Viime vuosina osa ihmisistä on alkanut kyseenalaistaa totuuden olemassaolon. Kyse on eräänlaisesta äärirelativismista, jossa kaikki on subjektiivista ja mikään ei ole objektiivista. Tämä näkemys on tarjonnut perustan vaihtoehtoisille faktoille, joihin myös salaliittoteoriat kuuluvat. Vaikka relativismilla on myös loogisia perusteita, tarkoitukseni on haastaa tämä näkemys uudella totuuden määritelmällä.
Mistä siis tiedämme, että jokin asia on totta, tai niin totta kuin on teoriassa mahdollista todentaa? Jutun juju on havainnoissa ja niiden välisessä koherenssissa. Ihmisten tekemät havainnot ovat kyllä subjektiivisia, mutta niiden välillä on merkittäviä korrelaatioita, mikä todistaa todellisuuden olemassaolon. Esimerkiksi, sekä sinä että minä pystymme näkemään saman tädin kävelemässä katua pitkin ja pystymme kuvailemaan tädin olemusta toisillemme termein, joista voimme olla samaa mieltä. Koska havaintomme ovat sopusoinnussa keskenään, voimme todeta, että ne vastaavat oman mielemme ulkopuolista todellisuutta.
Tästä pääsemme laajempaan totuuden määritelmään, johon myös kirjatieto lukeutuu. Nimittäin, tieteellinen prosessi koostuu havaintojen tekemisestä ja niiden mittausepätarkkuuden matemaattisesta mallintamisesta. Vuosien varrella, tiedemiehet ovat tehneet lukuisia havaintoja koskien vaikkapa ihmisen fysiologiaa tai luonnonlakien toimintaa. He ovat myös verranneet näitä havaintoja toisiinsa ja aikaisempiin havaintoihin, ja huomanneet, että ne ovat kaikki synergiassa keskenään. Tämä on ollut mahdollista, koska tiedemiehet raportoivat havaintonsa tieteellisissä julkaisusarjoissa, mikä mahdollistaa tieteellisen tiedon vertailun.
Tieteellinen maailmankuva on siis keskenään ristiriidattomien tutkimustulosten joukko, vähän samaan tapaan kuin salapoliisin tutkimustyö perustuu ristiriitojen tunnistamiselle ja siihen perustuvaan päättelyyn. Johtolanka voi olla validi vain, jos se on ristiriidaton muiden johtolankojen kanssa. Toki tieteellisia tutkimustuloksia on myös vuosien varrella kumottu. Tällöin on joko löydetty olemassaoleva ristiriita, jota ei aikaisemmin ole huomattu, tai uusi tulos on laajentanut olemassaolevaa todellisuuden mallia ilman sen suurempia ristiriitoja kyseisen mallin kanssa. Tieteellinen totuuden kriteeri onkin jonkin tuloksen ristiriidattomuus aikaisemmin tehtyjen tutkimustulosten kanssa, tai näiden tulosten välinen synergia, koska ristiriitoja ei tieteessä voi olla. Näin tiede edistyy ja kehittyy kohti täydellistä harmoniaa olemassaolevien teorioiden ja mittaustulosten välillä.
Aikaisemmin hankittu tutkimustieto puolestaan on sukupolvien yli välitettyä viisautta, joka on kumulatiivista luonteeltaan. Seisomme kaikki jättiläisten olkapäällä. Ihmiskunnan sivistys ja tiede rakentuvat aikaisempien polvien kehittämille innovaatioille, joita käytetään yhä uudestaan uusien innovaatioiden luomiseen. Esimerkiksi käynee kirjoitustaito, jota ilman nykyinen tiede todennäköisesti olisi mahdotonta. Kirjoitustaito puolestaan perustuu puhetaitoon, joka taas perustuu ihmisaivojen kykyyn käsitellä informaatiota. Kaikki tämä on kehittynyt asteittain siitä lähtien, kun Homo Sapiens hylkäsi luolamiehen elämän ja rupesi rakentamaan sivilisaatiota.
Relativismi toteaa vain, että havaintomme ovat yksilöllisiä ja voivat toisinaan olla myös virheellisiä. Siksi tieteelliseen tietoon tarvitaan toistettavuutta, että eri havaitsijat voivat toisistaan riippumatta päätyä samaan johtopäätökseen. Tällä tavalla varmistetaan, että havainnot jotka kirjataan tieteeksi kuvastavat todellisia korrelaatioita sinun ja minun tekemieni havaintojen välillä, eli ulkopuolista totuutta, eikä esimerkiksi harhoja, joita toinen meistä näkee päänsä sisällä.
Vaihtoehtoisten faktojen ongelma on, että ne ovat usein ristiriidassa suurimman osan tieteellisistä havainnoista kanssa. Jos vaikka väitetään, että Maapallo on litteä, tuloksena on suuri joukko ristiriitoja ihmisten tekemien havaintojen välillä, eikä ainoastaan yhtä ristiriitaa. Näiden ristiriitojen avulla on mahdollista tunnistaa disinformaatiot ja valheet. Jos väitettäisiin, että koko koululaitos on vain salaliitto, joka opettaa meille poliittisesti valikoituja valheita, nämä valheet olisi mahdollista tunnistaa vertaamalla niitä omiin havaintoihin ja tiedossa oleviin faktoihin, joita tieteellinen kirjallisuus tuottaa. Jos taas kyseenalaistaa koko tieteellisen prosessin, törmää luultavasti samanlaisiin ristiriitoihin, esimerkiksi siinä mitä maailmanlaajuisen salaliiton olemassaolo edellyttää, jotta pystyy päättelemään tällaisen salaliiton olemassaolon hölynpölyksi.
Totuuden olemassaolo ja olemus
105
638
Vastaukset
- Anonyymi
Samaa mieltä.
Onko tämä tuttua:
.Thomas Kuhn tunnetaan parhaiten vuonna 1962 ilmestyneestä pääteoksestaan Tieteellisten vallankumousten rakenne. Siinä hän esittää, ettei tiede kulje tasaista ja hienovaraista erilaisten teorioiden falsifioinnin polkua vaan että tieteen historiaa leimaavat pikemminkin ajoittaiset vallankumoukset, "paradigmanvaihdokset". Hän jakoi tieteen kehityksen vakaisiin ja kumouksellisiin kausiin - Anonyymi
Totuuden olemus = Kolikolla on samaan aikaan kaksi eri puolta. Toinen voi olla auringossa mutta toinen onkin varjossa.
Totuus on subjektiivinen. Pienen lapsen traktorin rengas on eri havainto kuin aikuisen havaitsema traktorin rengas.
Useiden havaintojen korreloituvuus keskenään tarvitaan esim. Jotta voidaan muodostaa toimiva puhekieli. Ja sanasto. - Anonyymi
Totuus on se, että kaurapuuro on ravintoa. Totuus on se, että kaurapuuro on likaa. Se riippuu ihan siitä, että onko se lautasella vai puseron rinnuksilla.
- Anonyymi
Totuudella on vain yksi arvo eli tosi valheella taas ei ole mitään arvoa. Salaliittoteoreetikoksi syytetään silloin kun ei ole tätä totuusarvoa esittää eli ei osata perustella sitä miksi se on tosi ja tästä voi vain vetää yhden johtopäätöksen, että totuusarvoa ei ole. Totuus on aivan muuta kuin mitä väitetään totuudeksi, jos sitä ei osata perustella kyse on lähinnä uskomuksesta.
- Anonyymi
Totuus voi olla myös epäselvä silloin kun totuutta jostakin asiasta ei varmasti vielä tiedetä.
Esimerkiksi nykyinen tieteessä paljon pohdittu asia pimeän materian ja pimeän energian olemassa olo on yksi tämänkaltainen asia. Totuus on vasta hypoteesin asteella.
Se on pelkkää nihilismi, ettei totuutta ole. Tottakai on, emme vain tiedä sitä, osaa sitä tajua sitä ja siksi on vain teorioita siitä, ja tiedeyhteisö, joka arvioi teorioita. Ja filosofit ja uskovat ym jotka arvioivat sitä, mikä se totuus mistäkin voisi olla.
Ongelma ei ole siinä, onko totuutta vai ei, vaan siinä, ettemme tiedä mikä on totuus. Vähitellen lähestymme sitä ja se on äärimmäisen monimutkaista miten se tapahtuu ja mikä on oikea tapa. Kiistat koskevat sitä kohtaa, totuuden epäileminen, ettei mitään sellaista olisi, on turhaa.
Joistakin asioista tiedämme ihan tarkkaan mikä on totuus. Esim kiertääkö aurinko maata vai päinvastoin. Se vaati paljon tieteellistä työtä saavuttaa tämä tieto, kun asia näyttää päinvastaiselta ja tiedeyhteisö ja kirkko vastustivat.
Kuitenkin asia on ihan selvä, kun planeettojen, maan, kuun ja auringon suhteita jne. tutkii.
Sama on universumin kanssa. Tiedeyhteisö ja kirkko kannattavat taas naurettavan lapsellista teoriaa, eivätkä itse suostu sitä tajuamaan. Miksi tiedeyhteisö on aina tuommoinen? Ja valta kirkot.
Universumi, kaikkeus, on ikuinen asia, ei se mitään ala mistään, eikä mihinkään katoa. Eikä niin suunnattoman suuren entiteetin laajenemisella tai supistumisella ole mitään merkitystä.
Sitä tässä seuraa, kun filosofinen asia jätetään fyysikoiden, matemaatikkojen ja empiristien ratkaistavaksi. Tässä tarvitaan sekä empiiristä tietoa, että filosofista järkeä.- Anonyymi
Occamin partaveitsellä on ainakin helppo ratkaista, että mikä ei varmastikaan ole totuutta. Esim. joulupukki ja mormonien moninaintikäskyjä antama luulihaklönttijumala voidaan ilman muuta sulkea pois heti kättelyssä. Kyseessä on naurettavan lapsellinen teoria (Ollin sanoja lainatakseni).
Ja jälleen Olli esittää ehdottomana totuutena, että maailmankaikkeus on suunnattoman suuri (muttei kuitenkaan ääretön?). Se "suunnattoman suuri" voidaan kuitenkin skaalata vaikkapa tuhannesosaan itsestään. Silloin sen ympärillä onkin tilaa suunnattoman paljon...
Unohda jo Olli hyvä mies tuollaiset käsitteet pois kosmologiasta, kuten "suunnattoman suuri".
Filosofinen järki on tietenkin hyväksi silloin jos sitä on, mutta kyllä pitää olla myös edes esikoulutasoiset tiedot myös fysiikasta. Anonyymi kirjoitti:
Occamin partaveitsellä on ainakin helppo ratkaista, että mikä ei varmastikaan ole totuutta. Esim. joulupukki ja mormonien moninaintikäskyjä antama luulihaklönttijumala voidaan ilman muuta sulkea pois heti kättelyssä. Kyseessä on naurettavan lapsellinen teoria (Ollin sanoja lainatakseni).
Ja jälleen Olli esittää ehdottomana totuutena, että maailmankaikkeus on suunnattoman suuri (muttei kuitenkaan ääretön?). Se "suunnattoman suuri" voidaan kuitenkin skaalata vaikkapa tuhannesosaan itsestään. Silloin sen ympärillä onkin tilaa suunnattoman paljon...
Unohda jo Olli hyvä mies tuollaiset käsitteet pois kosmologiasta, kuten "suunnattoman suuri".
Filosofinen järki on tietenkin hyväksi silloin jos sitä on, mutta kyllä pitää olla myös edes esikoulutasoiset tiedot myös fysiikasta.Tuo on se perskärpäseni mormonismipalstalla, joka kosmologiassa tietysti on BBn kannalla eikä kosmologiasta sen enempää tiedä.
Hänen mielestä koska olen Jeesuksen opetuslapsi, minun täytyy olla väärässä kosmologiassakin. Uskovaisuus osoittaa järjettömyyttä.
Niin tosiaan ateistit usein ajattelevat täälläkin. Vastakaikua löytyy paljon.- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
Tuo on se perskärpäseni mormonismipalstalla, joka kosmologiassa tietysti on BBn kannalla eikä kosmologiasta sen enempää tiedä.
Hänen mielestä koska olen Jeesuksen opetuslapsi, minun täytyy olla väärässä kosmologiassakin. Uskovaisuus osoittaa järjettömyyttä.
Niin tosiaan ateistit usein ajattelevat täälläkin. Vastakaikua löytyy paljon.Olli.
Näyttää siltä että oma perskärpäsesi on fiksumpi kuin sinä.
Hän/se osaa perustella asiansa huomattavasti paremmin kuin sinä
saarnausmoodissa, käsitteenmuodostus on sinulla aika heikkoa, ei tuolla
tyylillä filosofiassa pärjätä.
"Luulihaklönttijumala" on aika hyvä oivallus, parempi kuin mikään sinun
keksimäsi. Ota tämä kehityskeskusteluna, niin voit kehittyä paremmaksi
filosofiksi (mitä emme tietenkään toivo, nerokas teisti voisi olla ilkeä vastus). Anonyymi kirjoitti:
Olli.
filosofiksi (mitä emme tietenkään toivo, nerokas teisti voisi olla ilkeä vastus).BBn kannattajat ovat huonoja tiedemiehiä. Pelkureita, eivät uskalla nousta valtavirtaa vastaan, vaikka tietävät että teoria on huono., epätyydyttävä. Sama koskee amatöörejäkin, joilla olisi vapaus, mutteivät käytä sitä, kun heillä taas ei leikkaa, ovat auktoriteettiuskoisia.
Ei tässä uutta Einsteinia tarvi odottaa, kyllä Lerner ja Penrose ja ACG ym. ovat jo osoittaneet, että teoria pitää vaihtaa. Siihen asti kun uutta teoriaa ei ole, voidaan pitää yllä muutamaa teoriaa yhtä aikaa, olla eklektistä.
Kyse on nimenomaan tieteen menetelmästä, pitää katsoa, mikä teoria parhaiten sopii havaintoihin ja muuhun. Muutenkin naturalismi ei mitenkään ole ainoa tieteen oikea menetelmä. Se ei sovi ihmistieteisiin eikä teologiaan eikä rajatieteisiin.Anonyymi kirjoitti:
Olli.
filosofiksi (mitä emme tietenkään toivo, nerokas teisti voisi olla ilkeä vastus).Vastakaikua löytyi heti. Samanhenkiset löytävät toisen sä.
- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
BBn kannattajat ovat huonoja tiedemiehiä. Pelkureita, eivät uskalla nousta valtavirtaa vastaan, vaikka tietävät että teoria on huono., epätyydyttävä. Sama koskee amatöörejäkin, joilla olisi vapaus, mutteivät käytä sitä, kun heillä taas ei leikkaa, ovat auktoriteettiuskoisia.
Ei tässä uutta Einsteinia tarvi odottaa, kyllä Lerner ja Penrose ja ACG ym. ovat jo osoittaneet, että teoria pitää vaihtaa. Siihen asti kun uutta teoriaa ei ole, voidaan pitää yllä muutamaa teoriaa yhtä aikaa, olla eklektistä.
Kyse on nimenomaan tieteen menetelmästä, pitää katsoa, mikä teoria parhaiten sopii havaintoihin ja muuhun. Muutenkin naturalismi ei mitenkään ole ainoa tieteen oikea menetelmä. Se ei sovi ihmistieteisiin eikä teologiaan eikä rajatieteisiin.Olli, unohda tunteesi! Jos joku on pelkuri, se olet sinä. Kiellät jopa oman kirkkosi opetukset, jos ne sattuvat olemaan sinulle kiusallisia. Jos esim. lainaan sansata sanaan mormonien omaa historiallista julkaisua Journal of Discourses, Olli väittää MINUN panettelevan ja vääristelevän...
Jos joillakin ei aina leikkaa, se joku on...
Tietysti useita teorioita voidaan pitää yllä samanaikaisesti. Vain idiootit sulkevat olennaisia vaihtoehtoja pois ja julistavat niiden kannattajat milloin pelkuriksi, milloin vajaaälyisiksi ja milloin miksikin. Toki jotkut aivan hölmöt väitteet (esim. että punasiirtymä johtuisi sivuttaisliikkeestä) voidaan varmuudella nauraa pois.
>Kyse on nimenomaan tieteen menetelmästä, pitää katsoa, mikä teoria parhaiten sopii havaintoihin ja muuhun.
Juuri noin. Miksi et toimi tuolla tavalla?
Höpölöpsis - Anonyymi
santtunen kirjoitti:
Tuo on se perskärpäseni mormonismipalstalla, joka kosmologiassa tietysti on BBn kannalla eikä kosmologiasta sen enempää tiedä.
Niin tosiaan ateistit usein ajattelevat täälläkin. Vastakaikua löytyy paljon.Taas väärin. En ole minkään teorian kannalla vaikka oikaisenkin Ollin virheellisiä väitteitä BB:stä. Minä tiedän kosmologiasta ja fysiikasta miljoona kertaa enemmän kuin Olli. Jälkimmäistä olen opiskellut yliopistossa.
En ole koskaan väittänyt sinua Jeesuksen opetuslapseksi! Jeesus opetti paljon hyviä asioita, mm. sen, että Jumalalle voi antaa vain auttamalla kärsiviä lähimmäisiään. Olli on joseph smithin opetuslapsi. Mormonikirkossa kymmenykset kerätään köyhiltä rikkaille eli lähinnä kirkon johdolle ja heidän bisneksiinsä. Köyhien avustustyöhän kymmenyksiä ei käytetä.
Uskovaisuus ei osoita järjettömyyttä läheskään aina, mutta tiettyihin lahkoihin uskominen kieltämättä osoittaa.
Enkä minä edes ole ateisti vaan agnostikko, joten pieleen meni sekin.
Höpölöpsis Anonyymi kirjoitti:
Olli, unohda tunteesi! Jos joku on pelkuri, se olet sinä. Kiellät jopa oman kirkkosi opetukset, jos ne sattuvat olemaan sinulle kiusallisia. Jos esim. lainaan sansata sanaan mormonien omaa historiallista julkaisua Journal of Discourses, Olli väittää MINUN panettelevan ja vääristelevän...
