Lautetaanpa tämä tänne Historia sivullekin, koska onhan tämä historiaa:
Eli teitkö ennen heinätöitä eli haravoinut heinää pellolla ja laittanut ne hangolla heinäseipäille? 🙂
Muistoja?
🐄🐮🌾🌾🔱🚶🚶♀️☕🍞
Oletko tehnyt heinätöitä?
28
290
Vastaukset
- Anonyymi
Siis laitetaanpa :)
- Anonyymi
Hanko,talikko ja lapio kohtasivat käsissäni monet vuodenaikojen kiertoajat....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hanko,talikko ja lapio kohtasivat käsissäni monet vuodenaikojen kiertoajat....
👍👍
- Anonyymi
Kyllä nuorna miehenä heiluttelin rautakankea ja junttasin heinäseipäitä maahan. Sitten haravoitiin ja heinähangolla sitten kauhottiin heinää niille seipäille. Kun kuivuneita heiniä ajettiin latoon, niin olin siellä purkamassa kuormaa ja tallomassa heiniä.
- Anonyymi
👍👍
- Anonyymi
Aivan samaa tein minäkin Savossa 60-luvun alusta sen puoliväliin.
Loppuvuosina ajoin myös hevosen vetämää haravakonetta.
Koulun kesälomat, 3 kuukautta, tuli nautittua maalaiselämää.
Silloin kesät oli aurinkoisia ja lämpimiä. Vettä satoi vain silloin, kun Kekkonen antoi siihen luvan.
- Anonyymi
Oisko lisää?
🐮🐄🌽🌾🔱🤠☕🍞 - Anonyymi
Naapurin piipussa heinä on vihreämpää.
- Anonyymi
Minä olin mukana vielä 80-luvulla pikkupoikana haravoimassa.
- Anonyymi
Itsellä sama juttu.
- Anonyymi
Olen tehnyt ja istunut heinien päällä kun hevonen veti niitä latoon. - Rivitalon lapsena.
- Anonyymi
Tuli noita tehtyä, oli rankkaa joskus 7-12 v. Vaikeaa myös, ei mitään helppoa kun pituus ynnä kokemus eivät riittäneet. Aikuiset pistelivät 10 seivästä siinä ajassa kuin minä 2.
- Anonyymi
Latoon heiniä ajettaessa niitä tuli kattoa myöten. Sinne piti mennä pienimmät pojat tallomaan kasaa matalammaksi että mahtuisi vähän vielä lisää.
Pärekaton naulat raapivat selän naarmuille ja sitten heiteltiin heinäsuolaa päälle.
Hikistä ja tuskaista oli heinänteko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latoon heiniä ajettaessa niitä tuli kattoa myöten. Sinne piti mennä pienimmät pojat tallomaan kasaa matalammaksi että mahtuisi vähän vielä lisää.
Pärekaton naulat raapivat selän naarmuille ja sitten heiteltiin heinäsuolaa päälle.
Hikistä ja tuskaista oli heinänteko.Vai että naulat raapivat! Kyllä siellä Kontulassa mielikuvitus laukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että naulat raapivat! Kyllä siellä Kontulassa mielikuvitus laukkaa.
Niin täällä Pohjanmaallakin naulat raapi ja sitten se suola niihin haavoihin, voi ihanaa.....
- Anonyymi
Ei ollut helppoa heinänteko, ei ainakaan 30 ast. helteillä klo 7-17 eli 10 tuntia painettiin.
- Anonyymi
Jälkikäteen ajatellen sen ajan heinänteko kaikkine vaiheineen oli varsin työvoimavaltaista!?
Nyt sanan homman tehnee vain yksi maajussi traktorilla ja ilman latoja. Syntyy vaiv valkoisia ja muovisia kuivaa heinää sisältäviä heinäpaaleja!
- Anonyymi
Kyllä, mutta haravakone oli auttamassa.
Seipäille se ei kuitenkaan heinää nostanut.
Traktorissa oli heinähäntä latoon ajamista varten.
Hommassa tarvittiin kuitenkin aina haravaakin. - Anonyymi
Lapsena olin mummolassa mukana heinätöissä ja silloin ilmeni ensimmäisen kerran lievä heinänuha. Se ei kuitenkaan estänyt hyppelyä navetan ylisiltä kuivaan heinään.
- Anonyymi
"valkoisia ja muovisia kuivaa heinää sisältäviä heinäpaaleja!"
Kylläpä on harvemmassa kuivaa heinää sisältäviä valkoisia muovitettuja paaleja.
Lähes 100 % niissä on säilörehua joka on huomattavan kosteaa. - Anonyymi
Taisin olla 8 tai 9 kun heinäpellolla raahasin tappisäkkiä aikuisten mukana. Yhtä pitkää päivää tein kuin hekin
- Anonyymi
Sait sitten viettää lapsuutta pitkään.
Nappulapoikana piti aloittaa 6 tai 7 iässä.
Noin vanhat jo talutti hevosta riimusta seipäältä seipäälle kun heiniä korjattiin.
- Anonyymi
Seipäille laitto oli ikävää ja raakaa työtä kun piti tehdä päiväkaupalla kuumassa. Heinänroskaa pöllysi silmille. Jos osui sateinen heinäkuu päällimmäiset menivät pilalle.
- Anonyymi
Olen jonkun verran. Lähellä asuvani ystäväni perheessä oli lehmiä ja olin joka kesä ystäväni ja siskoni kanssa hetken aikaa heinäpellolla. Parhainta oli kun saimme istua hevosen perässä olevan peräkärryn kyydissä olevan heinäkasan päällä.
On heinäaikana pantu.🤠🌾🌾🌾
- Anonyymi
Oisitko kuitenkin mätäkuun aikana pantu?
- Anonyymi
En ole koskaan tehnyt heinätöitä! Ei ollut maata eikä maalla asuvia sukulaisia! Vanhemmat oli tehtaalla vuorotöissä. Saatiin häätö vuokra-asunnosta.kun äiti rupesi odottamaan vauvaa! Mulla oli patja kamarissa äitin ja isän sängyn alla.
Pihassa ei saanut olla. Olin iloinen häädöstä! Voitais vaikka päästä tehtaan vuokra-asuntoon, joka ei ollut yksityisen yläkerrassa. Kamari, kylmä eteinen ja keittiö! Maito oli talvella jäässä komerossa.
Ope tuli kotiin puhumaan siitä, että likka pitäis laittaa oppikouluun. Siitä se lähti.
Yli 40 v ura terveydenhuollossa! - Anonyymi
Niittänny mutta sitten suvaitsin antaa itseni siirtyä lehtitöihin. Kuvapuolelle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041791
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151581- 1441539
- 1001470
- 791397
Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta
Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään211270- 1191249
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2761168- 691051
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o181015