Ylijatkettu jalkakäytävä - Ei kärkikolmiota, ei suojatiemerkintöjä, mutta olet väistämisvelvollinen

Anonyymi-ap

Talvella kaikki on lumen ja jään peitossa. Silti autoilijan pitää vain tietää olevansa väistämisvelvollinen. Poliisikaan ei osaa päättää syyllistä tällaiseen kolariin.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47283942-fb0a-4a6a-96c7-4cdd5119f1c1

Jälleen on aiheena väistämisvelvollisuus ylijatketun jalkakäytävän kohdalla. Tuollaisia tilanteita ei saa olla, että väistämisvelvollisuus ei ole yksiselitteisesti kaikille tiedossa kellon- tai vuodenajasta riippumatta.

62

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkä syyllisyys ratkaistaan sillä, oletko paikkakuntalainen, vai muualta tullut. Muualta tullut on syytön, mutta paikallisen pitäisi tietää, ja siten syyllinen. Tuon on kyllä jonkun testattava hovissa.

      • Anonyymi

        Liikennesäännöt eivät muutu sen mukaan, onko paikkakuntalainen vai ei. Tilanteen liikennesäännöt ovat aina samat kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennesäännöt eivät muutu sen mukaan, onko paikkakuntalainen vai ei. Tilanteen liikennesäännöt ovat aina samat kaikille.

        Säännöt eivät muutu, mutta liikennejärjestely, jota ei talvella pysty havaitsemaan, eikä ole liikennemerkein tai muuten merkitty, ei yksinkertaisesti ole olemassa. Silloin mennään yleisten liikennesääntöjen mukaan. Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännöt eivät muutu, mutta liikennejärjestely, jota ei talvella pysty havaitsemaan, eikä ole liikennemerkein tai muuten merkitty, ei yksinkertaisesti ole olemassa. Silloin mennään yleisten liikennesääntöjen mukaan. Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulijaa.

        Ei mene noin, vaikka voisi kuvitella sellaista. Esim. tiemerkinnät ovat talvella myös voimassa, vaikka eivät lumen ja jään alta näy. Jos osaamattomat ja kädettömät ajavat ajourat talvisin päin prinkkalaa ja sattuu kolahtamaan ja selviää, että olet väärällä puolella tiemerkintöjä, niin sinun syy.


    • Anonyymi

      Samaan katekoriaan kuuluu suojatie jossa suojatien merkki on viety suojatien jälkeen olevaan lyhtypylvääseen.
      Eli talvella kuski huomaa suojatien ja olettaa että suojatien merkki on aina ennen suojatietä tietämättä että suojatiemaalaukset ovat lähes 10m ennen merkkiä.
      Muuttaako suojatie paikkaa talvella vai pitääkö jotenkin arvata suojatien sijainti?

      Myös eräs hauska tilanne suojatien kanssa, ihan oikeaoppisesti asennettu suojatien merkki ja jopa suojatiemaalaukset näkyivät lumen alta mutta suojatielle ei päässyt kuin ison lumipenkan yli ja toisella puolella ei ollut pyörä-/ kävelytietä.
      Samaan aikaan kyllä penkan toisella puolella lenkillä olija teki käännöksen suojatien kohdalla mutta tulkitsin ettei hän ole ylittämässä suojatietä.

      • Anonyymi

        Ei taida ainakaan tieliikennelaki ottaa kantaa siihen, kummalla puolella suojatietä liikennemerkki sijaitsee, vai ottaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida ainakaan tieliikennelaki ottaa kantaa siihen, kummalla puolella suojatietä liikennemerkki sijaitsee, vai ottaako?

        Eiköhän vallitsevan käytännön mukaan liikennemerkki ilmoittaa mitä on liikennemerkin jälkeen.
        Titenekin jos on jotain ennen liikennemerkkiä niin lisäkilvellä mainitaan siitä.
        Vai meinaatko että nopeusrajoitus alkaa jossakin ennen liikennemerkkiä?
        Ja ainakin stopmerkissä on 2 pysäyhtyskohtaa, merkin kohdalla tai stopviivan näkyessä viivan kohdalla.
        Kai tiesit tuon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän vallitsevan käytännön mukaan liikennemerkki ilmoittaa mitä on liikennemerkin jälkeen.
        Titenekin jos on jotain ennen liikennemerkkiä niin lisäkilvellä mainitaan siitä.
        Vai meinaatko että nopeusrajoitus alkaa jossakin ennen liikennemerkkiä?
        Ja ainakin stopmerkissä on 2 pysäyhtyskohtaa, merkin kohdalla tai stopviivan näkyessä viivan kohdalla.
        Kai tiesit tuon?

        Yleensä kyllä noin, mutta suojatie voi olla suojatie myös täysin ilman sitä liikennemerkkiäkin. Pelkkä tiemerkintä riitää siihen, että suojatie on siinä olemassa. Kai tiesit tuon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kyllä noin, mutta suojatie voi olla suojatie myös täysin ilman sitä liikennemerkkiäkin. Pelkkä tiemerkintä riitää siihen, että suojatie on siinä olemassa. Kai tiesit tuon?

        Niinpä niin, nyt astuukin peliin se että miten ulkopaikkakuntalainen tietää että siellä lumen ja jään alla on nuo suojatiemerkinnät?
        Ilmeisesti sulla on joku keino millä ne havaitaan kun ne ovat olosugteiden takia piilossa, siitähän on kyse koko ketjussa.

        Jään osottamaan vastaustasi.

        Yritin kaivaa esille tuota väitettäsi että pelkkä suojatien maalaus tekee suojatien mutta en löytänyt, laittaisitko lähteen näkösälle, muussa tapauksessa asiasta on vain sinun väite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin, nyt astuukin peliin se että miten ulkopaikkakuntalainen tietää että siellä lumen ja jään alla on nuo suojatiemerkinnät?
        Ilmeisesti sulla on joku keino millä ne havaitaan kun ne ovat olosugteiden takia piilossa, siitähän on kyse koko ketjussa.

        Jään osottamaan vastaustasi.

        Yritin kaivaa esille tuota väitettäsi että pelkkä suojatien maalaus tekee suojatien mutta en löytänyt, laittaisitko lähteen näkösälle, muussa tapauksessa asiasta on vain sinun väite.

        Ei minulla ole mitään muuta keinoa asian suhteen, kuin että on aina syytä olla liikennemerkki kohdassa. Lähde asain liittyen on tieliikennelaki ja siellä 2 § kohta 8, jossa määritellään suojatie.

        2 §
        Määritelmät
        Tässä laissa tarkoitetaan:

        8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

        Tuossa sanotaan, että liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu. Siinä on TAI sana. Jos siinä olisi JA sana, niin pitäisi olla sekä liikennemerkki, että tiemaalaus. Nyt riittää jompikumpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään muuta keinoa asian suhteen, kuin että on aina syytä olla liikennemerkki kohdassa. Lähde asain liittyen on tieliikennelaki ja siellä 2 § kohta 8, jossa määritellään suojatie.

        2 §
        Määritelmät
        Tässä laissa tarkoitetaan:

        8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

        Tuossa sanotaan, että liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu. Siinä on TAI sana. Jos siinä olisi JA sana, niin pitäisi olla sekä liikennemerkki, että tiemaalaus. Nyt riittää jompikumpi.

        Edelleen jää epäselväksi miten noudatetaan jotakin asiaa jos olosuhteiden takia kyseinen asia ei ole havaittavissa?
        Mistä jalankulkija tietää mistä kohtaa ylittää ajorata jos suojatiemerkintä on piilossa?

        Koko tämän ketjun pointti oli se että mistä ulkopaikkakuntalainen tietää onko kyseessä korottettu jalkakäytävä tai piilossa oleva suojatie.

        Oletuksillahan ei liikenteessä toimita vaan liikenteessä pitää toimia aina faktapohjalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän vallitsevan käytännön mukaan liikennemerkki ilmoittaa mitä on liikennemerkin jälkeen.
        Titenekin jos on jotain ennen liikennemerkkiä niin lisäkilvellä mainitaan siitä.
        Vai meinaatko että nopeusrajoitus alkaa jossakin ennen liikennemerkkiä?
        Ja ainakin stopmerkissä on 2 pysäyhtyskohtaa, merkin kohdalla tai stopviivan näkyessä viivan kohdalla.
        Kai tiesit tuon?

        No ainakaan sinä et tiennyt.
        Stop-merkki määrää pysähtymään pysäytysviivalle tai ennen risteystä kohtaan josta on hyvä näkyvyys risteävälle tielle.
        Merkin kohdalle se ei määrää pysähtymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen jää epäselväksi miten noudatetaan jotakin asiaa jos olosuhteiden takia kyseinen asia ei ole havaittavissa?
        Mistä jalankulkija tietää mistä kohtaa ylittää ajorata jos suojatiemerkintä on piilossa?

        Koko tämän ketjun pointti oli se että mistä ulkopaikkakuntalainen tietää onko kyseessä korottettu jalkakäytävä tai piilossa oleva suojatie.

        Oletuksillahan ei liikenteessä toimita vaan liikenteessä pitää toimia aina faktapohjalta.

        Ei "turisti" voikaan tietää ja se on koko asian ydin, että liikenteessä ei saisi olla epäselviä tilanteita.

        Aloituksen tilanteeseen liittyen, niin valtioneuvoston ohjeissa sanotaan, että väistämisvelvollisuus pitää nimenomaan ilmoittaa liikennemerkillä, jos väistämisvelvollisuudesta voi syntyä epäselvyyttä. Samaa järkeilyä voi myös käyttää suojatien liikennemerkin osalta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakaan sinä et tiennyt.
        Stop-merkki määrää pysähtymään pysäytysviivalle tai ennen risteystä kohtaan josta on hyvä näkyvyys risteävälle tielle.
        Merkin kohdalle se ei määrää pysähtymään.

        No tuokin on näemmän muuttunut tuossa uudessa tieliikennelaissa.
        Ennen tuota uudistusta inssissä pomppasi jos talviaikana ajoi tiedetyn stoptiemerkinnän kohdalle.

        Ilmeisesti nykyinen laki lähtee siitä että etsitään somessa oikea kohta väistää, meinaan suojatien ja korotettu jalkakäytävä yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuokin on näemmän muuttunut tuossa uudessa tieliikennelaissa.
        Ennen tuota uudistusta inssissä pomppasi jos talviaikana ajoi tiedetyn stoptiemerkinnän kohdalle.

        Ilmeisesti nykyinen laki lähtee siitä että etsitään somessa oikea kohta väistää, meinaan suojatien ja korotettu jalkakäytävä yms.

        Ei ole muuttunut, on ollut tuollainen ainakin vuodesta 1981 lähtien.
        Ainoastaan rautatien tasoristeyksessä olevan stop-merkin kohdalle pitää pysähtyä.


    • Anonyymi

      on se tuo liikenne vaikea näille saivartelijoille

      • Anonyymi

        Huomaa ettet ymmärrä ongelmaa.
        Liikenteessä pelataan säännöillä, monet säännöt osoitetaan liikennemerkein ja tiemerkinnöin.
        Talvella lumi ja jää peittää tiemerkinnät.

        Millä säännöllä sinä ajat jos niitä osoittavaa merkintää ei näy?
        No sinä taidat olla se supersankari jolla röntgenkatse ja näät ne tiemerkinnät lumen ja jään läpi vai miten osaat noudattaa sääntöjä?

        Tietenkin jos olet sellainen ajelija joka vähät välittää mistään säännöistä niin silloinhan se ei haittaa onko näkösäällä vai piilossa.

        Itse asun rauhallisen tienpätkän varrella jossa kylän suunnassa on ollut liikennemerkki 60km/h rajoitus päättyy.
        Tuolla merkillä on valtava vaikutus ajamaani tien nopeuteen, eli onko se 80 vai 60.
        Yleensä ajan tietä toiseen suuntaa eikä näkyvissä ole liikennemerkkejä jotka määrittelevät nopeuden joten oletuksella joudun menemään.
        Viimeviikolla kävin kylän suunnalla ja huomasin että tuo 60 rajoituksen päättymistä osoittava merkki oli poistettu, eli olin rikkonut lakia ajamalla luulemaani nopeutta (80) kun laillinen nopeus oli poistetun liikennemerkin takia muuttunut 60km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa ettet ymmärrä ongelmaa.
        Liikenteessä pelataan säännöillä, monet säännöt osoitetaan liikennemerkein ja tiemerkinnöin.
        Talvella lumi ja jää peittää tiemerkinnät.

        Millä säännöllä sinä ajat jos niitä osoittavaa merkintää ei näy?
        No sinä taidat olla se supersankari jolla röntgenkatse ja näät ne tiemerkinnät lumen ja jään läpi vai miten osaat noudattaa sääntöjä?

        Tietenkin jos olet sellainen ajelija joka vähät välittää mistään säännöistä niin silloinhan se ei haittaa onko näkösäällä vai piilossa.

        Itse asun rauhallisen tienpätkän varrella jossa kylän suunnassa on ollut liikennemerkki 60km/h rajoitus päättyy.
        Tuolla merkillä on valtava vaikutus ajamaani tien nopeuteen, eli onko se 80 vai 60.
        Yleensä ajan tietä toiseen suuntaa eikä näkyvissä ole liikennemerkkejä jotka määrittelevät nopeuden joten oletuksella joudun menemään.
        Viimeviikolla kävin kylän suunnalla ja huomasin että tuo 60 rajoituksen päättymistä osoittava merkki oli poistettu, eli olin rikkonut lakia ajamalla luulemaani nopeutta (80) kun laillinen nopeus oli poistetun liikennemerkin takia muuttunut 60km/h.

        Juu, jos tilanteessa olisi esim. kolmio, niin ei olisi kenellekään epäselvää. Epäselviä tilanteita ei saisi liikenteessä olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, jos tilanteessa olisi esim. kolmio, niin ei olisi kenellekään epäselvää. Epäselviä tilanteita ei saisi liikenteessä olla.

        Nuo on erikoisia ratkaisuja. Kesäkelillä on vielä joten kuten selkeää, että jalkakäytävän saa ylittää autolla ja liittyä väistämisvelvollisena liikenteeseen, mutta talvella tilanne on täysin toinen. Kärkikolmio selkeyttäisi tilannetta paljon, koska väistämisvelvollisuuksia ei tarvitsisi arvailla. Tuo pippeli ratkaisu heikentää turvallisuutta ja sujuvuutta, mutta silti siihen on päädytty.


    • Anonyymi

      Jalkakäytävälle saa pakottavasta syystä pysäköidä kuorman purkamista tai lastaamista varten. Mitäpä jos näin tehdään ylijatketulla jalkakäytävällä?

      • Anonyymi

        Tietysti saa, koska se on jalkakäytävä. Jos tilanteessa lastataan tai puretaan kuormaa, niin kyseessä on pysähtyminen, ei pysäköinti. Jalkakäytävälle pysähtyminen vaatii aika monen ehdon täyttymisen, että se olisi laillista. Harvoin täyttyy. Jalkakäytävälle pysäköinti ei ole koskaan sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti saa, koska se on jalkakäytävä. Jos tilanteessa lastataan tai puretaan kuormaa, niin kyseessä on pysähtyminen, ei pysäköinti. Jalkakäytävälle pysähtyminen vaatii aika monen ehdon täyttymisen, että se olisi laillista. Harvoin täyttyy. Jalkakäytävälle pysäköinti ei ole koskaan sallittu.

        Ei saa tukkia ajoväylää. Ylijatkettu jalkakäytävä on siinä ajoväylän edessä/sen kohdalla oleva osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa tukkia ajoväylää. Ylijatkettu jalkakäytävä on siinä ajoväylän edessä/sen kohdalla oleva osa.

        Kyseessä on jalkakäytävä. Sen yli saa ajaa, mutta siitä huolimatta saat on jalkakäytävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on jalkakäytävä. Sen yli saa ajaa, mutta siitä huolimatta saat on jalkakäytävä.

        Kyllä, mutta tuossa edellä puhuttiin jalkakäytävälle pysähtymisestä/pysäköinnistä kuorman purkamista tai lastaamista varten ja sitten vastattiin, että tietysti saa. Saa jalkakäytävälle, mutta ei ylijatketulle jalkakäytävälle, koska siinä kohtaa kulkee ajoväylä, joka ylittää sen jalkakäytävän. Ajoväylää ei saa tukkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta tuossa edellä puhuttiin jalkakäytävälle pysähtymisestä/pysäköinnistä kuorman purkamista tai lastaamista varten ja sitten vastattiin, että tietysti saa. Saa jalkakäytävälle, mutta ei ylijatketulle jalkakäytävälle, koska siinä kohtaa kulkee ajoväylä, joka ylittää sen jalkakäytävän. Ajoväylää ei saa tukkia.

        Siinä kohdassa jalkakäytävän yli saa ajaa. Se tietenkin edellyttää, ettei kukaan ole pysähtynyt lastaamaan tai purkamaan lastia juuri siihen kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä kohdassa jalkakäytävän yli saa ajaa. Se tietenkin edellyttää, ettei kukaan ole pysähtynyt lastaamaan tai purkamaan lastia juuri siihen kohtaan.

