Oletko tehnyt heinätöitä?

Anonyymi-ap

Lautetaanpa tämä tänne Historia sivullekin, koska onhan tämä historiaa:

Eli teitkö ennen heinätöitä eli haravoinut heinää pellolla ja laittanut ne hangolla heinäseipäille? 🙂

Muistoja?
🐄🐮🌾🌾🔱🚶🚶‍♀️☕🍞

28

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis laitetaanpa :)

• Anonyymi

Hanko,talikko ja lapio kohtasivat käsissäni monet vuodenaikojen kiertoajat....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hanko,talikko ja lapio kohtasivat käsissäni monet vuodenaikojen kiertoajat....

👍👍

• Anonyymi

Kyllä nuorna miehenä heiluttelin rautakankea ja junttasin heinäseipäitä maahan. Sitten haravoitiin ja heinähangolla sitten kauhottiin heinää niille seipäille. Kun kuivuneita heiniä ajettiin latoon, niin olin siellä purkamassa kuormaa ja tallomassa heiniä.

• Anonyymi

👍👍

• Anonyymi

Aivan samaa tein minäkin Savossa 60-luvun alusta sen puoliväliin.
        Loppuvuosina ajoin myös hevosen vetämää haravakonetta.
        Koulun kesälomat, 3 kuukautta, tuli nautittua maalaiselämää.
        Silloin kesät oli aurinkoisia ja lämpimiä. Vettä satoi vain silloin, kun Kekkonen antoi siihen luvan.

• Anonyymi

Oisko lisää?
      🐮🐄🌽🌾🔱🤠☕🍞

• Anonyymi

Naapurin piipussa heinä on vihreämpää.

• Anonyymi

Minä olin mukana vielä 80-luvulla pikkupoikana haravoimassa.

• Anonyymi

Itsellä sama juttu.

• Anonyymi

Olen tehnyt ja istunut heinien päällä kun hevonen veti niitä latoon. - Rivitalon lapsena.

• Anonyymi

Tuli noita tehtyä, oli rankkaa joskus 7-12 v. Vaikeaa myös, ei mitään helppoa kun pituus ynnä kokemus eivät riittäneet. Aikuiset pistelivät 10 seivästä siinä ajassa kuin minä 2.

• Anonyymi

Latoon heiniä ajettaessa niitä tuli kattoa myöten. Sinne piti mennä pienimmät pojat tallomaan kasaa matalammaksi että mahtuisi vähän vielä lisää.
        Pärekaton naulat raapivat selän naarmuille ja sitten heiteltiin heinäsuolaa päälle.
        Hikistä ja tuskaista oli heinänteko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Latoon heiniä ajettaessa niitä tuli kattoa myöten. Sinne piti mennä pienimmät pojat tallomaan kasaa matalammaksi että mahtuisi vähän vielä lisää.
        Pärekaton naulat raapivat selän naarmuille ja sitten heiteltiin heinäsuolaa päälle.
        Hikistä ja tuskaista oli heinänteko.

Vai että naulat raapivat! Kyllä siellä Kontulassa mielikuvitus laukkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai että naulat raapivat! Kyllä siellä Kontulassa mielikuvitus laukkaa.

Niin täällä Pohjanmaallakin naulat raapi ja sitten se suola niihin haavoihin, voi ihanaa.....

• Anonyymi

Ei ollut helppoa heinänteko, ei ainakaan 30 ast. helteillä klo 7-17 eli 10 tuntia painettiin.

• Anonyymi

Jälkikäteen ajatellen sen ajan heinänteko kaikkine vaiheineen oli varsin työvoimavaltaista!?

Nyt sanan homman tehnee vain yksi maajussi traktorilla ja ilman latoja. Syntyy vaiv valkoisia ja muovisia kuivaa heinää sisältäviä heinäpaaleja!

• Anonyymi

Kyllä, mutta haravakone oli auttamassa.

Seipäille se ei kuitenkaan heinää nostanut.
      Traktorissa oli heinähäntä latoon ajamista varten.

Hommassa tarvittiin kuitenkin aina haravaakin.

• Anonyymi

Lapsena olin mummolassa mukana heinätöissä ja silloin ilmeni ensimmäisen kerran lievä heinänuha. Se ei kuitenkaan estänyt hyppelyä navetan ylisiltä kuivaan heinään.

• Anonyymi

"valkoisia ja muovisia kuivaa heinää sisältäviä heinäpaaleja!"
      Kylläpä on harvemmassa kuivaa heinää sisältäviä valkoisia muovitettuja paaleja.
      Lähes 100 % niissä on säilörehua joka on huomattavan kosteaa.

• Anonyymi

Taisin olla 8 tai 9 kun heinäpellolla raahasin tappisäkkiä aikuisten mukana. Yhtä pitkää päivää tein kuin hekin

• Anonyymi

Sait sitten viettää lapsuutta pitkään.
        Nappulapoikana piti aloittaa 6 tai 7 iässä.
        Noin vanhat jo talutti hevosta riimusta seipäältä seipäälle kun heiniä korjattiin.

• Anonyymi

Seipäille laitto oli ikävää ja raakaa työtä kun piti tehdä päiväkaupalla kuumassa. Heinänroskaa pöllysi silmille. Jos osui sateinen heinäkuu päällimmäiset menivät pilalle.

• Anonyymi

Olen jonkun verran. Lähellä asuvani ystäväni perheessä oli lehmiä ja olin joka kesä ystäväni ja siskoni kanssa hetken aikaa heinäpellolla. Parhainta oli kun saimme istua hevosen perässä olevan peräkärryn kyydissä olevan heinäkasan päällä.

• Moaukko

On heinäaikana pantu.🤠🌾🌾🌾

• Anonyymi

Oisitko kuitenkin mätäkuun aikana pantu?

• Anonyymi

En ole koskaan tehnyt heinätöitä! Ei ollut maata eikä maalla asuvia sukulaisia! Vanhemmat oli tehtaalla vuorotöissä. Saatiin häätö vuokra-asunnosta.kun äiti rupesi odottamaan vauvaa! Mulla oli patja kamarissa äitin ja isän sängyn alla.
      Pihassa ei saanut olla. Olin iloinen häädöstä! Voitais vaikka päästä tehtaan vuokra-asuntoon, joka ei ollut yksityisen yläkerrassa. Kamari, kylmä eteinen ja keittiö! Maito oli talvella jäässä komerossa.

Ope tuli kotiin puhumaan siitä, että likka pitäis laittaa oppikouluun. Siitä se lähti.
      Yli 40 v ura terveydenhuollossa!

• Anonyymi

Niittänny mutta sitten suvaitsin antaa itseni siirtyä lehtitöihin. Kuvapuolelle.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1581
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1539
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      100
      1470
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1397
    6. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      21
      1270
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1249
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      276
      1168
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1051
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe