Apua, luopumisvinkkejä!

Anonyymi-ap

Olen tyhjännyt vanhoja varastolaatikoita. Kaikkea sitä tullutkin säilöttyä. Vanhoja vaatteita, tauluja, lehtiä, kirjoja, tinakulhoja, joulukoristeita, muistioita, kuitteja, kansioita, ihme hilpetööriä, juhla-, koriste- ja muistoesinettä.

Sitten tulee vastaan punainen ruttuun litistynyt ruusuke. En muista, mutta tiedän että äiti askarteli sen taitavasti jouluservetistä kahvipöydässä. Yritän heittää sen roskiin, mutta sormet eivät suostu avautumaan, vaan pitävät sitä lujasti kiinni!

Tarkastelen sitä uudelleen. Se muistuttaa ehkä repsottavaa neilikkaa ja se on kiinnitetty kannastaan kokoon suklaafoliolla, joka sekin repeillyt ja hajalla. Koko ruusuke on ihan lintassa, pölyssä ja likainen. Äiti tuoksuu edelleen vanhalta vaniljalta.

Sullon ruusun lopulta ylitäyteen pieneen lippaaseen ja päätän keksiä, miten sellaisesta arvoesineestä luovutaan.

TÖÖT!

Säilytättekö tuollaisia hölmöjä ja miten te luovutte niistä?

20

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei niistä tarvitse luopua. Ne ovat elettyä elämää.

Osta isompi asunto, johon mahtuu enemmän.

🦄

• Anonyymi

Isompi asunto ei ole oikea vaihtoehtoa. Ei ole mitään järkeä varastoida roinaa, jolle ei ole käyttöä. Tuolla ruusukeella on tunnearvoa, mutta se näyttää enemmän roskalta ja tekee minut hieman surulliseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isompi asunto ei ole oikea vaihtoehtoa. Ei ole mitään järkeä varastoida roinaa, jolle ei ole käyttöä. Tuolla ruusukeella on tunnearvoa, mutta se näyttää enemmän roskalta ja tekee minut hieman surulliseksi.

Kyllä jonkun paikan sille keksit. Ei tärkeitä voi hävittää. Minulla on yksi edesmenneen siskon lähettämä enkeli, mutta nyt se on viime muuton jälkeen jossakin. Ei se hukassa ole, en vaan löydä sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä jonkun paikan sille keksit. Ei tärkeitä voi hävittää. Minulla on yksi edesmenneen siskon lähettämä enkeli, mutta nyt se on viime muuton jälkeen jossakin. Ei se hukassa ole, en vaan löydä sitä.

Samaa mieltä. Ei tärkeitä esineitä heitetä pois tilan puutteen vuoksi. Sitten hommataan vain lisää tilaa.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enkeli on ilmeisen tärkeä sinulle. Muistat sen hyvin.

En olisi muistanut äitini tekemää koristetta, ellei se olisi tullut vastaani laatikkoa tyhjentäessä. Muistan sen tilanteenkin nyt selkeämmin, kuin kirjoittaessani aloitusta.

Olen varma, että unohdan sen kun heitän sen pois. Paitsi ehkä nyt, kun tein tästä itselleni elämää suuremman asian. En tietenkään unohtaisi häntä silti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minullakin on paljon tavaroita joista tiedän, että ne ovat minulla, en vain koskaan läydä niitä. Viimeksi oli hukassa jo puoli vuotta sivuleikkurit, joita minulla on kolmet. Piti käydä ostamassa neljännet. Kun tulin niitten uusien kanssa autotalliin, niin yhdet läöytyi heti työkalupakista, mistä olin niitä puoli vuotta etsinyt. Nyt minulla siis on neljät sivuleikkurit, joista ainakin kahdet hukassa. Samalla tavalla on käynyt monille muillekin työkaluilleni.
        Sitten toinen asia. Minulla on noin 34 hyllymetriä kirjoja ja hyllyjä alle 30 m. Olen yrittänyt muutamaa metriä myydä netissä tai antaa ilmaiseksi, mutta ei kelpaa. Ja ihan siis ammatti- ja tietokirjoja, romaanit olen vienyt suosiolla kirjaston vaihtohyllyyn. Sieltä vain melkein aina löytyy uutta tilalle. En ikinä ehdi lukea kaikkia niitä saati opiskella vaikka mieli tekisi, koska olen jo 80+ vuotta.
        Mitä teen niille kirjoille? Saisi edes muutaman hyllymetrin vähemmäksi. Rahalla ostettuja kirjoja en aivan ilmaiseksi antaisi pois, kirjaston vaihtohyllystä ne kyllä menisivät heti.