Jos joillakin ei aina leikkaa, se joku on...
Tietysti useita teorioita voidaan pitää yllä samanaikaisesti. Vain idiootit sulkevat olennaisia vaihtoehtoja pois ja julistavat niiden kannattajat milloin pelkuriksi, milloin vajaaälyisiksi ja milloin miksikin. Toki jotkut aivan hölmöt väitteet (esim. että punasiirtymä johtuisi sivuttaisliikkeestä) voidaan varmuudella nauraa pois.
>Kyse on nimenomaan tieteen menetelmästä, pitää katsoa, mikä teoria parhaiten sopii havaintoihin ja muuhun.
Juuri noin. Miksi et toimi tuolla tavalla?
HöpölöpsisMinä toimin niin BB ei toimi. Tiedemiehet pelkäävät, että heiltä loppuu apurahat ja teleskooppiajat. Ei saisi pelätä, pitäisi vaan sanoa rehellisesti, mitä mieltä on galakseista kaukana ym asioista, jotka jo selvästi romuttavat BBn.
Minä olen tarkkaan sanonut, ja näyttänyt tien eteenpäin. Siksi ahktoriteettiuskoiset vastustavat minua. Tähtitieteilijät ja filosofit ovat jo ihan samaa mieltä kuin minä. Tai sitten eivät osaa omaa alaansa. Edellisessä tapauksessa pelkureita, jälkimmäisessä taitamattomia, huonoja tiedemiehiä.santtunen kirjoitti:
Minä toimin niin BB ei toimi. Tiedemiehet pelkäävät, että heiltä loppuu apurahat ja teleskooppiajat. Ei saisi pelätä, pitäisi vaan sanoa rehellisesti, mitä mieltä on galakseista kaukana ym asioista, jotka jo selvästi romuttavat BBn.
Minä olen tarkkaan sanonut, ja näyttänyt tien eteenpäin. Siksi ahktoriteettiuskoiset vastustavat minua. Tähtitieteilijät ja filosofit ovat jo ihan samaa mieltä kuin minä. Tai sitten eivät osaa omaa alaansa. Edellisessä tapauksessa pelkureita, jälkimmäisessä taitamattomia, huonoja tiedemiehiä.Oikein on odottaa oikeaa hetkeä sanoa todelliset mielipiteensä. Se hetki alkaa olla lähellä.
- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
Oikein on odottaa oikeaa hetkeä sanoa todelliset mielipiteensä. Se hetki alkaa olla lähellä.
Tieteen kannalta katsottuna mielipiteillä ei ole arvoa.
Aloituksesta: "Tieteellinen maailmankuva on siis keskenään ristiriidattomien tutkimustulosten joukko, "
Ei ole. Tieteessä on aivan mahdollista olla keskenään ristiriidassa olevia tutkimustuloksia pitkäänkin. Eräs hyvin tunnettu esimerkki jo sadan vuoden takaa on kvanttimekaniikka ja yleinen suhteellisuusteoria, joiden epäyhteensopivuus taisi olla suuruusluokkaa sata kertaluokkaa eli kymmenen potenssiin sata eli 10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.
Molemmat teoriat toimivat ja niitä on testattu lukemattomia kertoja. Mutta yhteensovittaminen kvanttigravitaatioksi ei vaan ole onnistunut. Anonyymi kirjoitti:
Aloituksesta: "Tieteellinen maailmankuva on siis keskenään ristiriidattomien tutkimustulosten joukko, "
Ei ole. Tieteessä on aivan mahdollista olla keskenään ristiriidassa olevia tutkimustuloksia pitkäänkin. Eräs hyvin tunnettu esimerkki jo sadan vuoden takaa on kvanttimekaniikka ja yleinen suhteellisuusteoria, joiden epäyhteensopivuus taisi olla suuruusluokkaa sata kertaluokkaa eli kymmenen potenssiin sata eli 10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.
Molemmat teoriat toimivat ja niitä on testattu lukemattomia kertoja. Mutta yhteensovittaminen kvanttigravitaatioksi ei vaan ole onnistunut.BB on vain yleinen mielipide. Sillä ei ole enää tieteellistä arvoa. Tieteen kärki on jo ajanut sen ohi. Mutta tuo mielipide estää tieteen kehityksen.
Mielipiteillä on käytännössä merkitystä.- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
BB on vain yleinen mielipide. Sillä ei ole enää tieteellistä arvoa. Tieteen kärki on jo ajanut sen ohi. Mutta tuo mielipide estää tieteen kehityksen.
Mielipiteillä on käytännössä merkitystä."BB on vain yleinen mielipide."
Ei ole, vaan paras selitys havaintoihin perustuen.
"Sillä ei ole enää tieteellistä arvoa."
Mutta ethän sinä tiedä mitään tieteesta tai sen tekemisestä. Nytkin tulit sen hinosti ihan itse todistaneeksi.
"Mielipiteillä on käytännössä merkitystä."
Ei ainakaan tieteessä, Mutta mitäpä sinä tästäkään tietäisit mitään. Anonyymi kirjoitti:
"BB on vain yleinen mielipide."
Ei ole, vaan paras selitys havaintoihin perustuen.
"Sillä ei ole enää tieteellistä arvoa."
Mutta ethän sinä tiedä mitään tieteesta tai sen tekemisestä. Nytkin tulit sen hinosti ihan itse todistaneeksi.
"Mielipiteillä on käytännössä merkitystä."
Ei ainakaan tieteessä, Mutta mitäpä sinä tästäkään tietäisit mitään.Se on tiedemaailman yleinen mielipide.. Tiede sään öllisin väliajoin syyllistyy vanhojen teorioiden tosiksi osoittamiseen, kehäpäättelyä ja stagnaatioon. Joka ei tätä tajua ei tiedä tieteestä mitään, ja syyllistyy pelkään propagandaa minua hajkkueessaan.
Pitää kysyä onko BB paras teoria ja tutkia asia, eikä sanoa, että se on paras ja todistella sitä. Edellinen on tiedettä, jälkimmäinen pseudotiedettä.
Tietysti on rehellisiäkin olemassa, ovat kysyneet, tutkineet ja tulleet BBn kannalle. Mutta se kanta on väärä. Kyllä se jo tiedetään.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Molemmat teoriat toimivat ja niitä on testattu lukemattomia kertoja. Mutta yhteensovittaminen kvanttigravitaatioksi ei vaan ole onnistunut.Paitsi että nämä kaksi teoriaa eivät ole ristiriidassa paitsi jos tarkastellaan hyvin pienen mittaluokan ilmiöitä. Silloin nämä ristiriidat ilmenevät. Hyvin pienessä mittaskaalassa kumpikaan teorioista ei siis voi olla tosi, vaan tarvitaan uusi, edistyneempi teoria, kvanttigravitaatio, joka yhdistäisi nämä kaksi teoriaa.
- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
Minä toimin niin BB ei toimi. Tiedemiehet pelkäävät, että heiltä loppuu apurahat ja teleskooppiajat. Ei saisi pelätä, pitäisi vaan sanoa rehellisesti, mitä mieltä on galakseista kaukana ym asioista, jotka jo selvästi romuttavat BBn.
Minä olen tarkkaan sanonut, ja näyttänyt tien eteenpäin. Siksi ahktoriteettiuskoiset vastustavat minua. Tähtitieteilijät ja filosofit ovat jo ihan samaa mieltä kuin minä. Tai sitten eivät osaa omaa alaansa. Edellisessä tapauksessa pelkureita, jälkimmäisessä taitamattomia, huonoja tiedemiehiä.Höpöhöpö. Tiedemiehet etsivät totuutta, eivät apurahoja. Jos he löytävätkin poikkeavan totuuden tai ainakin perustelun oletuksen, apurahojahan heltiää entistä enemmän. Toki jos joku tiedemies alkaa höpistä punasiirtymästä sivuttaisliikkeen osoituksena, voi olla, että rahahanat menevät kiinni... Mutta eihän kukaan oikea tiedemies sellaisia älyttömyyksiä esitä.
Mikään ei ole romuttanut BB:tä. Uudet havainnot ovat kakkien mielestä mielenkiintoisia, koska silloin voidaan luoda entistä paremmin todellisuutta vastaavia malleja.
Mitä ihmeen tietä sinä olet näyttänyt? Että punasiirtymä johtuu sivuttaisliikkeestä? Että alkuräjähdyksen suunta pitäisi pystyä osoittamaan taivaalla? Kukaan esikoulun fysiikan hyväksytysti suorittanut ei sorru tuollaisiin hölmöilyihin.
Kuinkahan moni tähtitieteilijä ja filosofi noistakin mainitsemistani asioista on kansasi samaa mieltä? He osaavat alansa, sinä et edes omaa alaasi. Väität ymmärtäväsi psykologiastakin, mutta toisella suupielellä sanot, että 8-vuotias lapsi on kypsä vlitsemaan uskonnollisen vakaumuksensa. Tosiasiassa 8-vuotiaat voivat keskustella: "Joulupukkia ei ole olemassa!" Siihen toinen: "Mutta Jeesuksiapas on!"
Olli on raukkamainen pelkuri ja siksi ainut mitä hän voi tehdä on esittää olkiukkoja ja syyttää oikeita tutkijoita pelkureiksi. Kyseessä ovat psykologiset ilmiöt, mm. narsismi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että nämä kaksi teoriaa eivät ole ristiriidassa paitsi jos tarkastellaan hyvin pienen mittaluokan ilmiöitä. Silloin nämä ristiriidat ilmenevät. Hyvin pienessä mittaskaalassa kumpikaan teorioista ei siis voi olla tosi, vaan tarvitaan uusi, edistyneempi teoria, kvanttigravitaatio, joka yhdistäisi nämä kaksi teoriaa.
Oleellista tuossa oli se, että tieteen puitteissa voi minä tahansa ajankohtana olla keskenään ristiriidassa olevia teorioita. Eli aloituksen väite "Tieteellinen maailmankuva on siis keskenään ristiriidattomien tutkimustulosten joukko, " on selkeästi virheellinen.
Tieteelliseen maailmankuvaan kuuluu tärkeänä osana sen ymmärtäminen että tietomme on aina rajallista ja puutteellista ("totta toistaiseksi"). Absoluuttiset totuudet kuuluvat uskontojen puolelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että nämä kaksi teoriaa eivät ole ristiriidassa paitsi jos tarkastellaan hyvin pienen mittaluokan ilmiöitä. Silloin nämä ristiriidat ilmenevät. Hyvin pienessä mittaskaalassa kumpikaan teorioista ei siis voi olla tosi, vaan tarvitaan uusi, edistyneempi teoria, kvanttigravitaatio, joka yhdistäisi nämä kaksi teoriaa.
Kvanttimekaniikka on nimenomaan hyvin pienen skaalan ilmiöiden teoria ja se toimii erittäin hyvin. Ka yleinen sihteellisuusteoriakin toimii erittäin hyvin suuressa skaalassa. Vaan kun kvanttimekaniikan ja suhteellisuusteorian suunnista lähestymällä saadaan tyhjiöenergialle arvot, jotka poikkeavat toisistaan tuon mainitun kymmenen potenssiin sata verran...
Tätä ongelmaa on yritetty ratkaista reilusti yli 50 vuoden verran siinä onnistumatta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_gravity
Jompi kumpi eli joko yleinen suhteellisuusteoria tai sitten kvanttimekaniikka joutuu muuttumaan jotta palapelin palaset sopisivat yhteen. Anonyymi kirjoitti:
GR on sitten parempi teoria tähtitieteessä. Mutta kosmologiassa sekin on väärä malli, ei sovi. Tarvitaan MultiBang ja kaavojen korjaus siihen, niin saadaan selville kunkin galaksin ikä ja kehitys ja kohtalo ja liikkeet.
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö. Tiedemiehet etsivät totuutta, eivät apurahoja. Jos he löytävätkin poikkeavan totuuden tai ainakin perustelun oletuksen, apurahojahan heltiää entistä enemmän. Toki jos joku tiedemies alkaa höpistä punasiirtymästä sivuttaisliikkeen osoituksena, voi olla, että rahahanat menevät kiinni... Mutta eihän kukaan oikea tiedemies sellaisia älyttömyyksiä esitä.
Mikään ei ole romuttanut BB:tä. Uudet havainnot ovat kakkien mielestä mielenkiintoisia, koska silloin voidaan luoda entistä paremmin todellisuutta vastaavia malleja.
Mitä ihmeen tietä sinä olet näyttänyt? Että punasiirtymä johtuu sivuttaisliikkeestä? Että alkuräjähdyksen suunta pitäisi pystyä osoittamaan taivaalla? Kukaan esikoulun fysiikan hyväksytysti suorittanut ei sorru tuollaisiin hölmöilyihin.
Kuinkahan moni tähtitieteilijä ja filosofi noistakin mainitsemistani asioista on kansasi samaa mieltä? He osaavat alansa, sinä et edes omaa alaasi. Väität ymmärtäväsi psykologiastakin, mutta toisella suupielellä sanot, että 8-vuotias lapsi on kypsä vlitsemaan uskonnollisen vakaumuksensa. Tosiasiassa 8-vuotiaat voivat keskustella: "Joulupukkia ei ole olemassa!" Siihen toinen: "Mutta Jeesuksiapas on!"
Olli on raukkamainen pelkuri ja siksi ainut mitä hän voi tehdä on esittää olkiukkoja ja syyttää oikeita tutkijoita pelkureiksi. Kyseessä ovat psykologiset ilmiöt, mm. narsismi.BB on romahtanut ja on pelkuruutta kun sitä ei uskalleta suoraan sanoa. ACG. MOND, Lerner, Suntola, minä ym uskallamme sanoa suoraan, ja noin meitä sitten kohdellaan. Eli ei kannata sanoa suoraan.
- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
BB on romahtanut ja on pelkuruutta kun sitä ei uskalleta suoraan sanoa. ACG. MOND, Lerner, Suntola, minä ym uskallamme sanoa suoraan, ja noin meitä sitten kohdellaan. Eli ei kannata sanoa suoraan.
"BB on romahtanut ja on pelkuruutta kun sitä ei uskalleta suoraan sanoa. "
Mihin se muka on romahtanut? Ja miten edes joku tieteellienn teoria vo "romahtaa"? katsos kun tieteessä voit aina tuoda paremman teorian joka korvaa uuden. Ei ne mihinkään romahda. Mutta tämä on taas hieno osoitus siitä että sinulla ei ole hajuakaan siitä miten tiedettä tehdään.
Juuri tämän teidän tietämäöttmyyden takia kukaan ei ota teitä tosissan. Ottaisit edes perusasioista selvää. Sinulla näyttää olevan huonompi yleistieto kuin peruskoulussa olevilla.
Aloittaja aloitti mahtavasti. Teksti oli niin pätevää, että heräsi kysymys, oliko tekoälyllä tuotettua tekstiä? Oli miten oli, se oli pätevä puheenvuoro. Pakko kommentoida!
"Viime vuosina osa ihmisistä on alkanut kyseenalaistaa totuuden olemassaolo.” ”Tarkoitukseni on haastaa tämä näkemys uudella totuuden määritelmällä."
Minäkin panen nyt lusikkani soppaan! En tunne filosofiaa lainkaan, joten turvaudun nyt lainahöyheniin.
Viisi vuotta sitten sain koronakaranteenissa luettavakseni kirjan
( https://www.bod.fi/s?k=3jpj67plpldu ), jossa kertojaminä, seurattuaan ihmiskunnan kehitystä kauas tulevaisuuteen, palaa tähän päivään, ja antaa ihmiskunnalle neuvoksi etsiä totuutta.
Sitä ihminen ei voi löytää, ”koska totuus riippuu näkökulmasta, mutta sitä etsiessään hän voi törmätä suureen valheeseen, joka on ihmiskunnan onnen esteenä. Suuren valheen paljastaminen on parasta, mitä hän voi ihmiskunnan hyväksi tehdä.”
Tuo kertojaminä siis katsoo totuutta objektiivisesti, ja hyväksyy totuudeksi vain luonnon itsensä. Kaikki ihmisen kehittämät tarinat Jumalista eivät siis voi olla totta. Meidän kristinuskomme on ratkaissut asian rakentamalla eepoksen siitä, miten kristillinen jumala olisi taivaan ja maan luoja. Tieteellinen näyttö kuitenkin asiassa puuttuu eikä muuta havaintoa ole, kuin että luonto on olemassa.
”Tieteellinen totuuden kriteeri onkin jonkin tuloksen ristiriidattomuus aikaisemmin tehtyjen tutkimustulosten kanssa, tai näiden tulosten välinen synergia, koska ristiriitoja ei tieteessä voi olla”
Tuolla ”lmastonmuutosos” palstalla uskalsin ottaa tuon yllä mainitun kirjan hiilenkiertoa koskevan kaavion totuudeksi, vaikka kirjan ensimmäinen lause kertoo , etteivät tekijät väitä tekstiään tieteelliseksi totuudeksi. Hyväksyin omassa päässäni sen totuudeksi koskapa tiedemaailman guru Lawrence M Krauss, käytti samansisältöistä kuvaa tieteellisessä julkaisussaan vuotta myöhemmin.
Sen kuvan sisältö on, että 10 gigatonnia vuotaa ihmisen toimesta geologisesta kierrosta biosfääriin. Koska takaisinvirtaus ei kasva, aineen häviämättömyyden laista seuraa, että hiili kumuloituu maa-meri-ilmakehäsysteemiin. Jos koko tuo hiilimäärä sidotaan kokonaisuudessaan biomassaan on maapallolla 50 vuoden kuluuttua tilanne jos maapallon biomassa on kaksinkertainen.
Miksi tiedemaailma sulkee silmänsä tältä totuudelta, niin että Trump voi nousta valtaan. Vielä pari vuotta sitten suomalainen öljytrokari Anttonen kirjoitti, että palautetaan hiili sinne, mistä se on tullutkin. Ei vain ole millään muotoa mahdollista!Tiede ei reagoi lainkaan tuollaisiin puheisiin. Onko ristiriitaa vai ei.
”Seisomme kaikki jättiläisten olkapäällä. Ihmiskunnan sivistys ja tiede rakentuvat aikaisempien polvien kehittämille innovaatioille, joita käytetään yhä uudestaan uusien innovaatioiden luomiseen.”
Tuon kirjan tekijät lähtevät tuosta kehittelemään pamflettiaan : ” Jossakin vaiheessa joku kertoi tarinaa Isaac Newtonista, joka määritteli osuuttaan tieteen huipulla toteamalla, että hän saattaa näyttää suurelta, mutta se johtuu vain siitä, että hän seisoo jättiläisten harteilla. Hänen jättiläisiään olivat muiden muassa Aristoteles, Kopernikus, Kepler ja Boyle.”
Perusongelma, on että viisainkin tieteen tekijä on viimekädessä ihminen. Tiedettä ei tarvitse muut kuin ihmiset, ja siksi tieteen tulosten hyödyntäminen on siksi aina poliittinen kysymys. Siksi tiedemaailmakin jakautuu poliittisesti havaintoja tulkitessaan. Onko siis noilla kirjantekijöillä tiedemaailman sääntöjen puitteissa kertoa pamfletin muodossa ajatuksiaan suurelle yleisölle?
”Vaihtoehtoisten faktojen ongelma on, että ne ovat usein ristiriidassa suurimman osan tieteellisistä havainnoista kanssa. Jos vaikka väitetään, että Maapallo on litteä, tuloksena on suuri joukko ristiriitoja ihmisten tekemien havaintojen välillä, eikä ainoastaan yhtä ristiriitaa. Näiden ristiriitojen avulla on mahdollista tunnistaa disinformaatiot ja valheet.”
Jos väitetään , että hiilinielut ovat tehottomia ilmasto-ongelman ratkaisemisessa, väite on sopusoinnussa havaintojen kanssa. Silti julkinen tiedemaailma ei hiisku sanaakaan , siitä, että Ihmisen aiheuttaman ilmasto-ongelman ratkaisussa hiiilinielut vain pahentavat ongelmaa ihmisen sorkkiessa luontoa, jota he luulevat voivansa hallita.
Trumpin pelko on viisauden alku?
En suin surminkaan väitä, että kyseessä olisi salaliitto, vaan ihmisen primitiivinen halu muodostaa kuppikuntia oman näkemyksensä tueksi. Kuppikunnan johtajat sitten haalivat samanuskoisia mukaansa, ja ihmisellä on suuri heikkous seurata suurta johtajaa, erityisesti jos hän väittää hallitsevansa jumalallisia kontakteja tai olevansa jopa jumalan sanansaattaja, suorastaan profeetta tai Jumalan poika tms.
Ja tiedemieskin on lopulta vain ihminen.
Joku minua viisaampi voisi ymmärtää tuon niin parjatun kirjan aivan toisella tavalla, mutta totuushan ei pala tulessakaan.
Kirjan loppusanat pysäyttävät paatuneemmankin tiedeuskovaisen.- Anonyymi
Mikä niissä loppusanoissa on niin merkillistä, ettei niitä täällä voi kertoa.
Anonyymi kirjoitti:
Mikä niissä loppusanoissa on niin merkillistä, ettei niitä täällä voi kertoa.
Nuo loppusanat on yhteenveto koko teoksesta. Noita loppusanoja on mahdotonta ymmartää lukematta tuota teosta. Siinä määritellään se voima, joka tekee meistä ihmisen.
Filosofia tieteenalana on minulle vieras, joten en osaa sijoittaa sitä aatemaailman oikeaan lokeroon, mutta teoksen tekijät lienevät teoksellaan haastaneet nykykäsityksen hyvästä elämästä. Itse ajattelen, että loppulause varoittaa meitä länsimaisen liberalismin sisäistäneitä ihmisiä ajautumasta individualismin ansaan, sillä olemassaolon taistelussa, on ihmisen selviytyminen perustunut laumastrategiaan. Evoluutio on luonut meistä olennon joka ei selviä yksin.
Kirja asettaa luonnon korkeimmaksi jumalalliseksi tahoksi, ja ihmisen pyrkimys irtautua luonnosta johtaa siis helvetilliseen olotilaan. Kirjan sanoma on minun mielestäni se, että kapina luontoa vastaan on suuri synti. teknologiauskovaiset rakentavat Baabelin tornia.
- Anonyymi
Ymmärryksen kannalta Totuus on tärkein. Jotta ymmärrämme samojen sanojen merkitsevän samoja asioita. Tietenkin esim. kissa sanan merkitykseen vaikuttaa subjektiiviset kokemukset, mutta kuitenkin jokainen ymmärtää kissan olevan kissa.
Sen sijaan on viisasta valehdella melko useissa tapauksissa. Egyptiläinen viisaus esim sanoo Jumalan pojalle ei saa viedä yhtäkään huonoa uutista, vaan rakentaa ennemmin Potemkinin kulissit ongelmien ympärille ja piilottaa ne.
Koraania väitetään kirjaksi joka antaa YMMÄRRYSTÄ. Ja islamin totuuden taso ei perustu pelkästään havaintoihin vaan Totuuden Henkeen ja henkisiin näkymättömiin ideoihin siitä mitä pidetään totuutena.
Vaatii rohkeutta olla aina totuudellinen. Raamatun ja Apostolisten ISIEN mukaan OIKEAMIELISYYS on sitä että ollaan hiljaa ja vaietaan vallanpitäjien pahuuden tai virheiden suhteen. Oikeamielisyys on viisauden perusteita.
Mä itse olen sumean logiikan kannalla ollut jo kauan. Kaikki on sinne päin totta ja virhemarginaalit saakin olla suuria.
Totuus ei parhaimmillaan ole tarkka ja täsmällinen lukuarvo vaan vertailua muihin samankaltaisiin lukuihin. On 3.141 on hieno tietää piin arvoksi, mutta silmämäärin ympyrän halkaisijaa kun venyttää ylös ja alas sen kehiksi niin voisi sanoa hieman yli 2 kertainen on kehä halkaisijaan. Ja myös voi pohtia sitä onko halkaisijan paksuus vain puolet kehän viivan paksuudesta. Ja mikä on sen merkitys.
Maapallon ja muiden planeettojen pinta olisi karkeampi kuin sisus. Tuo sisus olisi hienojakoisempi ja olisi tiheämpi kuutiota kohden ja olisi suurempi paine sisuksessa.
Sumea ajattelu on mielestäni paikallaan uusien teorioiden ja ideoiden alustaksi.Tiedeyhteisö on vain yksi ihmisten kuppikunta. Tiede itse, puhtaana, etsii ja päätyy totuuteen vähitellen, mutta on vielä kaukana siitä. Totuus voi olla vain jossakin maailmankatsomuksessa, tiedeyhteisö on tiedeuskon suossa ja virheellisiin, puutteellisiin teorioihin uskoessaan avaa tien kaikenlaisille salaliittoteorioille ja äärioikeiston nousulle.
Politiikka on tunnetta ja uskoa, ei pelkkää tietoa. Luokkaedut ja kansalliset edut ja sota ja taistelu jylläävät siellä, ei pelkkä tieto. Tiedeusko on yhtä haitallista kuin muutkin väärät uskot.
Esivallan kunnioitus ja rauhaan pyrkiminen ovat tärkeitä siellä, mutta myös maanpuolustus ja vallankumoukset laitonta esivaltaa vastaan. Diktatuurit ovat laittomia, mutta poikkeustilat ja johdon keskittäminen demokratioissa oikeutettuja.- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
Tiedeyhteisö on vain yksi ihmisten kuppikunta. Tiede itse, puhtaana, etsii ja päätyy totuuteen vähitellen, mutta on vielä kaukana siitä. Totuus voi olla vain jossakin maailmankatsomuksessa, tiedeyhteisö on tiedeuskon suossa ja virheellisiin, puutteellisiin teorioihin uskoessaan avaa tien kaikenlaisille salaliittoteorioille ja äärioikeiston nousulle.
Politiikka on tunnetta ja uskoa, ei pelkkää tietoa. Luokkaedut ja kansalliset edut ja sota ja taistelu jylläävät siellä, ei pelkkä tieto. Tiedeusko on yhtä haitallista kuin muutkin väärät uskot.
Esivallan kunnioitus ja rauhaan pyrkiminen ovat tärkeitä siellä, mutta myös maanpuolustus ja vallankumoukset laitonta esivaltaa vastaan. Diktatuurit ovat laittomia, mutta poikkeustilat ja johdon keskittäminen demokratioissa oikeutettuja.Niin, sinähän Olli olet kilistellyt lasia Albanian diktaattorin Enver Hoxhan kanssa samaan aikaan kun hän kidututti ja tapatutti poliittisia vastustajiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, sinähän Olli olet kilistellyt lasia Albanian diktaattorin Enver Hoxhan kanssa samaan aikaan kun hän kidututti ja tapatutti poliittisia vastustajiaan.
Tuosta löytyy lisää tietoa laittamalla googleen hakusanaksi nämä:
muistejamaolaisuudesta olli enver Anonyymi kirjoitti:
Niin, sinähän Olli olet kilistellyt lasia Albanian diktaattorin Enver Hoxhan kanssa samaan aikaan kun hän kidututti ja tapatutti poliittisia vastustajiaan.
Enver Hoxha oli aito vallankumouksellinen, kuten Che. Neuvostoliiton johtajat olivat öunaniskaisia byrokraatteja, ja Suomen tiedonantajalaiset heidän juoksupoikiaan. Oli oikein olla sillä puolella silloin, ja kilistää lasia shoku (toveri) Enverin kanssa.
Kristuksen Kirkossa oleminen on aina oikein.- Anonyymi
santtunen kirjoitti:
Enver Hoxha oli aito vallankumouksellinen, kuten Che. Neuvostoliiton johtajat olivat öunaniskaisia byrokraatteja, ja Suomen tiedonantajalaiset heidän juoksupoikiaan. Oli oikein olla sillä puolella silloin, ja kilistää lasia shoku (toveri) Enverin kanssa.
Kristuksen Kirkossa oleminen on aina oikein.Eli sinusta aito vallankumouksellinen saa tappaa ja kiduttaa poliittisia vastustajiaan. Asia selvä.
- Anonyymi
Ei kai santtunen yritä menneisyyttään ja historiaansa kiistää?
- Anonyymi
Eikö totuus eli Totuus ole aina saavuttamaton? Varsinkin tieteessä se on helppo ymmärtää. Me itse elämme todellisuudessa jonka koemme ja jota kuvaamme sanoilla, kuvilla, graaffeilla ja toimintakaavioilla. Emme pysty kuin kuvaamaan sitä mikä on viimeinen totuus kaiken tai minkä tahansa takana. Emme valehtele tietosesti tai tiedostamattamamme, vaan kuvaamme, mitä sanomme ymmärtävämme. Faktat ovat vain askeleita, joita otamme aina jonekin suuntaan. Tutkjat kävelevät aina yhä pidemmälle ja tekevät siitä karttaa. Perille emme pääse koskaan, eikä joka suuntaan voi kulkeakaan.
Ei ole tarvetta kyseenlaistaa Totuutta, mutta voimme kyseenlaistaa toisten esittämän totuuden. Lopuksi me elämme sen luomassa todellisuudessa. Ja juuri tästä syystä me saatamme ajatella, että kaikkien todellisuus olisi oltava sama kuin meidän omamme. Tästä seuraa uskonnolliset ja poliittiset riidat ja ristiriidat, mutta myös yksilöntasolla voimme ajatella, ettei ole muuta todellisuutta kuin tämä tuntemani, kokemani ja näkemäni.
Näin tässä yhteikunnallisessa todellisuudessa vuonna 2025 eKr. Jos unohdan sen ja sanat siihen, voin kokea jotakin suoraankin. Ilman ajatuksia.- Anonyymi
Srila Sridhar Maharaj: Hegelin ajattelussa Totuus kehittyy dynaamisesti teesin, antiteesin ja synteesin kautta.
…
Ensin tulee teesi, sitten sen antiteesi, sitten ne yhdistyvät - syntyy synteesi, ja siitä tulee uusi teesi. Sitten taas antiteesi ja korkeampi harmonia synteesissä. Totuus on dynaaminen, se kehittyy. Ja Hegel puhuu Totuuden kehityksestä. Ehkä kaikkien länsimaisten filosofien joukosta hän erottuu erityisen syvällisen ajattelunsa ansiosta. Saksalainen koulukunta on itse asiassa kuuluisa monista merkittävistä ajattelijoista, kuten Max Mülleristä.
Saksalaiset kunnioittivat ja rakastivat intialaista kulttuuria niin paljon, että Saksasta voi löytää muinaisia intialaisia tekstejä, jotka ovat olleet pitkään kadoksissa itse Intiassa. Intia ei koskaan ollut Saksan siirtomaa, mutta saksalaiset ovat aina olleet kiinnostuneita sen kulttuuriperinnöstä. Saksan sodasta huolimatta he säilyttivät monia ainutlaatuisia tekstejä, jotka olivat peruuttamattomasti kadonneet Intiassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Srila Sridhar Maharaj: Hegelin ajattelussa Totuus kehittyy dynaamisesti teesin, antiteesin ja synteesin kautta.
…
Ensin tulee teesi, sitten sen antiteesi, sitten ne yhdistyvät - syntyy synteesi, ja siitä tulee uusi teesi. Sitten taas antiteesi ja korkeampi harmonia synteesissä. Totuus on dynaaminen, se kehittyy. Ja Hegel puhuu Totuuden kehityksestä. Ehkä kaikkien länsimaisten filosofien joukosta hän erottuu erityisen syvällisen ajattelunsa ansiosta. Saksalainen koulukunta on itse asiassa kuuluisa monista merkittävistä ajattelijoista, kuten Max Mülleristä.
Saksalaiset kunnioittivat ja rakastivat intialaista kulttuuria niin paljon, että Saksasta voi löytää muinaisia intialaisia tekstejä, jotka ovat olleet pitkään kadoksissa itse Intiassa. Intia ei koskaan ollut Saksan siirtomaa, mutta saksalaiset ovat aina olleet kiinnostuneita sen kulttuuriperinnöstä. Saksan sodasta huolimatta he säilyttivät monia ainutlaatuisia tekstejä, jotka olivat peruuttamattomasti kadonneet Intiassa.Srila Siddhanta Saraswati Thakurin opetusten ja käytäntöjen ainutlaatuisuus ja selkeys ulottuvat kaikkiin.
Tämä voidaan selittää seuraavilla esimerkeillä. Paramahamsa Thakur kuvasi kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: "Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden luonnetta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö ymmärtää tätä Totuutta tämän kuolevaisen maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään mitään totuudeksi vain siksi, että se on samaa mieltä mieltymystenne kanssa.
Älkää hyväksykö totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai tukenut, älkääkä hyväksykö ei-totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Srila Siddhanta Saraswati Thakurin opetusten ja käytäntöjen ainutlaatuisuus ja selkeys ulottuvat kaikkiin.
Tämä voidaan selittää seuraavilla esimerkeillä. Paramahamsa Thakur kuvasi kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: "Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden luonnetta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö ymmärtää tätä Totuutta tämän kuolevaisen maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään mitään totuudeksi vain siksi, että se on samaa mieltä mieltymystenne kanssa.
Älkää hyväksykö totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai tukenut, älkääkä hyväksykö ei-totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää.Aika kielteinen suhtautumistapa. Monta älä- ja ei-sanaa. Silloin etäännytään totuudesta, sanoisin. Rakastaminen on totuutta myös. Silloin suunta on toinen, sen lähestyminen. Elämä vaatii sitä.
Itämaisessa filosofiassa tai "uskonnossa" puhutaan suomennettuna myötätunnosta ja ykseydestä. Silloin myös lähestytään yhteistä totuutta ja todellisuutta. Valitettavasti reaalitodellisuus voi olla sellainen, että samalla ykseydellä voi lähestyä ihmisten pahuutta ja itsekkyyttäkin. Voi olla viisasta säilyttää oma minuus ja sen totuudet jotta ei joutuisi omaksumaan toisten totuuksia. Tai vaihtaa ympäristöään.
Tietysti voi olla pyrkimättä ja ajattelematta ja vain havannoida. Opitut totuudet haihtuvat pois ja alkaa nähdä - toivottavasti tai oikeastaan toivomatta.
Jeesus sanoi, että hän on tie, totuus ja elämä. Se tarkoittaa sitä totuuden kohdalla, että evankeliumi on totuus. Uskonnollisissa asioissa. Jeesukseen pitää uskoa ja parannus tehdä. Maailmasta ja universumista ei tarkkaa ilmoitusta ole. Siitä tiede tietää enemmän.
Mistä tiedämme, että totuus on Jeesuksessa? Sitä sietää miettiä!- Anonyymi
"Jeesus sanoi, että hän on tie, totuus ja elämä."
Pakanauskonnoissa se oli yleinen sanonta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus sanoi, että hän on tie, totuus ja elämä."
Pakanauskonnoissa se oli yleinen sanonta.Jotkut ihmiset eivät ole kiinnostuneita totuudesta, vaan ainoastaan kristinuskon pilkkaamisesta. Heille vastaaminen ei auta, koska he eivät oikeasti kuuntele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut ihmiset eivät ole kiinnostuneita totuudesta, vaan ainoastaan kristinuskon pilkkaamisesta. Heille vastaaminen ei auta, koska he eivät oikeasti kuuntele.
Olet mormooni, se ei ole lankaan kristinuskoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet mormooni, se ei ole lankaan kristinuskoa.
Sinä puhut Jeesuksesta mormoonina, mutta myös muslimit puhuvat Jeesuksesta, mutta suurena profeettana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä puhut Jeesuksesta mormoonina, mutta myös muslimit puhuvat Jeesuksesta, mutta suurena profeettana.
Jeesuksesta puhuminen ei siis tee kenestäkään kristittyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksesta puhuminen ei siis tee kenestäkään kristittyä.
Kuinka monta vaimoa sinulla on mormonina?
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut ihmiset eivät ole kiinnostuneita totuudesta, vaan ainoastaan kristinuskon pilkkaamisesta. Heille vastaaminen ei auta, koska he eivät oikeasti kuuntele.
Se on oma lajinsa teologiaa, kun mietitään, miksi muissa uskonnoissa on samoja asioita kuin juutalais- kristillisessä ilmoituksessa, Raamatussa, Mormonin kirjassa ja saarnoissa. Siihen on monia syitä, eivätkä ne mitenkään kumoa kristillistä oppia. Kyllä evankeliumi voi olla se oikea Jumalan ilmoitus oikealta Jumalalta, kuten kristityt ajattelevat.
Kristuksen Kirkko, Mormonit, ajattelee olevansa palautettu kirkko kristillisten kirkkojen, katoliset, ortodoksit, Protestantit ym luopumuksen jälkeen.
Niin se on. Kristuksen Kirkolla on evankeliumi täytenä ja oikeana ja ilmoitus nykyajalle.
Kristuksen oppi on oppi pelastuksesta: joka uskoo ja kastetaan, pelastuu.
Saa Pyhän Hengen kasteen ja tulee pienen lapsen kaltaiseksi suhteessaan taivaalliseen Isään. Jeesus on luonut maailman, sovittanut
synnit ja ylösnoussut ja johtaa kirkkoaan ja tulee takaisin Messiaana, Kuninkaana, Jumalana.- Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
Se on oma lajinsa teologiaa, kun mietitään, miksi muissa uskonnoissa on samoja asioita kuin juutalais- kristillisessä ilmoituksessa, Raamatussa, Mormonin kirjassa ja saarnoissa. Siihen on monia syitä, eivätkä ne mitenkään kumoa kristillistä oppia. Kyllä evankeliumi voi olla se oikea Jumalan ilmoitus oikealta Jumalalta, kuten kristityt ajattelevat.
Kristuksen Kirkko, Mormonit, ajattelee olevansa palautettu kirkko kristillisten kirkkojen, katoliset, ortodoksit, Protestantit ym luopumuksen jälkeen.
Niin se on. Kristuksen Kirkolla on evankeliumi täytenä ja oikeana ja ilmoitus nykyajalle.
Saa Pyhän Hengen kasteen ja tulee pienen lapsen kaltaiseksi suhteessaan taivaalliseen Isään. Jeesus on luonut maailman, sovittanut
synnit ja ylösnoussut ja johtaa kirkkoaan ja tulee takaisin Messiaana, Kuninkaana, Jumalana.Onko tämä kristinuskon palsta?
- Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
synnit ja ylösnoussut ja johtaa kirkkoaan ja tulee takaisin Messiaana, Kuninkaana, Jumalana.Oletko ajattellut että asia voi olla myös niin että kristinuko on itseasiassa kopio muista uskonnoista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ajattellut että asia voi olla myös niin että kristinuko on itseasiassa kopio muista uskonnoista?
"Oletko ajattellut että asia voi olla myös niin että kristinuko on itseasiassa kopio muista uskonnoista?"
Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä.
Monet myyttiset jumalhahmot ovat legendoja, mutta Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka elämä ja kuolema on hyvin dokumentoitu. - Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
synnit ja ylösnoussut ja johtaa kirkkoaan ja tulee takaisin Messiaana, Kuninkaana, Jumalana.Mutta Olli2, smithin oppi ei ole evankeliumia. Normaalissa kielessä evankeliumilla tarkoitetaan joko tunnettuja kirjallisia evankeliumeja (eri kirjoittajien) tai ilosanomaa Jeesuksesta. Mormonien kaksoiskielellä evankeliumi tarkoittaa smithin oppia. Oikeaan evankeliumiin eivät kuitenkaan kuulu polyteismi, moninainti, rasismi, taika-merkein varustetut alusvaatteet, kymmenysten kerääminen köyhiltä kirkon rikkaalle johdolle ja heidän bisneksiinsä, ym.
Höpölöpsis - Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
Totuudesta puhutaan.
Etkö osaa edes vastata näin yksinkertaisiin kysymyksiin? Tämä ei ole mikään uskonto palsta. Noille saduille on ihan oma paikkansa tällä palstalla.
- Anonyymi
Absoluuttista totuutta ei ole olemassakaan, vaan jokaisella ihmisellä onoma mielipiteensä joka ei ole ikinä totuus.
Jokainen todistajakin siis valehtelee toisille ja puhuu omasta mielestään vain totta :)
Montako vaimoa oli kuningas Solomonilla? Montako vaimoa on Jumalalla?Vaimo ja mies taivaassa tarkoittavat eri asioita maan päällä kuin taivaassa. Ikuisen avioliiton oppi tarkoittaa sitä, että siihen vihityt pääsevät korkeimpaan, Jumalien taivaaseen, saavat samanlaisen kirkastetun ylösnousemusruumiin kuin Jeesuksella ja Isä Jumalalla on.
Vihkiminen voidaan suorittaa vain maan päällä temppeleissä, mutta myös sijaistoimituksena kuoleman jälkeen, kuten kastekin.
Sen sisältö on yksinkertainen: jokainen saa taivaassa ihan oikean oman rakkaansa. Varmaankin tavannut hänet maan päälläkin. Taivaan sääntöjä emme voi tarkkaan tuntea, emmekä ymmärtää, mutta kolmen tasoisia niitä on, ja alimmassakin on onnellisempaa ja hienompaa kuin pystymme kuvittelemaankaan. Kaikki ovat autuaan onnellisia, oli säännöt mitkä olivat. Kaikki noudattavat niitä vapaaehtoisesti.
Saa olla yksiavioinen tai moniavioinen. Emme me siitä tiedä enempää kuin mitä profeetat ovat ilmoittaneet, ja se on ennenkaikkea se, että kaikki ovat autuaan onnellisia. Ja sen, että siellä asiat ovat erilaisia. Paikka ja aika ovat erilaisia jne. Emme voi täysin ymmärtää taivaan asioita, vaikka pääsisimme sinne vierailemaan, kuten jotkut ovat päässeet.- Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
Vaimo ja mies taivaassa tarkoittavat eri asioita maan päällä kuin taivaassa. Ikuisen avioliiton oppi tarkoittaa sitä, että siihen vihityt pääsevät korkeimpaan, Jumalien taivaaseen, saavat samanlaisen kirkastetun ylösnousemusruumiin kuin Jeesuksella ja Isä Jumalalla on.
Vihkiminen voidaan suorittaa vain maan päällä temppeleissä, mutta myös sijaistoimituksena kuoleman jälkeen, kuten kastekin.
Sen sisältö on yksinkertainen: jokainen saa taivaassa ihan oikean oman rakkaansa. Varmaankin tavannut hänet maan päälläkin. Taivaan sääntöjä emme voi tarkkaan tuntea, emmekä ymmärtää, mutta kolmen tasoisia niitä on, ja alimmassakin on onnellisempaa ja hienompaa kuin pystymme kuvittelemaankaan. Kaikki ovat autuaan onnellisia, oli säännöt mitkä olivat. Kaikki noudattavat niitä vapaaehtoisesti.
Saa olla yksiavioinen tai moniavioinen. Emme me siitä tiedä enempää kuin mitä profeetat ovat ilmoittaneet, ja se on ennenkaikkea se, että kaikki ovat autuaan onnellisia. Ja sen, että siellä asiat ovat erilaisia. Paikka ja aika ovat erilaisia jne. Emme voi täysin ymmärtää taivaan asioita, vaikka pääsisimme sinne vierailemaan, kuten jotkut ovat päässeet.Niin mormonien taivaassa niin jumalat kuin joseph smithiin eläessään uskoneet tai mormoneiksi kuoltuaan kääntyneet (sijaiskaste) miehet tehtailevat haaremeissaan henkilapsia, vaikka ovat itse luulihaklönttejä.
Miksi Olli väität vastoin profeettanne Brigham Youngin opetuksia, että mies voi olla taivaassa yksiavioinen? Hänhän opetti, että vain moniavioset miehet voivat mennä korotukseen.
> Emme me siitä tiedä enempää kuin mitä profeetat ovat ilmoittaneet,...
Miksi mormoni"profeettojen" ilmoituksilla olisi mitään arvoa? Itse joseph smithkin sanoi, ettei hän aina tiedä, että tulevatko ilmoitukset Jumalalta, perkeleeltä vaiko ihmismielestä. Esim. moninainti-ilmoitus on on varmuudella muualta kuin ensimmäisestä lähteestä.
Totuus on olemassa, tieteemme ei vaan vielä kaikessa tiedä sitä, mutta lähestyy koko ajan. Tieteessä ei voi olla koko totuutta, se voi olla vain maailmankatsomuksessa. Uskonto on maailmankatsomuksen hengellinen, Jumalaa, henkimaailmaa ja taivaita koskeva osa.
Maailmankatsomuksia on enemmän oikeita ja vähemmän oikeita. Filosofia yrittää ottaa selvää siitä sekamelskasta, arvioi niitä. Vain yksi uskonto voi olla ihan oikea, tai sitten kaikki ovat vääriä, kuten ateisti ajattelee, ja buddhalainen, ettei Jumalaa olekaan.
Maailmankatsomukset jaetaan materialistisiin ja idealistisiin ja tuhansiin alalajeihin. Materialismi ja idealismi voidaan nekin yhdistää: kaikkeutta ei ole luotu, se on ikuinen, mutta maapallo on Jumalan luoma.- Anonyymi
Saarnaat kristinuskoa filosofian palstalla.
- Anonyymi
Uskonto on uskontoa, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
"Vain yksi uskonto voi olla ihan oikea, tai sitten kaikki ovat vääriä"
Uskonnot ovat uskontoja, ei ne ole mitään oikeita tai vääriä.
"kaikkeutta ei ole luotu, se on ikuinen, mutta maapallo on Jumalan luoma."
Ja sitten varmaan voit todistaa nämä väitteet? Ja miksi se luoja olisi juuri sinun pyllistämä jumala? Onhan noita jumalia miljoonia, joten voi ihan hyvin olla joku muu jumala tai vastaava. - Anonyymi
Onneksi uskonnoista voidaan Occamin partaveitsellä leikata varmuudella väärät pois, kuten mormonismi.
Anonyymi kirjoitti:
Saarnaat kristinuskoa filosofian palstalla.
Kristinusko on yksi filosofia siinä kuin marxilaisuus, eksistentialismi, empirismi ja naturalismi jne. Ja kaikkia niitä on monta lajia.
Nämä ovat ikuisia kysymyksiä? Mikä on oikea maailmankatsomus? Mistä tiedämme sen totuudeksi minkä tiedämme? Mikä on totuus? Onko totuutta?
Kristinuskon vastaus on, että rukoile ja kysy, Pyhä Henki vahvistaa mikä on totta, ja sen pitää olleita Raamatun evankeliumin mukaista. Ja mikä kehoittaa hyvään, on totta, ja mikä pahaan, väärää.
Jokaisella ihmisellä on tieto siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa. Ellei se vääristy maailman pahuudesta.- Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
Kristinusko on yksi filosofia siinä kuin marxilaisuus, eksistentialismi, empirismi ja naturalismi jne. Ja kaikkia niitä on monta lajia.
Nämä ovat ikuisia kysymyksiä? Mikä on oikea maailmankatsomus? Mistä tiedämme sen totuudeksi minkä tiedämme? Mikä on totuus? Onko totuutta?
Kristinuskon vastaus on, että rukoile ja kysy, Pyhä Henki vahvistaa mikä on totta, ja sen pitää olleita Raamatun evankeliumin mukaista. Ja mikä kehoittaa hyvään, on totta, ja mikä pahaan, väärää.
Jokaisella ihmisellä on tieto siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa. Ellei se vääristy maailman pahuudesta.Puhut kristinuskosta, mutta edustat joseph smithin oppia, joka on kaukana kristillisyydestä. Eikä edes se kristinusko edusta totuutta. Siinähän varsin yleisesti uskotaan satuihin. Ollikin uskoo kristinuskosta mm. Aatamin ja Eevan, Babelin kieltensekoituksen ym. satuja.
Höpölöpsis - Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä on tieto siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa. Ellei se vääristy maailman pahuudesta.Olli, jos sinulla on tieto hyvästä ja pahasta, miksi olet valinnut pahuuden; smithin opin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olli, jos sinulla on tieto hyvästä ja pahasta, miksi olet valinnut pahuuden; smithin opin?
"Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä.
Monet myyttiset jumalhahmot ovat legendoja, mutta Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka elämä ja kuolema on hyvin dokumentoitu."
https://www.richardcarrier.info/archives/13890
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet myyttiset jumalhahmot ovat legendoja, mutta Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka elämä ja kuolema on hyvin dokumentoitu."
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It.Richard Carrier. Kirjat. Hän on väitellyt tohtoriksi antiikin historiasta Columbian yliopistossa ja on erikoistunut Kreikan ja Rooman älylliseen historiaan, erityisesti antiikin filosofiaan, uskontoon ja tieteeseen, painottaen kristinuskon syntyä ja tieteen käyttöä ja kehitystä Rooman valtakunnan aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Richard Carrier. Kirjat. Hän on väitellyt tohtoriksi antiikin historiasta Columbian yliopistossa ja on erikoistunut Kreikan ja Rooman älylliseen historiaan, erityisesti antiikin filosofiaan, uskontoon ja tieteeseen, painottaen kristinuskon syntyä ja tieteen käyttöä ja kehitystä Rooman valtakunnan aikana.
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It.
Richard Carrier. Kirjat. Hän on väitellyt tohtoriksi antiikin historiasta Columbian yliopistossa ja on erikoistunut Kreikan ja Rooman älylliseen historiaan, erityisesti antiikin filosofiaan, uskontoon ja tieteeseen, painottaen kristinuskon syntyä ja tieteen käyttöä ja kehitystä Rooman valtakunnan aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It.
Richard Carrier. Kirjat. Hän on väitellyt tohtoriksi antiikin historiasta Columbian yliopistossa ja on erikoistunut Kreikan ja Rooman älylliseen historiaan, erityisesti antiikin filosofiaan, uskontoon ja tieteeseen, painottaen kristinuskon syntyä ja tieteen käyttöä ja kehitystä Rooman valtakunnan aikana."Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä."
Raamatun kertomus Nooasta ja sumerilaiset tarinat Atrahasiksesta, Ziusudrasta ja Utnapishtimista.
Monissa muinaisissa kulttuureissa on yliluonnollisia suuria vedenpaisumustarinoita, joissa ihmiskunnan jatkuvuuden takaa yksi vanhurskas sankari. Raamatun tarina kertoo Jumalan turhautumisesta ja vihasta tuhoisaa ja hallitsematonta ihmiskuntaa kohtaan. Jumala päättää sitten tuhota kaiken elämän maan päältä. Yhdelle hyvälle miehelle, Nooalle, kerrotaan tästä ja häntä kehotetaan rakentamaan ja varustamaan suuri alus - arkki. Jumala neuvoo häntä ottamaan mukaan vaimonsa, poikansa, miniänsä ja tarkan määrän kaikkia eläimiä, jotta elämä voitaisiin aloittaa uudelleen sen jälkeen. Sitten maa tuhoutuu ja Nooan jälkeläiset asuttavat sen uudelleen.
Samanlainen tarina kerrotaan myös säilyneissä sumerilaisissa ja vanhan Babylonian kiilakirjoitustauluissa. Jumalat ovat turhautuneita ja raivoissaan ihmisten jatkuvasta metelistä. Nooan vastineen nimi sumerilaisessa legendassa on Ziusudra (n. 2300 eaa.).
Myöhemmässä vanhassa babylonialaisessa versiossa n. 1646 eaa. hänen nimensä on Atrahasis. Vanhan Babylonian valtakunnan puolivälin tienoilla hän ja vedenpaisumuskertomus kudotaan Gilgameš-eepokseen nimellä Utnapishtim (myös Pir-Napishtim). Kaikki nämä tekstit edeltävät heprealaisia pyhiä tekstejä, joista myöhemmin tuli heprealainen Raamattu.
Oppilaat harjoittelivat taitojaan kopioimalla näitä tarinoita yhä uudelleen ja uudelleen. Mesopotamiasta on löydetty useita lähes kahden vuosituhannen ajalta peräisin olevia kopioita ja fragmentteja, muun muassa aikoinaan suuren palatsin ja kirjaston rauniot Ninivessä.
Mooses ja Sargon Akkadilainen
Raamatun kertomus Mooseksesta sijoittuu julman faraon aikaan. Faarao määräsi kaikki heprealaiset poikalapset tapettaviksi heti syntyessään, jotta israelilaisten määrä ei lisääntyisi ja heistä ei tulisi uhkaa. Farao pelkäsi, että runsaslukuinen heprealaiskansa voisi johtaa kapinaan ja kapinaan Egyptissä.
Raamatun tarinassa Mooseksen äiti valmistaa pajukorin, jonka hän sinetöi pikeillä tehdäkseen siitä vedenpitävän. Hän panee Mooseksen koriin ja kelluttaa sen Niiliä pitkin, jossa faraon tytär kylpee. Jälkimmäinen pelastaa lapsen ja kasvattaa hänet poikanaan - hänellä on etuoikeutettu ruhtinaallinen koulutus, johon kuuluu tähtitiedettä, uskontoa, matematiikkaa ja kirjoittamista, kuten Egyptin kirjeenvaihto ulkomaisten ruhtinaiden koulutuksesta heidän hovissaan todistaa.
