Tässä taas kerran asiantuntijoiden tekstiä tollakoille. Suomen sähköverkot ovat kovilla aivan toiseen aikaan kun sähköautot ladataan.
Ei niin tyhmää ihmistä löydykään joka ei tuota ymmärtäisi kun vähän ajattelee.
Iso kuorma päiväsaikaan - silloin ei sähköautoja ladata
Pieni kuorma yöllä - silloin sähköautot ladataan.
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/dynaaminen-kuormanhallinta-omakotitalossa?srsltid=AfmBOopsnLQqo1fE1sc8j5cbD3AZh-knSgL1MYS6KBt72Vuz655Oz4nA
Sähköautojen lataus tehdään yöllä kun verkkojen kuormitus on pienimmillään
186
738
Vastaukset
- Anonyymi
- säästä pösilö sähköä -
- Anonyymi
Tarkkaan ottaen sähkön ostaminen halvimpaan aikaan yöllä ei ole se isoin säästö. Se isoin säästö tulee siitä kun ei tarvitse maksaa todella suuria polttoaineveroja.
Mutta eihän se ole tämän ketjun pihvi lainkaan. Tämän ketju on avattu vastineeksi niille tollakoille jotka höpöttävät sähköautojen latauksen tuovan haasteita suomalaiselle sähköverkolle.
Tuo väite on kauuttaaltaan läpityhmä. Sähköautot ladataan silloin kun kuorma sähköverkolle on pienin ja sähkö halvinta.
Pitäisi olla aika yksinkertainen asia ymmärtää. Miettikääs nyt juntit aivan itse. Jos sulla olisi sähköauto niin milloin lataisit itse autosi kun sähkö on halvinta yön tunteina? Jos et ole täysin toope niin yöllä.
Kai olet ymmärtänyt että jopa pesukoneessa on ajastin jolla pesu voidaan ajastaan halvan sähkön aikaan yöllä. Tiedän ettet itse osa mutta kysy perheen naisväeltä miten tuo tehdään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkkaan ottaen sähkön ostaminen halvimpaan aikaan yöllä ei ole se isoin säästö. Se isoin säästö tulee siitä kun ei tarvitse maksaa todella suuria polttoaineveroja.
Mutta eihän se ole tämän ketjun pihvi lainkaan. Tämän ketju on avattu vastineeksi niille tollakoille jotka höpöttävät sähköautojen latauksen tuovan haasteita suomalaiselle sähköverkolle.
Tuo väite on kauuttaaltaan läpityhmä. Sähköautot ladataan silloin kun kuorma sähköverkolle on pienin ja sähkö halvinta.
Pitäisi olla aika yksinkertainen asia ymmärtää. Miettikääs nyt juntit aivan itse. Jos sulla olisi sähköauto niin milloin lataisit itse autosi kun sähkö on halvinta yön tunteina? Jos et ole täysin toope niin yöllä.
Kai olet ymmärtänyt että jopa pesukoneessa on ajastin jolla pesu voidaan ajastaan halvan sähkön aikaan yöllä. Tiedän ettet itse osa mutta kysy perheen naisväeltä miten tuo tehdään.Pesukone ei saa olla päällä silloin kun itse nukkuu eikä vesihana saa olla pesukoneeseen auki muuta pesun ajan. Tämän luulisi kaikkien tietävän. En ole niin idiootti, että pesisin pyykkiä yöllä. Pyykit pestään aina päivällä ja kun pyykkikone on lopettanut niin pyykit laitetaan kuivumaan heti. Pyykin jättäminen tuntikausiksi koneeseen olisi muutenkin aivotonta typeryyttä.
Eikä sähköautoakaan saisi ladata yöllä silloin kun itse nukkuu. Aivan kuten monien mielestä kännykkääkään ei saisi ladata yöllä.
Ja muuten, jos sanot nukkuneesi kun pyykkikone on hajonnut ja aiheuttanut vesivahingon niin vakuutus ei tule korvaamaan vesivahingosta euroakaan. Eikä vakuutus maksa myöskään, jos vesihana pidetään auki koko ajan. Siinä ne pikkiriikkiset säästöt menivät monisataakertaisesti. Nimittäin tuo potentiaalinen säästö pyykin pesemisestä yöllä on ehkä maksimissaan 5 euroa vuodessa. Kyllä, säästö on alle 0,1 euroa viikossa, ei sen enempää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pesukone ei saa olla päällä silloin kun itse nukkuu eikä vesihana saa olla pesukoneeseen auki muuta pesun ajan. Tämän luulisi kaikkien tietävän. En ole niin idiootti, että pesisin pyykkiä yöllä. Pyykit pestään aina päivällä ja kun pyykkikone on lopettanut niin pyykit laitetaan kuivumaan heti. Pyykin jättäminen tuntikausiksi koneeseen olisi muutenkin aivotonta typeryyttä.
Eikä sähköautoakaan saisi ladata yöllä silloin kun itse nukkuu. Aivan kuten monien mielestä kännykkääkään ei saisi ladata yöllä.
Ja muuten, jos sanot nukkuneesi kun pyykkikone on hajonnut ja aiheuttanut vesivahingon niin vakuutus ei tule korvaamaan vesivahingosta euroakaan. Eikä vakuutus maksa myöskään, jos vesihana pidetään auki koko ajan. Siinä ne pikkiriikkiset säästöt menivät monisataakertaisesti. Nimittäin tuo potentiaalinen säästö pyykin pesemisestä yöllä on ehkä maksimissaan 5 euroa vuodessa. Kyllä, säästö on alle 0,1 euroa viikossa, ei sen enempää.Ja muuten, tiedän pesukoneessa olevan ajastimen, mutta en ole sitä ikinä käyttänyt enkä tule koskaan käyttämäänkään. Kun haluan pestä pyykit niin laitan ne heti pesuun enkä piittaa mitä sähkö silloin maksaa. Elämän ohjelmointi jonkun saatanan pörssisähkön mukaan olisi typerää ja pelkkää itsensä kiusaamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pesukone ei saa olla päällä silloin kun itse nukkuu eikä vesihana saa olla pesukoneeseen auki muuta pesun ajan. Tämän luulisi kaikkien tietävän. En ole niin idiootti, että pesisin pyykkiä yöllä. Pyykit pestään aina päivällä ja kun pyykkikone on lopettanut niin pyykit laitetaan kuivumaan heti. Pyykin jättäminen tuntikausiksi koneeseen olisi muutenkin aivotonta typeryyttä.
Ja muuten, jos sanot nukkuneesi kun pyykkikone on hajonnut ja aiheuttanut vesivahingon niin vakuutus ei tule korvaamaan vesivahingosta euroakaan. Eikä vakuutus maksa myöskään, jos vesihana pidetään auki koko ajan. Siinä ne pikkiriikkiset säästöt menivät monisataakertaisesti. Nimittäin tuo potentiaalinen säästö pyykin pesemisestä yöllä on ehkä maksimissaan 5 euroa vuodessa. Kyllä, säästö on alle 0,1 euroa viikossa, ei sen enempää.Suksi kuuseen viisauksinesi. Sähköautoa ei tarvitse ladata yöllä. Se latautuu siellä ihan itsekseen, kun nukun. Laitan sen latausjohdon kiinni illalla ja automatiikka hoitaa loput. Myös aamun esilämmityksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suksi kuuseen viisauksinesi. Sähköautoa ei tarvitse ladata yöllä. Se latautuu siellä ihan itsekseen, kun nukun. Laitan sen latausjohdon kiinni illalla ja automatiikka hoitaa loput. Myös aamun esilämmityksen.
No, sittenpähän on hauskaa, kun sähköauton lataus aiheuttaa tulipalon ja kuolet yöllä tulipalossa. Edes kännykkää tai läppäriä ei saisi ladata yöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten, tiedän pesukoneessa olevan ajastimen, mutta en ole sitä ikinä käyttänyt enkä tule koskaan käyttämäänkään. Kun haluan pestä pyykit niin laitan ne heti pesuun enkä piittaa mitä sähkö silloin maksaa. Elämän ohjelmointi jonkun saatanan pörssisähkön mukaan olisi typerää ja pelkkää itsensä kiusaamista.
Eikä kerrostaloissa tai rivitaloissa saa pestä pyykkiä muutenkaan. Eli yli puolet suomalaisista ei tuollaista kikkailua voi edes harrastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä kerrostaloissa tai rivitaloissa saa pestä pyykkiä muutenkaan. Eli yli puolet suomalaisista ei tuollaista kikkailua voi edes harrastaa.
Korjaan, kerros- ja rivitaloissa ei saa pestä pyykkiä yöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, sittenpähän on hauskaa, kun sähköauton lataus aiheuttaa tulipalon ja kuolet yöllä tulipalossa. Edes kännykkää tai läppäriä ei saisi ladata yöllä.
Noin idiootiksi en edes polttisvajakkia olisi uskonut., jos polttiskuskista on hauskaa, kun joku kuolee. Mielestäni on peräti traagista, kun poltiskuski menehtyy kolarissa, en näe siinäkään mitään hauskaa, vaikka tahallaan rekan alle ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten, tiedän pesukoneessa olevan ajastimen, mutta en ole sitä ikinä käyttänyt enkä tule koskaan käyttämäänkään. Kun haluan pestä pyykit niin laitan ne heti pesuun enkä piittaa mitä sähkö silloin maksaa. Elämän ohjelmointi jonkun saatanan pörssisähkön mukaan olisi typerää ja pelkkää itsensä kiusaamista.
Sulla on asiat hallussa, noin tekee viisaat ihmiset ja ajavat bensalla/dieselillä ja säästävät sähköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin asun rivitalossa, mutta lataan auton yöllä, pesukonekin on käytössä yöllä jos päivällä on sähkö kallista. Se sijaitsee saunan pesuhuoneessa, jossa on lattiakaivot ja seinätkin vesieristetty. Riskinä on kalliimpi vesimaksu, ei muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin asun rivitalossa, mutta lataan auton yöllä, pesukonekin on käytössä yöllä jos päivällä on sähkö kallista. Se sijaitsee saunan pesuhuoneessa, jossa on lattiakaivot ja seinätkin vesieristetty. Riskinä on kalliimpi vesimaksu, ei muuta.
Yleensä kylläkin asuntoyhtiöiden järjestyssäännöissä metelöinti on kielletty yöllä ja pyykkikone pitää meteliä. Eli sitä ei saisi yleensä käyttää yöllä.
Ja vaikka kaikki paikat olisi vesieristetty niin silti pyykkikoneen hajoaminen voi aiheuttaa vesivahingon. Jos vettä tulee paljon niin se menee myös vesieristetyn alueen ulkopuolelle.
Mitään poikkeuksia ei ole eli pyykkikonetta ei ikinä kannata käyttää yöllä ja hana pitää olla suljettuna kun pesukonetta ei käytä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten, jos sanot nukkuneesi kun pyykkikone on hajonnut ja aiheuttanut vesivahingon niin vakuutus ei tule korvaamaan vesivahingosta euroakaan. Eikä vakuutus maksa myöskään, jos vesihana pidetään auki koko ajan. Siinä ne pikkiriikkiset säästöt menivät monisataakertaisesti. Nimittäin tuo potentiaalinen säästö pyykin pesemisestä yöllä on ehkä maksimissaan 5 euroa vuodessa. Kyllä, säästö on alle 0,1 euroa viikossa, ei sen enempää.Kuka hullu asentaa pyykkikoneen tilaan jossa ei ole lattiakaivoa?
Jos on lattiakaivo, ei vesivahinkoa tule vaikka täyttöletku alkaisi vuotaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka hullu asentaa pyykkikoneen tilaan jossa ei ole lattiakaivoa?
Jos on lattiakaivo, ei vesivahinkoa tule vaikka täyttöletku alkaisi vuotaa.Jos pyykkikone kunnolla vuotaa niin pelkkä lattiakaivo ei riitä estämään vesivahinkoa. Olen asunut kerrostalossa ja siellä kylpyhuoneessa ollut vuotava pyykkikone aiheutti suuren vesivahingon. Ei lattiakaivo sielläkään estänyt vesivahinkoa. Ja tiedän myös ok-talon, jossa pyykkikone oli tilassa jossa oli lattiakaivo ja silti se aiheutti vesivahingon. Et taida tajuta kuinka paljon pyykkikoneesta voi tulla tuolloin vettä. Vettä voi suorastaan suihkua letkusta pitkin paikkoja, ei vesi vain rauhallisesti valu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä kytketyssä rivitalossa tekee pyykinpesemisen kielletyksi yöllä? Varsinkin päätyasunnossa, jossa ei ole ainuttakaan suoraa seinänaapuria. Sekin joka on, voi olla kodinhoitohuoneesta 15 metrin päässä. Välissä kylmävarasto. Pesukoneissa on lisäksi hiljainen pesutoiminto mahdollisuus ja itsetasapainottavat rummut. Vesi lasissakaan koneen päällä ei paljon pintaansa värisytä. Mokilläkin ihmisillä, ovat nämä koneet käytössä. Minulla ainakin. Nukkuminen on ainoastaan kiellettyä vakuutusyhtiön kanssa tekemisissä ollessa.
Aamulla kuitenkin teet vahinkoilmoituksen ja silloin pesit pyykkisi kysyttäessä. Eipä ole vesivahinkoa minun tiedossa kenelläkään ja märkätiloissahan lattiakaivolla nämä koneet usein ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain jos se on taloyhtiön järjestyssäännöissä erikseen kielletty. Muutoin yleisesti ottaen pyykinpesu on normaaliin elämiseen kuuluvia asioita ja sitä saa tehdä myös yöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain jos se on taloyhtiön järjestyssäännöissä erikseen kielletty. Muutoin yleisesti ottaen pyykinpesu on normaaliin elämiseen kuuluvia asioita ja sitä saa tehdä myös yöllä.
Eipäs kun jos se on erikseen sallittu niin silloin voi pestä. Koska se on yleensä kielletty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyykkikone kunnolla vuotaa niin pelkkä lattiakaivo ei riitä estämään vesivahinkoa. Olen asunut kerrostalossa ja siellä kylpyhuoneessa ollut vuotava pyykkikone aiheutti suuren vesivahingon. Ei lattiakaivo sielläkään estänyt vesivahinkoa. Ja tiedän myös ok-talon, jossa pyykkikone oli tilassa jossa oli lattiakaivo ja silti se aiheutti vesivahingon. Et taida tajuta kuinka paljon pyykkikoneesta voi tulla tuolloin vettä. Vettä voi suorastaan suihkua letkusta pitkin paikkoja, ei vesi vain rauhallisesti valu.
Juu, jos seinät ja katto saa katkenneesta letkusta päällensä ja kylppärikalusteet myös, niin lattiakaivo ei tosiaan ehkä pysty estämään vesivahinkoa. Mutta jos vesi tulvii kynnyksen yli kun kaivo ei vedä, niin kyse on tukkeutuneesta kaivosta. Tavallinen lattiakaivo vetää 1,6 litraa sekunnissa, joka on huomattavasti enemmän kuin mitä mistään letkunpäästä saadaan kylppärin lattialle tuupattua. Joku tilaa säästävä kaivokin imaiseen 1,2 litraa sekunnissa, mutta tietty voi olla että 40 vuotta vanha hiuksilla täytetty kaivo on vaikeuksissa. Vähän kuin palovaroitin ilman paristoa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vessassa ja suihkussa käynti luokitellaan normaaliksi elämiseksi, mutta pyykinpesua kuten imurointiakaan ei. Aina voi pestä pyykin päivälläkin, ei ole mitään syytä pestä pyykkiä yöllä. Varsinkin kun säästö per pesukoneellinen ei ole euroakaan, pikemminkin muutaman sentin tasoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vessassa ja suihkussa käynti luokitellaan normaaliksi elämiseksi, mutta pyykinpesua kuten imurointiakaan ei. Aina voi pestä pyykin päivälläkin, ei ole mitään syytä pestä pyykkiä yöllä. Varsinkin kun säästö per pesukoneellinen ei ole euroakaan, pikemminkin muutaman sentin tasoa.