        Jalkakäytävien yli on kätevää ajella, jos liikenne ruuhkautuu esim punaisten valojen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävien yli on kätevää ajella, jos liikenne ruuhkautuu esim punaisten valojen vuoksi.

        Kerran seisoin jalkakäytävällä, kun joku yritti ajaa autolla sitä pitkin. Se kuski suuttui, kun en väistänyt. Minulla vaan ei ollut kiirettä minnekään, joten jäin ihan viihteen vuoksi kuuntelemaan sitä huutoa ja tööttäilyä. Aika monta minuuttia se jaksoi rähistä ennen kuin peruutti pois.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile vaikka tukkia tämä ylijatketun jalkakäytävän kohta ja katso, mitä tapahtuu. Kauanko luulet voivasi olla siinä pysähtyneenä?

        https://i.postimg.cc/gj14X8D5/ylijatkettu-jalkakaytava-ja-pyoratie-talvi.jpg

        Tässä vielä kesäinen kuva paikasta.

        https://maps.app.goo.gl/QBvjsUpNmYQmJ6dx5

        Tuossa kohdassa on ihan yhtä sallittua tai kiellettyä pysähtyä jalkakäytävälle lastaamaan tai purkamaan lastia kuin muuallakin, missä ajoradalle pysäyttäminen on sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä kohdassa jalkakäytävän yli saa ajaa. Se tietenkin edellyttää, ettei kukaan ole pysähtynyt lastaamaan tai purkamaan lastia juuri siihen kohtaan.

        Ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien kohdassa ajorata ylittää jalkakäytävän/pyörätien, eikä jalkakäytävä/pyörätie ylitä ajorataa, kuten normaalitilanteissa on. Ei haittaamisen kannalta ole väliä kumpi väylä ylittää kumman, vaan liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata kummassakaan tilanteessa. Ei autoilijakaan saa jäädä suojatielle "asumaan" siten, että jalankulkuliikenne estyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien kohdassa ajorata ylittää jalkakäytävän/pyörätien, eikä jalkakäytävä/pyörätie ylitä ajorataa, kuten normaalitilanteissa on. Ei haittaamisen kannalta ole väliä kumpi väylä ylittää kumman, vaan liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata kummassakaan tilanteessa. Ei autoilijakaan saa jäädä suojatielle "asumaan" siten, että jalankulkuliikenne estyy.

        Ei laillinen pysähtyminen estä liikennettä tarpeettomasti. Jos joku kokee, että joku muu tarpeettomasti estää, niin voi pyytää poliisin paikalle. Sitä ei äkkiä tapahdu, että edes laittomasti jalkakäytävälle pysähtymiseen puututtaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laillinen pysähtyminen estä liikennettä tarpeettomasti. Jos joku kokee, että joku muu tarpeettomasti estää, niin voi pyytää poliisin paikalle. Sitä ei äkkiä tapahdu, että edes laittomasti jalkakäytävälle pysähtymiseen puututtaisiin.

        Laillinen pysähtyminen ja sääntöjen vastainen pysähtyminen ovatkin eri asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laillinen pysähtyminen ja sääntöjen vastainen pysähtyminen ovatkin eri asioita.

        Nimenomaan. En tietääkseni ole mitään muuta väittänyt.


    • Anonyymi

      Tärkeintä on että sattuu ja tapahtuu paljon.

      Epäselvissä järjestelyissä voi aina laskuttaa autoilijaa, jolla on maksukykyä ja vakuutukset.
      Eikä joltain lapselta saisi rahaa irtl muutenkaan, varsinkaan jos kuolee.

      Kunhan vaan kolisee paljon ja rangaistuksilla liikevaihtoa.

    • Anonyymi

      Jalankulkija saa pitää piknikiä jalkakäytävällä. Niin voi tehdä myös ylijatketulla jalkakäytävällä. Suojatie on ylitettävä lain mukaan ripeästi, mutta se ei koske jalkakäytävää.

      Pyyhe vain siihen kadulle ja jalankulkija voi ryhtyä syömään eväitään kaikessa rauhassa. Autoilija odottaa sen ajan, kun jalkakäytävä vapautuu.

      • Anonyymi

        Näinköhän tuo menee, vaikka oikeasti tuo kelpaa ala-asteikäisen talvilomakirjoitukseksi.

        13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää
        eikä haitata muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinköhän tuo menee, vaikka oikeasti tuo kelpaa ala-asteikäisen talvilomakirjoitukseksi.

        13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää
        eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos muu jalkakäytävän liikenne, eli kävelijät ja kävelijöihin mahdollisesti rinnastettavan kulkijat, pääsee sen piknikin pitäjän ohi, niin muu liikenne ei esty. Laittomasti väylää käyttävien liikkumisen estyminen tuskin täyttää tarpeettomasti estämisen tai haittaamisen määritelmää, kun siinä ei millään tavoin puututa lailliseen etenemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muu jalkakäytävän liikenne, eli kävelijät ja kävelijöihin mahdollisesti rinnastettavan kulkijat, pääsee sen piknikin pitäjän ohi, niin muu liikenne ei esty. Laittomasti väylää käyttävien liikkumisen estyminen tuskin täyttää tarpeettomasti estämisen tai haittaamisen määritelmää, kun siinä ei millään tavoin puututa lailliseen etenemiseen.

        Huono provoiluyritys. Yritä nyt jotakin vähän parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provoiluyritys. Yritä nyt jotakin vähän parempaa.

        Eihän tuo mitään provoilua ole vaan totuuden kertomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provoiluyritys. Yritä nyt jotakin vähän parempaa.

        Kyllähän tuokin ala-astelaisen talvilomakirjoituksesta käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinköhän tuo menee, vaikka oikeasti tuo kelpaa ala-asteikäisen talvilomakirjoitukseksi.

        13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää
        eikä haitata muuta liikennettä.

