Henkkarit pitää uusia.
Kävin tänään kuvassa.
Miten se kuva voi olla niin karsea.
Täytin netissä hakukaavakkeen.
Heti maksuun ja käsittely alkakoon.
Ärrältä saa noutaa henkkarit.
Mutta, mutta.
Pitääkin mennä poliisilaitokselle antamaan sormenjälkinäytteet.
Olenhan ne joskus sinne antanut. Mikä niissä voi muuttua?
Ajanvarauksessa oli ruuhkaa.
Sain ajan maaliskuulle.
No eipä minulla ole kiirettä.
Henkilöllisyystodistuksen haku
65
379
Vastaukset
- Anonyymi
Niinpä, on se kumma kun sormenjäljet vanhenee viidessä vuodessa. Meillä toimii poliisilaitokselle pääsy parhaiten siten että menee aamulla aukioloaikana jonoon. Vaikka on täpötäysi ajanvarauslista netissä, niin paikan päällä on runsaasti tilaa, ajanvaraajat eivät ole tulleet paikalle. Sitten otetaan jonottajat järjestyksessä aina ajanvarausten välissä. Itse pääsin viimeksi kolmantena jonottajana antamaan sormenjäljet ja kesti puoli tuntia koko reissu. Helpoksi asian tekee se että poliisiasema on parin sadan metrin päässä, jos menisikin turhaan kytikselle, ei haittaa.
Menen muuten kunnan hammaslääkäriin samalla tavalla. Kerran istuin odotushuoneessa. Huudettiin Möttöstä ja Huttusta eikä kuulunut mitään. Siitä opin että kysäisen luukulta onko peruutuspaikkoja ja pääsen saman tien. Sitten vain perun sen varatun aikani joka olisi ollut 2 kk päässä. Myös hammaslääkäri on 300 metrin päässä, eli lenkin lomassa käyn kysäisemässä parina aamuna.- Anonyymi
"Niinpä, on se kumma kun sormenjäljet vanhenee viidessä vuodessa."
ainakin minä kun hain vaimolle henkkareita kysyttiin kaavakkeessa saako käyttää vanhoja, X
meillä ei vanhentuneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Niinpä, on se kumma kun sormenjäljet vanhenee viidessä vuodessa."
ainakin minä kun hain vaimolle henkkareita kysyttiin kaavakkeessa saako käyttää vanhoja, X
meillä ei vanhentuneet.Näin lukee ohjeessa:
olet käynyt lupavirkailijan tunnistettavana ja sinulta on otettu sormenjäljet passia tai henkilökorttia varten enintään 6 vuotta sitten.
- Anonyymi
No
Sulta nuorena otettu sormenjäljet musteella paperille. Niitä tuskin digiarkistoitu. Nykyisin skannataan jäljet suoraan tietokantaan.
Eihän sormenjäljet sinällään muutu miksikään. Ne kuitenkin myös hyvä keino varmistaa, että paperit menee oikeelle ihmiselle. Muutenhan kuka tahansa vois hakee sun nimellä papereita. Ihmisen ulkonäkö muuttuu ja keksitty värilliset piilolinssit jne. Allekirjoituksen voi opetella...Sormenjälkien väärentäminen aika suuri projekti.
Passijutuissa eka pöllitään jonkun passi, sen jälkeen katellaan samannäköinen heebo...
Dna käytössä monessa. Jostain syystä sitä ei saa käyttää biotunnisteena. Se kai ois nykytiedolla varmin identifiointi keino.
=DW=On otettu sormenjäljet 10 vuotta sitten.
Poliisilaitoksella ihan modernisti
Uusin 5 vuotta sitten henkkarit, eikä tarvinnut mennä asemalle.
Onko tuo aika tai ikä jokin juttu.- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
On otettu sormenjäljet 10 vuotta sitten.
Onko tuo aika tai ikä jokin juttu.Minulla mennyt niin että joka toinen kerta kun henkkarit uusin on pitänyt hakea poliisilaitokselta ja antaa uudet sormenjäljet, eli 10 vuoden välein. Hankaluutta on tuottanut se että sormenjäljen lukulaite ei yleensä tykkää kun mun sormi on kuulemma liian kostea ja siksi ei tahdo lukea sitä. Viimeksikin sai monta kertaa pyyhkiä paperiin ennenkuin onnistui.
Muuten en ole koskaan ollut poliisien kanssa tekemisissä enkä laitoksella käynyt kuin kerran viemässä löytämäni rahapussin. - Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
On otettu sormenjäljet 10 vuotta sitten.
Onko tuo aika tai ikä jokin juttu.Oot sitte niitä pitkäkyntisiä ,kun poliisi on jäljilläsi ollut.
- Anonyymi
Olet hakenut henkilökorttia netissä, joten olet saanut jo hakiessasi tiedon, pitääkö sinun käydä poliisiasemalla vai ei, ja mistä syystä. Nähtävästi pitää, koska olet varannut sinne ajan.
Turhaan enää täältä kyselet.
kylmätotuus- Anonyymi
Et vastannut hänen kysymykseen, joten turhaa täällä
vastailit. - Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Olen luullut, että sormenjälki on aina samanlainen.
Sormet voi olla vaikka palaneet tai paleltuneen ja joku voi tahallaan niitä
murjoa, ettei tunnistettaisi (rikosmielessä) Anonyymi kirjoitti:
Sormet voi olla vaikka palaneet tai paleltuneen ja joku voi tahallaan niitä
murjoa, ettei tunnistettaisi (rikosmielessä)10 vuotta on paperit kelvannut, vaikka olisi kuinka murjotut sormet.
Vai meneekö lääkäriltä jokin tieto?
- Anonyymi
Vanha kuvallinen kelakortti pätenyt vielä.
Kelakortissa on nuori ihminen kuvassa.
Tänään järkytyin kun näin ison kuvan omasta naamastani valokuvausliikkeessä.
Kuka on tuo vanha eukko.
OMG- Anonyymi
Missä ? Terveyskeskuksessa ? Pankissa ei hyväksytä jos lain mukaan toimitaan.
- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Kelakortissa on nuori ihminen kuvassa.
Tänään järkytyin kun näin ison kuvan omasta naamastani valokuvausliikkeessä.
Kuka on tuo vanha eukko.
OMGOMG...oi mikä gimma...heh.
- Anonyymi
Vain joka toinen kerta joutuu antamaan sormenjäljet.
- Anonyymi
Se on just se 10 vuoden väli. Niin on minultakin otettu. 60senä henkilökortin haun yhteydessä ja uudestaan kun uusin ajokortin 70senä. Tuolla olikin selvitetty että on voinut sormenjälkiin tulla muutoksia pikku tapaturmien kautta. Ilmeisesti sitten niin että jos oikean käden etusormen pinta olisi kokonaan tuhoutunut, jälki otettaisiin toisesta sormesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on just se 10 vuoden väli. Niin on minultakin otettu. 60senä henkilökortin haun yhteydessä ja uudestaan kun uusin ajokortin 70senä. Tuolla olikin selvitetty että on voinut sormenjälkiin tulla muutoksia pikku tapaturmien kautta. Ilmeisesti sitten niin että jos oikean käden etusormen pinta olisi kokonaan tuhoutunut, jälki otettaisiin toisesta sormesta.
Vuosi sitten kävin antamassa sormenjäljet, ja ottivat molemmista käsistä etusormen jäljet.
- Anonyymi
Samat sanat, kuva on kehno, mut kelpaa.
- Anonyymi
Uutta henkilö kortti olisi haettava. Sormenjäljet annettu viime kerralla.
Mutta silti kuva ja pitää haku netissä tehdä ja maksaa.
Pitää kortilla maksaa ja se suurin vika kun ei ole Visa ostanut mitään.En pidä siitä koska suurempi vaara. Ei kelpaa ilmeisesti verkkopankki.
Voi mennä ihmeen ja sitten kun tarve olisi voi perkule- Anonyymi
Kannattaa olla varaton vainoharhainen ja sairas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa olla varaton vainoharhainen ja sairas
Sinähän sen parhaiten tiedät.
- Anonyymi
edelliseen korjaus.
Tarkoitus oli sanoa että menee UMPEEN ennenkuin saan uuden haettua.
Kaikki kun on niin vaikeata ja työn takana. Henkilötodistuksen voi hakea myös poliisilaitokselta. Ja maksaa siellä käteisellä.
On vähän kalliimpi.- Anonyymi
Ei minulta ole koskaan Visaa kyselty kun henkilökorttia olen maksanut. Ihan pankkikortilla on maksu käynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minulta ole koskaan Visaa kyselty kun henkilökorttia olen maksanut. Ihan pankkikortilla on maksu käynyt.
Oikeassa olet. Tavan pankkikortti käy.
- Anonyymi
Meitsin pitäisi uusia ajokortti tänä keväänä. Miten hemmetissä voin / kehtaan mennä valokuvauttamaan lanttuni näin harmaana? Prkl.
- Anonyymi
Ei se pärstä valitettavasti kuvassa parane.
Itse värjäsin hiukseni tummaksi. Harmaat piiloon. Itse asiassa se ei sitä passikuvaa parantanut yhtään.
Naamassahsn se vika piilee.
Onneksi oli halpa hinta 20€ kuva
Henkkari maksoikin sitten jo yli 60€- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Itse värjäsin hiukseni tummaksi. Harmaat piiloon. Itse asiassa se ei sitä passikuvaa parantanut yhtään.
Naamassahsn se vika piilee.
Onneksi oli halpa hinta 20€ kuva
Henkkari maksoikin sitten jo yli 60€Olisi plastiikkakirurgille hommaa...rohkeasti vaan Tallinnanmatkalle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se pärstä valitettavasti kuvassa parane.
Pärstästä en puhunutkaan eikä se ole ikinä ollut mitenkään kuvauksellinen. Harmaus ottaa koville, mutku miltei 50 vuotta väripurkilla voisi jo riittää. Siedätyshoitoa tässä koetan toteuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pärstästä en puhunutkaan eikä se ole ikinä ollut mitenkään kuvauksellinen. Harmaus ottaa koville, mutku miltei 50 vuotta väripurkilla voisi jo riittää. Siedätyshoitoa tässä koetan toteuttaa.
Harmaa on hyvä väri, laulaa laulajakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harmaa on hyvä väri, laulaa laulajakin.
Eikä ole. Hyvä etten tunne laulua enkä laulajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä ole. Hyvä etten tunne laulua enkä laulajaa.
Ismo Alanko muistaakseni laulussaan sitä jankuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä hän ei kuitenkaan tarkoita huisten harmautta vaan vaikkapa elämän ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pystyisi kuuntelemaan sitä raakkumista vaikka vähän maksettaisiin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se on pakko ilmoittaa, kun on ilkeä ja inhottava tyyppi. Hyi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ismo on best.
- Anonyymi
Kyllä sormenjälki saattaa muuttua paljonkin esim. haavan tai vamman takia ja kyllä ikäkin saattaa sitä muuttaa jos kunnon läski laihtuu ja kuivuu vanhuksena nopeasti jne....
- Anonyymi
Kaikki muuttuu.
- Anonyymi
Olenhan ne joskus sinne antanut
jos olet antanut ja sormet vielä jäljellä, ei tarvi antaa.
SE KYSYTTIIN jo ennen makua, kai laitoit x kohtaan jossa hyväksyit vanhat.Näin infottiin.
Olet käynyt lupavirkailijan tunnistettavana ja sinulta on otettu sormenjäljet passia tai henkilökorttia varten enintään 6 vuotta sitten.
Minulta otettiin sormenjäljet henkkaria varten 10 vuotta sitten.
- Anonyymi
Ei Suomessa mikään laki velvoita ihmisiä hankkimaan henkkareita. Minulla on vanha ajokortti kelvannut 50 vuotta ja se saa kelvata vielä seuraavat 30 vuotta. Sen jälkeen en varmaankaan tarvi mitään papereita, en edes vessapapereitakaan!
- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Miten rahaliikenne toimii?
Rahaa tulee tilille joka kuukausi enemmän kuin ehtii kuluttaa.
- Anonyymi
Suomessa mikään laki ei velvoita ketään hyväksymään ajokorttia, uutta tai vanhaa, henkilöllisyystodistuksena kun se ei sellainen ole.
Menehän vaikka neuvottelemaan lainasta pankkiin jossa henkilökunta ei tunne tai muista sinua, miten sujunee henkilöllisyyden todistaminen vanhalla ajokortilla...joo, tiedämme että ei suju niin mitenkään, ei heru lainaa... Anonyymi kirjoitti:
Rahaa tulee tilille joka kuukausi enemmän kuin ehtii kuluttaa.
Miten nostat sen?
- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Miten nostat sen?
Automaatilla voi nostaa käteistä. Pankkikortilla tehdä ostoksia, Laskut e-laskuna tai naputat ne verkkopankissa.
Anonyymi kirjoitti:
Automaatilla voi nostaa käteistä. Pankkikortilla tehdä ostoksia, Laskut e-laskuna tai naputat ne verkkopankissa.
Kysymys oli pelkän vanhan ajokortin omaavalle.
Ano 17:01- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Kysymys oli pelkän vanhan ajokortin omaavalle.
Ano 17:01Jos vanhassa ajokortissa on kuva, se kyllä kelpaa.
Anonyymi kirjoitti:
Jos vanhassa ajokortissa on kuva, se kyllä kelpaa.
Eikö ajokortissa ole aina kuva.
Ja mihin se kelpaa.
Voi saada paketin tutusta postista- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Eikö ajokortissa ole aina kuva.
Ja mihin se kelpaa.
Voi saada paketin tutusta postistaJoka kerta kun olen nostanut ison summan, jota ei automaatista saa, on ajokorttini kelvannut pankissa tunnistautumiseen, en omista henkilökorttia ollenkaan. Kaikkialla on ajokortti kelvannut missä olen joutunut todistamaan kuka olen.
- Anonyymi
ei varmaan tarvitse sormenjälkiä jo henkilötodistus on vielä voimassa uutta hakiessa, mutta jos on jo yliajalla silloin varmaan tarvitaan
- Anonyymi
niin ja vuoden heköilötodistus vielä käy vaikka olisi vanhentunut
Anonyymi kirjoitti:
niin ja vuoden heköilötodistus vielä käy vaikka olisi vanhentunut
Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos sen voimassaolo on päättynyt enintään vuosi sitten. Sinut täytyy kuitenkin voida tunnistaa asiakirjassa olevasta kuvasta. Ajokortilla ei voi todistaa henkilöllisyyttä henkilökorttia noudettaessa.
- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos sen voimassaolo on päättynyt enintään vuosi sitten. Sinut täytyy kuitenkin voida tunnistaa asiakirjassa olevasta kuvasta. Ajokortilla ei voi todistaa henkilöllisyyttä henkilökorttia noudettaessa.
Jos matkustat maahan jonne vaaditaan passi, et mene sinne jos passisi on eilen vanhentunut.
Ei se alle vuosi sitten vanhentunut passi tai henkilökortti ala käydä vaikka laittaisi kuinka paljon hiivaa, se ei käy, se ei vaan käy... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos matkustat maahan jonne vaaditaan passi, et mene sinne jos passisi on eilen vanhentunut.
Ei se alle vuosi sitten vanhentunut passi tai henkilökortti ala käydä vaikka laittaisi kuinka paljon hiivaa, se ei käy, se ei vaan käy...Itse asiassa, useat valtiot vaativat passin olevan voimassa vielä tietyn ajan suunnitellun matkan jälkeen, usein esim. puoli vuotta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728