Ylipäätään ihmiset eivät tajua koko normaali pesuohjelma vie sähköä noin 1 kWh verran. Ei sen enempää. Ja monesti ok-talossa kuluu joka ainoa päivä talvella yli 50 kWh sähköä ja harva pesee joka päivä pyykkiä. Tuossa säästetään minimaalisen vähän ja pelkästään lämpötilan laskeminen 0,5 astetta vähentää sähkölaskua monta kertaa enemmän kuin säätäminen pesukoneiden kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, jos seinät ja katto saa katkenneesta letkusta päällensä ja kylppärikalusteet myös, niin lattiakaivo ei tosiaan ehkä pysty estämään vesivahinkoa. Mutta jos vesi tulvii kynnyksen yli kun kaivo ei vedä, niin kyse on tukkeutuneesta kaivosta. Tavallinen lattiakaivo vetää 1,6 litraa sekunnissa, joka on huomattavasti enemmän kuin mitä mistään letkunpäästä saadaan kylppärin lattialle tuupattua. Joku tilaa säästävä kaivokin imaiseen 1,2 litraa sekunnissa, mutta tietty voi olla että 40 vuotta vanha hiuksilla täytetty kaivo on vaikeuksissa. Vähän kuin palovaroitin ilman paristoa...
Oletko varma, ettei kylppärissä, missä pk yleensä sijaitsee, ole mitään irtotavaraa, mikä joutuu roiskuvan veden mukana peittämään lattiakaivon ritilän?
- Anonyymi
https://youtu.be/QeiyhKiP3ko?si=kyPpMPueZPFAstOM .....,,,....
- Anonyymi
Tässä olet yhdessä postauksessa todistanut kaksi asiaa. Et ymmärrä miten pyykkikonetta kannattaa käyttää etkä osaa edes lukea.
"Tarkkaan ottaen sähkön ostaminen halvimpaan aikaan yöllä ei ole se isoin säästö. Se isoin säästö tulee siitä kun ei tarvitse maksaa todella suuria polttoaineveroja."
Tiedätkös tollakko että sun ideasi on logiikaltaan aivan läpimätä. Jos haluat että sun talosi käyttää sähköä vain kun olet valveilla niin et voisi koskaan nukkua.
Näin helppoa on osoitta sinun tyhmyytesi.- Anonyymi
Mutta pyykkiä en silti tule ikinä pesemään yöllä eikä siinä ole mitään järkeäkään. Aivan kuten älyominaisuudet kodinkoneissa on idiotismia. Mikään normaali kodinkone ei tarvitse älyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta pyykkiä en silti tule ikinä pesemään yöllä eikä siinä ole mitään järkeäkään. Aivan kuten älyominaisuudet kodinkoneissa on idiotismia. Mikään normaali kodinkone ei tarvitse älyä.
Juuri näin, nettinörttisukupolvi ei ymmärrä mitään.
- Anonyymi
"Elämän ohjelmointi jonkun saatanan pörssisähkön mukaan olisi typerää ja pelkkää itsensä kiusaamista."
Tässä taas lisää osoitusta tyhmyydestä. Ei omaa eläämäänsä tarvitse ohjelmoida pörssisähkön mukaan. Ne sähkölaitteet pystyy ohjelmoimaan elämään omaa elämäänsä ja itse voi elää sitten omalla rytmillään.
Se on täysin eri asia kuin polttiksen tankkaaminen jossa ei ole koskaan halpaa hetkeä ja siellä polttiksen räntäsateessa joutuu tönöttämään haiseva letku kädessä.
Siinä pitää aina olla paikalla maksamassa se iso lasku ja tuhlata omaa aikaansa.- Anonyymi
Miksi kaikki sitten aina kehuvat, miten halpaa sähköauton käyttö on, kun lataa yöllä kotona pörssisähköllä. Päättäkää nyt jo.
- Anonyymi
Minä en rupea ohjelmoimaan jotain saatanan sähkölaitteita varsinkin potentiaalinen säästö vastaa minuutin työaikaa. Lisäksi osaako pyykkikone poistaa pyykit koneesta ja laittamaan ne kuivumaan? En todellakaan jätä pyykkiä tuntikausiksi koneeseen mätänemään muutamien senttien teoreettisen säästön vuoksi. Kun pyykkikone lopettaa toimintansa niin laitan pyykit heti kuivumaan enkä odota minuuttiakaan.
Ja kuten totesin niin vakuuttajan sääntöjen mukaan pyykkiä ei saa pestä kun itse nukkuu ja hanan pitää olla aina kiinni kun konetta ei käytetä. Nämä ovat aivan selkeitä sääntöjä. Itse pidän hanaa aina kiinni kun en pese pyykkiä.
Ylipäätään koko pyykkikoneen kanssa sekoileminen säästää niin minimaalisen vähän rahaa, että tuo on täysin turhaa ajanhaaskausta. Yksi kahvi kahvilassa maksaa enemmän kuin tuo säästö on vuodessa parhaimmassakin tapauksessa. Jos vaatteet menevät pilalle, koska unohdat pyykit koneeseen niin siinä menee kymmenien vuosien säästöt. Jopa silloin jos pyykkäät halpoja T-paitoja.
Edelleenkin, teen ruokaa, laitan astiakoneen ja pesen pyykkiä silloin kun itseäni huvittaa. Kun pyykkikori on täynnä niin laitan pyykkikoneen heti päälle eikä minua kiinnosta sähkön hinta. En pese pyykkiä koskaan yöllä koska se on aivotonta typeryyttä. Pesen pyykin silloin kun minun tekee mieleni pestä pyykkiä. En tiedä mitä pörssisähkö maksaa eikä se kiinnosta yhtään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kaikki sitten aina kehuvat, miten halpaa sähköauton käyttö on, kun lataa yöllä kotona pörssisähköllä. Päättäkää nyt jo.
Jokainen peruskoulun kunnialla läpäissyt osaa laskea tuon. Ei kyse ole kehuskelusta tai mielipideasiasta.
Alle kaksi euroa per sata kilsaa ja kuski nukkuu ruususen unta kun auto latautuu. Eikä Suomen sähköverkko ylikuormitu sähköautojen yölatauksesta koska suurin tehontarve on päiväsaikaan.
Miten pösilö pitää olla ettei ymmärrä että sähköa on ilmaista yöllä juuri siksi että siitä on suuri ylitarjonta.
Miten paljon lisää rautalankaa tarvitset? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen peruskoulun kunnialla läpäissyt osaa laskea tuon. Ei kyse ole kehuskelusta tai mielipideasiasta.
Alle kaksi euroa per sata kilsaa ja kuski nukkuu ruususen unta kun auto latautuu. Eikä Suomen sähköverkko ylikuormitu sähköautojen yölatauksesta koska suurin tehontarve on päiväsaikaan.
Miten pösilö pitää olla ettei ymmärrä että sähköa on ilmaista yöllä juuri siksi että siitä on suuri ylitarjonta.
Miten paljon lisää rautalankaa tarvitset?Ei ole enää tulevaisuudessa. Jos sähköautoja tulee enemmän niin yöllä kuluu sama määrä sähköä kuin päivällä. Eikä yöllä ole mikään suuri ylitarjonta, ero yön ja päivän sähkönkulutuksen välillä on vain muutama prosentti. Nimittäin valtaosa sähköstä menee teollisuuteen ja teollisuus käyttää saman verran sähköä yöllä ja päivällä. Tai oikeastaan jopa enemmän yöllä, koska silloin on kylmempää ja tarvitaan valoja, tehtaat ei yöllä pysähdy.
Tulevaisuudessa ei enää ole halpaa yösähköä, kun sähkön kulutus tasoittuu niin paljon, että sähköä kuluu vähintään yhtä paljon yöllä kuin päivällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en rupea ohjelmoimaan jotain saatanan sähkölaitteita varsinkin potentiaalinen säästö vastaa minuutin työaikaa. Lisäksi osaako pyykkikone poistaa pyykit koneesta ja laittamaan ne kuivumaan? En todellakaan jätä pyykkiä tuntikausiksi koneeseen mätänemään muutamien senttien teoreettisen säästön vuoksi. Kun pyykkikone lopettaa toimintansa niin laitan pyykit heti kuivumaan enkä odota minuuttiakaan.
Ja kuten totesin niin vakuuttajan sääntöjen mukaan pyykkiä ei saa pestä kun itse nukkuu ja hanan pitää olla aina kiinni kun konetta ei käytetä. Nämä ovat aivan selkeitä sääntöjä. Itse pidän hanaa aina kiinni kun en pese pyykkiä.
Ylipäätään koko pyykkikoneen kanssa sekoileminen säästää niin minimaalisen vähän rahaa, että tuo on täysin turhaa ajanhaaskausta. Yksi kahvi kahvilassa maksaa enemmän kuin tuo säästö on vuodessa parhaimmassakin tapauksessa. Jos vaatteet menevät pilalle, koska unohdat pyykit koneeseen niin siinä menee kymmenien vuosien säästöt. Jopa silloin jos pyykkäät halpoja T-paitoja.
Edelleenkin, teen ruokaa, laitan astiakoneen ja pesen pyykkiä silloin kun itseäni huvittaa. Kun pyykkikori on täynnä niin laitan pyykkikoneen heti päälle eikä minua kiinnosta sähkön hinta. En pese pyykkiä koskaan yöllä koska se on aivotonta typeryyttä. Pesen pyykin silloin kun minun tekee mieleni pestä pyykkiä. En tiedä mitä pörssisähkö maksaa eikä se kiinnosta yhtään.Taas on tollakko heittänyt paljon meteliä tyhjästä. Kuinka monta kertaa sinulle pitää kertoa että olet täysin kujalla.
Tässä olet yhdessä postauksessa todistanut kaksi asiaa. Et ymmärrä miten pyykkikonetta kannattaa käyttää etkä osaa edes lukea.
"Tarkkaan ottaen sähkön ostaminen halvimpaan aikaan yöllä ei ole se isoin säästö. Se isoin säästö tulee siitä kun ei tarvitse maksaa todella suuria polttoaineveroja."
Käytin pyykkikonetta vain esimerkkinä siitä kuinka pihalla olet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas on tollakko heittänyt paljon meteliä tyhjästä. Kuinka monta kertaa sinulle pitää kertoa että olet täysin kujalla.
Käytin pyykkikonetta vain esimerkkinä siitä kuinka pihalla olet.Osaanhan minä pyykkikonetta käyttää. Se täytetään, laitetaan vesihana päälle, pistetään pyykkikone päälle oikealla ohjelmalla ja heti kun pyykkikone lopettaa toimintansa se tyhjennetään ja laitetaan vesihana kiinni. Ohjelmoinnit ja pyykkien peseminen yöllä ovat täysin turhaa humpuukia. Ja kaikki älyteknologia pyykkikoneissa on huijausta, pyykkikoneet ei tarvitse älyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten paljon lisää rautalankaa tarvitset?Justhan eilen uutisissa oli, kuinka asuinalueilla verkko kuormittuu, kun kaikki pistää härvelinsä johdon nokkaan. Katoit kai uutiset?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ne ei ymmärrä mitään ja siksi eivät edes tiedä miten sähköä käytetään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten paljon lisää rautalankaa tarvitset?Ei saa käyttää rautalankaa koska se tehdään malmista ja se tulee maasta, maailma tuhoutuu
- Anonyymi
Tyhmyytesi näkyy "ne voi laittaa elämään omaa elämäänsä". Ymmärrätkö sitä, että kaikki laitteet, mitä voi laittaa "elämään itsekseen", saattaa hajoa ja syttyy tulipalo? Vaikka ne "elää omaa elämäänsä", niin sinä "elät" omaasi jossain muualla, kuin kotona ja vahingot onkin sitten suurempaa luokkaa, kuin olisit kotonasi. No, en minä sinun kanssasi viitsi kinata itsestään selvyyksistä, kun et ymmärrä, mistä on kyse, niin et ymmärrä. Josko palolaitoksen kaverit sitten kertoo, kun vahinko käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas on tollakko heittänyt paljon meteliä tyhjästä. Kuinka monta kertaa sinulle pitää kertoa että olet täysin kujalla.
Käytin pyykkikonetta vain esimerkkinä siitä kuinka pihalla olet.Suurin säästö tulee kun ostaa halvan auton. Kalliissa autossa kun kaikkein suurimmat kulut tulevat arvonalenemasta. Nuo "todella suuret polttoaineverot" ovat tuohon kuluun verrattuna taskurahoja. Valtaosa autoilun kuluista ei yleensä muutenkaan ole polttoainekuluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin, teen ruokaa, laitan astiakoneen ja pesen pyykkiä silloin kun itseäni huvittaa. Kun pyykkikori on täynnä niin laitan pyykkikoneen heti päälle eikä minua kiinnosta sähkön hinta. En pese pyykkiä koskaan yöllä koska se on aivotonta typeryyttä. Pesen pyykin silloin kun minun tekee mieleni pestä pyykkiä. En tiedä mitä pörssisähkö maksaa eikä se kiinnosta yhtään.Ajastuksenkin voi tehdä niin, että pyykki on pesty, kun heräät. Ei ole vaikeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajastuksenkin voi tehdä niin, että pyykki on pesty, kun heräät. Ei ole vaikeaa.
Tai sitten vain pesee pyykin päivällä. En todellakaan haaskaa aamua pyykin laittamiseen, en varsinkaan arkiaamua. Ei ole vaikeaa, että pyykki pestään illalla. Lisäksi tuollainen väsääminen ei käytännössä säästä yhtään mitään.
Ja edelleen sähkökoneiden ajastaminen on vain typerää hölmöilyä. Laitteen vain laittaa päälle kun sitä tarvitaan eikä mitään sen kummempaa tarvita. Kun näitä ajastetaan niin pyykit unohtuvat koneeseen ja vaatteet menevät pilalle täysin kuvitteellisten säästöjen takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole enää tulevaisuudessa. Jos sähköautoja tulee enemmän niin yöllä kuluu sama määrä sähköä kuin päivällä. Eikä yöllä ole mikään suuri ylitarjonta, ero yön ja päivän sähkönkulutuksen välillä on vain muutama prosentti. Nimittäin valtaosa sähköstä menee teollisuuteen ja teollisuus käyttää saman verran sähköä yöllä ja päivällä. Tai oikeastaan jopa enemmän yöllä, koska silloin on kylmempää ja tarvitaan valoja, tehtaat ei yöllä pysähdy.
Tulevaisuudessa ei enää ole halpaa yösähköä, kun sähkön kulutus tasoittuu niin paljon, että sähköä kuluu vähintään yhtä paljon yöllä kuin päivällä."Ei ole enää tulevaisuudessa. Jos sähköautoja tulee enemmän niin yöllä kuluu sama määrä sähköä kuin päivällä."
Sinäkö olet päättänyt, että enemmän sähköautoja lisää sähkön kokonaiskulutusta niin paljon, että yöllä kuluu sama määrä sähköä kuin päivällä? Älä naurata!
Voin paljastaa sinulle sellaisen faktan, että jos kaikki Suomen autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi, Suomen verkkosähkön kulutus lisääntyisi vain alle 15%. Sähköautot eivät siis ole mitenkään ratkaiseva kuluttajaryhmä vaikka mitään muita autoja ei olisi olemassakaan. Sitäpaitsi täyssähköautoja ei tarvitse normaaleilla keskimääräisillä päivittäisillä ajosuoritteilla ladata läheskään joka päivä, joten ne kaikki eivät ole koskaan yhtä aikaa johdon jatkeena rasittamassa sähköverkkoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten paljon lisää rautalankaa tarvitset?Kuka valvoo latausta yöllä, jos syttyy tulipalo, kun vakuutusyhtiö ei korvaa jos ladattava laite jätetty valvomatta??? 🏠⚡🚗🔥 🚒 🤔
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei ole enää tulevaisuudessa. Jos sähköautoja tulee enemmän niin yöllä kuluu sama määrä sähköä kuin päivällä."
Sinäkö olet päättänyt, että enemmän sähköautoja lisää sähkön kokonaiskulutusta niin paljon, että yöllä kuluu sama määrä sähköä kuin päivällä? Älä naurata!
Voin paljastaa sinulle sellaisen faktan, että jos kaikki Suomen autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi, Suomen verkkosähkön kulutus lisääntyisi vain alle 15%. Sähköautot eivät siis ole mitenkään ratkaiseva kuluttajaryhmä vaikka mitään muita autoja ei olisi olemassakaan. Sitäpaitsi täyssähköautoja ei tarvitse normaaleilla keskimääräisillä päivittäisillä ajosuoritteilla ladata läheskään joka päivä, joten ne kaikki eivät ole koskaan yhtä aikaa johdon jatkeena rasittamassa sähköverkkoa.Ja ero yön ja päivän kulutuksen välillä on yleensä noin 10%. Valtaosa sähköstä menee teollisuuteen eikä teollisuus kuluta yhtään vähempää sähköä yöllä kuin päivällä, koska tehtaat ovat täydessä toiminnassa 24/7. Ne eivät lähes koskaan pysähdy.
Toisin sanoen tuo 15% riittää siihen, että yöllä kuluu yhtä paljon sähköä kuin päivällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytin pyykkikonetta vain esimerkkinä siitä kuinka pihalla olet.Ylipäätään on hölmöä keskittyä joihinkin pyykinpesukoneiden ja astianpesukoneiden virittelyyn, kun niiden osuus kotitalouden sähkönkulutuksesta on yhteensä alle 1%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään on hölmöä keskittyä joihinkin pyykinpesukoneiden ja astianpesukoneiden virittelyyn, kun niiden osuus kotitalouden sähkönkulutuksesta on yhteensä alle 1%.
Ei muuten mutta jos ne ovat yhtäaikaa päällä ja lämmittävät vettä, niin kumpikin ottaa noin 2 kW tehon eli noin 9 A virran jostakin vaiheesta, Jos autokin lataa 11 kW teholla, niin 25 A pääsulakkeet ovat jo tiukoilla, mikäli talossa on muutakin kulutusta kuten valaistus, víihde-elektroniikkaa, lämmitystä, kylmäkalusteita, keittiölaitteita yms.
- Anonyymi
Vedä käteen viher- höperö
- Anonyymi
"Käytin pyykkikonetta vain esimerkkinä siitä kuinka pihalla olet."
Ja tollakko meni niin syöttiin ettei mitään rajaa. - Anonyymi
Yö- ja päiväkulutuksen ero on vain muutaman prosentin luokkaa yleensä, joten ei tarvita kovin paljoa lisää sähköautoja kun kulutus nousee samaksi yöllä ja päivällä. Sähköautojen ansiosta halpa yösähkö tulee kokonaan loppumaan lähitulevaisuudessa.
- Anonyymi
"Yö- ja päiväkulutuksen ero on vain muutaman prosentin luokkaa yleensä..."
Jos yö-ja päiväsähkön kulutusten ero on vain muutaman prosentin luokkaa, kuinka selität itsellesi niitten pahimmillaan monen sadan prosentin hinnaneron? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Yö- ja päiväkulutuksen ero on vain muutaman prosentin luokkaa yleensä..."
Jos yö-ja päiväsähkön kulutusten ero on vain muutaman prosentin luokkaa, kuinka selität itsellesi niitten pahimmillaan monen sadan prosentin hinnaneron?Ei tuo hinnanero mittaa kulutuksen eroa. Lisäksi jo muutaman prosentin ero kulutuksen ja tuotannon välillä riittää, että hinta moninkertaistuu.
Tämän päivän kohdallakin yöllä sähköä kului noin 10 000 MW ja nyt kello 8:45 sähköä kuluu 10 906 MW. Ero on vain alle 10% ja tämä on melko normaali ero.
- Anonyymi
Suomen sähköverkko ei ylikuormitu yölatauksesta, mutta omakotitaloalueen sähköverkko voi siitä pahastikin ylikuormittua. Ei tuon ymmärtämisen pitäisi olla kovinkaan vaikeaa, mutta näköjään on.
- Anonyymi
No nyt on taas Suomen tylsimmät kynät asialla.
Jokainen edes vähänkin loogista ajattelua osaava ymmärtää että sen omakotialueen suurin sähkönkulutus on päivällä ja illalla.
Jos sen verkon kuormituksessa olisi jotain ongelmia niin ne tulisivat esiin silloin.
Ei yöaikaan kun sen paikallisverkon kuormitus on alhainen. Sähköautojen lataus ei riitä aiheuttamaan vuorokauden kulutuspiikkiä.
Etkö ymmärrä että yrität väittää typeryyksiä jotka jokainen alan ammattilainen tietää typeryydeksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen edes vähänkin loogista ajattelua osaava ymmärtää että sen omakotialueen suurin sähkönkulutus on päivällä ja illalla.
Jos sen verkon kuormituksessa olisi jotain ongelmia niin ne tulisivat esiin silloin.
Ei yöaikaan kun sen paikallisverkon kuormitus on alhainen. Sähköautojen lataus ei riitä aiheuttamaan vuorokauden kulutuspiikkiä.
Etkö ymmärrä että yrität väittää typeryyksiä jotka jokainen alan ammattilainen tietää typeryydeksi?Juu, sanotaan, että aamun kulutuspiikki omakotialueella on arkiaamuisin 6-8 kun kansalaiset käyttävät 1200W teholla kahvinkeittimiään kaikki samaan aikaan. Sähköauto joka toisella pihalla ei siis voi olla mikään ongelma yöllä, kahvinkeitin löytyy sentään joka taloudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, sanotaan, että aamun kulutuspiikki omakotialueella on arkiaamuisin 6-8 kun kansalaiset käyttävät 1200W teholla kahvinkeittimiään kaikki samaan aikaan. Sähköauto joka toisella pihalla ei siis voi olla mikään ongelma yöllä, kahvinkeitin löytyy sentään joka taloudesta.
"Juu, sanotaan, että aamun kulutuspiikki omakotialueella on arkiaamuisin 6-8"
Sähköautot on jo ladattu yöllä ennenkuin kahvinkeittimet ja lohkolämppärit alkavat imemään virtaa klo 6. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, sanotaan, että aamun kulutuspiikki omakotialueella on arkiaamuisin 6-8 kun kansalaiset käyttävät 1200W teholla kahvinkeittimiään kaikki samaan aikaan. Sähköauto joka toisella pihalla ei siis voi olla mikään ongelma yöllä, kahvinkeitin löytyy sentään joka taloudesta.
Niin ja joutuuhan talviaamuna vielä sytyttämään kymmenkunta led-lamppuakin, että näkee kahvitella = 45W sekin. Ja telkkari huutamaan aamu-uutisia 60 Watin teholla. Lisäksi ainakin joka viidennessä taloudessa paahdetaan leipiä kahvinkeittimen tehoisesti ellei enemmänkin.
Yöllähän ei kukaan käytä sähköä mihinkään muuta kuin keskulämmityksen ja ilmanvaihdon pyörittämiseen ja sitten siihen muutaman watin verran auton lataukseen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot on jo ladattu yöllä ennenkuin kahvinkeittimet ja lohkolämppärit alkavat imemään virtaa klo 6.Luulemma, että huoli nykyään on se, että aikaisemman piikin aiheuttivat lohkolämppärit ja kahvinkeittimet siihen aamuun, mutta joku on tainnut käyttää Exceliä ja todennut, että aamun piikit ovatkin kasvamassa yön vuoreksi, kun joka toisella pihalla imetään verkosta autoihin virtaa. Ja yllätys yllätys, talon keskulämmityskin tuppaa imemään enemmän virtaa yön kylmimpinä hetkinä, ehkä iltasuihkun jälkeinen käyttöveden lämmityskin on vielä yöllä kesken. Omakotitalossa ei välttämättä ole ennenkään ollut se tilanne, että valojen sammuttua kulutus olisi alhaisimmillaan.
Se miksi kulutusta on haluttu siirtää yölle on koko Suomen sähköverkon kuorman tasaus, mutta ei ole ollenkaan tarkoituksenmukaista siirtää kuormaa sinne missä verkko ei sitä kestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoa voidaan ladata 11000W teholla, joten ei tuo kahvinkeitin ole siihen verrannollinen alkuunkaan. Silloin pitäisi jokaisen kotitalouden laittaa päälle 10 kahvinkeitintä samaan aikaan.
Lisäksi höpinä siitä, että kaikki laittaisivat kahvinkeittimet samaan aikaan päälle on naurettavaa typeryyttä. Omakotitaloalueellakin ihmiset herää eri aikoihin ja menee töihin eri aikaan. Jotkut aloittavat työt jo kello 6 aamulla eli ovat hereillä jo kello 5 ja toiset menevät töihin kello 10. Ja sitten osa on eläkkeellä. Ei kaikilla ole samaa rytmiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoa voidaan ladata 11000W teholla, joten ei tuo kahvinkeitin ole siihen verrannollinen alkuunkaan. Silloin pitäisi jokaisen kotitalouden laittaa päälle 10 kahvinkeitintä samaan aikaan.
Lisäksi höpinä siitä, että kaikki laittaisivat kahvinkeittimet samaan aikaan päälle on naurettavaa typeryyttä. Omakotitaloalueellakin ihmiset herää eri aikoihin ja menee töihin eri aikaan. Jotkut aloittavat työt jo kello 6 aamulla eli ovat hereillä jo kello 5 ja toiset menevät töihin kello 10. Ja sitten osa on eläkkeellä. Ei kaikilla ole samaa rytmiä.Lisäksi kahvinkeitin on päällä yleensä päällä lyhyen aikaa, ehkä parikymmentä minuuttia. Eli todennäköisyys, että monilla olisi kahvinkeitin samaan aikaan päällä on pieni. Sen sijaan sähköautoa ladataan tuntikausia, jolloin on täysin todennäköistä, että sähköautoja ladataan samaan aikaan.
Ja suuri osa polttisautoilijoista ei lämmitä autoaan pistokkeesta ollenkaan. Eihän kaikissa autoissa edes ole lohkolämmitintä tai sisätilanlämmitintä. Joissain autoissa on pelkkä Webasto, jopa monissa melko uusissa autoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi höpinä siitä, että kaikki laittaisivat kahvinkeittimet samaan aikaan päälle on naurettavaa typeryyttä. Omakotitaloalueellakin ihmiset herää eri aikoihin ja menee töihin eri aikaan. Jotkut aloittavat työt jo kello 6 aamulla eli ovat hereillä jo kello 5 ja toiset menevät töihin kello 10. Ja sitten osa on eläkkeellä. Ei kaikilla ole samaa rytmiä.Ei ryppyotsaisuudella, vaan sarkasmilla
- Anonyymi
Juuri noin. Minua ei haittaa, jos nuo ei ymmärrä sitä. Minä huolehdin omat pesu- ym sähköhärvelit, ettei ne surraa yksinään, kun kämppä on tyhjä. Ei kiinnosta taivasalka olo.
Muut tehkööt mitä tykkää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärrä että yrität väittää typeryyksiä jotka jokainen alan ammattilainen tietää typeryydeksi?Näin ei välttämättä ole enää, koska monien varaavat lämmitykset ja vesivaraajat on säädetty käynnistymään yöllä (ainakin itsellä on). Tällöin yöllä tulee piikki sähkönkulutuksessa. Ja jos sähköautoa vielä ladataan niin yöllä saattaa olla jopa kovempi sähkönkulutus kuin päivällä ja illalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi höpinä siitä, että kaikki laittaisivat kahvinkeittimet samaan aikaan päälle on naurettavaa typeryyttä. Omakotitaloalueellakin ihmiset herää eri aikoihin ja menee töihin eri aikaan. Jotkut aloittavat työt jo kello 6 aamulla eli ovat hereillä jo kello 5 ja toiset menevät töihin kello 10. Ja sitten osa on eläkkeellä. Ei kaikilla ole samaa rytmiä.Silti se sähköauto on latauksessa yötäpäivää vaikka ei ole kukaan lähdössäkään mihinkään. Polttisauto kuluttaa vain silloin kun ajetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti se sähköauto on latauksessa yötäpäivää vaikka ei ole kukaan lähdössäkään mihinkään. Polttisauto kuluttaa vain silloin kun ajetaan.
Eikä silloinkaan, vaan silloin kun se tankataan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi höpinä siitä, että kaikki laittaisivat kahvinkeittimet samaan aikaan päälle on naurettavaa typeryyttä. Omakotitaloalueellakin ihmiset herää eri aikoihin ja menee töihin eri aikaan. Jotkut aloittavat työt jo kello 6 aamulla eli ovat hereillä jo kello 5 ja toiset menevät töihin kello 10. Ja sitten osa on eläkkeellä. Ei kaikilla ole samaa rytmiä."Sähköautoa voidaan ladata 11000W teholla, joten ei tuo kahvinkeitin ole siihen verrannollinen alkuunkaan. Silloin pitäisi jokaisen kotitalouden laittaa päälle 10 kahvinkeitintä samaan aikaan."
Joka talossa ei tule koskaan olemaan täyssähköautoa, eikä niissäkään missä on, kaikki autot lataudu samaan aikaa, ei edes samoina öinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähköautoa voidaan ladata 11000W teholla, joten ei tuo kahvinkeitin ole siihen verrannollinen alkuunkaan. Silloin pitäisi jokaisen kotitalouden laittaa päälle 10 kahvinkeitintä samaan aikaan."
Joka talossa ei tule koskaan olemaan täyssähköautoa, eikä niissäkään missä on, kaikki autot lataudu samaan aikaa, ei edes samoina öinä.Vielä sitäkin harvemmin kahvinkeittimet ovat päällä samaan aikaan, joten vertaus pitää edelleenkin paikkaansa. Kahvinkeitin on päällä vähän aikaa (usein 10-15 minuuttia) ja kaikissa taloissa kahvinkeitin laitetaan päälle eri aikaan ja joissain taloissa kahvinkeitintä ei edes käytetä aamulla. On paljon todennäköisempää, että autoja ladataan samaan aikaan kuin että kahvinkeittimiä käytetään samaan aikaan, sillä lataaminen kestää kauemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot on jo ladattu yöllä ennenkuin kahvinkeittimet ja lohkolämppärit alkavat imemään virtaa klo 6.Sähköauton latauksen virrankulutus on helposti yli 100 kertaa enemmän kuin kahvinkeitin. Jos sähköautoa vaikka 20 kWh edestä yöllä niin tuo kahvinkeitin vie ehkä 0,2 kWh. Eikä kahvinkeittimiä käytetä samaan aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton latauksen virrankulutus on helposti yli 100 kertaa enemmän kuin kahvinkeitin. Jos sähköautoa vaikka 20 kWh edestä yöllä niin tuo kahvinkeitin vie ehkä 0,2 kWh. Eikä kahvinkeittimiä käytetä samaan aikaan.
Hei...ei sarkasmia tarvitse avata, jos sitä ei ymmärrä, sitä ei ymmärrä.
- Anonyymi
Jos se yökuorma olisi ongelma, 2-tariffisähköä ei tarjottaisi eikä sähkö olisi puolen yön jälkeen halvinta.
Yhtäkaikki sähköautoja voi ladata koska tahansa ja niiden avulla sähkön tuotannon ja verkon kuormitus tasoittuu mikä on kokonaisuuden kannalta parasta.
Sähkön ja siirron hinta ohjaa latauksen optimaaliseen ajankohtaan.- Anonyymi
Yökuorma tulee olemaan ongelma tulevaisuudessa, kun sähkön käyttö tasaantuu ja sähköä käytetään yhtä paljon yöllä kuin päivällä. Jo nyt ero yö- ja päiväkulutuksen välillä on melko pieni ja ero pienenee koko ajan. Toki jo muutaman prosentin ero kulutuksessa tarkoittaa, että 2-tariffisähköä tarjotaan vielä. Tosin itse olen laskenut, että 2-tariffisähköllä ei oikeastaan paljoakaan säästä, joidenkin kohdalla ei yhtään.
- Anonyymi
Tässä ketjussa on jälleen kerran korostunut polttisjunttien typeryys. Pelkkiin lillukanvarsiin tarttumista ja samalla tyhmä mieli ei ymmärrä suuria peruslinjoja miksi sähkö on suurinpiirtein ilmaista.
Ei ihme että valtio pystyy kuppaamaan teiltä valtavat polttoaineverot vuodesta toiseen.- Anonyymi
Voi kultaseni, vähemmästäkin käy ilmi, että tuo vitutus johtuu vain siitä, kun menit halpaan ja löit kätes kyynärpäitä myöten paskaan. Olisit katsonut uutisia eilen illalla, niin olisit hiukan viisaampi.
Jännää, että joku jaksaa vielä tyrkyttää tuota "ilmaista". Enkä jaksa edes uskoa, että sinun nimesi on rekisteriotteessa omistajan paikalla eli mukavat kk-lyhennykset+asuntolainat+muu eläminen+muut pakolliset maksut+ kaiken kattava kasko+huollot+renkaat+sitä ja tätä, mitä elämiseen
tarvitsee.
Aika tiukoille vetää. No tosin sinulla voi toki olla työsuhdeautokin, mutta ei sekään ilmainen ole. Tätä kyllä suuresti epäilen.
Yksi asia kiinnostaa kovin, johon en vastausta ole saannut mistään suunnasta, on se, että onko se auto oikeasti noin tärkeä, menee ykköseksi, kaiken muun edelle? Mikä siinä on? Huono itsetuntoko?
Itselleni auto on ollut vain väline, jolla pääsen sinne, minne haluan. Ajoa tulee paljon, mutta en ikänäni ole ostanut uutta autoa. Edellinen polttus oli 15v ja pistin nettiin myyntiin ja vartissa lähti, odtin "uuden" vanhan polttiksen ja taas mennään eteenpäin. No sen ole huomannut, kun on vähän pienempi, mutta kulkee, on näiden isompien pakko päästä ohi, muttei se haittaa. Ei ole koskaan ollut pullistelun tarvetta missään asiassa.
- Anonyymi
Pientalonkaan sähköverkon kestokykyä ei kannata ajatella kilowatteina vaan eri vaiheiden virtoina, sillä suurin osa kulutuslaitteista on 1-vaiheisia. Kuormitusten jakautuminen eri vaiheille ei missään talossa ole tasainen. Selvitystyö on hankalaa mutta pääkeskuskaaviosta se selviää.
- Anonyymi
"suurin osa kulutuslaitteista on 1-vaiheisia. Kuormitusten jakautuminen eri vaiheille ei missään talossa ole tasainen. "
Siksi sähköauto ladataan fiksusti kolmesta vaiheesta. Ei tuohon tarvita mitään muuta kuin hieman ymmärrystä asioista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"suurin osa kulutuslaitteista on 1-vaiheisia. Kuormitusten jakautuminen eri vaiheille ei missään talossa ole tasainen. "
Siksi sähköauto ladataan fiksusti kolmesta vaiheesta. Ei tuohon tarvita mitään muuta kuin hieman ymmärrystä asioista.Mutta muita laitteita käytetään yhdestä vaiheesta ja sähköauton kolme vaihetta ovat osa muiden laitteiden vaiheita. Esimerkiksi kun laittaa kahvinkeittimen päälle ja samaan aikaan lataa sähköautoa niin tuo kahvinkeitin käyttää yhtä vaihetta niistä samoista sähköauton käyttämistä vaiheista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta muita laitteita käytetään yhdestä vaiheesta ja sähköauton kolme vaihetta ovat osa muiden laitteiden vaiheita. Esimerkiksi kun laittaa kahvinkeittimen päälle ja samaan aikaan lataa sähköautoa niin tuo kahvinkeitin käyttää yhtä vaihetta niistä samoista sähköauton käyttämistä vaiheista.
Ilmeisesti tuonkin ymmärtämiseen tarvitsemme rautalankaa?
- Anonyymi
Kyllähän tässä taas polttisjuntit ovat olleet täysin ulalla sähkötekniikasta ja ihmetelleet miksi sattuu kun hakkaa vasaralla sormeen.
Sellainen vinkki että se on vain taitamattomuutta kun vasara pamahtaa omaan sormeen.- Anonyymi
Lähinnä tuntuu siltä, että sähköautoilijat ovat aivottomia idiootteja jotka eivät ymmärrä mitään sähkötekniikasta ja rääkyvät kun joku eri mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä tuntuu siltä, että sähköautoilijat ovat aivottomia idiootteja jotka eivät ymmärrä mitään sähkötekniikasta ja rääkyvät kun joku eri mieltä.
Yksikään alan ammattilaisesta ei vo olla mitään muuta mieltä kuin nauraa näille polttispellejen kommenteille
Toki talonsa sähköasiat voi hoitaa noin päin persettä mutta miksi olla tyhmä?
Sähköauto ladataan fiksusti kolmesta vaiheesta. Ei tuohon tarvita mitään muuta kuin hieman ymmärrystä asioista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksikään alan ammattilaisesta ei vo olla mitään muuta mieltä kuin nauraa näille polttispellejen kommenteille
Sähköauto ladataan fiksusti kolmesta vaiheesta. Ei tuohon tarvita mitään muuta kuin hieman ymmärrystä asioista.Ja vielä fiksumpaa on, jos vähentää sähkön käyttöään eikä omista sähköautoa, jolloin asiaa ei tarvitse ollenkaan miettiä.
Eikä edes sähköauton kanssa kuormitus ole tasaista, koska kaikki muut laitteet eivät edelleenkään kolmea vaihetta. Ja nykyisin korkein kuormitus ei välttämättä enää ole aamulla, koska osa varaavista laitteista kytkeytyy päälle yöllä. Esimerkiksi minulla on piikki kulutuksessa kello 2 yöllä, koska silloin menee päälle vesivaraaja. Jos minulla olisi vielä varaava lämmitys niin sekin voi kytkeytyä lisäksi päälle samaan aikaan. Täten kulutuspiikki onkin kello 2 yöllä, ei aamulla. Toki tätä aikaa voi muuttaa, mutta silti joissain tapauksissa talon kovin rasitus omalle sähköjärjestelmälle ei olekaan aamulla vaan yöllä. - Anonyymi
Kyllä se sähkötoopella osuu herkemmin sormeen ja se on sitä kun ei mitään osata.
- Anonyymi
Vanhan äijän mietteitä, kun ajaa kerran viikossa kirkonkylälle apteekkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ladataan fiksusti kolmesta vaiheesta. Ei tuohon tarvita mitään muuta kuin hieman ymmärrystä asioista.Ja joka vaiheesta vedetään sähkökiukaallinen tehoa tunnissa. Siis ei yhden kiukaan tehoa, vaan ikään kuin joka vaiheesta kiukaallinen. Tasaista kyllä, mutta paljon tavaraa joka vaiheessa ja siihen maalämpöpumpun, ilmanvaihdon ja muiden päällä tai lepotilassa olevien sähköaitteiden kuorma päälle. Nyt jo joillain omakotitaloalueilla joka toisen talon pihassa, tulevaisuudessa 2 autoa lähes joka pihassa.
Vaikka tuo ei olisikaan mikään erityisen suuri tehotarpeen lisäys valtakunnan mittakaavassa, on se paikoittain paikalliselle sähköverkolle ylivoimainen tehtävä.
- Anonyymi
" rääkyvät kun joku eri mieltä."
Sähköt vedetään joko oikein tai väärin. Siinä ei ole mitään mielipideasioita. Se pitäisi polttisjunttienkin ymmärtää.- Anonyymi
Ja sähkön käytössä on järkevintä kuluttaa sähköä vähemmän. Tavoitteena tulisi olla, että tulevaisuudessa kulutetaan vähemmän sähköä. Ihan sama miten sähkön kulutus jakaantuu, kunhan sähkön kokonaiskulutus vähenee.
- Anonyymi
Sähköähän ei vedetä mihinkään, pitäisi tuo sähkökoppipösilöiden tietää.
- Anonyymi
Joka tapauksessa sähköhinta tulee sähköautoilijoiden myötä kasvamaan se on selvä.
Eikä se siihen lopu kun kaivosmineraaleja tarvitaan akkutuotantoon ja sähkökomponenteihin.
Egologistako.
Sen saa jokainen tolvana miettii.- Anonyymi
Laitetaan nyt tähän yhden tollukan mielipide asiasta.
Todistettu on näin, ettei yöaikainen lataus ole missään ongelma;
https://yle.fi/a/74-20144655
- Anonyymi
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Lataustarve ei ole pelkästään vuorokauden ajankohdasta kiinni vaan lataustarvetta säätelee moni muukin asia.
- Anonyymi
Pörssisähkön hinnasta näkee aivan suoraan milloin sähköstä on ylitarjontaa ja sitä joudutaan tyrkyttämään verkkoon ilmaiseksi. Se on ne yön hiljaiset tunnit ja silloin ajattelevat ihmiset lataavat sähköautonsa.
Ei pitäisi olla kovin vaikea asia tajuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pörssisähkön hinnasta näkee aivan suoraan milloin sähköstä on ylitarjontaa ja sitä joudutaan tyrkyttämään verkkoon ilmaiseksi. Se on ne yön hiljaiset tunnit ja silloin ajattelevat ihmiset lataavat sähköautonsa.
Ei pitäisi olla kovin vaikea asia tajuta.Tuo ei kerro mitään paikallisesta verkosta. Paikallisesti kovin kulutus voi olla jopa keskellä yötä, koska omakotitalojen varaavat lämmitykset toimivat pääosin yöllä ja lämmitys on yleensä suurin sähkön kuluttaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei kerro mitään paikallisesta verkosta. Paikallisesti kovin kulutus voi olla jopa keskellä yötä, koska omakotitalojen varaavat lämmitykset toimivat pääosin yöllä ja lämmitys on yleensä suurin sähkön kuluttaja.
Edelleen pelkkää spekulointia sekundäärisillä faktoilla eli suomeksi sanottuna pelkkää paskapuhetta.
"voi olla" Jo tuo kertoo että teksti on kirjoitettu täysin tyhjälle pohjalle. Sun höpötykset on niin turhia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen pelkkää spekulointia sekundäärisillä faktoilla eli suomeksi sanottuna pelkkää paskapuhetta.
"voi olla" Jo tuo kertoo että teksti on kirjoitettu täysin tyhjälle pohjalle. Sun höpötykset on niin turhia.Ehkä pitäisi sitten sanoa, että joskus omakotitalon kovin sähkön kulutus on yöllä. Ja, kyllä, monesti lämmitys toimii pääosin yöllä silloin kun talossa on varaava lämmitys. Aivan kuten vesikin lämmitetään yöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä pitäisi sitten sanoa, että joskus omakotitalon kovin sähkön kulutus on yöllä. Ja, kyllä, monesti lämmitys toimii pääosin yöllä silloin kun talossa on varaava lämmitys. Aivan kuten vesikin lämmitetään yöllä.
Ja se kulutuksen keskittäminen yöaikaan on taloudellisesti kaikkein järkevin ratkaisu koska silloin sähkö on halvinta. Ja kun homman tekee fiksusti niin ylikuormituksia ei pääse syntymään.
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/dynaaminen-kuormanhallinta-omakotitalossa?srsltid=AfmBOopsnLQqo1fE1sc8j5cbD3AZh-knSgL1MYS6KBt72Vuz655Oz4nA
Kaikki voittaa kun toimii fiksusti eikä tupeloi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se kulutuksen keskittäminen yöaikaan on taloudellisesti kaikkein järkevin ratkaisu koska silloin sähkö on halvinta. Ja kun homman tekee fiksusti niin ylikuormituksia ei pääse syntymään.
Kaikki voittaa kun toimii fiksusti eikä tupeloi.Juu, yksittäisessä omakotitalossa, mutta tuo järjestelmä ei keskustele naapureiden kanssa. Eikä sähköverkkoa ole mitoitettu siihen, että kaikissa taloissa otetaan verkostan niin paljon kuin sulakkeet sallivat...alkaa paukkua isommat sulakkeet ja yhdenkään auto ei lataannu.
- Anonyymi
Me laitetaan auto lataukseen heti, kun tullaan kotiin. Piuhan päässä se on siihen saakka, kun lähdetään seuraavan kerran liikenteeseen. Turha kuluttaa akkusähköä esilämmitykseen. Vrmuudeksi on myös hyvä olla 80% lataus aina, kun se vaan on mahdollista.
Näin mahtaa toimia valtaosa muistakin sähköautoilijoista.- Anonyymi
Jos haluaa maksaa ajamisestaan mahdollisimman paljon niin voihan noinkin toimia.
- Anonyymi
Juuri noin ja auton latauksen voi antaa automatiikan hoidettavaksi pörssisähkön halvimpaan aikaan, vaikka latausjohto olisi kiinni illasta aamuun tai vaikka aina kun auto on kotona.
En ihmettelisi yhtään vaikka polttishörhö kuvittelee, että johto pitää käydä kiinnittämässä erikseen keskellä yötä jos haluaa ladata halvimmalla sähköllä. - Anonyymi
Miksi et lataa 100% ? Polttisaautonkin voi tankata 100%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et lataa 100% ? Polttisaautonkin voi tankata 100%.
Tankki täyteen ja menoksi!
- Anonyymi
Talvella yöllä on kylmintä ja sähkölämmitteinen talo vie silloin eniten sähköä. Päivällä ihmiset on yleensä töissä eikä kuluta sähköä kotona.
- Anonyymi
Talokohtainen kulutus ei ole mitenkään oleellinen juttu koska kuluttaja saa kyllä aina sähköä niin paljon kuin yksi talo tarvitsee, Milloin tahansa.
Se millä on merkitystä on tuntikohtainen sähkönkulutus Suomen mittakaavassa. Se sanelee sähkön hinnan juuri sillä hetkellä.
Katsopa tästä.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talokohtainen kulutus ei ole mitenkään oleellinen juttu koska kuluttaja saa kyllä aina sähköä niin paljon kuin yksi talo tarvitsee, Milloin tahansa.
Se millä on merkitystä on tuntikohtainen sähkönkulutus Suomen mittakaavassa. Se sanelee sähkön hinnan juuri sillä hetkellä.
Katsopa tästä.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/Ero yö- ja päiväkulutuksen välillä kuitenkin kapenee, kun kulutusta siirretään yhä enemmän yöaikaan. Teollisuushan toimii vuorokauden ympäri ja teollisuus kuluttaa eniten sähköä Suomessa, joten aika paljon sähköä kuluu yölläkin. On jopa mahdollista, että tulevaisuudessa sähkö maksaa yhtä paljon yöllä ja päivällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ero yö- ja päiväkulutuksen välillä kuitenkin kapenee, kun kulutusta siirretään yhä enemmän yöaikaan. Teollisuushan toimii vuorokauden ympäri ja teollisuus kuluttaa eniten sähköä Suomessa, joten aika paljon sähköä kuluu yölläkin. On jopa mahdollista, että tulevaisuudessa sähkö maksaa yhtä paljon yöllä ja päivällä.
No katso tästä tämän päivän totuus.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
Teet itsestäsi pellen tuolla tyhjällä meuhkaamisella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No katso tästä tämän päivän totuus.
Teet itsestäsi pellen tuolla tyhjällä meuhkaamisella.Ja tuolta näkee, että usein yö- ja päiväkulutuksen ero on 5-10% tilanteesta riippuen. Ei tarvitse suurtakaan muutosta, että ero nollautuu. Lisäksi kesää kohti mentäessä myös sähkön tuotanto kasvaa päivällä, koska aurinkovoimaa tulee lisää. Tämä voi tarkoittaa, että päivällä on pian jopa halvempaa sähköä kuin yöllä ainakin keväästä syksyyn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ero yö- ja päiväkulutuksen välillä kuitenkin kapenee, kun kulutusta siirretään yhä enemmän yöaikaan. Teollisuushan toimii vuorokauden ympäri ja teollisuus kuluttaa eniten sähköä Suomessa, joten aika paljon sähköä kuluu yölläkin. On jopa mahdollista, että tulevaisuudessa sähkö maksaa yhtä paljon yöllä ja päivällä.
" On jopa mahdollista"
Voiko enää selvemmin sanoa itsekin myönnän että olen tässä vain kalastelemassa ja juttuni ovat täysin huuhaata? Niinkuin hippi taivaanrannanmaalarit ilman mitään konkretiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" On jopa mahdollista"
Voiko enää selvemmin sanoa itsekin myönnän että olen tässä vain kalastelemassa ja juttuni ovat täysin huuhaata? Niinkuin hippi taivaanrannanmaalarit ilman mitään konkretiaa.On todennäköistä, että tulevaisuudessa sähkö maksaa saman verran yöllä ja päivällä. Tämä on ihan loogista sillä kaikki toimet siirtävät sähkön kulutusta yöhön. Lisäksi aurinkovoiman lisääminen tarkoittaa, että sähköä on päivällä jopa enemmän kuin yöllä tarjolla keväästä syksyyn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On todennäköistä, että tulevaisuudessa sähkö maksaa saman verran yöllä ja päivällä. Tämä on ihan loogista sillä kaikki toimet siirtävät sähkön kulutusta yöhön. Lisäksi aurinkovoiman lisääminen tarkoittaa, että sähköä on päivällä jopa enemmän kuin yöllä tarjolla keväästä syksyyn.
No ei todellakaan ole kun elää tässä maailmassa eikä haihattele. Tässä on kovaa faktaa asiasta.
Olet täysin pelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei todellakaan ole kun elää tässä maailmassa eikä haihattele. Tässä on kovaa faktaa asiasta.
Olet täysin pelle.Sanoin, että näin käy tulevaisuudessa, en puhu tämän hetken tilanteesta. Jopa nyt ero yön ja päivän kulutuksen välillä on melko pieni ja kun sähköautoja tulee lisää ja ok-talot siirtävät sähkön kulutustaan yöaikaan niin ero kapenee entisestään. Sen lisäksi aurinkovoimalat siirtävät sähkön tuotannon painotusta päiväaikaan. Tulevaisuudessa sähkö on yhtä kallista yöllä ja päivällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoin, että näin käy tulevaisuudessa, en puhu tämän hetken tilanteesta. Jopa nyt ero yön ja päivän kulutuksen välillä on melko pieni ja kun sähköautoja tulee lisää ja ok-talot siirtävät sähkön kulutustaan yöaikaan niin ero kapenee entisestään. Sen lisäksi aurinkovoimalat siirtävät sähkön tuotannon painotusta päiväaikaan. Tulevaisuudessa sähkö on yhtä kallista yöllä ja päivällä.
"Sanoin, että näin käy tulevaisuudessa, en puhu tämän hetken tilanteesta. "
Mikään fakta ei tue tuollaista hypoteesia. Se on täysin huuhaata.
Suomessa on ollut jo vuosikymmenet aika samanlainen tuntikohtainen kulutuskäyrä eikä sähköautot tule muuttamaan sitä mitenkään oleellisesti.
Myös tuo ok-talojen muka muuttuva sähkönkulutus on täysin tuulesta temmattu juttu.
Olet edelleen täysii huuhaa-ukko jolla on täysin tyhjät puheet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sanoin, että näin käy tulevaisuudessa, en puhu tämän hetken tilanteesta. "
Mikään fakta ei tue tuollaista hypoteesia. Se on täysin huuhaata.
Suomessa on ollut jo vuosikymmenet aika samanlainen tuntikohtainen kulutuskäyrä eikä sähköautot tule muuttamaan sitä mitenkään oleellisesti.
Myös tuo ok-talojen muka muuttuva sähkönkulutus on täysin tuulesta temmattu juttu.
Olet edelleen täysii huuhaa-ukko jolla on täysin tyhjät puheet.Ok-talojen muuttuva kulutus ei ole mikään tuulesta temmattu juttu vaan fakta. Suuressa osassa sähkölämmitteisiä ok-taloja lämmitys tapahtuu pääosin yöllä eli monet käyttävät jo nyt enemmän sähköä yöllä kuin päivällä. Siis jopa ilman sähköautoa. Lämmitykseen kun menee muutenkin valtaosa sähköstä ok-talossa, muu sähkönkulutus on siihen verrattuna pientä.
Yösähkö tulee poistumaan tulevaisuudessa siirtoyhtiöiden myyntilistoilta ja pörssisähkö on saman hintaista yöllä ja päivällä. Kesällä päiväsaikaan sähkö on jopa halvempaa kuin yöllä, koska sähkön tuotanto on korkeimmillaan päivällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok-talojen muuttuva kulutus ei ole mikään tuulesta temmattu juttu vaan fakta. Suuressa osassa sähkölämmitteisiä ok-taloja lämmitys tapahtuu pääosin yöllä eli monet käyttävät jo nyt enemmän sähköä yöllä kuin päivällä. Siis jopa ilman sähköautoa. Lämmitykseen kun menee muutenkin valtaosa sähköstä ok-talossa, muu sähkönkulutus on siihen verrattuna pientä.
Yösähkö tulee poistumaan tulevaisuudessa siirtoyhtiöiden myyntilistoilta ja pörssisähkö on saman hintaista yöllä ja päivällä. Kesällä päiväsaikaan sähkö on jopa halvempaa kuin yöllä, koska sähkön tuotanto on korkeimmillaan päivällä.Esimerkiksi normaalissa sähkölämmitteisessä ok-talossa menee syksystä kevääseen 70-80% talon ja veden lämmitykseen. Siis jos ei omista sähköautoa. Jos siis lämmitys siirretään yöaikaan niin ok-talossa kuluu paljon enemmän sähköä yöllä kuin päivällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi normaalissa sähkölämmitteisessä ok-talossa menee syksystä kevääseen 70-80% talon ja veden lämmitykseen. Siis jos ei omista sähköautoa. Jos siis lämmitys siirretään yöaikaan niin ok-talossa kuluu paljon enemmän sähköä yöllä kuin päivällä.
Omakotitalojen tuntikohtainen kulutus pysyy aivan samana kuin se on nytkin. Ei ole mitään asiaa joka muuttaisi sitä yhtään mihinkään.
Omakotitaloja on ollut maailmansivu ja ne tulevat käyttämään jatkossakin sähköä juuri niinkuin ne ovat tähänkin asti käyttäneet.
Olet täysin tyhjällä haihatteleva pelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsopa tästä.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/Hinta sanellaan sähkön pörssialueen kulutuksen ja tuotannon mukaan, ja siihen vaikuttavat pullonkaulat valtioiden välisessä siirrossa. Mutta pullonkaulat yksittäsien omakotitaloalueen osalta sanelevat sen, paljonko tehoa voidaan alueelle yhteensä ottaa ja tuo raja paukkuu aika helposti, mikäli alueelle tulee kulutuspiikki yölatauksen ajaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta sanellaan sähkön pörssialueen kulutuksen ja tuotannon mukaan, ja siihen vaikuttavat pullonkaulat valtioiden välisessä siirrossa. Mutta pullonkaulat yksittäsien omakotitaloalueen osalta sanelevat sen, paljonko tehoa voidaan alueelle yhteensä ottaa ja tuo raja paukkuu aika helposti, mikäli alueelle tulee kulutuspiikki yölatauksen ajaksi.
Taas pelkkää hourailua. Tässä on faktaa siitä että kulutuspiikki on illalla ja sähköautojen yölataus ei todellakaan muuta sitä mitenkään. Yön kulutus on joka tapauksessa iltaa pienempi. Myös paikallisesti.
Sulla on pullonkaula järjenjuoksussa.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas pelkkää hourailua. Tässä on faktaa siitä että kulutuspiikki on illalla ja sähköautojen yölataus ei todellakaan muuta sitä mitenkään. Yön kulutus on joka tapauksessa iltaa pienempi. Myös paikallisesti.
Sulla on pullonkaula järjenjuoksussa.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/Ei ole niissä omakotitaloissa, joissa lämmitys on ajoitettu yöaikaan. Muu sähkönkulutus kun on mitätöntä verrattuna lämmitykseen. Ja sähköauton latauksen teho on paljon suurempi kuin kaiken normaalin elämän sähkön kulutus yhteensä. Esimerkiksi normaalisti ok-talo käyttää noin 5 kW sähköä, mutta sähköauton lataus on 11 kW. Latauksen aikana tulee kaikkein kovin piikki sähkön kulutuksessa vaikka kaikki nukkuisivatkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omakotitalojen tuntikohtainen kulutus pysyy aivan samana kuin se on nytkin. Ei ole mitään asiaa joka muuttaisi sitä yhtään mihinkään.
Omakotitaloja on ollut maailmansivu ja ne tulevat käyttämään jatkossakin sähköä juuri niinkuin ne ovat tähänkin asti käyttäneet.
Olet täysin tyhjällä haihatteleva pelle.Kyllä, eli jos ok-talossa lämmitys on keskitetty yöhön niin sähkön kulutuskin on pääosin yöllä. Ja tuo sinun linkkisi ei kerro paskaakaan normaalin ok-talon kulutuksesta.
Ja kuten sanoin niin 70-80% sähkölämmitteisen talon sähköstä menee lämmitykseen ja se usein keskitetään yöaikaan. Esimerkiksi vesivaraaja lämmittää vettä joskus ainoastaan yöllä eikä ollenkaan päivällä.
Ja ero yön ja päivän sähkönkulutuksen välillä on pieni. Nytkin ero aamun sähkönkulutuksen ja yön kulutuksen välillä koko maassa on noin 8%. Mitään valtavaa kulutuseroa ei ole. Ja kun mennään kesää kohti niin pelkkää aurinkovoimaa on päivällä niin paljon, että sähköä on oikeastaan päivällä enemmän tarjolla kuin yöllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole niissä omakotitaloissa, joissa lämmitys on ajoitettu yöaikaan. Muu sähkönkulutus kun on mitätöntä verrattuna lämmitykseen. Ja sähköauton latauksen teho on paljon suurempi kuin kaiken normaalin elämän sähkön kulutus yhteensä. Esimerkiksi normaalisti ok-talo käyttää noin 5 kW sähköä, mutta sähköauton lataus on 11 kW. Latauksen aikana tulee kaikkein kovin piikki sähkön kulutuksessa vaikka kaikki nukkuisivatkin.
"sähköauton lataus on 11 kW."
Taas pelkkää paskapuhetta. Tuo on usaella autolla se maximi mitä voi ladata mutta ei sitä ole pakko ladata maksimiteholla. Luepa nyt ajatuksella aloitukseen linkattu artikkeli niin ymmärrät kuinka pihalla olet.
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/dynaaminen-kuormanhallinta-omakotitalossa?srsltid=AfmBOopsnLQqo1fE1sc8j5cbD3AZh-knSgL1MYS6KBt72Vuz655Oz4nA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas pelkkää paskapuhetta. Tuo on usaella autolla se maximi mitä voi ladata mutta ei sitä ole pakko ladata maksimiteholla. Luepa nyt ajatuksella aloitukseen linkattu artikkeli niin ymmärrät kuinka pihalla olet.
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/dynaaminen-kuormanhallinta-omakotitalossa?srsltid=AfmBOopsnLQqo1fE1sc8j5cbD3AZh-knSgL1MYS6KBt72Vuz655Oz4nAJa tuota maksimia silti monet käyttävät ja tuolla maksimillakin menee isoakkuisessa sähköautossa lataamiseen tyhjästä täyteen lähemmäs 10 tuntia. Ja vaikka lataus olisi 3 kW niin se on silti paljon enemmän kuin mikään muu laite talossa ja silloin lataamiseen menisi vuorokausi.
Edelleenkin yleensä omakotitalon kovin kulutuspiikki tapahtuu juuri sähköauton lataamisen aikaan. Eikä tuo dynaaminen kuormanhallinta muuta tätä tosiasiaa.
Ja jos sähköautoa ladataan yöllä ja on varaava lämmitys joka sekin toimii pääosin yöllä niin ylivoimainen valtaosa sähkön kulutuksesta tapahtuu yöllä. Lämmitykseen ja sähköautoon verrattuna kaikki muu kuluttaa vain vähän sähköä. Jotkut valot, pesukoneet, jääkaapit jne kuluttavat vain vähän sähköä yhteensä omakotitalossakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuota maksimia silti monet käyttävät ja tuolla maksimillakin menee isoakkuisessa sähköautossa lataamiseen tyhjästä täyteen lähemmäs 10 tuntia. Ja vaikka lataus olisi 3 kW niin se on silti paljon enemmän kuin mikään muu laite talossa ja silloin lataamiseen menisi vuorokausi.
Edelleenkin yleensä omakotitalon kovin kulutuspiikki tapahtuu juuri sähköauton lataamisen aikaan. Eikä tuo dynaaminen kuormanhallinta muuta tätä tosiasiaa.
Ja jos sähköautoa ladataan yöllä ja on varaava lämmitys joka sekin toimii pääosin yöllä niin ylivoimainen valtaosa sähkön kulutuksesta tapahtuu yöllä. Lämmitykseen ja sähköautoon verrattuna kaikki muu kuluttaa vain vähän sähköä. Jotkut valot, pesukoneet, jääkaapit jne kuluttavat vain vähän sähköä yhteensä omakotitalossakin.Aika sekava sepustus. Tuntuu että et osaa hallita talosi sähkönkulutusta.
Meidän talossa kaikkien noiden asioiden hallitseminen ilman mitään ongelmaa on ollut arkipäivää ja - yötä jo pitkän aikaa.
Jos et itse osaa niin palkkaa ammattilainen asialle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/dynaaminen-kuormanhallinta-omakotitalossa?srsltid=AfmBOopsnLQqo1fE1sc8j5cbD3AZh-knSgL1MYS6KBt72Vuz655Oz4nATaitaisi itsellesikin tehdä hyvää lukea artikkeli ajatuksella ja erottaa kolme asiaa:
Omakotitalon dynaaminen kuormanhallinta
Omakotialueen/paikallisen sähköverkon maksimikuorma
Koko valtakunnan sähkön riittävyys ja sähköverkon kantokyky
Vihjeeni on, että artikkeli koskee vain ensimmäistä, toisessa on se ongelma, kolmannessa ei ole sähköautoista johtuvaa ongelmaa vaan pikemmin ongelma saada syötettyä verkkoon kaikkea uutta tuulienergiaa, kun finngridin verkoissakin on pullonkauloja, mutta ei niinkään sähkön käytölle vaan sen tuotannolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika sekava sepustus. Tuntuu että et osaa hallita talosi sähkönkulutusta.
Meidän talossa kaikkien noiden asioiden hallitseminen ilman mitään ongelmaa on ollut arkipäivää ja - yötä jo pitkän aikaa.
Jos et itse osaa niin palkkaa ammattilainen asialle.Eli siinä tapauksessa yli 70% sähkön kulutuksestasi tapahtuu yöllä. Et edelleenkään ymmärrä mitä ajan takaa. Kun ihmiset keskittävät lämmitystä ja sähköauton latausta yöhön niin sähkön kulutus tapahtuu pääosin yöllä.
Et taida ymmärtää, että nykyaikaiset valot, TV:t, ruoanlaitto, kahvinkeitin, pyykinpesu jne ei näy kunnolla edes sähkölaskussa. Pelkkä vesivaraaja vie paljon enemmän sähköä kuin kaikki nuo yhteensä. Ja jos vesivaraajan lämmitys kuten muukin varaava lämmitys on ajoitettu yöhön, kuten monilla on, niin sähkön kulutus on pääosin yöaikaan, ei päivällä.
Ja vaikka tekisi pelkkää etätyötä niin edes se ei tätä muuta. Työtietokone ei paljon virtaa kuluta 8 tunnissakaan, ei edes vaikka siihen yhdistettäisiin monitorit ja muut laitteet.
- Anonyymi
"Voi kultaseni, vähemmästäkin käy ilmi, että tuo vitutus johtuu vain siitä, kun menit halpaan ja löit kätes kyynärpäitä myöten paskaan. Olisit katsonut uutisia eilen illalla, niin olisit hiukan viisaampi.
Jännää, että joku jaksaa vielä tyrkyttää tuota "ilmaista". Enkä jaksa edes uskoa, että sinun nimesi on rekisteriotteessa omistajan paikalla eli mukavat kk-lyhennykset+asuntolainat+muu eläminen+muut pakolliset maksut+ kaiken kattava kasko+huollot+renkaat+sitä ja tätä, mitä elämiseen
tarvitsee.
Aika tiukoille vetää. No tosin sinulla voi toki olla työsuhdeautokin, mutta ei sekään ilmainen ole. Tätä kyllä suuresti epäilen.
Yksi asia kiinnostaa kovin, johon en vastausta ole saannut mistään suunnasta, on se, että onko se auto oikeasti noin tärkeä, menee ykköseksi, kaiken muun edelle? Mikä siinä on? Huono itsetuntoko?
Itselleni auto on ollut vain väline, jolla pääsen sinne, minne haluan. Ajoa tulee paljon, mutta en ikänäni ole ostanut uutta autoa. Edellinen polttus oli 15v ja pistin nettiin myyntiin ja vartissa lähti, odtin "uuden" vanhan polttiksen ja taas mennään eteenpäin. No sen ole huomannut, kun on vähän pienempi, mutta kulkee, on näiden isompien pakko päästä ohi, muttei se haittaa. Ei ole koskaan ollut pullistelun tarvetta missään asiassa."
Melkoisen ahdistuneen kuuloinen henkilökohtainen avautuminen. Varsinkin kun muistaa että tämän ketjun otsikko on "Sähköautojen lataus tehdään yöllä kun verkkojen kuormitus on pienimmillään"
Se on hyvin yleisen tason toteamus siitä milloin sähköautot ladataan ja siksi ladataan yöllä kun sähköyhtiöt dumppaavat ilmaista sähköä verkkoon koska silloin Suomessa kulutetaan vähiten sähköä., Mikä siinä meni sinulle noin ihon alle että jouduit purkautumaan koko kansan edessä noin? - Anonyymi
Latauksen ajankohdalla ei ole suurtakaan vaikutusta sähkölaskuun, kun se siirtomaksu on kuitenkin se suurin osa laskusta
- Anonyymi
Olisi silti tyhmää ladata auto silloin kun sähkön hinta ei ole alimmillaan. Miksi heittää rahojaan hukkaan?
- Anonyymi
Myös saunominen. pesukone, astianpesukone, mankelointi ja patterilämmitys. Jonka jäkeen iskee teholaskutus. Siksihän tuo nyt on tulossa, kun kaikki yrittää säästää ja käyttää halvempaa sähköä.
- Anonyymi
Aikoinaan sähköauton omistajat kovasti väittivät, että sähkö riittää hyvin sähköautoille ja kantaverkon kanssa ei tule ongelmia. Kovaa väittämistä asiasta, mutta nythän nämä väitteliät näkee mikä ongelma alkaa odottamaan sähköautoilua tulevaisuudessa. Suomessa kova pakkanen talvella syö sähköä enemmän, kun ladataan ja sähköä menee hukkaan.
- Anonyymi
Sähköautot ovat sähköverkon pelastus. Niitä voidaan ladata silloin kun sähköntarve on pienimmillään eli yöaikaan.
Eikä siinä vielä kaikki. Sähköautoa voidaan myös käyttää syöttämään sähköä kotitalouteen tai verkkoon silloin kun sähkön kulutus on korkeimmillaan.
Fiksu vekotin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat sähköverkon pelastus. Niitä voidaan ladata silloin kun sähköntarve on pienimmillään eli yöaikaan.
Eikä siinä vielä kaikki. Sähköautoa voidaan myös käyttää syöttämään sähköä kotitalouteen tai verkkoon silloin kun sähkön kulutus on korkeimmillaan.
Fiksu vekotin.Kuka valvoo latausta yöllä, jos syttyy tulipalo, kun vakuutusyhtiö ei korvaa jos ladattava laite jätetty valvomatta??? 🏠⚡🚗🔥 🚒 🤔
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka valvoo latausta yöllä, jos syttyy tulipalo, kun vakuutusyhtiö ei korvaa jos ladattava laite jätetty valvomatta??? 🏠⚡🚗🔥 🚒 🤔
Monilapsisessa perheessä on helppo jakaa 2 tunnin väijyvuorot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fiksu vekotin.Lataamastasi sähköstä maksat siirtomaksut ja verot. Verkkoon syöttämästäsi sähköstä. saat spot-hinnan miinus välityspalkkio. Sähkökatkon aikana verkkoon ei saa syöttää mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fiksu vekotin.Ero yön ja päivän kulutuksen välillä on jo nyt pieni. Jos sähköautojen määrä lisääntyy paljon niin yöllä kuluu yhtä paljon sähköä kuin päivällä.
- Anonyymi
- sähköä menee hukkaan
Nyt kaikki viisaat keräämään tämä hukkasähkö talteen ja myymään sitä halvalla köyhille jotka maksaa pitkää lainaa sähköautoilusta. Mutta ajaa halvalla sähköllä. Hyvä bisnesidea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ero yön ja päivän kulutuksen välillä on jo nyt pieni. Jos sähköautojen määrä lisääntyy paljon niin yöllä kuluu yhtä paljon sähköä kuin päivällä.
Nyt on taas maallikko kommentoimassa asiaa josta ei mitään ymmärrä. Tuon yökulutuksen nostaminen iltakulutuksen suuruiseksi on niin iso urakka että siihen ei riitä vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköautoja ja ne ladattaisiin yöaikaan..
Sinulla on mittasuhteet täysin kateissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monilapsisessa perheessä on helppo jakaa 2 tunnin väijyvuorot.
Jep, noin meillä tehdään.
Illalla yksi perheenjäsenistä istuu kännykkälaturien äärellä tarkkailemassa niitä. Yksi on pesuhuoneessa pesukonepäivystäjä, ja yksi keittiössä astianpesukoneväijyssä.
Joskus eletään vähän hurjaillen ja riskillä, silloin tuo astianpesukonevuorolainen vahtii myös uunia. Siitä ei kyllä ulkopuolisille uskalla huudella.
Yksi sitten voi katsoa telkkaria, mutta ollaan sovittu, että ilman ääniä. Kuulee sitten jos jollain sähkönkäyttöpaikalla palaa, ja voi hälyttää 112:sta apua.
Kuopus on vielä konttausikäinen, mutta kunhan tuosta vähän kasvaa niin voidaan antaa vahtivuoro hänellekin, joku isommista lapsista vapautuu sitten yövuoroon vahtimaan tulevan sähköauton latausta. Siihen asti pakko ajaa polttiksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on taas maallikko kommentoimassa asiaa josta ei mitään ymmärrä. Tuon yökulutuksen nostaminen iltakulutuksen suuruiseksi on niin iso urakka että siihen ei riitä vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköautoja ja ne ladattaisiin yöaikaan..
Sinulla on mittasuhteet täysin kateissa.Mutta yksittäisen ok-talon tapauksessa riittää, että sähköauto ladataan yöllä täyteen ja sähkön kulutus yöllä on monta kertaa suurempaa kuin muuten koko päivän aikana. Et taida sitten ymmärtää paskaakaan sähköstä. Sähköauton lataaminen vie paljon enemmän kuin kaikki muu elämä yhteensä. Jos mietitään, että ladataan täyteen sähköauto jossa on 80 kWh akku niin se on kaksi kertaa enemmän kuin normaali päiväkulutus talvella ok-talossa joka on suunnilleen 40 kWh (ja tämä ei ole edes alhainen kulutus). Ja keväällä normaali päiväkulutus on 30 kWh ja kesällä alle 20 kWh. Siis ilman sähköautoa.
Lisäksi monissa ok-taloissa kuluu jo nyt paljon enemmän sähköä yöllä kuin päivällä. Jotkut TV:t, ruoanlaitot, valot jne eivät merkitse lähes mitään sähkönkulutuksessa. Lämmitys on suurin sähkön kuluttaja ja kaikki muu on siihen verrattuna pelkkää puuhastelua. Jos lämmitys tapahtuu pääosin yöllä niin sähkön kulutus tapahtuu pääosin yöllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta yksittäisen ok-talon tapauksessa riittää, että sähköauto ladataan yöllä täyteen ja sähkön kulutus yöllä on monta kertaa suurempaa kuin muuten koko päivän aikana. Et taida sitten ymmärtää paskaakaan sähköstä. Sähköauton lataaminen vie paljon enemmän kuin kaikki muu elämä yhteensä. Jos mietitään, että ladataan täyteen sähköauto jossa on 80 kWh akku niin se on kaksi kertaa enemmän kuin normaali päiväkulutus talvella ok-talossa joka on suunnilleen 40 kWh (ja tämä ei ole edes alhainen kulutus). Ja keväällä normaali päiväkulutus on 30 kWh ja kesällä alle 20 kWh. Siis ilman sähköautoa.
Lisäksi monissa ok-taloissa kuluu jo nyt paljon enemmän sähköä yöllä kuin päivällä. Jotkut TV:t, ruoanlaitot, valot jne eivät merkitse lähes mitään sähkönkulutuksessa. Lämmitys on suurin sähkön kuluttaja ja kaikki muu on siihen verrattuna pelkkää puuhastelua. Jos lämmitys tapahtuu pääosin yöllä niin sähkön kulutus tapahtuu pääosin yöllä." Jos mietitään, että ladataan täyteen sähköauto jossa on 80 kWh akku"
Jos mietitään kuinka pihalla sinä olet todellisesta elämästä niin tulokseksi tulee että aivan todella kaukana.
80kWh lataaminen tarkoittaa noin 400 km ajomatkaa.
400km x 365 päivää = 145.000 km vuodessa.
Eikö sun kannaittaisi tehdä edes jotain alkeellisia reality checkejä ennen kuin painat enteriä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on mittasuhteet täysin kateissa.Kun yökulutuksen ja päiväkulutuksen välinen ero on nyt noin 10% niin tuon eron kaventamiseen ei paljon tarvita. Kaikkien Suomen autojen muuttaminen riittää tuohon kevyesti.
Ja kannattaa muistaa, että kotitalouksien sähkönkulutuksen osuus on noin 20% kaikesta Suomen sähkönkulutuksesta. Muutama tehdas Suomessa kuluttaa enemmän kuin kaikki Suomen kotitaloudet yhteensä ja nuo tehtaat eivät pidä taukoa yöllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jos mietitään, että ladataan täyteen sähköauto jossa on 80 kWh akku"
Jos mietitään kuinka pihalla sinä olet todellisesta elämästä niin tulokseksi tulee että aivan todella kaukana.
Eikö sun kannaittaisi tehdä edes jotain alkeellisia reality checkejä ennen kuin painat enteriä?Voihan sitten käyttää vain 20 kWh yöllä (eli 100 km matka) sähköauton lataamiseen. Kun tuon lisäksi lämmönvesivaraaja ja varaava lämmitys ylipäätään keskitetään yöhön niin sähkön kulutus yöllä ylittää kevyesti kaiken päivällä kuluvan sähkön vähintään kaksinkertaisesti.
Itse asiassa pelkästään veden ja ilman lämmityksen keskittäminen yöaikaan tarkoittaa, että sähköä kuluu pääasiassa yöllä. Ei edes tarvita sähköautoa tuohon. Valot, ruoanlaitto, kahvinkeittimet, jääkaappi, pesukone, TV, tietokone jne ovat lähinnä puuhastelua verrattuna lämmitykseen. 70-80% sähköstä menee ok-taloissa lämmitykseen jo nyt ja monet ovat keskittäneet lämmityksen yöhön. Jos lämmitys tapahtuu pääosin yöllä niin sähkön kulutus tapahtuu pääosin yöllä. Näin yksinkertaista se on. Ja jos muuta sähkön kulutusta siirretään yöaikaan niin sitten ylivoimainen valtaosa sähköstä kuluu yöllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun yökulutuksen ja päiväkulutuksen välinen ero on nyt noin 10% niin tuon eron kaventamiseen ei paljon tarvita. Kaikkien Suomen autojen muuttaminen riittää tuohon kevyesti.
Ja kannattaa muistaa, että kotitalouksien sähkönkulutuksen osuus on noin 20% kaikesta Suomen sähkönkulutuksesta. Muutama tehdas Suomessa kuluttaa enemmän kuin kaikki Suomen kotitaloudet yhteensä ja nuo tehtaat eivät pidä taukoa yöllä."Kaikkien Suomen autojen muuttaminen riittää tuohon kevyesti."
Tässä on taas aivan tavallinen maalaisjärki täysin hukassa, samoin kuin Suomen sähkömarkkinoiden tuntemus.
Ensinnäkin Suomen kaikkien autojen muuttuminen kestää vuosikymmeniä. On täysin turhaa spekuloida sillä että ensi yönä tai ensi vuonna sähköautojen määrä nousisi hirvittävän paljon. Suomen autokannasta uusiutuu vuosittain vain noin 5%. Mietipä sitä.
Toiseksi Suomen sähkönkulutus on ollut laskussa jo kohta 20 vuotta ja kun samaan aikaan rakennetaan yhä enemmän fossiilivapaata sähköntuotantoa niin Suomessa sähköautot tulevat jatkossakin olemaan vain yksi hyttysen kusi sähköverkossa.
Myös paikallisesti.
https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/sahkon_hankinta_ja_kulutus# - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitten käyttää vain 20 kWh yöllä (eli 100 km matka) sähköauton lataamiseen. Kun tuon lisäksi lämmönvesivaraaja ja varaava lämmitys ylipäätään keskitetään yöhön niin sähkön kulutus yöllä ylittää kevyesti kaiken päivällä kuluvan sähkön vähintään kaksinkertaisesti.
Itse asiassa pelkästään veden ja ilman lämmityksen keskittäminen yöaikaan tarkoittaa, että sähköä kuluu pääasiassa yöllä. Ei edes tarvita sähköautoa tuohon. Valot, ruoanlaitto, kahvinkeittimet, jääkaappi, pesukone, TV, tietokone jne ovat lähinnä puuhastelua verrattuna lämmitykseen. 70-80% sähköstä menee ok-taloissa lämmitykseen jo nyt ja monet ovat keskittäneet lämmityksen yöhön. Jos lämmitys tapahtuu pääosin yöllä niin sähkön kulutus tapahtuu pääosin yöllä. Näin yksinkertaista se on. Ja jos muuta sähkön kulutusta siirretään yöaikaan niin sitten ylivoimainen valtaosa sähköstä kuluu yöllä.Taas on puurot ja vellit täysin sekaisin,
Sähkön pörssihinta määräytyy koko maan kulutuksen mukaan ja siihen käyrään ei ole tulossa mitään muutoksia. Siinä on jo nyt mukana-ok talojen kulutus ja ne ok-talot kuluttamaan samalla profiililla kuin tähänkin asti. Mikään ei puhu sen puolesta että ok-talojen kulutusprofiilit muuttuisivat miksään.
Ja paikallisella tasolla sähköä kyllä riittää vaikka hevoset söisi jos talossa on oikeankokoiset pääsulakkeet. Suomen verkosta kyllä löytyy potkua jos ei itse ryssi asiaa omassa talossaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas on puurot ja vellit täysin sekaisin,
Sähkön pörssihinta määräytyy koko maan kulutuksen mukaan ja siihen käyrään ei ole tulossa mitään muutoksia. Siinä on jo nyt mukana-ok talojen kulutus ja ne ok-talot kuluttamaan samalla profiililla kuin tähänkin asti. Mikään ei puhu sen puolesta että ok-talojen kulutusprofiilit muuttuisivat miksään.
Ja paikallisella tasolla sähköä kyllä riittää vaikka hevoset söisi jos talossa on oikeankokoiset pääsulakkeet. Suomen verkosta kyllä löytyy potkua jos ei itse ryssi asiaa omassa talossaan."Sähkön pörssihinta määräytyy koko maan kulutuksen mukaan ja siihen käyrään ei ole tulossa mitään muutoksia."
Tuo on totta nykyisin vain osittain. Eniten sähkön hintaa heiluttaa tuulisähkön tuotanto. Kun tuulee kunnolla, sähkön ylituotannon vuoksi pörssisähkön hinta putoaa jopa negatiiviseksi kulutuksesta riippumatta. Ja toisinpäin, tyynellä säällä pörssisähkön hinta nousee hyvinkin korkeaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähkön pörssihinta määräytyy koko maan kulutuksen mukaan ja siihen käyrään ei ole tulossa mitään muutoksia."
Tuo on totta nykyisin vain osittain. Eniten sähkön hintaa heiluttaa tuulisähkön tuotanto. Kun tuulee kunnolla, sähkön ylituotannon vuoksi pörssisähkön hinta putoaa jopa negatiiviseksi kulutuksesta riippumatta. Ja toisinpäin, tyynellä säällä pörssisähkön hinta nousee hyvinkin korkeaksi.Summasurramum.
Sähkön hinta on nollassa sekä yöllä että tuulisina päivinä. Kun sähköä on tarjolla enemmän kuin sitä kulutetaan.
Sähköauton lataaja voittaa joka tapauksessa. Törkeän suuret polttoainevarot ovat todellisuutta joka tankkauksella. Ne eivät ole koskaan h'viämässä yhtään mihinkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähkön pörssihinta määräytyy koko maan kulutuksen mukaan ja siihen käyrään ei ole tulossa mitään muutoksia."
Tuo on totta nykyisin vain osittain. Eniten sähkön hintaa heiluttaa tuulisähkön tuotanto. Kun tuulee kunnolla, sähkön ylituotannon vuoksi pörssisähkön hinta putoaa jopa negatiiviseksi kulutuksesta riippumatta. Ja toisinpäin, tyynellä säällä pörssisähkön hinta nousee hyvinkin korkeaksi."Ja toisinpäin, tyynellä säällä pörssisähkön hinta nousee hyvinkin korkeaksi."
Tässä kohtaa pitää muistaa sähkönkulutuksen kuoppa yöaikaan. Täysin tuulista riippumatta sähköstä on ylitarjontaa yöaikaan ja sähkön dumppaaminen yöllä jatkuu niinkuin tähänkin saakka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja toisinpäin, tyynellä säällä pörssisähkön hinta nousee hyvinkin korkeaksi."
Tässä kohtaa pitää muistaa sähkönkulutuksen kuoppa yöaikaan. Täysin tuulista riippumatta sähköstä on ylitarjontaa yöaikaan ja sähkön dumppaaminen yöllä jatkuu niinkuin tähänkin saakka.Tuo sähkönkulutuksen kuoppa on vain muutaman prosentin verran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo sähkönkulutuksen kuoppa on vain muutaman prosentin verran.
Riittävä kuoppa kuitenkin vetämään pörssisähkön hinnan nollaan.
Ei sen kuopan suurudella ole väliä kun lopputulos on se että sähköauton voi ladata nollahintaisella sähköllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Jos mietitään, että ladataan täyteen sähköauto jossa on 80 kWh akku"
Eikö sun kannaittaisi tehdä edes jotain alkeellisia reality checkejä ennen kuin painat enteriä?-20 tai kylmempää, niin 80kWh akulla pääsee n. 250 km. Todellisuudessa ~200km , koska akkua ei voi ajaa tyhjäksi.
- Anonyymi
On hyvä ladata aina 100% niin voi ajaa sen 100% = 150 - 200 km.. hiiihhhiiii
- Anonyymi
Hauska tuo juttu kaikkiaan. Se on vähän sama ilmiö pe-la iltoina kun kaikki laittaa sähkökiukaat kuumaksi ja kaikki muut sähkölaitteet on samaan aikaan päällä.
Yöllä ladataan vain sähköautoja, eli käytännössä pienempi kuorma verkolle. - Anonyymi
Oliko alueuutisissa autojen latauksen ongelmallisuudesta.? Valtakunnan tasolla ei ole ongelmaa, mutta taloyhtiöiden latauskentällä tämä ongelma voi tulla jossakin vaiheessa. Ei varmasti vielä, mutta kenties 15 vuoden kuluttua, kun sähköautoja on vaikkapa puolet autokannasta. Autojen latauksen nopeutta korostetaan ja vaikkapa 80 autoa on yhteisellä pysäköintialueella. Taloja on vierekkäin 20 kpl, joten tietyissä tilanteissa alueen verkkoa on vahvistettava autojen vuoksi. Data-asematkin saavat virtansa, joten rahaa käyttämällä autot eivät varmasti jää virratta näin haluttaessa.
Huomioidaan samalla sähkölämmityksen lisääntyminen omakotitaloissa ja kerrostaloissakin sähkön määrä voi kasvaa maalämmön käyttöönotosta ja ilmastoinnin ratkaisujen vuoksi. Kaukolämmön sijaan näissä kuluu enemmän sähköä. Autojen sisätilat lämmitetään edelleen ja jo nyt on useissa taloissa rajoitettu sisälämmittimien käyttöä. Saati akkujen lämmitys yhä suurenevissa akuissa.- Anonyymi
"Huomioidaan samalla sähkölämmityksen lisääntyminen omakotitaloissa"
Missä maailmassa sinä elät? Suora sähkökämmitys on täysin menneisyyden ratkaisu omakotitalossa. Ei todellakaan tule lisääntymään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä maailmassa sinä elät? Suora sähkökämmitys on täysin menneisyyden ratkaisu omakotitalossa. Ei todellakaan tule lisääntymään.Jäspi Triplex se pitää talossa olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä maailmassa sinä elät? Suora sähkökämmitys on täysin menneisyyden ratkaisu omakotitalossa. Ei todellakaan tule lisääntymään.Sähkölämmitys lisääntyy, suora sähkölämmitys ei. Mutta kun kaikki öljykattilat ja suuri osa puukattiloista vaihdetaan sähkölämmityksiksi (suora + ilp, vilp, pilp, maalämpö) niin sähkön kulutus nousee. Kovin pienet taajamat eivät kuitenkaan saa kaukolämpöverkkoa joka ainoana ei nostaisi sähkön kulutusta.
No kun noissa pienissä taajamissa siirrytään lämmittämään talot sähköllä ja kaikki uudet talot ovat lähtökohtaisesti sähkölämmitteisiä ja sitten pihoihin ilmestyy sähköautot. Niin paikallinen sähköverkko kyykkää ilman Carunan Calliita sähkötöitä. Siis ongelma ei taaskaan ole yksittäisen omakotitalon kulutus vaan usean sähkönkäyttäjän samanaikainen kulutus, joka saa paikallisen sähköverkon kyykkäämään. Mitään sähköverkkoa ei ole suunniteltu niin rajuksi, että se pystyisi syöttävään alueen talojen pääsulakkeiden maksimivirtamäärän kaikkiin taloihin samanaikaisesti...ehkä 40% siitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölämmitys lisääntyy, suora sähkölämmitys ei. Mutta kun kaikki öljykattilat ja suuri osa puukattiloista vaihdetaan sähkölämmityksiksi (suora ilp, vilp, pilp, maalämpö) niin sähkön kulutus nousee. Kovin pienet taajamat eivät kuitenkaan saa kaukolämpöverkkoa joka ainoana ei nostaisi sähkön kulutusta.
No kun noissa pienissä taajamissa siirrytään lämmittämään talot sähköllä ja kaikki uudet talot ovat lähtökohtaisesti sähkölämmitteisiä ja sitten pihoihin ilmestyy sähköautot. Niin paikallinen sähköverkko kyykkää ilman Carunan Calliita sähkötöitä. Siis ongelma ei taaskaan ole yksittäisen omakotitalon kulutus vaan usean sähkönkäyttäjän samanaikainen kulutus, joka saa paikallisen sähköverkon kyykkäämään. Mitään sähköverkkoa ei ole suunniteltu niin rajuksi, että se pystyisi syöttävään alueen talojen pääsulakkeiden maksimivirtamäärän kaikkiin taloihin samanaikaisesti...ehkä 40% siitä."Mutta kun kaikki öljykattilat ja suuri osa puukattiloista vaihdetaan sähkölämmityksiksi (suora + ilp, vilp, pilp, maalämpö) niin sähkön kulutus nousee."
Nyt täytyy sanoa että mennään niin böndehommiin että nostan kädet pystyyn. Itse asun omakotialueella jonka talot on rakennettu 70-luvulla. Täällä öljykattilat ja puukattilat ovat täysin hävinneet. Maalämpö on lyönyt läpi jo yli 15 vuotta sitten ja tietenkin aurinkopaneeleja on hyvin usean talon katolla.
Sähköautojen käyttö ei ole aiheuttanut niin minkäänlaista värehdintää. Ei edes kevyttä vaikka niitä on jo hyvin monen talon pihassa.
Jos jonkun omakotitaloalueen sähkönjakelu on jossain viidakkovaltion tasolla niin siitä inulla ei ole kokemusta. En koskaan ostaisi taloa sellaiselta alueelta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta kun kaikki öljykattilat ja suuri osa puukattiloista vaihdetaan sähkölämmityksiksi (suora ilp, vilp, pilp, maalämpö) niin sähkön kulutus nousee."
Nyt täytyy sanoa että mennään niin böndehommiin että nostan kädet pystyyn. Itse asun omakotialueella jonka talot on rakennettu 70-luvulla. Täällä öljykattilat ja puukattilat ovat täysin hävinneet. Maalämpö on lyönyt läpi jo yli 15 vuotta sitten ja tietenkin aurinkopaneeleja on hyvin usean talon katolla.
Sähköautojen käyttö ei ole aiheuttanut niin minkäänlaista värehdintää. Ei edes kevyttä vaikka niitä on jo hyvin monen talon pihassa.
Jos jonkun omakotitaloalueen sähkönjakelu on jossain viidakkovaltion tasolla niin siitä inulla ei ole kokemusta. En koskaan ostaisi taloa sellaiselta alueelta.Nämä sähköhysteerikot ovat joko eläkeläisiä tai työttömiä jolla on käsissään aivan liikaa vapaa-aikaa. Joutuvat kehittelemään tyhjän aikansa täyttämiseksi näitä täysin hysteerisiä uhkakuvia joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Sanopas hysteeriikko millon viimeksi sinulle on käynyt sellainen tilanne että Suomen sähköverkko ei ole pystynyt toimittamaan sinulle sitä tehoa jonka olet siltä tilannut?
Poislukien sähkökatkot jotka ovat taas täysin eri asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta kun kaikki öljykattilat ja suuri osa puukattiloista vaihdetaan sähkölämmityksiksi (suora ilp, vilp, pilp, maalämpö) niin sähkön kulutus nousee."
Jos jonkun omakotitaloalueen sähkönjakelu on jossain viidakkovaltion tasolla niin siitä inulla ei ole kokemusta. En koskaan ostaisi taloa sellaiselta alueelta.No, sekä maalämpö että aurinkopaneelit ovat huijausta eikä ne todellisuudessa säästä euroakaan pitkälläkään tähtäimellä. Toki idiootit rahansa haaskaavat tuollaisiin typeriin huijauksiin. Öljylämmitys on todellisuudessa halvempaa kuin kymmenien tonnien haaskaaminen johonkin vitun maalämpöön.
Maalämpö on hyvä vain jos sen saa alle kahdella tonnilla. Ja aurinkopaneelijärjestelmän tonnilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, sekä maalämpö että aurinkopaneelit ovat huijausta eikä ne todellisuudessa säästä euroakaan pitkälläkään tähtäimellä. Toki idiootit rahansa haaskaavat tuollaisiin typeriin huijauksiin. Öljylämmitys on todellisuudessa halvempaa kuin kymmenien tonnien haaskaaminen johonkin vitun maalämpöön.
Maalämpö on hyvä vain jos sen saa alle kahdella tonnilla. Ja aurinkopaneelijärjestelmän tonnilla.Esimerkiksi 10 tonnia maksanut aurinkopaneelijärjestelmä säästää ehkä 10 euroa kuukaudessa kustannuksista. Toisin sanoen menee yli 80 vuotta, että järjestelmä maksaa itsensä takaisin, jos verrataan siihen että pidetään tuo sama sama käteisenä laatikossa. Jos summan olisi sijoittanut niin aurinkopaneeleilla jää reippaasti tappiolle.
Eli aurinkopaneelit ovat typeryyden huippu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, sekä maalämpö että aurinkopaneelit ovat huijausta eikä ne todellisuudessa säästä euroakaan pitkälläkään tähtäimellä. Toki idiootit rahansa haaskaavat tuollaisiin typeriin huijauksiin. Öljylämmitys on todellisuudessa halvempaa kuin kymmenien tonnien haaskaaminen johonkin vitun maalämpöön.
Maalämpö on hyvä vain jos sen saa alle kahdella tonnilla. Ja aurinkopaneelijärjestelmän tonnilla.Öljylämmitys on todellisuudessa halvempaa kuin kymmenien tonnien haaskaaminen johonkin vitun maalämpöön.x
Katsotaan mikä sun valinta on kun se sun öljykattila tulee käyttöikänsä loppuun. Siihen ei ole enää pitkää aikaa kun niitä ei ole kukaan uusinut enää vuosikymmeniin.
Miksi maksa tuhansia että saisi jatkaa kallista öljyn polttamista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljylämmitys on todellisuudessa halvempaa kuin kymmenien tonnien haaskaaminen johonkin vitun maalämpöön.x
Katsotaan mikä sun valinta on kun se sun öljykattila tulee käyttöikänsä loppuun. Siihen ei ole enää pitkää aikaa kun niitä ei ole kukaan uusinut enää vuosikymmeniin.
Miksi maksa tuhansia että saisi jatkaa kallista öljyn polttamista?Sitten vain odotetaan siihen saakka kunnes käyttöikä tulee loppuun ja mietitään asiaa sitten. Jos tuo tapahtuu vain 20 vuoden päästä niin silti on taloudellisesti kannattavampaa käyttää öljylämmitys loppuun kuin hätäillä kaukolämpöön siirtymistä. Maalämpö kuitenkin säästää korkeintaan kymppejä kuukaudessa, joten vasta kun öljylämmitys on täysin hajonnut niin sitten maalämpö saattaa olla kannattava. Ja useimmiten silloinkin vesi-ilmalämpöpumppu on järkevämpi. Tai useissa tapauksissa järkevin vaihtoehto öljylämmitykselle on pelkkä suora sähkölämmitys halvalla ilmalämpöpumpulla. Useimmiten jopa pelkkä suora sähkölämmitys on järkevämpi kuin maalämpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten vain odotetaan siihen saakka kunnes käyttöikä tulee loppuun ja mietitään asiaa sitten. Jos tuo tapahtuu vain 20 vuoden päästä niin silti on taloudellisesti kannattavampaa käyttää öljylämmitys loppuun kuin hätäillä kaukolämpöön siirtymistä. Maalämpö kuitenkin säästää korkeintaan kymppejä kuukaudessa, joten vasta kun öljylämmitys on täysin hajonnut niin sitten maalämpö saattaa olla kannattava. Ja useimmiten silloinkin vesi-ilmalämpöpumppu on järkevämpi. Tai useissa tapauksissa järkevin vaihtoehto öljylämmitykselle on pelkkä suora sähkölämmitys halvalla ilmalämpöpumpulla. Useimmiten jopa pelkkä suora sähkölämmitys on järkevämpi kuin maalämpö.