Heprealaiset papit tarkistivat, muokkasivat ja lisäsivät olemassa olevia israelilaisten pyhiä tekstejä Babylonian vankeuden aikana. Skeptikot uskovat, että Raamatun Mooseksen tarina kehitettiin tuolloin muinaisista mesopotamialaisista sankaritarinoista.
Akkadin perustajalla Sargonilla oli samanlainen korimatka jokea pitkin pikkulapsena. Hänen äitinsä oli papitar, joka synnytti hänet salassa. Hän teki myös pajukorin, joka oli sinetöity pikeillä, ja laski pojan kellumaan Eufrat-jokeen. Hänet kuitenkin pelasti ja kasvatti nöyrä talonpoika, kunnes mahtava jumalatar Ishtar (entinen sumerien Inanna) kiinnostui hänestä. Nuorena hänestä tuli Kishin kuninkaan maljan kantaja, jonka hän myöhemmin syrjäytti, ennen kuin hän ryhtyi rakentamaan maailman ensimmäistä imperiumia.
Sargonin historiallisuudesta noin vuonna 2279 eaa. on todisteita useista kiilleliusketauluista, joita on löydetty muun muassa Amarnasta, Ashurista ja Ninivestä, sekä heettiläisistä katkelmista. Hänen syntymälegendansa on tallennettu Babyloniasta peräisin oleviin myöhempiin kopioihin. Raamatuntutkijat väittävät, että hajanaiset tekstit eivät ole ratkaisevia ja että suullisesti välitetyt Raamatun kertomukset ovat Sargonin syntymäkertomusta vanhempia.
Raamatun Job ja Mesopotamian vanhurskas kärsijä
Jobin kirja on kirjoitettu ainutlaatuisella tyylillä. Se eroaa muista Raamatun kirjoista asiayhteyden, tapojen, nimien ja kuvattujen tapahtumien osalta. Tutkijat ovat arvelleet, että se vastaa enemmän arabialaisia kuin israelilaisia kertomuksia.
Jobilla on varakas omaisuus ja perhe. Saatana, joka on tällä kertaa vielä enkeli, haastaa Jumalan siihen, että Job on hurskas vain siksi, että kaikki hänen elämässään on ihanaa. Jumala hyväksyy Saatanan haasteen, joka sitten tuhoaa Jobin omaisuuden, perheen ja lopulta Jobin terveyden. Job kieltäytyy kiroamasta Jumalaa. Hän ei ymmärrä, miksi hän kärsii, mutta hyväksyy, ettei hänellä ole oikeutta kyseenalaistaa Jumalaa. Raamatullinen kertomus päättyy siihen, että Jumala selittää Jobille kauniilla sanoilla maailmankaikkeuden laajuuden ja monimutkaisuuden. Jobin elämä päättyy siten, että hän on rikkaampi ja onnellisempi kuin ennen kärsimyksensä alkamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä."
Raamatun kertomus Nooasta ja sumerilaiset tarinat Atrahasiksesta, Ziusudrasta ja Utnapishtimista.
Monissa muinaisissa kulttuureissa on yliluonnollisia suuria vedenpaisumustarinoita, joissa ihmiskunnan jatkuvuuden takaa yksi vanhurskas sankari. Raamatun tarina kertoo Jumalan turhautumisesta ja vihasta tuhoisaa ja hallitsematonta ihmiskuntaa kohtaan. Jumala päättää sitten tuhota kaiken elämän maan päältä. Yhdelle hyvälle miehelle, Nooalle, kerrotaan tästä ja häntä kehotetaan rakentamaan ja varustamaan suuri alus - arkki. Jumala neuvoo häntä ottamaan mukaan vaimonsa, poikansa, miniänsä ja tarkan määrän kaikkia eläimiä, jotta elämä voitaisiin aloittaa uudelleen sen jälkeen. Sitten maa tuhoutuu ja Nooan jälkeläiset asuttavat sen uudelleen.
Samanlainen tarina kerrotaan myös säilyneissä sumerilaisissa ja vanhan Babylonian kiilakirjoitustauluissa. Jumalat ovat turhautuneita ja raivoissaan ihmisten jatkuvasta metelistä. Nooan vastineen nimi sumerilaisessa legendassa on Ziusudra (n. 2300 eaa.).
Myöhemmässä vanhassa babylonialaisessa versiossa n. 1646 eaa. hänen nimensä on Atrahasis. Vanhan Babylonian valtakunnan puolivälin tienoilla hän ja vedenpaisumuskertomus kudotaan Gilgameš-eepokseen nimellä Utnapishtim (myös Pir-Napishtim). Kaikki nämä tekstit edeltävät heprealaisia pyhiä tekstejä, joista myöhemmin tuli heprealainen Raamattu.
Oppilaat harjoittelivat taitojaan kopioimalla näitä tarinoita yhä uudelleen ja uudelleen. Mesopotamiasta on löydetty useita lähes kahden vuosituhannen ajalta peräisin olevia kopioita ja fragmentteja, muun muassa aikoinaan suuren palatsin ja kirjaston rauniot Ninivessä.
Mooses ja Sargon Akkadilainen
Raamatun kertomus Mooseksesta sijoittuu julman faraon aikaan. Faarao määräsi kaikki heprealaiset poikalapset tapettaviksi heti syntyessään, jotta israelilaisten määrä ei lisääntyisi ja heistä ei tulisi uhkaa. Farao pelkäsi, että runsaslukuinen heprealaiskansa voisi johtaa kapinaan ja kapinaan Egyptissä.
Raamatun tarinassa Mooseksen äiti valmistaa pajukorin, jonka hän sinetöi pikeillä tehdäkseen siitä vedenpitävän. Hän panee Mooseksen koriin ja kelluttaa sen Niiliä pitkin, jossa faraon tytär kylpee. Jälkimmäinen pelastaa lapsen ja kasvattaa hänet poikanaan - hänellä on etuoikeutettu ruhtinaallinen koulutus, johon kuuluu tähtitiedettä, uskontoa, matematiikkaa ja kirjoittamista, kuten Egyptin kirjeenvaihto ulkomaisten ruhtinaiden koulutuksesta heidän hovissaan todistaa.
Heprealaiset papit tarkistivat, muokkasivat ja lisäsivät olemassa olevia israelilaisten pyhiä tekstejä Babylonian vankeuden aikana. Skeptikot uskovat, että Raamatun Mooseksen tarina kehitettiin tuolloin muinaisista mesopotamialaisista sankaritarinoista.
Akkadin perustajalla Sargonilla oli samanlainen korimatka jokea pitkin pikkulapsena. Hänen äitinsä oli papitar, joka synnytti hänet salassa. Hän teki myös pajukorin, joka oli sinetöity pikeillä, ja laski pojan kellumaan Eufrat-jokeen. Hänet kuitenkin pelasti ja kasvatti nöyrä talonpoika, kunnes mahtava jumalatar Ishtar (entinen sumerien Inanna) kiinnostui hänestä. Nuorena hänestä tuli Kishin kuninkaan maljan kantaja, jonka hän myöhemmin syrjäytti, ennen kuin hän ryhtyi rakentamaan maailman ensimmäistä imperiumia.
Sargonin historiallisuudesta noin vuonna 2279 eaa. on todisteita useista kiilleliusketauluista, joita on löydetty muun muassa Amarnasta, Ashurista ja Ninivestä, sekä heettiläisistä katkelmista. Hänen syntymälegendansa on tallennettu Babyloniasta peräisin oleviin myöhempiin kopioihin. Raamatuntutkijat väittävät, että hajanaiset tekstit eivät ole ratkaisevia ja että suullisesti välitetyt Raamatun kertomukset ovat Sargonin syntymäkertomusta vanhempia.
Raamatun Job ja Mesopotamian vanhurskas kärsijä
Jobin kirja on kirjoitettu ainutlaatuisella tyylillä. Se eroaa muista Raamatun kirjoista asiayhteyden, tapojen, nimien ja kuvattujen tapahtumien osalta. Tutkijat ovat arvelleet, että se vastaa enemmän arabialaisia kuin israelilaisia kertomuksia.
Jobilla on varakas omaisuus ja perhe. Saatana, joka on tällä kertaa vielä enkeli, haastaa Jumalan siihen, että Job on hurskas vain siksi, että kaikki hänen elämässään on ihanaa. Jumala hyväksyy Saatanan haasteen, joka sitten tuhoaa Jobin omaisuuden, perheen ja lopulta Jobin terveyden. Job kieltäytyy kiroamasta Jumalaa. Hän ei ymmärrä, miksi hän kärsii, mutta hyväksyy, ettei hänellä ole oikeutta kyseenalaistaa Jumalaa. Raamatullinen kertomus päättyy siihen, että Jumala selittää Jobille kauniilla sanoilla maailmankaikkeuden laajuuden ja monimutkaisuuden. Jobin elämä päättyy siten, että hän on rikkaampi ja onnellisempi kuin ennen kärsimyksensä alkamista.Mesopotamian tarinassa Ludlul-bēl-Numēqi eli Oikeudenmukainen kärsijä on samanlainen tausta, jossa hurskas mies noudattaa uskonnollisia sääntöjä tarkasti. Jobin tavoin hän ei ymmärrä onnensa muutosta. Hän kyseenalaistaa jumalansa, kun hän menettää kaiken, myös terveytensä. Toisin kuin Job, hän kuitenkin kuolee kurjuuteensa tarinan lopussa.
Jobin runolliset kuvaukset ovat samankaltaisia kuin monissa ennen Raamattua kirjoitetuissa muinaisissa teksteissä, kuten Enuma Elishissä.
Sananlaskut, saarnaaja ja egyptiläiset opetukset
Tutkijat ovat kiistelleet tekstien lainaamisesta Raamatun ja muinaisen egyptiläisen opetuskirjallisuuden välillä siitä lähtien, kun asiaa koskevat hieroglyfitekstit on tulkittu. Enemmistö on yhtä mieltä siitä, että suurin osa papyrus- ja ostrokateksteistä ja niiden katkelmista viittaa siihen, että heprealaiset kirjurit lainasivat vanhoja egyptiläisiä tekstejä.
On olemassa perusteluja sille, että molemmilla puolilla on juuret vielä vanhemmissa lähteissä, ja jotkut jopa näkevät muinaisten tietäjien keksimän universaalin tiedon ja maalaisjärjen.
Raamatun saarnaaja- ja sananlaskujen kirjat on omistettu israelilaiselle kuningas Salomolle, joka tutkii elämän tarkoitusta pohtimalla ihmistä, hänen motiivejaan ja tekojaan. Hän tekee monia viisaita johtopäätöksiä ponnistelujensa aikana.
Saarnaajain kirjan viimeisessä luvussa Salomo neuvoo nuoria nauttimaan elämästään niin kauan kuin he ovat nuoria. Hän kuvaa, miten ihmisen kyvyt vähenevät vähitellen iän myötä, kunnes lopulta mitään ei ole jäljellä. Kauniisti muotoilluilla vertauskuvilla hän havainnollistaa aistien rappeutumista, kunnes jäljelle jää vain pelko.
Osa Prissen papyruksen egyptiläisestä tekstistä valittaa samaa taantumaa samankaltaisella tyylillä. Papyrus alkaa Kagemnin ohjeen viimeisillä sivuilla. Sen jälkeen seuraa faarao Djedkaren visierin, nimeltä Ptahhotep, alkuperäisten opetusten eli sebaytin koko teksti, joka on peräisin 4. dynastian ajalta.
Prisse-papyrus on 12. tai 13. dynastian aikana tehty kopio, joka on peräisin noin vuodelta 2300 eaa. Nykyään se on Pariisin Biblioteque Nationale -kirjastossa. Tiedämme, että kyseessä on kopio, koska kirjoittaja toteaa lopussa, että nämä ovat täsmälleen samat sanat, jotka hän kopioi sellaisina kuin hän ne löysi.
Amenemopen ohjeen hieraattinen teksti, josta on löydetty useita sanontoja Tukholmasta, Pariisista ja Moskovasta sekä myöhäinen (noin 1000 eaa.) ostrakoni Kairosta, on Amenemopen laatima isän pojalleen antama ohje. Useat tutkijat ovat lainanneet vertailussa nimenomaan Sananlaskujen 22:17-23:10 sanoja, esimerkiksi sanoja:
Useat tutkijat ovat lainanneet vertailussa nimenomaan Sananlaskujen 22:17-23:10 sanoja, esimerkiksi sanoja:
"Enkö minä ole kirjoittanut sinulle kolmekymmentä neuvon ja tiedon sanontaa?" Sananlaskut 22:20
"Katsokaa näitä kolmeakymmentä lukua; ne tiedottavat, ne kasvattavat." Amenemopen opetus
On huomionarvoista, että vuonna 1986 uudistettu katolinen Raamattu - New American Bible - mainitsee Sananlaskujen 22:19:ssä Amenemopen jopa nimeltä
"Minä annan teille tiedoksi Amen-em-Open sanat."
Anin opetus Anin papyruksesta, noin 18. dynastian ajalta, sisältää samoja opetuksia kuin edellä mainitut esimerkit. Sebayt (opetukset) käsittelevät samoja aiheita. Niissä korostetaan rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta, itsehillintää, rauhalliseen elämään pyrkimisen tärkeyttä ilman riitoja ja ahneutta ja korostetaan jumalten lopullista valtaa. Tämä ja heprealainen Raamattu ovat saaneet tutkijat arvelemaan, että kaikki opetukset saattavat olla peräisin yhdestä ainoasta, vanhemmasta lähteestä. Egyptiläiset viisaudenopettajat juontavat juurensa Imhotepiin, joka oli faarao Djoserin (3. dynastia n. 2686-2636 eaa.) visioitsija, rakennusmestari, lääkäri, tähtitieteilijä ja opettaja.
Raamatun psalmi 104 ja Akhenatenin Aten-hymni.
Psalmin 104 ja farao Atenin virren (1300-luvulta eaa.) tyyli-, ilmaisu- ja sävymaailman samankaltaisuutta ei voi kiistää.
Psalmin 104 ja faarao Atenin virren (14. vuosisata eaa.) tyyli-, ilmaisu- ja sävymaailman samankaltaisuutta psalmin 104 ja farao Akenatenin virren (14. vuosisata eaa.) välillä ei voi kiistää.
Muita samankaltaisia kielellisiä ylistys- ja kunnioituskuvioita, jotka liittyvät Atenin palvomiseen Atenin ainoana jumalana, esiintyy Amarnan rajakivien sanamuodoissa.
Niissä on havaittavissa yhtäläisyyksiä Raamatun psalmeihin ja muihin kuvaileviin raamatullisiin kertomuksiin.
Laulujen laulu ja sumerilainen kirjallisuus
Raamatun Laulujen laulussa on yhtäläisyyksiä sumerilaisten temppelihymnien ja akkadilaisten hymnien sekä rakkauslaulujen kanssa.
Se säesti vuosittain vietettävää Dumuzi-Inanna-kultin ja myöhemmän Tammuz-Ishtar-kultin avioliittoliturgiaa sumerien ja akkadien aikakausilla.
Ensimmäinen runoilija, jonka nimen tunnemme, oli akkadilainen ylipapitar, Sargonin tytär Enheduanna. Useat hänen runoistaan ja virsistään ovat säilyneet.
Raamatun kertomukset ja anonyymi mesopotamialainen kirjallisuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mesopotamian tarinassa Ludlul-bēl-Numēqi eli Oikeudenmukainen kärsijä on samanlainen tausta, jossa hurskas mies noudattaa uskonnollisia sääntöjä tarkasti. Jobin tavoin hän ei ymmärrä onnensa muutosta. Hän kyseenalaistaa jumalansa, kun hän menettää kaiken, myös terveytensä. Toisin kuin Job, hän kuitenkin kuolee kurjuuteensa tarinan lopussa.
Jobin runolliset kuvaukset ovat samankaltaisia kuin monissa ennen Raamattua kirjoitetuissa muinaisissa teksteissä, kuten Enuma Elishissä.
Sananlaskut, saarnaaja ja egyptiläiset opetukset
Tutkijat ovat kiistelleet tekstien lainaamisesta Raamatun ja muinaisen egyptiläisen opetuskirjallisuuden välillä siitä lähtien, kun asiaa koskevat hieroglyfitekstit on tulkittu. Enemmistö on yhtä mieltä siitä, että suurin osa papyrus- ja ostrokateksteistä ja niiden katkelmista viittaa siihen, että heprealaiset kirjurit lainasivat vanhoja egyptiläisiä tekstejä.
On olemassa perusteluja sille, että molemmilla puolilla on juuret vielä vanhemmissa lähteissä, ja jotkut jopa näkevät muinaisten tietäjien keksimän universaalin tiedon ja maalaisjärjen.
Raamatun saarnaaja- ja sananlaskujen kirjat on omistettu israelilaiselle kuningas Salomolle, joka tutkii elämän tarkoitusta pohtimalla ihmistä, hänen motiivejaan ja tekojaan. Hän tekee monia viisaita johtopäätöksiä ponnistelujensa aikana.
Saarnaajain kirjan viimeisessä luvussa Salomo neuvoo nuoria nauttimaan elämästään niin kauan kuin he ovat nuoria. Hän kuvaa, miten ihmisen kyvyt vähenevät vähitellen iän myötä, kunnes lopulta mitään ei ole jäljellä. Kauniisti muotoilluilla vertauskuvilla hän havainnollistaa aistien rappeutumista, kunnes jäljelle jää vain pelko.
Osa Prissen papyruksen egyptiläisestä tekstistä valittaa samaa taantumaa samankaltaisella tyylillä. Papyrus alkaa Kagemnin ohjeen viimeisillä sivuilla. Sen jälkeen seuraa faarao Djedkaren visierin, nimeltä Ptahhotep, alkuperäisten opetusten eli sebaytin koko teksti, joka on peräisin 4. dynastian ajalta.