        Toki jalankulkija saa lain mukaan estää tai haitata liikennettä, mutta ei tarpeettomasti. Esim. joskus jalkakäytävällä ei pysty haitatta kävelemään, jolloin jalankulkija voi kävellä ajoradan tai pyörätien reunaa pitkin. Toinen pätevä syy on ajoradan ylittäminen silloin kun suojatietä tai risteystä ei ole lähellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muu jalkakäytävän liikenne, eli kävelijät ja kävelijöihin mahdollisesti rinnastettavan kulkijat, pääsee sen piknikin pitäjän ohi, niin muu liikenne ei esty. Laittomasti väylää käyttävien liikkumisen estyminen tuskin täyttää tarpeettomasti estämisen tai haittaamisen määritelmää, kun siinä ei millään tavoin puututa lailliseen etenemiseen.

        Kuka tai mikä on mielestäsi se laittomasti väylää käyttävä tilanteessa? Ajoneuvolla saa ylittää jalkakäytävä ja pyörätie, kuten ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien osalta nimenomaan tapahtuu. Ajoväylää, eli sitä ylityskohtaa ei saa tukkia siten, että ajoneuvoliikenne estyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki jalankulkija saa lain mukaan estää tai haitata liikennettä, mutta ei tarpeettomasti. Esim. joskus jalkakäytävällä ei pysty haitatta kävelemään, jolloin jalankulkija voi kävellä ajoradan tai pyörätien reunaa pitkin. Toinen pätevä syy on ajoradan ylittäminen silloin kun suojatietä tai risteystä ei ole lähellä.

        Koko Iltalehden juttu on sekava, ja lähtökohdaltaan virheellinen.

        " Kuvitellaan tilanne, jossa ylijatkettu jalkakäytävä on peittynyt lumeen, eikä sitä voi havaita. Päätietä ajaa kuski, joka tuntee kadun ja siksi tietää poikkikadulla olevan ylijatketun jalkakäytävän.

        Jos poikkikadulla on ylijatkettu jalkakäytävä, väistää tuota päätietä ajava jalkakäytävän ylittäessään muuta, tuota poikkikatua ajavaa, liikennettä.
        Ilmeisesti tuossa IL:n jutussa tilanne on sellainen, että tuo ylijatkettu jalkakäytävä onkin tuolla "päätiellä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko Iltalehden juttu on sekava, ja lähtökohdaltaan virheellinen.

        " Kuvitellaan tilanne, jossa ylijatkettu jalkakäytävä on peittynyt lumeen, eikä sitä voi havaita. Päätietä ajaa kuski, joka tuntee kadun ja siksi tietää poikkikadulla olevan ylijatketun jalkakäytävän.

        Jos poikkikadulla on ylijatkettu jalkakäytävä, väistää tuota päätietä ajava jalkakäytävän ylittäessään muuta, tuota poikkikatua ajavaa, liikennettä.
        Ilmeisesti tuossa IL:n jutussa tilanne on sellainen, että tuo ylijatkettu jalkakäytävä onkin tuolla "päätiellä".

        Ylijatkettu jalkakäytävä tapauksissa se on se ajorata, joka ylittää jalkakäytävän, eikä jalkakäytävä, joka ylittää ajoradan, kuten normaalisti on. Tuo on se ero tilanteissa.

        Tässä on kuva ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä
        https://maps.app.goo.gl/YSCR8stgcSMi7g9AA

        Kuvassa pyörätien jalkakäytävä/pyörätie jatkuu samassa tasossa katkeamatta ja kuvasuunnasta tuleva ajorata on se väylä, joka on se ylittävä väylä. Kevyen liikenteen väylä kulkee siis päätien rinnalla.

        Sama kuva vielä erikseen, jos Google Maps kuva ei toimi.
        https://i.postimg.cc/gjzPsL3J/ylijatkettu-jalkakaytava-ja-pyoratie.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylijatkettu jalkakäytävä tapauksissa se on se ajorata, joka ylittää jalkakäytävän, eikä jalkakäytävä, joka ylittää ajoradan, kuten normaalisti on. Tuo on se ero tilanteissa.

        Tässä on kuva ylijatketusta jalkakäytävästä ja pyörätiestä
        https://maps.app.goo.gl/YSCR8stgcSMi7g9AA

        Kuvassa pyörätien jalkakäytävä/pyörätie jatkuu samassa tasossa katkeamatta ja kuvasuunnasta tuleva ajorata on se väylä, joka on se ylittävä väylä. Kevyen liikenteen väylä kulkee siis päätien rinnalla.

        Sama kuva vielä erikseen, jos Google Maps kuva ei toimi.
        https://i.postimg.cc/gjzPsL3J/ylijatkettu-jalkakaytava-ja-pyoratie.jpg

        Korjaus: Kuvassa jalkakäytävä/pyörätie jatkuu samassa tasossa katkeamatta ja kuvasuunnasta tuleva ajorata on se väylä, joka on se ylittävä väylä. Kevyen liikenteen väylä kulkee siis päätien rinnalla. (Ylimääräinen pyörätien sanan eksyi mukaan.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tai mikä on mielestäsi se laittomasti väylää käyttävä tilanteessa? Ajoneuvolla saa ylittää jalkakäytävä ja pyörätie, kuten ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien osalta nimenomaan tapahtuu. Ajoväylää, eli sitä ylityskohtaa ei saa tukkia siten, että ajoneuvoliikenne estyy.

        Tässä spekuloidussa tilanteessa se olisi sen ajoneuvon kuljettaja, joka on ajanut ajoneuvonsa laittomasti jalkakäytävälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki jalankulkija saa lain mukaan estää tai haitata liikennettä, mutta ei tarpeettomasti. Esim. joskus jalkakäytävällä ei pysty haitatta kävelemään, jolloin jalankulkija voi kävellä ajoradan tai pyörätien reunaa pitkin. Toinen pätevä syy on ajoradan ylittäminen silloin kun suojatietä tai risteystä ei ole lähellä.