Korjaan.... Siis tietenkin tarkoitin maalämpöön siirtymistä, en kaukolämpöön siirtymistä. Toki useimmiten kaukolämpöön siirtyminenkään ei ole järkevää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan.... Siis tietenkin tarkoitin maalämpöön siirtymistä, en kaukolämpöön siirtymistä. Toki useimmiten kaukolämpöön siirtyminenkään ei ole järkevää.
Aika hölmöläisennhommaa maksaa tuo 20 vuotta kalliita öljylaskuja ja sitten maksaa halvempaan lämmitysmuotoon siirtymisestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hölmöläisennhommaa maksaa tuo 20 vuotta kalliita öljylaskuja ja sitten maksaa halvempaan lämmitysmuotoon siirtymisestä.
Taloudellisesti se on kuitenkin järkevämpää, koska maalämpö maksaa todella paljon. Monissa tapauksissa maalämpö maksaa kymmeniä tuhansia euroja ja tuon rahan saaminen takaisin säästöinä vie parhaassakin tapauksessa kymmeniä vuosia. Ja jos huomioi vaihtoehtoiset kustannukset eli rahan pitäminen tuottavissa sijoituksissa niin maalämmön asentaminen ei todellakaan kannata, jos öljylämmitys toimii hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloudellisesti se on kuitenkin järkevämpää, koska maalämpö maksaa todella paljon. Monissa tapauksissa maalämpö maksaa kymmeniä tuhansia euroja ja tuon rahan saaminen takaisin säästöinä vie parhaassakin tapauksessa kymmeniä vuosia. Ja jos huomioi vaihtoehtoiset kustannukset eli rahan pitäminen tuottavissa sijoituksissa niin maalämmön asentaminen ei todellakaan kannata, jos öljylämmitys toimii hyvin.
Investointi halvempiin lämmitysmuotoihin ei maksa kymmeniätuhansia. Yksi nolla liikaa.
Tuollaisen öljylämmityskattilan hyötysuhde laskee vuosien myötä jyrkästi. Vuosi vuodelta se puskee aiana vaan enemmän euroja savupiipusta harakoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Investointi halvempiin lämmitysmuotoihin ei maksa kymmeniätuhansia. Yksi nolla liikaa.
Tuollaisen öljylämmityskattilan hyötysuhde laskee vuosien myötä jyrkästi. Vuosi vuodelta se puskee aiana vaan enemmän euroja savupiipusta harakoille.Mutta maalämpö maksaa ok-taloon yleensä vähintään 20.000 euroa ja isommissa ok-taloissa 30-40.000 euroa. Ei maalämpöä joillain tonneilla saa missään. Toki joillain tonneilla saa yhden tai kaksi ilmalämpöpumppua, mutta ei maalämpöä eikä koko lämmitysjärjestelmän vaihtoa.
Alle 10.000 eurolla ei saa edes riittävää aurinkopaneelijärjestelmää (joka on vielä hyödytön talvella), saati sitten maalämpöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen öljylämmityskattilan hyötysuhde laskee vuosien myötä jyrkästi. Vuosi vuodelta se puskee aiana vaan enemmän euroja savupiipusta harakoille."Tuollaisen öljylämmityskattilan hyötysuhde laskee vuosien myötä jyrkästi. Vuosi vuodelta se puskee aiana vaan enemmän euroja savupiipusta harakoille."
Vaikka hyötysuhde heikkenisi niin silti maalämpöön ei kannata yli 20.000 euroa ok-talossa käyttää ennen kuin öljylämmitys on kokonaan hajoamassa. Nimittäin tuon verran maalämpö yleensä maksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuollaisen öljylämmityskattilan hyötysuhde laskee vuosien myötä jyrkästi. Vuosi vuodelta se puskee aiana vaan enemmän euroja savupiipusta harakoille."
Vaikka hyötysuhde heikkenisi niin silti maalämpöön ei kannata yli 20.000 euroa ok-talossa käyttää ennen kuin öljylämmitys on kokonaan hajoamassa. Nimittäin tuon verran maalämpö yleensä maksaa.Tässä sun jutussa on taas niin monta aukkoa.
Eka on se että että tiedän usealta kotitaloudelta saamieni luotettavien tietojen perusteella että maalämmön käyttöönotto maksaa noin 14.000-16.000.
Ja se vielä merkittävämpi asia on se että maalämpö ei ole nykyään se kustannustehokkain tapa lempata öljypoltin.
Mietipä sitä kun maksat öljypolttimesi taivaalle puhaltamia euroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä sun jutussa on taas niin monta aukkoa.
Eka on se että että tiedän usealta kotitaloudelta saamieni luotettavien tietojen perusteella että maalämmön käyttöönotto maksaa noin 14.000-16.000.
Ja se vielä merkittävämpi asia on se että maalämpö ei ole nykyään se kustannustehokkain tapa lempata öljypoltin.
Mietipä sitä kun maksat öljypolttimesi taivaalle puhaltamia euroja.En tiedä mistä hatusta sinä olet nuo "lähteet" keksinyt, mutta suuri osa ok-talojen omistajista maksaa paljon enemmän kuin 20.000 euroa maalämmöstä. Eikä edes ne kustannustehokkaammatkaan ole järkeviä kustannuksiltaan. Ja esimerkiksi ilmalämpöpumpuilla ei voi koko lämmitysjärjestelmää korvata vaan ne vaativat aina normaalin lämmitysjärjestelmän sen rinnalle. Etenkin kun ilmalämpöpumput eivät edes toimi kovimmilla pakkasilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mistä hatusta sinä olet nuo "lähteet" keksinyt, mutta suuri osa ok-talojen omistajista maksaa paljon enemmän kuin 20.000 euroa maalämmöstä. Eikä edes ne kustannustehokkaammatkaan ole järkeviä kustannuksiltaan. Ja esimerkiksi ilmalämpöpumpuilla ei voi koko lämmitysjärjestelmää korvata vaan ne vaativat aina normaalin lämmitysjärjestelmän sen rinnalle. Etenkin kun ilmalämpöpumput eivät edes toimi kovimmilla pakkasilla.
"En tiedä mistä hatusta sinä olet nuo "lähteet" keksinyt, mutta suuri osa ok-talojen omistajista maksaa paljon enemmän kuin 20.000 euroa maalämmöstä."
Riittää kun asuu omakotitaloalueella jossa vanhat öljylämmitykset on korvattu paremmilla ratkaisuilla. Naapurit puhuvat keskenään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"En tiedä mistä hatusta sinä olet nuo "lähteet" keksinyt, mutta suuri osa ok-talojen omistajista maksaa paljon enemmän kuin 20.000 euroa maalämmöstä."
Riittää kun asuu omakotitaloalueella jossa vanhat öljylämmitykset on korvattu paremmilla ratkaisuilla. Naapurit puhuvat keskenään.Naapurit nyt usein sanovat vääriä lukuja ja unohtavat monet vaihtoon liittyvät kustannukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naapurit nyt usein sanovat vääriä lukuja ja unohtavat monet vaihtoon liittyvät kustannukset.
LIsäksi maalämmön tuottamia säästöjä liioitellaan todella paljon. Varsinkin viime aikoina on ollut kyseenalaista onko maalämmöllä edes säästetty mitään. Vaikka öljyä ei kulukaan niin maalämpö niin sähköä kuluu paljon aiempaa enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä sun jutussa on taas niin monta aukkoa.
Mietipä sitä kun maksat öljypolttimesi taivaalle puhaltamia euroja.Ja jos hyvällä onnella saisikin maalämmöä 14.000 - 16.000 eurolla niin tuokin on aivan älyttömän ylihintainen. Ei tule tuolla hinnalla kannattamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos hyvällä onnella saisikin maalämmöä 14.000 - 16.000 eurolla niin tuokin on aivan älyttömän ylihintainen. Ei tule tuolla hinnalla kannattamaan.
Suomi on vapaa maa. Voit jatkaa öljyn ostamista jos se on sinusta oikea valinta. Kukaan ei siihen puutu millään tapaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä maailmassa sinä elät? Suora sähkökämmitys on täysin menneisyyden ratkaisu omakotitalossa. Ei todellakaan tule lisääntymään.Suomessa on muistaakseni 600.000 sähköllä lämpiävääpientaloa ja tulee olemaan vietä vuosikymmeniä. Lukuu ei sisälly maalämpö yms, vaikka sähkölämmitystä kaikki lämpöpumput ovatkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta maalämpö maksaa ok-taloon yleensä vähintään 20.000 euroa ja isommissa ok-taloissa 30-40.000 euroa. Ei maalämpöä joillain tonneilla saa missään. Toki joillain tonneilla saa yhden tai kaksi ilmalämpöpumppua, mutta ei maalämpöä eikä koko lämmitysjärjestelmän vaihtoa.
Alle 10.000 eurolla ei saa edes riittävää aurinkopaneelijärjestelmää (joka on vielä hyödytön talvella), saati sitten maalämpöä.2 krs. 260 m2 talo suoralla sähköllä + 2 x ilpillä + varaavalla takalla. Maalämpöön siirtyminen kustantaisi n. 80.000 €.
On myös 5 kWp paneelit, ne maksoivat 7500 €. Puolisen vuotta saan niistä kaiken auton lataamiseen tarvittavan sähkön ja enemmänkin.
- Anonyymi
Suomen sähkön kulutus nyt näyttää olevan 11.6 GW kun taas Norjan 18.4GW.
Sama suhte ollut aina. Merkillistä kun Norjan väkiluku on vielä hitusen meitä pienempi ja varsinkin kun huomioidaan että Norjalaiset asuu etelämpänä. Tais olla niin että suurin osa Norjalaisista asuu Helsingin eteläpuolella.- Anonyymi
Norjassa on aina ollut paljon sähköä vaativaa teollisuutta, siellä energia on ollut edullista iät ja ajat joten sinne on esimerkiksi pesiytynyt alumiinin tuotantoa, joka on erittäin suuri sähkönkäyttäjä. Norja taitaa olla maailman 7. suurin alumiinin tuottaja.
I
- Anonyymi
Pikkuhiljaa alkaa totuus tulla esille sähköautoilussa. Eduskunta säätää
lakeja josta voi valittaa ties minne. Luonnon laista taas ei auta valittaminen.
Vastassa ovat: https://opetus.tv/lukio-ops2016/fysiikka/fy3/kirchhoffin-lait/
Näiden rikkominen aiheuttaa valtakuntaamme katastrofin.
Sähköverkot kyykkää. Caruna joutuu uudelleen vahvistamaan sähköverkot
kun joka niememeen notkohon saarelmaan täytyy 100kWh latauspaikka
lain mukaan järjestää. Sehän maksaa..
Kansalainen Ei halua polttoaineveroa maksaa. Mistä valtiolle ne eurot
otetaan ?
Hieman toivois eduskuntaa saada järjellä siunattua !- Anonyymi
Villi arvaukseni on että sähköautoilija on tulevaisuudessa se valtion lypsylehmä. Jostainhan ne rahat sinne molokin kitaan on revittävä. On hyväuskoisen hölmön toiveajattelua että tulevaisuudessa sähköautoilija pääsisi kuin koira veräjästä. Ei ole ilmaisia lounaita!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Villi arvaukseni on että sähköautoilija on tulevaisuudessa se valtion lypsylehmä. Jostainhan ne rahat sinne molokin kitaan on revittävä. On hyväuskoisen hölmön toiveajattelua että tulevaisuudessa sähköautoilija pääsisi kuin koira veräjästä. Ei ole ilmaisia lounaita!
Jossakin vaiheessa kyllä. Mutta siirtymä sähköautoihin vie aikansa, ja niin kauan kuin ympäristöasiat ohjaavat verotusta niin polttomoottoriautoilija maksaa enemmän (kun huomioidaan polttoaineverot jne.).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossakin vaiheessa kyllä. Mutta siirtymä sähköautoihin vie aikansa, ja niin kauan kuin ympäristöasiat ohjaavat verotusta niin polttomoottoriautoilija maksaa enemmän (kun huomioidaan polttoaineverot jne.).
Juurikin näin. Sähköautoiljat joutuvat jossain vaiheessa ottamaan sen verottajan lypsylehmän roolin joka polttiskuskeilla on nyt.
Mutta merkittävä juttu on se että polttiskuskeilla tulee olemaan nykyinen lypsylehmän rooli niin kauan kuin se polttis on rekisterissä. Ja verottajan ruoska on selässä paljon isommasti kuin sähköautoilla.
Polttiksista imetään aina isompi pala verottajan arkkuun kuin sähköautoista. Niin kauan kuin niitä liikenteessä on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin. Sähköautoiljat joutuvat jossain vaiheessa ottamaan sen verottajan lypsylehmän roolin joka polttiskuskeilla on nyt.
Mutta merkittävä juttu on se että polttiskuskeilla tulee olemaan nykyinen lypsylehmän rooli niin kauan kuin se polttis on rekisterissä. Ja verottajan ruoska on selässä paljon isommasti kuin sähköautoilla.
Polttiksista imetään aina isompi pala verottajan arkkuun kuin sähköautoista. Niin kauan kuin niitä liikenteessä on.Ja silti vähän ajavalle sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kuin polttis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti vähän ajavalle sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kuin polttis.
"vähän ajavalle sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kuin polttis."
Vähän ajavalle auton omistaminen on pelkkää turhaa kulua joka tapauksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti vähän ajavalle sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kuin polttis.
Vähän ajavalla kokonaiskustannus on käytännnössä suoraan suhteessa auton hintaan/arvoon, oli käyttövoima mikä tahansa. Ja jossain menee myös se raja onko vähäisillä ajoilla yleensä mitään järkeä omistaa koko autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän ajavalla kokonaiskustannus on käytännnössä suoraan suhteessa auton hintaan/arvoon, oli käyttövoima mikä tahansa. Ja jossain menee myös se raja onko vähäisillä ajoilla yleensä mitään järkeä omistaa koko autoa.
Monissa pikkukaupungeissa (maaseudusta puhumattakaan) paikallisliikenne on onnetonta ja siksi käytännössä on pakko omistaa auto. Vaihtoehtona se, ettet käy ikinä missään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on. Polttiksien ainoa etu on siinä ettei sähköautoissa vielä ole tarjolla niitä kolmen tonnin pommeja.
Siinäpä se ainoa vahvuus sitten onkin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Monissa pikkukaupungeissa (maaseudusta puhumattakaan) paikallisliikenne on onnetonta ja siksi käytännössä on pakko omistaa auto. Vaihtoehtona se, ettet käy ikinä missään.
Tuo toki riippuu paljon tapauksesta, missä asuu ja mitä liikkumistarpeita on. Uskallan kuitenkin väittää että ainakin osassa tapauksista esim. polkupyörän, yhteiskäyttö/vuokra-auton käyttö yms. voi olla ihan järkevä vaihtoehto oman auton tilalle.
- Anonyymi
sehän tässä ihmetyttää kun kohta kaikki käyttää yöllä sähköä....kohta tulee piikkimaksu...ei kannat sytyttää wc,ssä valoja voi tulla piikkimaksu..hullummaksi vaan menee sähkö kouhotus..
- Anonyymi
"ei kannat sytyttää wc,ssä valoja voi tulla piikkimaksu..hullummaksi vaan menee sähkö kouhotus.."
Oisko nyt kuitenkin niin että se mikä menee vaan hullummaksi on sun jutut.
Oletko aineissa vai luonnostaan sekaisin?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253534- 2543505
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861241Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007