Prisse-papyrus on 12. tai 13. dynastian aikana tehty kopio, joka on peräisin noin vuodelta 2300 eaa. Nykyään se on Pariisin Biblioteque Nationale -kirjastossa. Tiedämme, että kyseessä on kopio, koska kirjoittaja toteaa lopussa, että nämä ovat täsmälleen samat sanat, jotka hän kopioi sellaisina kuin hän ne löysi.
Amenemopen ohjeen hieraattinen teksti, josta on löydetty useita sanontoja Tukholmasta, Pariisista ja Moskovasta sekä myöhäinen (noin 1000 eaa.) ostrakoni Kairosta, on Amenemopen laatima isän pojalleen antama ohje. Useat tutkijat ovat lainanneet vertailussa nimenomaan Sananlaskujen 22:17-23:10 sanoja, esimerkiksi sanoja:
Useat tutkijat ovat lainanneet vertailussa nimenomaan Sananlaskujen 22:17-23:10 sanoja, esimerkiksi sanoja:
"Enkö minä ole kirjoittanut sinulle kolmekymmentä neuvon ja tiedon sanontaa?" Sananlaskut 22:20
"Katsokaa näitä kolmeakymmentä lukua; ne tiedottavat, ne kasvattavat." Amenemopen opetus
On huomionarvoista, että vuonna 1986 uudistettu katolinen Raamattu - New American Bible - mainitsee Sananlaskujen 22:19:ssä Amenemopen jopa nimeltä
"Minä annan teille tiedoksi Amen-em-Open sanat."
Anin opetus Anin papyruksesta, noin 18. dynastian ajalta, sisältää samoja opetuksia kuin edellä mainitut esimerkit. Sebayt (opetukset) käsittelevät samoja aiheita. Niissä korostetaan rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta, itsehillintää, rauhalliseen elämään pyrkimisen tärkeyttä ilman riitoja ja ahneutta ja korostetaan jumalten lopullista valtaa. Tämä ja heprealainen Raamattu ovat saaneet tutkijat arvelemaan, että kaikki opetukset saattavat olla peräisin yhdestä ainoasta, vanhemmasta lähteestä. Egyptiläiset viisaudenopettajat juontavat juurensa Imhotepiin, joka oli faarao Djoserin (3. dynastia n. 2686-2636 eaa.) visioitsija, rakennusmestari, lääkäri, tähtitieteilijä ja opettaja.
Raamatun psalmi 104 ja Akhenatenin Aten-hymni.
Psalmin 104 ja farao Atenin virren (1300-luvulta eaa.) tyyli-, ilmaisu- ja sävymaailman samankaltaisuutta ei voi kiistää.
Psalmin 104 ja faarao Atenin virren (14. vuosisata eaa.) tyyli-, ilmaisu- ja sävymaailman samankaltaisuutta psalmin 104 ja farao Akenatenin virren (14. vuosisata eaa.) välillä ei voi kiistää.
Muita samankaltaisia kielellisiä ylistys- ja kunnioituskuvioita, jotka liittyvät Atenin palvomiseen Atenin ainoana jumalana, esiintyy Amarnan rajakivien sanamuodoissa.
Niissä on havaittavissa yhtäläisyyksiä Raamatun psalmeihin ja muihin kuvaileviin raamatullisiin kertomuksiin.
Laulujen laulu ja sumerilainen kirjallisuus
Raamatun Laulujen laulussa on yhtäläisyyksiä sumerilaisten temppelihymnien ja akkadilaisten hymnien sekä rakkauslaulujen kanssa.
Se säesti vuosittain vietettävää Dumuzi-Inanna-kultin ja myöhemmän Tammuz-Ishtar-kultin avioliittoliturgiaa sumerien ja akkadien aikakausilla.
Ensimmäinen runoilija, jonka nimen tunnemme, oli akkadilainen ylipapitar, Sargonin tytär Enheduanna. Useat hänen runoistaan ja virsistään ovat säilyneet.
Raamatun kertomukset ja anonyymi mesopotamialainen kirjallisuus"Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä."
https://mixontotta.wordpress.com/juuret/
1. Maailman luominen.
Sekä sumerilaiset että heprealaiset uskoivat, että ennen maailman luomista oli olemassa alkumeri. Sumerilaisten mukaan alkumerestä syntyi yhtynyt taivas ja maa, jotka ilman Jumala Enlil – todennäköisesti sama kuin Genesis-kirjassa (I Mooseksen kirja) esiintyvä rûah elôhim ”Jumalan henki” – erotti toisistaan.
2. Ihmisen luominen.
Sekä sumerilaisten että heprealaisten mukaan ihminen luotiin savesta, johon ”elämän henki” puhallettiin. Ihminen luotiin palvelemaan jumalia – heprealaisten mukaan Jahve-jumalaa. Miehen kylkiluusta luotu vaimo -teema on, Raamatun kanssa samansisältöisenä, kotoisin sumerilaisista paratiisimyyteistä.
5. Vedenpaisumus.
Vanhan testamentin vedenpaisumuskertomuksen sumerilainen esikuva oli hyvin samanlainen. Sumerilaisen tradition mukaan vedenpaisumusta edelsi kymmenen hallitsijaa, jotka kaikki elivät suunnattoman kauan samoin kuin Vanhan testamentin vedenpaisumusta edeltäneet patriarkat olivat myös pitkäikäisiä. Vedenpaisumuksen pelastukseksi tehty arkki oli sumerissa ja Vanhassa testamentissa malliltaan ja kooltaan lähes samanlaiset. Myös sumerilaisesta arkista lähetettiin lintuja etsimään merkkejä tulvan laskemisesta. – Sittemmin Noan arkiksi väitetty kivettymälöytö (1900-luvun lopulla) todettiin tutkimuksissa yli 100 miljoonaa vuotta vanhaksi. Löydös oli aivan liian vanha ollakseen Nooan arkki. (Järvinen Risto K. 2005)
Raamatun mukaan tulvan mentyä Jumala antoi sateenkaaren merkiksi, ettei enää hukuttaisi maailmaa tulvaan (I Moos. 9:13, 14, 16. ). Vastako tuolloin luonnossa alkoi toimia valon spektri!
(Katso myös Päivällinen-palstalta 20.8.2015 postattu Antti Mannerin kirjoitus!)
6. Kain-Aabel -motiivi. Aihe oli hyvin suosittu myös sumerilaisessa kirjallisuudessa.
7. Baabelin torni.
Tämän kertomuksen pohjana olivat sumerilaisten rakentamat temppelitornit, zikkurat, (zikkurratu) jotka sumerilaisten mielestä olivat maan ja taivaan yhdyssiteenä lähentämässä ihmisiä heidän jumaliinsa. Heprealaiset, jätettyään Kaksoisvirranmaan, käsittivät ne ihmisten epävarmuuden tunteiden symboleiksi. Toisaalta ajatus siitä, että kerran ”kaikessa maassa oli yksi kieli ja yksi puheenparsi”, mistä Jumala kuitenkin ihmisiin suuttuneena teki lopun, kuvastuu sumerilaisessa kertomuksessa ”Enmerkar ja Arattan herra”, jossa kuvataan ihmiskunnan ”kultaista aikaa”. (Facta, 10. osa. 1971) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä."
https://mixontotta.wordpress.com/juuret/
1. Maailman luominen.
Sekä sumerilaiset että heprealaiset uskoivat, että ennen maailman luomista oli olemassa alkumeri. Sumerilaisten mukaan alkumerestä syntyi yhtynyt taivas ja maa, jotka ilman Jumala Enlil – todennäköisesti sama kuin Genesis-kirjassa (I Mooseksen kirja) esiintyvä rûah elôhim ”Jumalan henki” – erotti toisistaan.
2. Ihmisen luominen.
Sekä sumerilaisten että heprealaisten mukaan ihminen luotiin savesta, johon ”elämän henki” puhallettiin. Ihminen luotiin palvelemaan jumalia – heprealaisten mukaan Jahve-jumalaa. Miehen kylkiluusta luotu vaimo -teema on, Raamatun kanssa samansisältöisenä, kotoisin sumerilaisista paratiisimyyteistä.
5. Vedenpaisumus.
Vanhan testamentin vedenpaisumuskertomuksen sumerilainen esikuva oli hyvin samanlainen. Sumerilaisen tradition mukaan vedenpaisumusta edelsi kymmenen hallitsijaa, jotka kaikki elivät suunnattoman kauan samoin kuin Vanhan testamentin vedenpaisumusta edeltäneet patriarkat olivat myös pitkäikäisiä. Vedenpaisumuksen pelastukseksi tehty arkki oli sumerissa ja Vanhassa testamentissa malliltaan ja kooltaan lähes samanlaiset. Myös sumerilaisesta arkista lähetettiin lintuja etsimään merkkejä tulvan laskemisesta. – Sittemmin Noan arkiksi väitetty kivettymälöytö (1900-luvun lopulla) todettiin tutkimuksissa yli 100 miljoonaa vuotta vanhaksi. Löydös oli aivan liian vanha ollakseen Nooan arkki. (Järvinen Risto K. 2005)
Raamatun mukaan tulvan mentyä Jumala antoi sateenkaaren merkiksi, ettei enää hukuttaisi maailmaa tulvaan (I Moos. 9:13, 14, 16. ). Vastako tuolloin luonnossa alkoi toimia valon spektri!
(Katso myös Päivällinen-palstalta 20.8.2015 postattu Antti Mannerin kirjoitus!)
6. Kain-Aabel -motiivi. Aihe oli hyvin suosittu myös sumerilaisessa kirjallisuudessa.
7. Baabelin torni.
Tämän kertomuksen pohjana olivat sumerilaisten rakentamat temppelitornit, zikkurat, (zikkurratu) jotka sumerilaisten mielestä olivat maan ja taivaan yhdyssiteenä lähentämässä ihmisiä heidän jumaliinsa. Heprealaiset, jätettyään Kaksoisvirranmaan, käsittivät ne ihmisten epävarmuuden tunteiden symboleiksi. Toisaalta ajatus siitä, että kerran ”kaikessa maassa oli yksi kieli ja yksi puheenparsi”, mistä Jumala kuitenkin ihmisiin suuttuneena teki lopun, kuvastuu sumerilaisessa kertomuksessa ”Enmerkar ja Arattan herra”, jossa kuvataan ihmiskunnan ”kultaista aikaa”. (Facta, 10. osa. 1971)"Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä.
Kristillinen termi "Saatana" ja islamilainen termi "Shaitan" ovat molemmat peräisin sanskritin kielen termistä Sat-na, joka tarkoittaa ei-totuutta, valhetta tai petosta. Kristittyjen, jotka selittävät termin "Paholainen" langenneeksi enkeliksi, tulisi ymmärtää, että sana on johdettu sanskritin terminologiasta, joka tarkoittaa langennutta devaa.
Uuden testamentin Johanneksen kirjan alussa sanotaan: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala". Tämä on itse asiassa sanatarkka käännös muinaisesta sanskritinkielisestä mantrasta: “Prajapatirvai idamagraasit, tasya vag dvitiyaa asit, vag vai paramam Brahma.”
Kun nyt puhutaan kristinuskossa käytetyistä sanoista, jotka ovat peräisin sanskritista, katolinen termi "Madonna", toinen nimi Äiti Marialle, tulee sanskritin Mata Nahista, joka tarkoittaa "Äitimme". Tämäkin on johdettu suuresta Veda-äidin jumalattaresta. Näin ollen Äiti Maria ei viitannut pelkästään Jeesuksen äitiin, vaan se viittasi Jumalattareen, koko ihmiskunnan äitiin. Lisäksi eurooppalainen termi "Madam" on pehmeä ääntämys hindulaisesta termistä mata tai mataji, joka tarkoittaa myös "äitiä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristillinen termi "Saatana" ja islamilainen termi "Shaitan" ovat molemmat peräisin sanskritin kielen termistä Sat-na, joka tarkoittaa ei-totuutta, valhetta tai petosta. Kristittyjen, jotka selittävät termin "Paholainen" langenneeksi enkeliksi, tulisi ymmärtää, että sana on johdettu sanskritin terminologiasta, joka tarkoittaa langennutta devaa.
Uuden testamentin Johanneksen kirjan alussa sanotaan: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala". Tämä on itse asiassa sanatarkka käännös muinaisesta sanskritinkielisestä mantrasta: “Prajapatirvai idamagraasit, tasya vag dvitiyaa asit, vag vai paramam Brahma.”
Kun nyt puhutaan kristinuskossa käytetyistä sanoista, jotka ovat peräisin sanskritista, katolinen termi "Madonna", toinen nimi Äiti Marialle, tulee sanskritin Mata Nahista, joka tarkoittaa "Äitimme". Tämäkin on johdettu suuresta Veda-äidin jumalattaresta. Näin ollen Äiti Maria ei viitannut pelkästään Jeesuksen äitiin, vaan se viittasi Jumalattareen, koko ihmiskunnan äitiin. Lisäksi eurooppalainen termi "Madam" on pehmeä ääntämys hindulaisesta termistä mata tai mataji, joka tarkoittaa myös "äitiä"."Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä.
Jeesuksen ristiinnaulitsemisen osalta hänen oletetaan kuolleen, laskeutuneen helvettiin ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista.
Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma. Persialaisen Zarathustran, egyptiläisten Osiriksen, Horuksen, Adoniksen, Bacchuksen, Herkuleksen ja skandinaavisen Baldurin sekä meksikolaisen Quetzalcoatlin oletetaan viettäneen kolme päivää helvetissä kuolemansa jälkeen ja nousseen sen jälkeen ylös.
Kaikki nämä henkilöt tekivät myös monia ihmeitä, joita voidaan verrata Jeesuksen tekemiin ihmetekoihin.
OM ja Aamen
Omista tai Aumista tuli tiibetiläisten pyhä sana Hum, muslimien Amin ja egyptiläisten, kreikkalaisten, roomalaisten, juutalaisten ja kristittyjen Amen." Tavu on käännetty monille eri kielille, kulttuureille ja uskonnollisille perinteille, mutta äänen luova ja transformatiivinen voima on pysynyt samana. Raamatussa sana Amen.,,
OM=AUM=Aamen
Kristilliset käsitykset ovat peräisin muinaisista, juutalaisista, ja juutalaiset assyrialaisista, ja assyrialaiset intialaisista, ja kaikki menevät taaksepäin: mitä uudempi, sitä alempi, mitä vanhempi, sitä korkeampi.
Om juutalaisuudessa ja kristinuskossa - Intialainen mystinen ajattelu vaikutti juutalaisuuteen monin tavoin. Tässä prosessissa Aum (Om) muuttui Ameniksi, ja sellaisena se sisällytettiin myöhemmin kristinuskoon. Aamenin sanotaan tarkoittavan "olkoon niin", vaikka tämä saattaa olla myöhempi tulkinta.
Aamen mainitaan laajalti Raamatussa. Sitä käytetään jumalanpalveluksen aikana (Ilm. 3:14), valan vahvistamiseen tai moraalilakien noudattamisen vahvistamiseen (5. Moos. 27:15-26), siunauksen ilmaisuna (1. Aikakirja 16.36), Jumalan rakkauden ilmaisemiseen (2. Kor. 1:20) tai kiitoksen merkkinä (1. Kor. 14.16).
Vaikka ei ehkä suoraan, seuraava tunnettu lausuma viittaa myös Aumiin:
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan kanssa, ja Sana oli Jumala". Aamen (Aum)" - Raamattu Joh. 1:1.
Joka tapauksessa 'Sana' (tai 'Logos' kreikaksi) tarkoittaa kosmista sykettä tai värähtelyä ja merkitsee täsmälleen samaa kuin Aum tai Om.
Om islamissa - Muutama vuosisata Kristuksen jälkeen Amen omaksuttiin islamiin nimellä Amin tai Alm.
Arabian kirjain "l" lausutaan kuten "u", kun se esiintyy konsonantin edessä, mikä tarkoittaa, että Almista tulee automaattisesti Aum.
Lisäksi, aivan samalla tavalla kuin useimmat perinteiset muinaiset tekstit, Koraani alkaa Aumilla muodossa Alm!
Tässä meillä on poikkeuksellinen rinnakkaisuus islamin ja joogan sekä Intian mystisen ajattelun välillä. Kaikki alkaa Aumilla.
Käyttivätkö keltit Omia? Irlannin kelttien muinaista mystistä kieltä kutsuttiin nimellä Ogham (lausutaan Ohm, Om tai Aum). Onko tämä vain sattumaa? Ogham ei ollut joustava, kehittynyt kieli, vaan pikemminkin joukko hieroglyfisiä sanoja, joilla kuvattiin rajallista määrää asioita, lähinnä druidien kunnioittamia esineitä.
Tämä viittaa mahdollisuuteen, että muinaiset keltit tunsivat ja käyttivät Omia druidipappiensa välityksellä.
Ogham-kielellä on kaukaiset juuret ja että se on saanut inspiraationsa Om-kielestä, joka puolestaan ilmentää sanskritin kieltä ja muinaisen Intian mystistä ajattelua.
Mayat ja Sana - Muinaisessa mayojen kirjoituksessa nimeltä Popal Vuh sanotaan:
Ensimmäiset todelliset ihmiset (tietäjät) saavat elämän ainoastaan Sanan (äänivärähtelyn) voimasta.".
Sama pätee moniin muinaisiin kulttuureihin kaikkialla maailmassa, jotka tunsivat äänen transformatiivisen voiman ja jotka ymmärsivät sen, minkä tiede on vasta hiljattain havainnut: että manifestiuniversumi perustuu energiaan, josta ääni on yksi aspekti.
Aumin ja Aamenin värähtelyerot - Kielitieteen mukaan Amen on kehittynyt Aumista (Om). Jos chanttaat jonkin aikaa Aumia ja sitten Aamenia, huomaat, että värähtelyssä on eroa: Aum on syvemmällä ja resonoi vatsassa ja itse asiassa koko kehossa, kun taas Amen värähtelee päässä ja kurkussa. Siksi Aumin värähtelyillä on taipumus viedä meidät älyllisyyden kahleiden ulkopuolelle, kun taas Aamenilla on taipumus rohkaista "ajattelua" ja älyllisiä prosesseja.