        Kyllähän se näin on että jos jalankulkija ylittää ajoradan muualta kuin suojatien kohdasta tulee hänen ottaa huomioon risteävä liikenne, eli ei saa haitata muuta liikennettä.

        Vai luulitko ihan oikeasti että jalankulkija saa ylittää ajoradan suojatien ulkopuolella ihan vapaasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se näin on että jos jalankulkija ylittää ajoradan muualta kuin suojatien kohdasta tulee hänen ottaa huomioon risteävä liikenne, eli ei saa haitata muuta liikennettä.

        Vai luulitko ihan oikeasti että jalankulkija saa ylittää ajoradan suojatien ulkopuolella ihan vapaasti?

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä. Mikä on sitten lähellä, niin on suhteellista. Jos mikään ei ole lähellä, niin ylityksen voi tehdä mistä kohtaa tahansa.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Tuo koskee ihan kaikkia kohtia ajorataa, eli myös suojatietä, mutta myös kaikkia muitakin kohtia ajorataa. Jalankulkijan on lisäksi ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tai mikä on mielestäsi se laittomasti väylää käyttävä tilanteessa? Ajoneuvolla saa ylittää jalkakäytävä ja pyörätie, kuten ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien osalta nimenomaan tapahtuu. Ajoväylää, eli sitä ylityskohtaa ei saa tukkia siten, että ajoneuvoliikenne estyy.

        hyvin erikoista terminologiaa käytät. Jalkakäytävä on JALANKULKUVÄYLÄ, eikä mikään "ajoväylä". Jalkakäytävä on tarkoitettu jalankulkuun ja alle 12-vuotiaiden pyöräilemiseen, jollei siitä ole huomattavaa haittaa jalankululle.

        Jalankulkija kulkee tai on kulkematta paikallaan jalkakäytävällä vapaasti ihan oman harkintansa mukaan. Jos jonkin ajoneuvon kuljettaja haluaa käyttää jalkakäytävää, hän on velvollinen väistämään jalankulkijoita - ei päinvastoin.

        Ylijatketulla jalkakäytvällä ei mikään ajorata "ylitä" jalkakäytävää. Se on jalkakäytävä ihan 100 %. Ajorata katkeaa ylijatketun jalkakäytävän kohdalla, ja ajoneuvot kulkevat jalkakäytävällä ajaessaan jalkakäytävän ylitse. Jalkakäytävälle ajaessaan autoilija väistää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvin erikoista terminologiaa käytät. Jalkakäytävä on JALANKULKUVÄYLÄ, eikä mikään "ajoväylä". Jalkakäytävä on tarkoitettu jalankulkuun ja alle 12-vuotiaiden pyöräilemiseen, jollei siitä ole huomattavaa haittaa jalankululle.

        Jalankulkija kulkee tai on kulkematta paikallaan jalkakäytävällä vapaasti ihan oman harkintansa mukaan. Jos jonkin ajoneuvon kuljettaja haluaa käyttää jalkakäytävää, hän on velvollinen väistämään jalankulkijoita - ei päinvastoin.

        Ylijatketulla jalkakäytvällä ei mikään ajorata "ylitä" jalkakäytävää. Se on jalkakäytävä ihan 100 %. Ajorata katkeaa ylijatketun jalkakäytävän kohdalla, ja ajoneuvot kulkevat jalkakäytävällä ajaessaan jalkakäytävän ylitse. Jalkakäytävälle ajaessaan autoilija väistää!

        Koko keskustelu koskee väylän ylittämistä, eikä väylää pitkin ajamista. Poikittainen liikenne on täysin eri asia, kuin väylää pitkin kulkeva liikenne. Kyse on nimenomaan siitä, kumpi väylä on se toisen väylän ylittävä väylä, eli kumpi katkeaa sen toisen väylän reunaan ja ylittää sen toisen väylän.

        "Normaali" tilanteissa kevyenliikenteen väylä (jalkakäytävä/pyörätie) katkeaa ajoradan reunaan ja kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan. Kohdassa on useimmiten silloin suojatie/pyörätien jatke. Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu tien osa.

        Kun tilanne on toisin päin, niin kevyenliikenteen väylä (jalkakäytävä/pyörätie) ei katkea, vaan jatkuu yhtäjaksoisena. Silloin se on ajorata, joka katkeaa kevyenliikenteen väylän reunaan ja ylittää kevyenliikenteen väylän. Näin on aloituksessa mainitun ylijatketun jalkakäytävän osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä. Mikä on sitten lähellä, niin on suhteellista. Jos mikään ei ole lähellä, niin ylityksen voi tehdä mistä kohtaa tahansa.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Tuo koskee ihan kaikkia kohtia ajorataa, eli myös suojatietä, mutta myös kaikkia muitakin kohtia ajorataa. Jalankulkijan on lisäksi ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Mutta jalankulkija saa pääsäännön mukaan ajorataa ylittäessään estää ja haitata muuta liikennettä sekä viivytellä ylitystä tehtäessään, mutta ei tarpeettomasti. Sopiva tarve liikenteen estämiselle tai haittaamiselle voisi olla tienylitystarve. Jos toisesta suunnasta oikealta tuleva ajoneuvo ei näytä osoittavan minulle väistämisaiettaan, minun on tietä ylittäessäni - paitsi estettävä ja haitattava vasemmalta tulevaa liikennettä - myös viivyteltävä hieman.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Niin mikä tekee kohdasta sen "ylijatketun"? Vaatiiko ylijatkettu, että kevyenliikenteen väylä on aina vähän korotettu? Alla on esimerkkikuva, jossa ei myöskään ole kärkikolmiota, eikä suojatiemerkintöjä, eli kumpi väylä ylittää tuossa kumman?

      https://i.postimg.cc/wBFKvTCY/kumpi-vayla-ylittaa-kumman.jpg


      Kun katsotaan tieliikennelain 24 § tilannetta koskevan väistämisen suhteen, niin se ei edes mainitse mitään "ylijatkettua" asian osalta, vaan pelkästään sen, että kun ajorata ylittää kevyenliikenteen väylän, niin ajoradan ajoneuvon pitää väistää.

      Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

      5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      • Anonyymi

        Kannattaa tyystin lopettaa puhuminen siten, että jalkakäytvä ylittää ajoradan tai päinvastoin. Sellaisellla ei ole lain kannalta merkitystä.

        Kuvassa olevassa risteyksessä tiemerkinnät ovat puutteelliset. Yleensä ymmärretään tällaisissa risteyksissä, että ajorata jatkuu risteyksen alueella katkeamatta. Toisin sanoen, että jalkakäytävä päättyy ajorataan ja jalankulkijan on ylitettävä ajorata. Tämä johtunee siitä, että yleensä jalkakäytävä on katualueella korotettu ajoradasta reunakiveyksin.

        Raunakiveyksien käyttäminen ei ole kuitenkaan laissa jalkakäytvän tunnusmerkki. Tieliikennelaissa mainitaan vain "rakenteellinen erottaminen" jalkakäytävän määritelmässä.

        TLL 2 § kohta 9: jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tyystin lopettaa puhuminen siten, että jalkakäytvä ylittää ajoradan tai päinvastoin. Sellaisellla ei ole lain kannalta merkitystä.

        Kuvassa olevassa risteyksessä tiemerkinnät ovat puutteelliset. Yleensä ymmärretään tällaisissa risteyksissä, että ajorata jatkuu risteyksen alueella katkeamatta. Toisin sanoen, että jalkakäytävä päättyy ajorataan ja jalankulkijan on ylitettävä ajorata. Tämä johtunee siitä, että yleensä jalkakäytävä on katualueella korotettu ajoradasta reunakiveyksin.

        Raunakiveyksien käyttäminen ei ole kuitenkaan laissa jalkakäytvän tunnusmerkki. Tieliikennelaissa mainitaan vain "rakenteellinen erottaminen" jalkakäytävän määritelmässä.

        TLL 2 § kohta 9: jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        Ydinasia on nimenomaan se, kumpi väylä ylittää sen toisen väylän. Sen perusteella väistämisvelvollisuus usein nimenomaan muodostuu. Se on pikemminkin niin päin, että reunakivetys tai rakenteellinen erotus eivät vaikuta väistämisiin. Puutteelliset tiemerkinnät ovat sitten sellainen seikka, jotka hyvinkin vaikuttaa tilanteisiin. Se miten yleensä ymmärretään, ei myöskään ole sitova asia. Tiemerkinnät ja liikennemerkit tulee olla asianmukaisesti paikoillaan.

        "Normaali" tilanteissa kevyenliikenteen väylä (jalkakäytävä/pyörätie) katkeaa ajoradan reunaan ja kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan. Kohdassa on useimmiten silloin suojatie/pyörätien jatke. Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu tien osa. Näissä tilanteissa kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan.

        Aloituksen kaltaisessa tilanteessa asia on juurikin toisin päin, eli kevyenliikenteen väylä on yhtäjaksoinen väylä ja ajorata katekaan kevyenliikenteen väylän reunaan. Ajorata on silloin se väylä, joka ylittää kevyenliikenteen väylän ja ajoradan ajoneuvot väistävät 24 § kolmannen momentin kohtien neljä ja viisi velvoittamalla tavalla, kun ajavat kevyenliikenteen väylän poikki.

        Viimeinen pointti on se, että väistämismerkkiä tulee käyttää kaikissa tilanteissa, milloin väistämisvelvollisuudesta voi muuten syntyä epäselvyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ydinasia on nimenomaan se, kumpi väylä ylittää sen toisen väylän. Sen perusteella väistämisvelvollisuus usein nimenomaan muodostuu. Se on pikemminkin niin päin, että reunakivetys tai rakenteellinen erotus eivät vaikuta väistämisiin. Puutteelliset tiemerkinnät ovat sitten sellainen seikka, jotka hyvinkin vaikuttaa tilanteisiin. Se miten yleensä ymmärretään, ei myöskään ole sitova asia. Tiemerkinnät ja liikennemerkit tulee olla asianmukaisesti paikoillaan.

        "Normaali" tilanteissa kevyenliikenteen väylä (jalkakäytävä/pyörätie) katkeaa ajoradan reunaan ja kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan. Kohdassa on useimmiten silloin suojatie/pyörätien jatke. Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu tien osa. Näissä tilanteissa kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan.

        Aloituksen kaltaisessa tilanteessa asia on juurikin toisin päin, eli kevyenliikenteen väylä on yhtäjaksoinen väylä ja ajorata katekaan kevyenliikenteen väylän reunaan. Ajorata on silloin se väylä, joka ylittää kevyenliikenteen väylän ja ajoradan ajoneuvot väistävät 24 § kolmannen momentin kohtien neljä ja viisi velvoittamalla tavalla, kun ajavat kevyenliikenteen väylän poikki.

        Viimeinen pointti on se, että väistämismerkkiä tulee käyttää kaikissa tilanteissa, milloin väistämisvelvollisuudesta voi muuten syntyä epäselvyyttä.

        "Normaali tilanteissa kevyenliikenteen väylä (jalkakäytävä/pyörätie) katkeaa ajoradan reunaan ja kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan."

        Sekavaa huttua. Kevyenliikenteenväylä voi ylittää ajoradan, jos siihen on rakennettu silta, jolla kevyenliikenteenväylä kulkee. Muulloin mitään ylitystä ei ole olemassa.

        "Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, "

        Juuri näin on. Silloinkaan mikään "väylä" ei ylitä toista. Jalankulkija sen sijaan ylittää ajoradan kulkien suojatietä pitkin sen ylitse.

