Melkeinpä jatkuvasti saa kuulla, kuinka rahat ei riitä ja kaikki on kallista ja sitä sun tätä.
Ja on kyllä tottakin, ei sen puoleen...
Mutta miten ihmiset yleisesti ottaen huolehtii talouttaan ja miten saavat rahan riittämään...?
Siis ihan muuten kyselen, kun tuntuu että jokaisella ihan hyvin tienaavallakin on rahat melki jatkuvaan loppu tai siinä hilkulla. Näin dramaattisesti ilmaisten.
Ei nyt kenenkään tarvitse tilin saldoa kertoa tai muutenkaan mitään "likaisia yksityiskohtia".
Mutta muuten tosiaan, ihan tällainen tuli mieleen.
Taloudenhoito
11
256
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä se on nykymeno, kaikkea kivaa pitäisi saada ja kuluttaa rahaa enemmän kuin tienataan. Jos ei tienata, otetaan velkaa korvaamaan puuttuvaa tuloa.
Melkein millä tahansa palkalla pärjää kelvollisesti, kun hieman suunnittelee, mitä aikoo ostaa ja miten rahaa käyttää.
Maksaa tilipäivänä ensin asumisen kulut ja laskut. Hyvin pärjäilee lopulla. - Anonyymi
Ekat 45 vuotta säästin. Sitten rakensin talon. Annoin puolet vaimolle hyvästä suorituksesta. Meinaan lopettaa työnteon lähiaikoina, kun 60 tulee täyteen. Myydään tämä merenranta talo ja muutetaan ulkomaille. Johan tässä on 20 vuotta Suomessa oltukin. Kiitti mulle riitti.
- Anonyymi
Opetin lapsellekin, että ennen ostamista voi miettiä, että haluaako jonkun jutun vai tarvitseeko sitä. Isolla osalla aikuisiakin nämä asiat menevät sekaisin ja tämä aiheuttaa rahattomuuden.
- Anonyymi
Olen nyt ollut eläkkeellä jo kymmenen vuotta ja en muista koskaan olleen aikoja, jolloin ei olisi valitettu rahojen riittämättömyyttä, hintojen kallistumista, köyhien ja pienituloisten olojen kurjuutta, nuorten vaikeaa taloudellista tilannetta, eläkeläisköyhyyttä, jne, jne…
Ihan kuten nykyisinkin saa lukea ja kuulla jatkuvasti medioissa…- Anonyymi
Ainahan sitä valitusta osiaan on ollut, kautta aikain, ja osa varmasti syystä ja osa ei.
Mutta totta tuo, mitä osassa kirjoituksissakin tulee ilmi, rahankäyttöhän se on loppuviimeksi, mikä ratkaisee.
Jos se on hallinnassa, niin yllättävän pienelläkin tulolla saa pyöritettyä arkea mukavasti. Holtittomallehan taas ei riitä mikään raha maailmassa.
- Anonyymi
Hyvään taloudenhoitoon kuuluu vuositasolla laittaa säästöön 10% käytettävissä olevista tuloista. Muutaman vuoden kuluttua on jo sellainen taloudellinen puskuri olemassa, että se kestää melkein minkälaisen taloudellisen yllätyksen tahansa.
Tuon varallisuuspuskurin lisäksi pitää olla lisäksi tavoitteellinen säästäminen käytössä tuon puskurin päälle. Ei tuollainen puskuri ole tarkoitettu autohankintaa varten, sitä varten pitää säästää erikseen.
Itse en ymmärrä lainkaan niitä ihmisiä, joilla ei ole 5-kymppisenä vähintään 3 vuoden nettopalkan verran säästöjä, sen verranhan niitä säätöjä on jos on laittanut 20 vuotiaasta lähtien kaikista tuloista 10% säästöön ja vaikka alkuajan tulot ovat todennäkköisesti olleet pienemmät, niin 4-8% vuotuisella tuotolla ovat nekin säästöt kasvaneet kivasti. Jos sitten 5-kymppisenä käy niin kehnosti, että jää työttömäksi, niin tuollainen 3 vuoden nettopalkkapuskuri riittää työttömyyskorvausten ja vähän alennetun menotason avulla ihan vanhuuseläkeikään asti. - Anonyymi
Hyvään taloudenpitoon kuuluu aina tiukka kulukuri. Jos ei päästä menoja kasvamaan tulojen kasvun mukana, niin eipä mene aikaakaan, kun huomaa olevansa yllättävän hyvässä taloudellisessa tilanteessa.
Siinä sitten kuulee useinkin väitteen, että raha ei tee onnelliseksi, ellei sitä käytä...
...Mutta todellisuus on se, että jos on koska tahansa varaa tehdä tai ostaa melkein mitä vain haluaa, niin jo pelkkä tieto siitä nostaa suupieliä.- Anonyymi
Tuo on totta, monella rahankäyttö helposti "lähtee käsistä" tulojen noustessa ja ylipäätään, jos saa ylimääräistä rahaa jostain.
Ja itse ainakin olen onnellisempi näin, kun tiedän, että rahaa on myös jemmassa ja pystyy myös tarvittaessa tai niin halutessaan laittaa rahaa myös menemään. Mutta pakko sitä ei tosiaan ole kuluttaa. Ja tuo väite raha tekee onnelliseksi vain sitä käytettäessä on muutenkin vähän kukkua mielestäni.. Toki siitä iloakin tulee, mutta se on kuitenkin useimmiten lyhytaikaista riemua.
Ja jos käyttää rahaa holtittomasti, niin kyllä se aika onnettomaksi vetää mielen, kun sitä ei sitten ole ja kaiken joutuu miettimään, että mitä voi ostaa ja mitä ei.
Eli snkin vuoksi rahaa on syytä olla mahdollisimman hyvin jemmassakin. Niin ei tarvitse tarpeen tullessa mutristella, että mistä rahan saa tuohon tai tähän menoon...
Muistan aikanaan koulusta valmistuttuani, kuinka työttömyyskorvauskin tuntui ruhtinaalliselta kasalta rahaa.
Syynä siihen oli ihan se, kun olin kuitenkin sinnitellyt suurimman osan opiskeluajasta hieman alle 200 euron suuruisella opintotuella, siihen joskus sai satunnaisesti jostain työkeikasta sekä kesätöistä lisää. Vanhemmistani ei ollut opiskeluapua, varaa heillä olisi ollut auttaa, mutta ei halua siihen. Ihan hyväkin ehkä loppupeleissä... Ja opintolainaa en halunnut nostaa.
Toki asuminen ja yksi lämmin ruoka oli koulun puolesta, mikä auttoi aika paljonkin.
Niin tosiaan, sitten valmistumiseni jälkeen kun olin muutaman kuukauden työttömänä, niin tuo työttömyyskorvauskin tuntui isolta. Pienihän sekin oli, mutta tuohon vajaaseen 200 euroon verrattuna 360€/kk nettosumma oli iso.
- Anonyymi
Me ollaan ainakin avovaimon kanssa pärjätty ihan hyvin taloudellisesti ja voin kyllä kertoa "likaisia yksityiskohtiakin";D
Tietty molemmat käydään töissä, niin on helpompaa varmaankin kuin tukieläjillä, mutta sitten taas ehkä alanvalinnoista ja vähän kaikesta muusta johtuen tulot on vähän pienemmät kuin monella.
Lähipiirissäkin on joitakin, jotka tienaavat ainakin melki yhtä paljon kuin me yhteensä, vaikka eivät ole mitään korkeakoulutettuja tai "uratykkejä" ja mun isäkin saa eläkettä melki yhtä paljon kuin mitä mä palkkaa.
Avokki on kaupan alalla ja hänen tuloihin tietty vaikuttaa tuntimäärä(kin). Ei nyt onneksi ole 0-sopparilla, mutta viikkotunnit jää hänellä 30 tuntiin ja allekin joskus. Itse taas olen vähän pienempipalkkaisessa työpaikassa vakkarina, kesällä tosin vaihdan työpaikkaa ja tulotasokin nousee ainakin jonkin verran.
Mutta tosiaan, meidän arki pyörii aika pitkälti tarjousten ja halpamerkkien varassa sekä halpakauppojakin suositaan kodintarvikkeissa(siis muitakin kuin Tokmannia).
Vähän pakostakin, mutta tietty tulee jo luonnostaankin kummaltakin tällainen tapa, että ostetaan halvemman mukaan. Emäntä varsinkin on "tarkan markan" pimu, kuten sanotaan. Vaikka onkin vasta 22v.
Kaiken kaikkiaan peruseläminenkin pyörii hyvinkin 20-30% pienemmällä rahalla, mistä pystyy sitten makselemaan harrastuksiakin, joskus voi laittaa rahaa vähän turhaankin menemään ja silti kuukausituloista jää rahaa ylikin. No, harrastukset ei ole turhaa menoa, ylimääräistä kylläkin. Mutta harrastukset on kuitenkin tosi tärkeitä henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta, joten niihin laitettu raha on kyllä järkevää rahankäyttöä.
Harrastukset meillä on kyllä aika halvat muutenkin, uiminen taitaa olla se kallein.. Uimhallissa joskus aikanaan tutustuttiinkin itseasiassa ja tosiaan nyt ollaan oltu avopari jo kolmisen vuotta:) Ostetaan aina se suurin sarjakortti kummallekin, 50 käyntikertaa/kortti, koska tulee kuitenkin halvimmaksi.
Sitten jotain pyöräilyä, luetaan myös paljon ja tykätään pelata lautapelejä ja kaikkea tällaista.
Biltemasta ostettiin fillarit aikanaan, 2 fillaria vajaalla 400 eurolla ja hyvin ovat toimineet.
Ja kirjasto tietysti on ahkerassa käytössä jne.
Ja mitäs vielä... Sain loppuvuodesta itse aika hyvän summan ylimääräistä rahaa ja tuli niistä sitten satsattua kotiin tarvittavaa tavaraa.
Jyskillä oli hyvä kampanja tuolloin, esimerkiksi tarvitsimme patjat meidän parivuoteeseen, niin tuli ostettua 2 patjaa, joiden normihinta oli 399€, mutta olivat tarjouksessa 150€/kpl ja tällaista.
Niin tosiaan, kaikenlaisella tällaisella hintaseurailullakin jo tosiaan saa rahan aika hyvin riittämään.
Ja ruokapuolella tosiaan tarjoukset on kova sana ja halpamerkkejä ei meillä ainakaan pelätä. Esimerkiksi xtra-merkillä on yllättävän paljon hyvälaatuisia tuotteita, jotka ovat kuitenkin reilusti edullisempia näihin vaki-brändien vastaaviin verrattuna.
Ja meillä on myös sitä asennetta, mitä aikaisemmissakin ketjun kommenteissa jotkut kirjoittivat. Eli mietitään myös ennen ostamista, että tarvitaanko joku tuote vai ei. Ja jos oikeasti tarvitaan, niin kuinka kipeästi ja sitten että mihin hintaan.
Ja tosiaan kannattaa aina pitää vähän jarru päällä, vaikka tulotaso nousisikin tai saa ylimääräistä rahaa, kuten tosiaan sain itse muutama kuukausi sitten.
Vähän kyllä poltteli ensialkuun se raha taskussa, mutta tosiaan muutaman päivän kun malttoi mielensä, niin kyllä se hummailuhinkukin meni pois.
Ostettiin tosiaan patjat+muut petivarusteet kotiin, uudet kännykät kummallekin joihin meni noin satanen yhteensä black fridayn ansiosta jne.- Anonyymi
Ihan fiksua. Nuoremmilta varsinkin, taidat olla itsekin nuorempi henkilö? Moni nuori varsinkin nimittäin nyt ei aina ihan hoksi ajatella rahallisestikaan, että huominenkin tulee aina.
Mites asuminen ym, jos sopii kysyä?
En nyt ota kantaa vuokra- ja omistusasumisen välille, mutta omissa tutuissa aika moni asuu todella kalliisti, kalliimmin kuin olisi ehkä tarvettakaan..
Osa vuokralla ja osa isolla velalla hankitussa asunnossa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihan fiksua. Nuoremmilta varsinkin, taidat olla itsekin nuorempi henkilö? Moni nuori varsinkin nimittäin nyt ei aina ihan hoksi ajatella rahallisestikaan, että huominenkin tulee aina.
Mites asuminen ym, jos sopii kysyä?
En nyt ota kantaa vuokra- ja omistusasumisen välille, mutta omissa tutuissa aika moni asuu todella kalliisti, kalliimmin kuin olisi ehkä tarvettakaan..
Osa vuokralla ja osa isolla velalla hankitussa asunnossa.Juu, 30v tulee tänä vuonna täyteen. No, ei ehkä nuori enää mutta ei vanhakaan.
Eräältä lapsettomalta sukulaiselta jäi tällainen pienehkö omakotitalo ym jälkeen, ja tämä päätyi sitten minulle. Avokki muutti tänne sitten siinä vaiheessa, kun oli sen aika.
Tämä okt olisi mennyt vanhemmilleni, mutta he skippasivat perintöoikeutensa hyväkseni. Kaiketi oli verotuksellisesti järkevämpi noin, kuten joskus on, ja isukki sanoi, että kyllä heillä muutenkin on ihan riittävästi mammonaa.
Tietty yksi vaihtoehto olisi ollut myydä tämä pois, mutta myynnissä olisi ehkä kestänyt ties miten kauan ja myyntiarvoakaan tällä ei nyt ole varmaan mitään älyttömiä, vaikka onkin 90-luvun alussa rakennettu. Koko ja sijainti ratkaisee.
Niin oli tosiaan sitten järkevämpi sumplia tämä mulle, kun asustelin muutenkin jo näillä main, missä asutaan.
Asumiskulut on ihan ok-tasoa, kiinteistövero ei ole mikään järjettömän iso ja sähkölaskutkin ym kulut on pysyneet aisoissa. Puulämmityskin auttaa siinä asiassa, vielä kun ihan luvalla saan kerätä lähialueilta näitä tuulenkaatojakin ilmaiseksi pois. Ja muuten saan lisäksi eräältä taholta ostettua polttopuuta hieman yleistä hintatasoa halvemmalla.
Ja tosiaan tilillä on varalla kodinkone- ym rahaa tarpeen tullen.
Helpommalla tietty pääsisi ehkä, jos asuisi jossain taloyhtiössä pikkukaksiossa ja ainakin joltain kohdin ehkä vielä hivenen halvemmalla, mutta mene tämä näinkin.
Autot meillä on vähän iäkkäämpiä pikkuautoja, mutta niillä präjää ihan hyvin.
Avokin uto on kyllä mielestäni enempikin viritetty mopoauto(kokonsa puolesta) kuin varsinainen auto, mutta ei siinä käyttökulutkaan ole mitenkään isot sitten. Ja yllättävän tilava silti.
Yhdellä autolla tietty olisi paras tilanne pärjätä, mutta se ei nyt ole mahdollista, niin 2 autoa on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533402
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253344No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi281984Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701686Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81389Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko141386Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501139Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens73995