Om englanninkielisissä sanoissa - Onko sattumaa, että monet latinasta johdetut englanninkieliset sanat, joista joillakin on tärkeitä filosofisia merkityksiä, alkavat Omilla? Esimerkiksi Omniscience ja Om-nipotence.
Voiko olla sattumaa, että Om, joka symboloi universaalia äänivärähtelyä, joka sisältää kaikki äänet ja värähtelyt, sisältyy myös sanaan Omnipresent! Huomaa myös sanat Om-nifarious ja Om-en.
OM = AUM = Aamen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun nyt puhutaan kristinuskossa käytetyistä sanoista, jotka ovat peräisin sanskritista, katolinen termi "Madonna", toinen nimi Äiti Marialle, tulee sanskritin Mata Nahista, joka tarkoittaa "Äitimme". Tämäkin on johdettu suuresta Veda-äidin jumalattaresta. Näin ollen Äiti Maria ei viitannut pelkästään Jeesuksen äitiin, vaan se viittasi Jumalattareen, koko ihmiskunnan äitiin. Lisäksi eurooppalainen termi "Madam" on pehmeä ääntämys hindulaisesta termistä mata tai mataji, joka tarkoittaa myös "äitiä".“Prajapatirvai idamagraasit, tasya vag dvitiyaa asit, vag vai paramam Brahma.”
Transliteraatio sanskritista latinalaisille aakkosille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
“Prajapatirvai idamagraasit, tasya vag dvitiyaa asit, vag vai paramam Brahma.”
Transliteraatio sanskritista latinalaisille aakkosille.Uuden testamentin Johanneksen kirjan alussa sanotaan: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala". Tämä on itse asiassa sanatarkka käännös muinaisesta sanskritinkielisestä mantrasta: “Prajapatirvai idamagraasit, tasya vag dvitiyaa asit, vag vai paramam Brahma.”
Jo kauan ennen kristinuskoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo kauan ennen kristinuskoa."Monet myyttiset jumalhahmot ovat legendoja, mutta Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka elämä ja kuolema on hyvin dokumentoitu."
Miksi sitten kaikki muistuttaa muinaisia jumalia, tarinoita, samantyyppisiä tarinoita, kuolleista henkiin herättämisiä, vain nimet ja paikannimet on muutettu, kaikki nuo tarinat ovat olleet olemassa kauan ennen kristinuskoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Monet myyttiset jumalhahmot ovat legendoja, mutta Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka elämä ja kuolema on hyvin dokumentoitu."
Miksi sitten kaikki muistuttaa muinaisia jumalia, tarinoita, samantyyppisiä tarinoita, kuolleista henkiin herättämisiä, vain nimet ja paikannimet on muutettu, kaikki nuo tarinat ovat olleet olemassa kauan ennen kristinuskoa."Monet myyttiset jumalhahmot ovat legendoja, mutta Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka elämä ja kuolema on hyvin dokumentoitu."
Miksi sitten kristinusko ei ole keksinyt mitään uutta, vaan kaikki ovat samoja vanhoja tarinoita? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Monet myyttiset jumalhahmot ovat legendoja, mutta Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka elämä ja kuolema on hyvin dokumentoitu."
Miksi sitten kristinusko ei ole keksinyt mitään uutta, vaan kaikki ovat samoja vanhoja tarinoita?"Monet kopiointiväitteet ovat selvästi virheellisiä.
Pakanallisilla jumalilla oli maagisia syntymiä, ja jotkut syntyivät neitsyelle. Jumalat hedelmöittivät usein nuoria ihmisneitoja.
Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.
Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.
Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.
Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen. - Anonyymi
Absoluutti on kahden prinsiipin liitto: alun perin maskuliininen Prinsiippi, Jumala, Luoja.
Ja feminiininen Alku: tämä on luonto, nämä ovat ne muodot, joissa olemus ilmenee.
Absoluuttinen totuus on rakastava, Jumalallinen Liitto, jossa on kaksi maailman Alkua: Luoja ja Luonnon Äiti. Eli maailman feminiininen Alku. Luonto on suhdeyhteyden sfääri, muotojen sfääri, ja Jumala ja Hänen osastonsa ovat merkityksiä, energiaa, inspiraatiota, luomista, kaikkea siihen liittyvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Absoluutti on kahden prinsiipin liitto: alun perin maskuliininen Prinsiippi, Jumala, Luoja.
Ja feminiininen Alku: tämä on luonto, nämä ovat ne muodot, joissa olemus ilmenee.
Absoluuttinen totuus on rakastava, Jumalallinen Liitto, jossa on kaksi maailman Alkua: Luoja ja Luonnon Äiti. Eli maailman feminiininen Alku. Luonto on suhdeyhteyden sfääri, muotojen sfääri, ja Jumala ja Hänen osastonsa ovat merkityksiä, energiaa, inspiraatiota, luomista, kaikkea siihen liittyvää.Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA. Vastaus on, että MIELIKUVA VANHASTA MIEHESTÄ on iskostettu meihin äidinmaidosta lähtien yleisten kliseiden kulttuuristen ja sosiaalisten kerrosten kautta. Leonardo ja muut menneisyyden nerot täyttivät kirkon määräyksen, jossa päätöksen siitä, mitä ja miten kuvataan, tekivät uskonnolliset toimihenkilöt, jotka olivat usein kaukana Jumalan ymmärtämisen filosofiasta. Lisäksi kuvat suunniteltiin vuorovaikutteisiksi massojen kanssa, ja ne edellyttivät selkeitä muotoja ja kuvia, jotka voisivat luoda katsojiin elävän vaikutelman. Tätä oli monissa kulttuureissa.
Feminiinisen palvonta maailman uskonnoissa. Länsimaissa vallitsevat uskonnot ovat patriarkaalisia
Monoteistiset uskonnolliset opetukset julistavat, että Jumala on yksi, yhtenäinen ja maskuliininen. Samaan aikaan näissä perinteissä on epäsuorasti läsnä feminiinisen kultti. Esimerkiksi Neitsyt Marian, Jumalan äidin, palvonta on yleistä. Sieluun viitataan joskus "taivaallisen sulhasen morsiamena". Tarkastellaanpa jumalallisen miehen ja naisen tärkeää teemaa Vedojen näkökulmasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA. Vastaus on, että MIELIKUVA VANHASTA MIEHESTÄ on iskostettu meihin äidinmaidosta lähtien yleisten kliseiden kulttuuristen ja sosiaalisten kerrosten kautta. Leonardo ja muut menneisyyden nerot täyttivät kirkon määräyksen, jossa päätöksen siitä, mitä ja miten kuvataan, tekivät uskonnolliset toimihenkilöt, jotka olivat usein kaukana Jumalan ymmärtämisen filosofiasta. Lisäksi kuvat suunniteltiin vuorovaikutteisiksi massojen kanssa, ja ne edellyttivät selkeitä muotoja ja kuvia, jotka voisivat luoda katsojiin elävän vaikutelman. Tätä oli monissa kulttuureissa.
Feminiinisen palvonta maailman uskonnoissa. Länsimaissa vallitsevat uskonnot ovat patriarkaalisia
Monoteistiset uskonnolliset opetukset julistavat, että Jumala on yksi, yhtenäinen ja maskuliininen. Samaan aikaan näissä perinteissä on epäsuorasti läsnä feminiinisen kultti. Esimerkiksi Neitsyt Marian, Jumalan äidin, palvonta on yleistä. Sieluun viitataan joskus "taivaallisen sulhasen morsiamena". Tarkastellaanpa jumalallisen miehen ja naisen tärkeää teemaa Vedojen näkökulmasta.Jumalallisen maskuliininen ja feminiininen Aspekti
Meidän on ymmärrettävä todellisuuden luonne. Meille kerrotaan, että tämä maailma on vain vääristynyt heijastus henkimaailmasta. Yksi tämän aineellisen maailman ominaispiirteistä on miespuolisen ja naispuolisen alun olemassaolo. Ja olisi virheellistä ja tietämätöntä yrittää riistää jumalalliselta Todellisuudelta tämä piirre, tämä luonne, jako miespuoliseen ja naispuoliseen prinsiippiin.
Kuulemme joka päivä tämän ilmaisun, nämä sanat: "Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. Englannin kielen sana "man" tarkoittaa miestä. Mutta entä nainen? Kenen kuvaksi nainen luotiin?
Jumalan kuvaaminen yksinomaan maskuliiniseksi olisi virheellistä. Jumalan kuvaaminen yksinomaan feminiiniseksi olisi myös väärin. On virheellistä päätellä, että Jumalalla ei ole sekä maskuliinisia että feminiinisiä ominaisuuksia. Hänen on sisällytettävä Itseensä kaikki nämä: Abstraktin neutraalin Persoonan sekä maskuliiniset ja feminiiniset ominaisuudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalallisen maskuliininen ja feminiininen Aspekti
Meidän on ymmärrettävä todellisuuden luonne. Meille kerrotaan, että tämä maailma on vain vääristynyt heijastus henkimaailmasta. Yksi tämän aineellisen maailman ominaispiirteistä on miespuolisen ja naispuolisen alun olemassaolo. Ja olisi virheellistä ja tietämätöntä yrittää riistää jumalalliselta Todellisuudelta tämä piirre, tämä luonne, jako miespuoliseen ja naispuoliseen prinsiippiin.
Kuulemme joka päivä tämän ilmaisun, nämä sanat: "Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. Englannin kielen sana "man" tarkoittaa miestä. Mutta entä nainen? Kenen kuvaksi nainen luotiin?
Jumalan kuvaaminen yksinomaan maskuliiniseksi olisi virheellistä. Jumalan kuvaaminen yksinomaan feminiiniseksi olisi myös väärin. On virheellistä päätellä, että Jumalalla ei ole sekä maskuliinisia että feminiinisiä ominaisuuksia. Hänen on sisällytettävä Itseensä kaikki nämä: Abstraktin neutraalin Persoonan sekä maskuliiniset ja feminiiniset ominaisuudet."Totuudesta puhutaan."
Mikä on totuus?
Totuus sisältää kaiken, mikä on pohjimmiltaan todellisuutta. Olosuhteista ja ajasta riippumaton, tilan ja ajan ulkopuolella. Esimerkiksi se, että synnymme ja kuolemme, on totuus.
Vaikka jotkut sanovat, että voimme tehdä ihmisistä kuolemattomia, se on väärä väite. Ihmisolennot kuolevat. Ihmiset eivät halua ajatella sitä, koska he ovat yleensä kiinnostuneita jostain näennäisistä asioista, ohittavat tämän puolen, koska kukaan ei halua ajatella, että tässä elämässä on tehtävä jotain sellaista, mikä ylittää jotkin intressit, koska kaikki intressit jäävät tänne. Syntyy eräänlainen ristiriita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Totuudesta puhutaan."
Mikä on totuus?
Totuus sisältää kaiken, mikä on pohjimmiltaan todellisuutta. Olosuhteista ja ajasta riippumaton, tilan ja ajan ulkopuolella. Esimerkiksi se, että synnymme ja kuolemme, on totuus.
Vaikka jotkut sanovat, että voimme tehdä ihmisistä kuolemattomia, se on väärä väite. Ihmisolennot kuolevat. Ihmiset eivät halua ajatella sitä, koska he ovat yleensä kiinnostuneita jostain näennäisistä asioista, ohittavat tämän puolen, koska kukaan ei halua ajatella, että tässä elämässä on tehtävä jotain sellaista, mikä ylittää jotkin intressit, koska kaikki intressit jäävät tänne. Syntyy eräänlainen ristiriita."Totuudesta puhutaan."
Mikä on totuus?
Totuus on se, mikä on tilan ja ajan tuolla puolen. Absoluuttinen totuus menee tuon tuolle puolen. Siihen liittyy ilmentyminen tilassa ja ajassa. Jos esimerkiksi kerrotte jollekin ihmiselle, että olette sielu ettekä keho. Se on totuus, koska ihminen on elämänsä aikana ikuinen, hän on ikuinen kuoleman jälkeen, koska hänen persoonallisuutensa ei muutu elämänsä aikana. Hänen esityksensä muuttuu, hänen ruumiinsa muuttuu, mutta itse persoonallisuus pysyy. Se on totuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Totuudesta puhutaan."
Mikä on totuus?
Totuus on se, mikä on tilan ja ajan tuolla puolen. Absoluuttinen totuus menee tuon tuolle puolen. Siihen liittyy ilmentyminen tilassa ja ajassa. Jos esimerkiksi kerrotte jollekin ihmiselle, että olette sielu ettekä keho. Se on totuus, koska ihminen on elämänsä aikana ikuinen, hän on ikuinen kuoleman jälkeen, koska hänen persoonallisuutensa ei muutu elämänsä aikana. Hänen esityksensä muuttuu, hänen ruumiinsa muuttuu, mutta itse persoonallisuus pysyy. Se on totuus."Totuudesta puhutaan."
Mikä on totuus?
Absoluuttinen totuus on pohjimmiltaan yhteys Jumalaan, kun olet yhteydessä Häneen, silloin alat tuntea, milloin voit sanoa tämän asian ja miten voit sanoa tämän asian niin, että ihminen ymmärtää, mistä on kyse. Toisin sanoen absoluuttinen totuus ei ole vain henkeä, ei vain tietoisuutta, se on myös luonto, se on myös se, jonka kautta se ilmaistaan.
Ja feminiininen Alku: tämä on luonto, nämä ovat ne muodot, joissa olemus ilmenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Totuudesta puhutaan."
Mikä on totuus?
Absoluuttinen totuus on pohjimmiltaan yhteys Jumalaan, kun olet yhteydessä Häneen, silloin alat tuntea, milloin voit sanoa tämän asian ja miten voit sanoa tämän asian niin, että ihminen ymmärtää, mistä on kyse. Toisin sanoen absoluuttinen totuus ei ole vain henkeä, ei vain tietoisuutta, se on myös luonto, se on myös se, jonka kautta se ilmaistaan.
Ja feminiininen Alku: tämä on luonto, nämä ovat ne muodot, joissa olemus ilmenee.Jumalan kuvaaminen yksinomaan maskuliiniseksi olisi virheellistä. Jumalan kuvaaminen yksinomaan feminiiniseksi olisi myös väärin. On virheellistä päätellä, että Jumalalla ei ole sekä maskuliinisia että feminiinisiä ominaisuuksia. Hänen on sisällytettävä Itseensä kaikki nämä: Abstraktin neutraalin Persoonan sekä maskuliiniset ja feminiiniset ominaisuudet.
Anonyymi kirjoitti:
"Totuudesta puhutaan."
Mikä on totuus?
Ja feminiininen Alku: tämä on luonto, nämä ovat ne muodot, joissa olemus ilmenee.Niin, kaikkea tuollaista se tarkoittaa, kun Jeesus sanoo olevansa totuus. Hän on Jumala, Isä Jumalan Poika.
Totuus on Jeesuksessa, totuuden on silloin saavuttanut, kun on yhteydessä häneen, Jumalaan, ja Jumaluuteen näin, kolmeen kolminaisuuden Jumalaan. Käytännössähän olemme yhteydessä Pyhään Henkeen yleensä. Harvemmin suoraan Jeesukseen. Rukoilemme kuitenkin suoraan Isää.
Se on tärkein osa totuutta, eikä se mitenkään salli meidän halveksia tieteen tuloksia, historiaa, biologiaa, tähtitiedettä, geologiaa jne. Kuten fundamentalistit tekevät. Tai taiteita, jotka usein ovat epäsovinnaista muotouskovaisten katsannossa. Eikä se ole minkään imperialistisen ja sortavan ja riistävän
politiikan palveluksessa kuten maailman uskonnot usein ovat.
- Anonyymi
Olen aloittajan kanssa eri mieltä aika monesta asiasta.
Koska ihmislajin tieteen ainoa input on aina ykislötason henkilökohtainen kokemus niin mikään tieto ei voi olla oletusarvoisesti täysin objektiivista lukuunottamatta ehkä pohjmmiltaan sovittuja loogisia konstruktioita kuten matematiikka ja logiikka jotka eivät sellaisenaan välttämättä kerro yhtään mitään todellisuudesta vaikka toisaalta toimivat myös välttämättöminä mutta ei riittävinä komponenttina sille että jotain kielellisesti ilmaistua väitettä voisi ylipäätänsä pitää edes jossainmäärin paikkansapitävänä.
Eri ihmisten havaintojen tulkintojen välinen koherenssi on aina vahvasti kulttuurisidonnaista ja seuraa siitä minkälainen perushahmotus on kollektiivisesti omaksuttu ainoaksi hyväksytyksi käyttäytymistavaksi esim. koulutuksen kautta.
Silminnäkijähavaintojen ja muidenkin kokemusten kielelliset kuvaukset ovat äärimmäisen harvoin täysin identtisiä tai edes yhteismitallisia koska eri havaitsijat voivat tunnistaa erilaisen kokemus- ja koulutustaustansa takia erilaisia toisiaan täydentäviä aspekteja samasta tapahtumasta jos heidän tarkkaavaisuutensa on ylipäätänsä kykenevä huomaamaan asioita jostain tapahtumasta eli eivät ole täysin omaan "päiväuneksintaansa" uppoutuneita joka tuntuu olevan aika monen default moodi.
Yleinen harhaluulo tieteestä on että se perustuisi pelkästään mittauslaitteiden lukemiin ja matematiikkaan ilman minkäänlaista filosofiseksi luonnehdittavissa olevaa perushahmotusta ja ajattelua.
Jos tieteen hahmottaa pelkästään jonkinlaisena deduktiivisena tai induktiivisena prosessina mittausten, havaintojen ja matematiikan pohjalta niin silloin unohdetaan Thomas Kuhnin paradigmojen idea jossa nimenomaan keskitytään analysoimaan havaintojen & mittausten tulkintaa joka tyypillisesti nimenomaan määräytyy kulttuurisidonnaisten todellisuuden hahmotuksen perusteella jossa pyritän palauttamaan kaikki ilmiöt johonkin tuttuun ja toimivaksi todettuun hahmotustapaan esim. konemetaforan pohjalta jossa sen koneen osat noudattavat jonkinlaisia ikuisiksi ja muuttumattomiksi oletettuja luonnonlakeja.
Jos esim. korvaa nykyisen valtavirtatieteen sattumaan ja ikuisiin luonnonlakeihin perustuvan mallin sellaisella hahmotuksella jossa toimiva informaatio kumuloituu, stabiloituu ja vahvistuu toiston seurauksena ja samalla mahdollistaa olemassaolevien systeemien itseorganisoitumisen energeettisesti avoimissa systeemeissä niin se mahdollistaisi täysin toisenlaisen todellisuuden perushahmotuksen joka olisi nykyisen äärimmäisiin vastakohtiin polarisoituneen teismiin ja materialismiin ääripäiden puolivälissä jossa voidaan yhteensovittaa toisiinsa 2 ihmisen kokemustapaa ("aivopuoliskoa") todellisemmaksi hahmotukseksi kuin olemassaoleva "tieteellinen realismi" ja toisaalta idealismi jossa hyväksytään myös tietoisuus aktiiviseksi todellisuutta muokkaavaksi komponentiksi.
Todellisuus ei ole staattinen "tuolla jossakin" odottamassa löytäjäänsä vaan jatkuvasti uusiutuva ja muokkaantuva kokonaisuus jossa ainoa perusedellytys on ajallis-paikallinen looginen koherenssi eli kaikki on periaatteessa muokattavissa ja jokainen kokonaissysteemin komponetti omalta osaltaan voi vaikuttaa siihen millaiseksi tulevaisuuden kokonaisuuden todellisuus kehkeytyy.
Luonnollisen kielen 2-arvoisen logiikan 3. poisssuljetun laki mahdollistaa vain ehdottoman totuuden tai ehdottoman epätotuuden oletuksen kaikkien väitteiden suhteen ja samalla tuottaa tiedon kokonaisuuden fragementoitumista ja loputtomia koulukuntakiistoja jossa kaikki osapuolet helposti kuvittelevat olevansa ehdottoman täydellisen oikeassa ilman minkäänlaista kompromissin mahdollisuutta.
Jos aloittaa todellisuuden perushahmotuksen siitä ettei henkilökohtaisen hyvin ajallis-paikallisesti lokaalin kokemuksen ja kollektiivisen kulttuurin senhetkisen dominoivan maailmankuvan perusteella voi esittää minkäänlaisia lopullisia ja ehdottomia "totuuksia" todellisuuden kokonaisuudesta vaan pelkästään suhteellisen valistuneita arvauksia niin tiede voisi olla paljon nykyistä toimivampaa ja mielekkäämpää inhimillistä toimintaa eikä kuten viimeisen 150 vuoden aikana jossa tiedeyhteisö on tavallaan nostanut itse itsensä teistisen kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän ehdottoman auktoriteetin asemaan joka on ainakin minusta sekä huvittavaa että samalla melko säälittävää. :D
Ei ole pakko uskoa mihinkään vaan pyrkiä pitämään mielensä edes sen verran avoimena uusille ja erilaisille ideoille että ei sulje niitä pois oletusarvoisesti pelkästään vallassa olevien poliittis-ideologisten agendojen ja paradigmojen takia.
Henkilökohtainen todellisuuskuva kannattaa rakentaa vain omaan henk. kohtaiseen verifiointiin ja kaikki muu on sitten enemmän tai vähemmän epävarmaa ja kannattaa jättää oman maailmankuvansa suhteen avoimeksi ja luottaa vain omaan intuitioonsa kaikissa valinnoissa ja päätöksissä.
BTodellisuus on olemassa subjektiivisista asioista riippumatta. Paitsi tietysti itse subjektiivisissa asioissa.
Muuten hieno ja hyvä, mutta sinulla on aina tuo kumarrus idealismille. Ei sitä tarvita. Jumalan kohdalla se subjektiivinen osuus on suurempi kuin ihmisellä, mutta panteismi on kuitenkin liioittelua, tai että universumi olisi elävä olento.- Anonyymi
santtunen2 kirjoitti:
Todellisuus on olemassa subjektiivisista asioista riippumatta. Paitsi tietysti itse subjektiivisissa asioissa.
Muuten hieno ja hyvä, mutta sinulla on aina tuo kumarrus idealismille. Ei sitä tarvita. Jumalan kohdalla se subjektiivinen osuus on suurempi kuin ihmisellä, mutta panteismi on kuitenkin liioittelua, tai että universumi olisi elävä olento."Todellisuus on olemassa subjektiivisista asioista riippumatta. Paitsi tietysti itse subjektiivisissa asioissa."
Jos oletetaan jonkinlaisen kollektiivisen tietoisuuden olemassaolo C.G. Jungin arkkityyppisten ideoiden maailman ja/tai David Bohmin implisiittisen järjestyksen tapaisesti niin kaikki mahdolliset aistihavainnot ja mittaukset ovat aina siitä syvemmästä implisiittisestä todellisuudesta riippuvaista vaikka tietysti arjen ja käytännön tasolla todellisuus on tavallisen yksilötason tietoisuudesta suhteellisen riippumatonta vaikka on aika runsaasti kokeellista todistusaineistoa siitä että yksilöiden ja varsinkin koherenttien ryhmien joukkointentiolla on selkeää vaikutusta tulevaisuuden aktualisoitumisen todennäköisyysjakaumaan. Havaitsija ei ole pelkästään passiivinen komponentti todellisuuden kehkeytymisessä.
Itse en ole oikeastaan koskaan kannattanut perinteistä enkä äärimmäistä idealismia kuten en myöskään sen binääristä vastakohtaa eli reduktionistista ja determinististä fysikalismia vaan jotain sen tapaista kuin esim. Michael Talbot kuvaili teoksessaan The Holographic Universe.
En kannata myöskään perinteistä teismiä, panteismia enkä panpsykismiä vaan jonkinlaista jatkumoa ns. aineen ja tietoisuuden välillä siten että luonnolla voi olla hyvin samankaltaisia kykyjä ja ominaisuuksia kuin elollisella luonnolla ja ihmisillä.
Uskonnot eivät muutenkaan ole ensisijassa tietoon vaan lähinnä tunne-elämään ja yhteisöllisyyden koherenssiin liittyviä asioita puhtaimmassa ei-institutionaalisessa muodoissaan ja monissa muinaisissa kulttuurissa tiede, uskonto, tekniikka ja filosofia muodostivat yhtenäisen kokonaisuuden analogisten harmoonisten resonanssien periaatteen mukaisesti ilman läntisen nykyisen kulttuurin binäärisiä vastakohtaisuuksia.
The Man Who Unveiled Reality’s Secrets... Only to Pass Away a Year Later
https://www.youtube.com/watch?v=A28sHakAJcY
https://archive.org/details/the-holographic-universe
Tuon tyyppinen malli periaatteessa voisi selittää sen miksi ja miten esim. kaukonäkijät kykenevät tarkistettavissa olevaan yliaistilliseen tietoon ja kokemukseen menneisyydestä ja tulevaisuuden potentiaalisuuksista kaksoissokko periaatteella minkä pitäisi olla mahdotnta jos nykyisen valtavirtatieteen maailmankuva pitäisi ehdottomasti paikkansa.
B
- Anonyymi
Totuus on yhteisymmärrystä.
Koska on tuhansia eri kieliä maailmassa täyteen totuuteen ei milloinkaan päästä. Kielten sekoittajana Jumala vei totuuden ihmiskunnalta ja syötti heitä valheilla tuudittaen ooppiumihumalaan.- Anonyymi
Kaikke, myös Raamattua ei myöskään voi ottaa kirjaimellisesti -monen sanan merkitys oli alun perin vain allegoria tai metafora. Alkuperäisissä abrahamilaisissa uskonnoissa on erotettavissa kaksi ”virallista” eskatologista käsitettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikke, myös Raamattua ei myöskään voi ottaa kirjaimellisesti -monen sanan merkitys oli alun perin vain allegoria tai metafora. Alkuperäisissä abrahamilaisissa uskonnoissa on erotettavissa kaksi ”virallista” eskatologista käsitettä.
Aloitetaan ehkäpä mielikuvasta paratiisista, ja se eroaa hämmästyttävästi siitä, mitä kuvittelemme alkuperäisessä tekstissä. Tämä ei ole yllättävää, kun otetaan huomioon, että Raamattu on muotoutunut monien vuosisatojen aikana ja heijastanut uskonnollisen vakaumuksen muuttuvia malleja. Näin ollen siinä kuvattu ei ole aina ollut johdonmukainen. Itse asiassa kaikki on vain typeriä stereotypioita.
Ongelmia tulee, kun kaikki otetaan kirjaimellisesti, esimerkiksi naisen tekeminen Aataman kylkiluusta, sekin tarina jo ollut kauan ennen kristinuskoa muunnelmana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ykstotisuus ja mielikuvituksettomuus on ääretöntä köyhyyttä.
On älyltään kymmenen eri tasoista persoonaa. Jotkut ymmärtää kielikuvia ja jotkut ovat pelkästään ykstotisia.
Täydellinen yhteisymmärrys voi kai olla vain saman tasoisilla älyillä. Jos niilläkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ykstotisuus ja mielikuvituksettomuus on ääretöntä köyhyyttä.
On älyltään kymmenen eri tasoista persoonaa. Jotkut ymmärtää kielikuvia ja jotkut ovat pelkästään ykstotisia.
Täydellinen yhteisymmärrys voi kai olla vain saman tasoisilla älyillä. Jos niilläkään."Niin, kaikkea tuollaista se tarkoittaa, kun Jeesus sanoo olevansa totuus. Hän on Jumala, Isä Jumalan Poika."
Kolminaisuuden käsite tuli myös pakanuudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Niin, kaikkea tuollaista se tarkoittaa, kun Jeesus sanoo olevansa totuus. Hän on Jumala, Isä Jumalan Poika."
Kolminaisuuden käsite tuli myös pakanuudesta.Marie Sinclair, Caithnessin kreivitär, toteaa vuonna 1876 ilmestyneessä kirjassaan Old Truths in a New Light: ”Yleisesti, vaikkakin virheellisesti, oletetaan, että kolminaisuusoppi on kristillistä alkuperää. Lähes kaikilla antiikin kansoilla oli samanlainen oppi. [Varhaiskatolinen teologi] Pyhä Hieronymus todistaa yksiselitteisesti: 'Kaikki muinaiset kansat uskoivat kolminaisuuteen'” (s. 382).
Huomaa, miten seuraavat lainaukset dokumentoivat uskoa jumalalliseen kolminaisuuteen monilla antiikin maailman alueilla ja uskonnoissa.
Sumeria
"Niin, kaikkea tuollaista se tarkoittaa, kun Jeesus sanoo olevansa totuus. Hän on Jumala, Isä Jumalan Poika."
Kolminaisuuden käsite tuli myös pakanuudesta.
”Maailmankaikkeus jaettiin kolmeen alueeseen, joista jokaisesta tuli jonkin jumalan valtakunta. Anun osuus oli taivas. Maa annettiin Enlilille. Easta tuli vesien hallitsija. Yhdessä he muodostivat suurten jumalien kolmikon.” (The Larousse Encyclopedia of Mythology, 1994, s. 54-55).
Babylonia
”Muinaiset babylonialaiset tunnustivat opin kolminaisuudesta tai kolmesta henkilöstä yhdessä jumalassa - kuten käy ilmi heidän mytologiaansa kuuluneesta kolmipäisestä komposiittijumalasta, jolla oli kolme päätä, ja myös tasasivuisen kolmion käytöstä tällaisen kolminaisuuden tunnuksena ykseydessä” (Thomas Dennis Rock, The Mystical Woman and the Cities of the Nations, 1867, s. 22-23). - Anonyymi
Miksi saarnaat mormonismista filosofiapalstalla, se ei ole uskonnollinen palsta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi saarnaat mormonismista filosofiapalstalla, se ei ole uskonnollinen palsta."Niin, kaikkea tuollaista se tarkoittaa, kun Jeesus sanoo olevansa totuus. Hän on Jumala, Isä Jumalan Poika."
Miksi saarnaat mormonismista filosofiapalstalla, se ei ole uskonnollinen palsta.
Ensin sinun pitäisi saada kaikki muut kristinuskon lahkot "totuuteen", eli mormonismiin, ja sitten voit alkaa käännyttää muita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi saarnaat mormonismista filosofiapalstalla, se ei ole uskonnollinen palsta.
Ensin sinun pitäisi saada kaikki muut kristinuskon lahkot "totuuteen", eli mormonismiin, ja sitten voit alkaa käännyttää muita.Vaikka en pidä mormonismia sen kummallisempana kuin muitakaan kristinuskon uskonlahkoja, he uskovat metaforaan kirjaimellisesti. Luterilaiset ovat kuitenkin kaikista järkevämpiä, jos niin voisi sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka en pidä mormonismia sen kummallisempana kuin muitakaan kristinuskon uskonlahkoja, he uskovat metaforaan kirjaimellisesti. Luterilaiset ovat kuitenkin kaikista järkevämpiä, jos niin voisi sanoa.
On kuitenkin selvää, että mormonismi ei ole kristinuskoa, samoin adventismi, vaikka he kaikki puhuvat Jeesuksesta, samoin muslimit kunnioittavat Jeesusta suuresti, mutta hänestä puhuminen ei tee heistä kristittyjä, helluntailaiset ylistävät Jeesusta, mutta ovat kaikkein enemmän sekaisin, he eivät edes tiedä, että heidän uskontonsa alkuperä on se, mikä se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin selvää, että mormonismi ei ole kristinuskoa, samoin adventismi, vaikka he kaikki puhuvat Jeesuksesta, samoin muslimit kunnioittavat Jeesusta suuresti, mutta hänestä puhuminen ei tee heistä kristittyjä, helluntailaiset ylistävät Jeesusta, mutta ovat kaikkein enemmän sekaisin, he eivät edes tiedä, että heidän uskontonsa alkuperä on se, mikä se on.
https://www.christianitytoday.com/1971/10/black-origins-of-pentecostal-movement/
Black Origins of the Pentecostal Movement - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.christianitytoday.com/1971/10/black-origins-of-pentecostal-movement/
Black Origins of the Pentecostal Movementhttps://www.understanding-ministries.com/docs/The Origins of Pentecostalism.pdf
Origins of Pentecostalism and the Charismatic Movement
https://www.amazon.com/Pagan-Pentecostalism-Its-Roots-Slavery/dp/1500858080
Pagan Pentecostalism: Its Roots: Sex, Sin & Slavery
On kuitenkin selvää, että mormonismi ei ole kristinuskoa, samoin adventismi, vaikka he kaikki puhuvat Jeesuksesta, samoin muslimit kunnioittavat Jeesusta suuresti, mutta hänestä puhuminen ei tee heistä kristittyjä, helluntailaiset ylistävät Jeesusta, mutta ovat kaikkein enemmän sekaisin, he eivät edes tiedä, että heidän uskontonsa alkuperä on se, mikä se on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.understanding-ministries.com/docs/The Origins of Pentecostalism.pdf
Origins of Pentecostalism and the Charismatic Movement
https://www.amazon.com/Pagan-Pentecostalism-Its-Roots-Slavery/dp/1500858080
Pagan Pentecostalism: Its Roots: Sex, Sin & Slavery
On kuitenkin selvää, että mormonismi ei ole kristinuskoa, samoin adventismi, vaikka he kaikki puhuvat Jeesuksesta, samoin muslimit kunnioittavat Jeesusta suuresti, mutta hänestä puhuminen ei tee heistä kristittyjä, helluntailaiset ylistävät Jeesusta, mutta ovat kaikkein enemmän sekaisin, he eivät edes tiedä, että heidän uskontonsa alkuperä on se, mikä se on.https://mixontotta.wordpress.com/juuret/
Ihmisen luominen.
- Anonyymi
Uskonnolla ja uskolla ei ole tekemistä totuuden ja tiedon kanssa. Sitä on turha puida.
Ymmärrys ja jopa Viisaus sekä Äly ovat sukua Totuudelle. Uskonto on enemmän Mielen ja tunteiden varainen asia kuin tiedon.
Ymmärryksestä ja sen tärkeydestä totuudelle olen jo puhunut. Mutta entä Viisaus. Miten se ilmenee Totuuden yhteydessä.
Itse en tunne Sofiaa eli viisautta ja sen määritelmiä juuri lainkaan. Onko viisautta todella tunnustaa että ei tiedä omin avuin mitään. Kun synnytään niin ollaan TABULA RASA eli tyhjä taulu.- Anonyymi
Litteä taulu, jossa kyllä on jonkinlaiset raamit.
Eli värähtelevä henkisielu laskeutuu raamien sisään, luoden oman elämänsä taulun, joka on lopulta pelkkä suttuinen töherrys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litteä taulu, jossa kyllä on jonkinlaiset raamit.
Eli värähtelevä henkisielu laskeutuu raamien sisään, luoden oman elämänsä taulun, joka on lopulta pelkkä suttuinen töherrys.Kuinka paljon pystymme ajattelemaan? Mikä on? Mikä ei ole? Miten meidän on mahdollista tietää asioiden luonne? Newton sanoi: ”Kerään vain kiviä rannalta.
Tiedon valtameri levittäytyy edessäni, ja minä vain kerään kiviä sen rannalta.” Mitä todellisuudessa on olemassa? Mikä on mitä? Kaikki on achintya (käsittämätöntä).
Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj
- Anonyymi
niin no joo mennäänkö vielä Xenonin pohditoihinkin eytytä mikä on oman aivosolusi tutosuus rällä aikamomentills eli milliswkunnilla aicosoluissaasi.. bsojyiilp akatis kovin nopeastikin...
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465327Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5461876Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748