Kun elettiin sodanjälkeistä aikaa jolloin Suomen lappi oli täynnä muualta muuttaneita metsätyömiehiä kaikille oli töitä.
Suomea rakennettiin sodan jälkeen kiivasta tahtia ja maksettiin sotavelkoja.
Mistään ei ollut pulaa, koska ihmiset olivat tottuneet köyhyydessä elämään.
Tuohon aikaan ei ollut vielä eläkerahastoja joten itse tienattu vanhuuseläke ei ollut tavoite elämässä vaan työ joka toi toimeentulon.
Sitten koitti aika, kun mm. jokainen yrittäjä sai maksaa oma-aloitteisesti tulevaa eläkettään varten prosentit tuloistaan työeläkerahastoon.
Joidenkin kohdalla maksut jäivät jostain syystä suorittamatta eikä eläkettä karttunut.
Nykyisin Kela huolehtii monenlaisilla avustuksilla pienituloisista.
Monet saavatkin jopa niin suuria määriä avustuseuroja, että päihittävät jopa 40 vuoden työstä tienatut eläketulot.
Eläkehistoria aikojen alusta.
5
123
Vastaukset
- Anonyymi
HYVÄ KIRJOITUS!
- Anonyymi
Suomessa köyhä voi muihin maihin verraten todella mukavasti.
- Anonyymi
vittuako sitä vahoja muistelet BOOMERI BILETTÄÄN JAUHOO JAUHOO BILETTÄÄN BOOMERI HALOO SDP SDP..
- Anonyymi
BOOMERI SOTE SUN TAKIAS SOTE TEHTY BOOMERI HALOO BILETTÄÄ SDP KUOLE BOOMERI SOTE VÄHENEE BOOMERI BILETTÄÄN JAUHOO JAUHOO SDP
- Anonyymi
Historia kiinnostaa kaikkia vaan ei se oliko silloin jauhoja saanteilla.
Kun mennään 150 vuotta ajassa taaksepäin toivat venäläiset laukkukauppiaat lappiin jauhot ja monia muita ruokaan liittyviä tarvikkeita.
Myös viina kuului kauppiaiden tuontitavaroihin. Suosituin oli Dynamiittikonjakki joka oli monelle suomalaiselle tärkeämpi kuin jauhot joista leipä leivottiin.
Nämä kaikki maksettiin turkiksilla koska rahaa ei silloiseen aikaan ollut vielä jokaisen taskussa.
Joka ei ole koskaan ollut kiinnostunut mm. 1800 luvun elämästä olisi korkein aika alkaa miettiä mitä raha silloin merkitsi ihmisille ja kuinka moni edes tiesi mikä on raha, kun itse maksoi oravan nahkoilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692653
- 632594
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251096