        "Ajorata on silloin se väylä, joka ylittää kevyenliikenteen väylän ..."

        Ajorata ei ylitä mitään, vaan ajoneuvot ylittävät jalkakäytävän, jos ne ajavat jalkakäytävän ylitse.

        Rakenteellinen ratkaisu voi määrätä väistämisvelvollisuuden, koska jalkakäytävän reunakivi katkaisee joissakin tilanteissa ajoradan. Silloin ajoneuvo ajaessaan reunakiven ylitse tulee jalkakäytävälle ja on väistämisvelvollinen jalankulkijoihin nähden. Samassa tilanteessa jalankulkija ylittäessään reunakiven [toiseen suuntaan] menee ajoradalle ja on velvollinen väistämään ajoneuvoja, jollei paikassa ole suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Normaali tilanteissa kevyenliikenteen väylä (jalkakäytävä/pyörätie) katkeaa ajoradan reunaan ja kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan."

        Sekavaa huttua. Kevyenliikenteenväylä voi ylittää ajoradan, jos siihen on rakennettu silta, jolla kevyenliikenteenväylä kulkee. Muulloin mitään ylitystä ei ole olemassa.

        "Suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, "

        Juuri näin on. Silloinkaan mikään "väylä" ei ylitä toista. Jalankulkija sen sijaan ylittää ajoradan kulkien suojatietä pitkin sen ylitse.

        "Ajorata on silloin se väylä, joka ylittää kevyenliikenteen väylän ..."

        Ajorata ei ylitä mitään, vaan ajoneuvot ylittävät jalkakäytävän, jos ne ajavat jalkakäytävän ylitse.

        Rakenteellinen ratkaisu voi määrätä väistämisvelvollisuuden, koska jalkakäytävän reunakivi katkaisee joissakin tilanteissa ajoradan. Silloin ajoneuvo ajaessaan reunakiven ylitse tulee jalkakäytävälle ja on väistämisvelvollinen jalankulkijoihin nähden. Samassa tilanteessa jalankulkija ylittäessään reunakiven [toiseen suuntaan] menee ajoradalle ja on velvollinen väistämään ajoneuvoja, jollei paikassa ole suojatietä.

        Sekavaa sitten ilmeisesti vain sinulle. Tietenkin sillä on merkitystä, että kumpi väylä jatkuu yhtäjatkoisena ja kumpi tekee sen ylityksen. Eihän muuten tieliikennelaissa olisi säädetty tilanteiden suhteen sellaista, joka huomioi asian, ellei sillä olisi merkitystä.

        2 § kahdeksas kohta määrittää suojatien, jonka osalta ylittäminen mainitaan selkeästi.

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        8 )suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

        Suojatienkin osalta puhutaan ajoradan/pyörätien/raitiotien ylittämiseen tarkoitetusta tien osasta, ei alittamiseen tai sivuttamiseen, vaan ylittämiseen tarkoitetusta tien osasta. Ajoradan ylityksestä on siis kyse. Täysin selkeä asia.

        24 § kolmannen momentin viides kohta selkeästi määrittää asian, kun tilanne on toisin päin, eli kun ajorata on se ylittävä väylä.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä:

        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;


      • Anonyymi

        ^ Saivartelua sitten, että onko se väylä se ylittävä osa, vai väylää käyttävä tienkäyttäjä se ylittävä tekijä. Pointti on kuitenkin sama.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekavaa sitten ilmeisesti vain sinulle. Tietenkin sillä on merkitystä, että kumpi väylä jatkuu yhtäjatkoisena ja kumpi tekee sen ylityksen. Eihän muuten tieliikennelaissa olisi säädetty tilanteiden suhteen sellaista, joka huomioi asian, ellei sillä olisi merkitystä.

        2 § kahdeksas kohta määrittää suojatien, jonka osalta ylittäminen mainitaan selkeästi.

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        8 )suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

        Suojatienkin osalta puhutaan ajoradan/pyörätien/raitiotien ylittämiseen tarkoitetusta tien osasta, ei alittamiseen tai sivuttamiseen, vaan ylittämiseen tarkoitetusta tien osasta. Ajoradan ylityksestä on siis kyse. Täysin selkeä asia.

        24 § kolmannen momentin viides kohta selkeästi määrittää asian, kun tilanne on toisin päin, eli kun ajorata on se ylittävä väylä.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä:

        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Suojatie ei ylitä lain mukaan mitään. Suojatie on tien osa, joka on tarkoitettu JALANKULKIJOIDEN tekemään tien ylittämiseen. jalankulkijat siis ylittävät eikä mikään suojatie ylitä mitään. Täysin selvä asia!

        TLL 24 §:n 5-kohdassa jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija YLITTÄÄ jalkakäytävää tai pyörätietä. Silloinkaan ajorata ei ylitä mitään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie ei ylitä lain mukaan mitään. Suojatie on tien osa, joka on tarkoitettu JALANKULKIJOIDEN tekemään tien ylittämiseen. jalankulkijat siis ylittävät eikä mikään suojatie ylitä mitään. Täysin selvä asia!

        TLL 24 §:n 5-kohdassa jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija YLITTÄÄ jalkakäytävää tai pyörätietä. Silloinkaan ajorata ei ylitä mitään.

        Mutta ei kaikki kieli ole lakikieltä. Kielitoimiston sanakirjan mukaan ”ylittää” tarkoittaa paitsi tarkoittamaasi aktiivista ylittämistä, niin myös johtamista jonkin yli.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei kaikki kieli ole lakikieltä. Kielitoimiston sanakirjan mukaan ”ylittää” tarkoittaa paitsi tarkoittamaasi aktiivista ylittämistä, niin myös johtamista jonkin yli.

        Bingo!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3534
    2. Oot nainen liian paksu minulle

      Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      254
      3505
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

      Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

      Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

      Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

      Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

      Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1241
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

      Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

      Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe