Akun esilämmityksestä kysymys kokeneemmille

Anonyymi-ap

Jos on tarve ladata autoa talvella (myös pakkasilla) latauspisteissä, niin miten se onnistuu, jos autossa ei ole akun esilämmitystä?
Kysyn siksi, että oma autoni ilmoittaa "pikalataustehoksi" ilman akun esilämmitystä -20 pakkaslukemilla 3 kW ja nollakeleilläkin vain 7 kW . Ajaessa paranee hieman, mutta vain muutaman kilowatin verran. Esilämmitys optimilukemiin (135 kW) vaatii näköjään + - 1 tunnin ajan.

Kotilatauksessa toimii varmaan jotenkin ilman esilämmitystäkin, mutta eihän tuosta pitemmillä maantiereissuilla mitään tule, vai tuleeko?
Siis ilman akun esilämmitystä latureilla täytyy viettää pakkaskeleillä aikaa niin julmetusti, etten viitsi edes laskea.. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

26

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki akut lämpenee latauksessa itsestään.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuon takia kannattaa miettiä tarkkaan millaisen sähköauton valitsee ja millaiset on omat tarpeet oikeasti. Jos autollaan ei juurikaan matkustele pitkiä matkoja, niin silloin riittää se vaatimattomampi ilman hyviä latausominaisuuksia, mutta jos on tarve latailla useammin kesken matkan, niin silloin kannattaa panostaa esilämmitykseen ja parempiin sähköautoihin. Aika selvä asia ja helppo ymmärtää kun hieman vaivautuu miettimään asioita ennakkoon.

      • Anonyymi

        Tuttu osti pari vuotta sitten id nelosen ja harmittelee esilämmityksen puutetta. Oli eka sähköauto, eikä ilmeisesti ymmärtänyt tarpeeksi. Jos oikein muistan, niin myyjäkin oli vähätellyt esilämmityksen tarpeellisuutta. Uusissa volkkareissa lämmitys taitaa jo olla.


      • Anonyymi

        Tuo "juurikaan" kalskahtaa hieman korvaan. Jos tekee 1-2 pitkää talvireissua vuodessa pohjoiseen, niin onko se "juurikaan".
        Miten vaan, mutta enpä lähtisi ilman esilämmitystä olevalla sähkiksellä sille ensimmäisellekään pitkälle pakkaskeli-reissulle. Hihat palaisi todennäköisesti jo ensimmäisellä latauspysäköinnillä.
        Joku puolisen tuntia voi ja saa mennä 300 km jälkeen, mutta ei yhtään useammin eikä yhtään pitempään.


    • Anonyymi

      Sähköautoista paljastuu ongelmia, joita myyjät eivät kerro

      • Anonyymi

        Paljastuu ihan kaikista autoista ja kaikista muistakin tuotteista.. Myyjä ei yksinkertaisesti voi, eikä saa kertoa ongelmista.


      • Anonyymi

        Joskus kannattaa ihan ITSE perehtyä asiaan ennen ostoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus kannattaa ihan ITSE perehtyä asiaan ennen ostoa.

        Kaikkea ei maallikko välttämättä ymmärrä.


    • Anonyymi

      Niin, myyjiltä ei kolmeenkymmeneen vuoteen ole saanut käypiä neuvoja opastuksesta nyt puhumattakaan.
      Koko aja

      • Anonyymi

        Kukaan myyjä ei koskaan ole saanut moittia myymäänsä tuotetta. Eikä myöskään saanut kertoa todetuista tyyppivioista. Sama juttu vuosikymmenestä toiseen, olipa kyseessä sitten auto tai ompelukone.


    • Anonyymi

      Lataus pakkaskeleillä pitäisi kieltää, jos ei ole käytetty esilämmitystä. Lämmittämättömät varaavat tolpat tuntikausiksi.

    • Anonyymi

      Pahin mahdollinen moka minkä voi tehdä on hommata LFP akullinen ilman esilämmitystä. Jostain täysin käsittämättömästä syystä tällaisiakin autoja kaupataan Suomessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei se lämpö vaan tuuletus...aina kun lämpö ja kylmä kohtaa syntyy kastepiste,,,jos vaikka ajatellaan että kotelossa olisi - 20 ja akkua lämmitetään ilman kotelon tuuletusta niin mihin kosteus pääsee....? Onko sitten kalleimmissa malleissa jo paremmat kondessioveden poistot,?

      • Anonyymi

        Älä mieti asioita joita et tajua ja ymmärrä.


      • Anonyymi

        Ja mistä se kosteus sinne vedenpitävään koteloon pääsisi? Vinkki: Ota tyhjä kuiva pullo ja sulje se tiiviillä korkilla. Siirtele sitä sitten saunan lämpötiloista 30 asteen pakksiin ja toisin päin. Vaikka tekisin samoin 100 vuotta, niin pullossa ei olisi pisaraakaan vettä.
        Eri asia jos pullo tai se akkukotelo ei pysy 100% tiiviinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistä se kosteus sinne vedenpitävään koteloon pääsisi? Vinkki: Ota tyhjä kuiva pullo ja sulje se tiiviillä korkilla. Siirtele sitä sitten saunan lämpötiloista 30 asteen pakksiin ja toisin päin. Vaikka tekisin samoin 100 vuotta, niin pullossa ei olisi pisaraakaan vettä.
        Eri asia jos pullo tai se akkukotelo ei pysy 100% tiiviinä.

        siinävaiheessa kun kotelo suljetaan ,huoneessa jossa kotelo suljetaan ilman pitäisi olla 100% kuivaa.. näin tuskin on.? jos kotelo suljetaan tilassa jossa on kostetutta ja kun pakastuu niin ilma tiivistyy kosteudeksi ja säiden lauhduttua muuttuu vedeksi kotelossa..sitten reiän kotelossa tarvitsee olla vain mikroskooppisen pieni tai lämpölaajeneminen ja painerojen takia..yhtään akkukoteloa ei ola sähköautoissa kosteuden tiivis..joissain akkukoteloissa on vedenpoisto takaiskuventtiilit ja jos ne likaantuu tai häiriintyy kosteus pääsee akustoon..
        videoilla joissa kansia availlaan niin kyllä siellä monesti kosteutta näkyy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistä se kosteus sinne vedenpitävään koteloon pääsisi? Vinkki: Ota tyhjä kuiva pullo ja sulje se tiiviillä korkilla. Siirtele sitä sitten saunan lämpötiloista 30 asteen pakksiin ja toisin päin. Vaikka tekisin samoin 100 vuotta, niin pullossa ei olisi pisaraakaan vettä.
        Eri asia jos pullo tai se akkukotelo ei pysy 100% tiiviinä.

        anna vinkki miten tai mistä saan 100% kuivaa ilmaan pulloon.?


    • Anonyymi

      Meillä on ollut auto ilman esilämmitystä, enkä edelleenkään ymmärrä miksi sitä pidetään tärkeänä. Lataus on talvellakin aivan riittävän nopeaa ( esim 30-70 kwh). Oikein mieluusti jätin ylimääräsen potentiaalisen vikakohteen pois.

      • Anonyymi

        Pikalataus ilman esilämmitystä kuluttaa akkua moninverroin lämpimään akkuun verrattuna. Jos pikalatailee paljon ja aina kylmänä niin tämä voi näkyä jopa 10% pienempänä akkukapasiteettina vuosien päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikalataus ilman esilämmitystä kuluttaa akkua moninverroin lämpimään akkuun verrattuna. Jos pikalatailee paljon ja aina kylmänä niin tämä voi näkyä jopa 10% pienempänä akkukapasiteettina vuosien päästä.

        Olikos joku referenssi tuolle väitteelle?

        Kylmää akkua nimittäin ei pikaladata vaan sitä ensin lämmitetään ja vasta sitä mukaan kun akku lämpiää, kasvatetaan latausvirtaa.

        Pikalataus ylipäänsä kuluttaa akkua. Kylmällä ei ole sen kansa mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikos joku referenssi tuolle väitteelle?

        Kylmää akkua nimittäin ei pikaladata vaan sitä ensin lämmitetään ja vasta sitä mukaan kun akku lämpiää, kasvatetaan latausvirtaa.

        Pikalataus ylipäänsä kuluttaa akkua. Kylmällä ei ole sen kansa mitään tekemistä.

        Tiedätkö kuinka kauan tuollaisen massan lämmittämiseen kauttaaltaan menee? Ihan helvetin. Akku lämmittää itseään latauksessa ainoastaan niin kauan, että riski katastrofaalisesta vauriosta vältetään. Silloin se on edelleen suhteellisen kylmä ja latausprosessi aiheuttaa hitaasti mutta varmasti litiumin kertymistä anodille, mikä syö kapasiteettia. Tämän ilmiön välttää vain esilämmittämällä akun kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö kuinka kauan tuollaisen massan lämmittämiseen kauttaaltaan menee? Ihan helvetin. Akku lämmittää itseään latauksessa ainoastaan niin kauan, että riski katastrofaalisesta vauriosta vältetään. Silloin se on edelleen suhteellisen kylmä ja latausprosessi aiheuttaa hitaasti mutta varmasti litiumin kertymistä anodille, mikä syö kapasiteettia. Tämän ilmiön välttää vain esilämmittämällä akun kunnolla.

        Kyllä se akun lämmitys on päällä hyvinkin pitkään kun pikalataus käynnistellään. Huomaa että kun virtaa aletaan pikkuhiljaa kasvattaa, se tietysti lämmittää akkua mikä nopeuttaa lämmitystä mutta ei se lämmitys siitä sammu vaan jatkaa edelleen.

        Tästä löytyy paljon tieto jos vain haluaa selvittää, siis litium akkujen toiminnasta. Autofirmojen mainokset ei ole hyvä tapa tutustua siihen miten kennot toimii.


    • Anonyymi

      Olen pärjännyt ilman esilämmitystä liki 60 vuotta. Lämmintä autotallia ei ole.

      • Anonyymi

        Eikö edes lohkolämmitintä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe