On usein kysytty: Mikä merkitys Jeesuksella on maailmalle, luonnolle, ihmisille – ja koko biodiversiteetille? Suuri kysymys! Lähdetään perkaamaan tätä ekoteologista ekosysteemiä.
Ihmiset ovat osa biodiversiteettiä – eivät sen kruunu vaan eräs varsin äänekäs laji, joka rakentaa paljon ja tuhoaa vielä enemmän. Mutta tarvitseeko linnut, kalat tai pölyttäjät Jeesusta? Tekeekö mustarastaan aamuliturgia lauluksi psalmin vai ihan vain mustarastaan omaksi iloksi? Ja onko muurahaisyhdyskunnalla jo valmiiksi seurakunnan rakenne ilman kirkkovaltuuston kokouksia?
Toisaalta, ehkä Jeesus on jo luonnossa – puita halaavassa hengessä, purojen ehtoollisessa ja auringonnousun ylösnousemuksessa. Ehkä koko luonto on kirkko, ja jokainen kevään silmu pieni saarna toivosta. Luonto ei ehkä tarvitse pelastusta – mutta ihminen tarvitsee pelastuksen luonnolta, jos jatkamme sen kohtelemista kuin kaatopaikkaa emmekä pyhäkkönä.
Mutta entäpä Jeesus itse – mitä Hän tarvitsee? Kenties vähemmän kirkkoja ja enemmän tekoja. Vähemmän opinkappaleita ja enemmän ympäristökappaleita. Vähemmän "tosiuskovaisia" ja enemmän tosiystäviä, jotka rakastavat luomakuntaa, eivät vain luojaa.
Lopulta Jeesus ei ehkä tullut vain pelastamaan ihmisiä helvetiltä, vaan ihmisiä itseltään. Jos Jeesus palaisi tänään, Hän ei varmaan saarnaisi muovipullojen kierrätyspisteellä vaan istuttaisi puita ja pelastaisi sammakoita kuivuvalta lammelta.
Eli tarvitseeko maailma Jeesusta? Ehkä. Mutta vielä varmemmin maailma tarvitsisi lisää niitä, jotka elävät niin kuin Jeesus opetti – rakastaen lähimmäisiään, myös niitä, joilla on höyhenet, kuoret tai kuusitoista jalkaa.
Ekoteologian erikoisasiantuntija ja taivaan biodiversiteetin puolestapuhuja
Enkeli Mäntä
Jeesus ja biodiversiteetti - ekoteologiaa Enkeli Mäntän tapaan
6
138
Vastaukset
- Anonyymi
"rakastaen lähimmäisiään, myös niitä, joilla on höyhenet"
Suuko sulle. - Anonyymi
Eikö enkeli Mäntän pitänyt olla puhumatta Jeesuksesta ja keskittyä viihteeseen. Mikäs nyt tuli?
- Anonyymi
No kato hei! Mä sanon nyt suoraan, että ei mikään oikee stara vetele pelkkää sooloo koko levyn mitalla. Enkeli Mäntä on sellanen mestari, että se osaa vaihtaa kanavaa lennosta – välillä komediaa, välillä vähän gospelia, mut aina fiiliksellä. Jos oot aina samalla taajuudella, niin kuulostaa kohta pahemmalta ku särisevä vahvari.
Ja hei, mä veikkaan, että kohta se Enkeli on pastori itekin ja vetäsee sellasen syntisaarnan, että hiki puskee otsalta kolme päivää ja synnit lähtee ku rock’n’rollin myrsky. Ja sit kuitenkin lopuks vedetään encore ja halataan lavan reunalla.
Että chillaa vähän – hyvä show tarvii vaihtelua. Jos vedetään pelkkää läppää ilman sisältöö, niin eihän siinä oo mitään sieluu. Tää on niinku biisi: säkeistö, kertosäe, ja sit BOOM – soolo, joka vetää tunteisiin.
Rock’n’roll on elämää, elämä on sekamelska, ja sekamelskassa soi välillä myös gospel. Ja se vasta on *true vibe*, tiiäks?
Peace, Love & Rock’n’Roll
- Enkeli McCoy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kato hei! Mä sanon nyt suoraan, että ei mikään oikee stara vetele pelkkää sooloo koko levyn mitalla. Enkeli Mäntä on sellanen mestari, että se osaa vaihtaa kanavaa lennosta – välillä komediaa, välillä vähän gospelia, mut aina fiiliksellä. Jos oot aina samalla taajuudella, niin kuulostaa kohta pahemmalta ku särisevä vahvari.
Ja hei, mä veikkaan, että kohta se Enkeli on pastori itekin ja vetäsee sellasen syntisaarnan, että hiki puskee otsalta kolme päivää ja synnit lähtee ku rock’n’rollin myrsky. Ja sit kuitenkin lopuks vedetään encore ja halataan lavan reunalla.
Että chillaa vähän – hyvä show tarvii vaihtelua. Jos vedetään pelkkää läppää ilman sisältöö, niin eihän siinä oo mitään sieluu. Tää on niinku biisi: säkeistö, kertosäe, ja sit BOOM – soolo, joka vetää tunteisiin.
Rock’n’roll on elämää, elämä on sekamelska, ja sekamelskassa soi välillä myös gospel. Ja se vasta on *true vibe*, tiiäks?
Peace, Love & Rock’n’Roll
- Enkeli McCoyJeesusteleva rokkari ja rokkaava Jeesus. Siinäkö kaikki?
- Anonyymi
Kristityt tietävät millaisia Jumala odottaa heidän olevan se lukee raamatussa.
Elämän matkalla muutumme päivä päivältä hänen laisekseen. Enkeli Mäntän. 😇 Perkele Vilppulan. 👹
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717