juutalaisia vastaan teen Herran työtä.
        ADOLF HITLER


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      29
      1131
    Aihe