• Jos tästä talosta joku tavara lähtee varastoon, se tuskin palaa sieltä taloon.
      Seuraava etappi unohdetulle tavaralle onkin kaatopaikka.

Vaimo on kova kärräämään minun (melkein) käytössä olevia tavaroita varastoon.
      Hetken se kirpaisee, mutta sitten tulee parempi olo, kun ajattelee, että milloin vain saan sen takaisin.

Vieroitusoireet vähenevät vuosien varrella ja tunneside tavaraan katkeaa.

• Anonyymi

Hyvä ohje, mutta ei ole vaimoa ja itse olen vaimona sekundaerää :)

• Anonyymi

Kärrää vaimo varastoon ja hae kun/jos tarviit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kärrää vaimo varastoon ja hae kun/jos tarviit.

No just :) laita niksi-pirkkaan vinkiksi, niin voit jopa ansaita.

• Vaateita voi viedä vaatekeräykseen ja kirjoja kierrätyspisteeseen, joita voi olla vaikka kirjastossa tai lähikaupan eteisessä. Tietenkin jos on jotain kirjavalioita, niin roskiin vaan, mutta tuskin sellasia nykyään enää kellään paitsi perinnöksi. Astioissa tietenkin kattii laatutavara, niin kelpaa jopa myytiin tai sitten voi heittää halpikset pois ja ottaa laadukkaat käyttöön. Tietenkin ne sillon kuluu, mutta eipä niistä iloo oo jos ei käytä. Taide kannattaa myydä, mutta tietenkin on sellasta millä ei oo arvoo. Vaikka nyt aihetta oon jonkin verran opiskellu, niin ei taiteenkaan pitäs niin pyhää olla etteikö sitä voisi hävittää. Meiltä päin meni home koulusta, kaikki taide roskiin, säilytettiin vain digitaaliset kopiot. Mitä taas muistioihin tulee, niin kannattaa ottaa aikaa ja lukea läpi, jos voisi jotenkin hyödyntää. Samoin valokuvat käydä läpi, jos sieltä löytyy jotakin historiallisesti merkittävää. Kannattaa vaan karsia kuvia pois rankalla kädellä, koska se on ainoo keino että ees jotakin säilyy. Voi saada jopa museon kokoelmiin, jos on riittävästi taustatietoa. Mutta epämääräinen kasa valokuvia, kuitteja, muistioita, pöytäkirjoja ei hyödytä ketään.

• Anonyymi

Olen kokeillut toria ja myydä kirpparilla. Kirpparille meni enemmän rahaa, kun sain takaisin. Torin ylläpitämiseen ja postitukseen meni liian paljon aikaa ja vaivaa. Taisi posti ansaita siitä parhaiten. Liian kallista lähettää ja pakkausmateriaalistakin maksettava, ellei sopivaa käsillä.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen kokeillut toria ja myydä kirpparilla. Kirpparille meni enemmän rahaa, kun sain takaisin. Torin ylläpitämiseen ja postitukseen meni liian paljon aikaa ja vaivaa. Taisi posti ansaita siitä parhaiten. Liian kallista lähettää ja pakkausmateriaalistakin maksettava, ellei sopivaa käsillä.

Joo, mä sain 25 euroo faijan kuvaamista postikorteista. Semmosessa vanhassa pahvilaatikossa lähetin. Tossa ois toinen erä vielä tossa eteisessä. En tiedä jaksanko enää laittaa, kaikkine kuvauksineen ja lähetyksineen. Posti ottaa tosiaan kauheen summan rahaa. Ja sitten se hinta on sama riippumatta lähetänkö naapurikaupunkiin vai sitten jonnekin Lapin perukoille. Ei ymmärrä.

• Anonyymi

Olen kaikessa tosi pro, mutta ennenkaikkea tavaroista luopumisessa 🤷‍♀️. On tullut tyhjennettyä talo jos toinenkin ja haalittua muualtakin kivoja tavaroita pitkällä elämäni retkellä.

Ykkösprioriteetti on; onko esine käyttökelpoinen, ehjä ja pidänkö siitä, ja tärkeä > tuleeko varmasti käytettyä. Jos on, heti perään tulee kysymys onko sille tilaa kotona ja/ ja haluanko sellaista järjestää. Mistä toisesta esineestä/asiasta luovun, jos järjestän uudelle tilaa. Jne jne.

Jokunen vuosi sitten minulla oli vielä paljon tavaroita/asioita "muistona". Kun jouduin uuteen talon tyhjennysprojektiin ymmärsin ensimmäisenä, että luopuminen on se juttu mitä nyt treenataan ja oikein kunnolla. Lajittelu meni karkeasti ottaen kolmeen osaan:
      - roskat (lajitellaan)
      - säilytettävät(joko itsellä, tai lapsilla/ystävillä/sukulaisilla)
      - kirppikselle/kierrätyskeskukseen/kirjastoon/yhdistyksille

Neljään osaan menisi, jos olisin innostunut myymään tavaroita, mutta en ollut. Joitakin mukavia juttuja annoin ystävien kirppiksille myyntiin.

Kaikista kivoimmat kierrätykseen tai roskiin menneet tavarat/asiat valokuvasin. Vie muuten aika paljon vähemmän tilaa 100 valokuvaa kuin sata esinettä...

- Sheena

• Anonyymi

Tämä oli hyvä ohje!

Kaikista kivoimmat kierrätykseen tai roskiin menneet tavarat/asiat valokuvasin.

• Kun katson tavaraa, mietin tarvitsenko sitä. Periaatteella jos en ole vuoteen koskenutkaan siihen, se saa jatkaa matkaansa joko kaatikselle tai kierrätykseen.
      Tunnearvo on ihan eri juttu. Kerran siivousintoillessani heitin kaikki nuoruusajan muistot roskiin. Enkä ole katunut jälkeenpäin. Turhaa roinaa. Muistotkin jo haalistuneet niistä ajoista lähes kokonaan. Menneet kun ovat menneitä.

Tulin silloin ajatelleeksi myös sitä, että jos nyt kuolisin, mitä roinaa minulta jäisi jälkeeni. Ja kun kuitenkin aika minustakin jättää, niin en viitsisi kauheasti jättää turhaa siivottavaa jälkipolvelle.

• Anonyymi

Tämäkin oli hyvä ohje ja ajatus:

>Kerran siivousintoillessani heitin kaikki nuoruusajan muistot roskiin. Enkä ole katunut jälkeenpäin. Turhaa roinaa.>

Mietin haluaisiko kukaan tuota roinaa itselleen. Tai et haluaisinko itse jotain erityistä itselleni läheisiltäni, niin EN!

• Anonyymi

Minusta tuossa viestissäsi on mainittu sekä asioita, jotka voi heittää pois, että sellaisia, joita ei ole mitään syytä heittää pois. Minulle teollinen ja sarjatuotantoinen rompe on sellaista, jonka voin helposti heittää pois. Sen sijaan minulle tärkeiden ihmistennitse tekemät jutut ovat sellaisia, joiden kanssa joudun aina miettimään. Sillloin mieti onko esine ainoa laatuaan, liittyykö siihen muisto jostain tietystä hetkestä jne. Tupllainen ruusuke nyt ei varmasti hirveämmin tilaa vie. Hankkiudut eroon niistä ylimääräisistö lehdistä, kirjoista, vaatteista jne. niin kyllä se ruusuke sitten säästöön mahtuu.

Itseäni ärsyttää lähinnä se, että meillä ei kierrätys toimi tällaisten isompien tavaramäärien kohdalla. Joutuisi näkemään hirveän vaivat ja vielä maksamaankin siitä ilosta, jos haluaisi kierrättää asiallisesti.

• Anonyymi

Lapsen paperiaskartelut kuvasin. Olen vain säilyttänyt niitä. Jotta ei olisi tuntunut niin ikävältä, heitin omia muistiinpanoja ja piirustuksia ison läjän. Ei ole mitään järkeä säilyttää muistoja, joista tulee haikea mieli. Sitä kun tuntee ihan liikaa muutenkin. En itsekään huolinut takaisin äitini säilyttämistä kansakoulun jutuista. Tai ehkä yhden, mutten tiedä enää missä se on.

Vein läjän avaamaattomia ja käyttämätyömiä paketteja "all in" kierrätykseen, vaatteita, palapelejä, saunasaippuaa ja pellavaisia laudeliinoja, astiapakkauksia, juustoraastimia, säilytysrasioita, hiusten suoristimua, ihan kaikenlaista roinaa. Ehkä niille olisi käyttöä joskus, mutta jos vuosia olleet odottamassa, niin voin ostaa uuden ja tuntea edes jonkun hankkimisen iloa. En usko saavani noillä edes yhtään mitään. Hyvä jos en joudu maksamaan siitä vaivasta. Yhden käsintehdyn tavaran hintaa asiakas kyseli kuormasta. Annoin ilmaiseksi ja olin iloinen että se tuotti hänelle paljon iloa.

• Anonyymi

Luin että juopumisvinkkejä, hih. Pitäiskö absolutismini loppua? 😁

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      4094
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      256
      3674
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2094
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1726
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      16
      1482
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1429
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      404
      1320
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1219
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      76
      1053
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      30
      1050
    Aihe