2 vai 3 sylinteriä

Anonyymi-ap

Ostamassa elämäni ensimmäistä uutta perämoottoria. Tohatsu 4t 20 2 syl tai 3syl 25hv. Veneessä ollut joskus 40hv 2t ja sen myin pois kauan sitten kun siinä ei ollut kippiä sähköllä vaan käsipelillä ilman avustimia. Vene seissyt pitkään tallissa. Nyt ostan tohatsun. Tuo 3syl ääni miellyttäisi ja isompi kuutiotilavuus mutta tehojen puolesta menee myös 20hv 2syl. Mutta täristääkö nuo 2sylinteriset kuinka? Yhden kerran kokeillut veneessä 10hv 2syl 4tahtia ja se täristi runkoa pikkunopeudella ja ei kiva. Plaanasi kevyesti tuollakin teholla kun ei ole kuormaa ikinä kyydissä paljon. 2t koneita en viitsi katsella öljy läikkien takia jotenkin kuvottavaa. Tehoilla ei nyt ole tarpeen leikkiä. 3syl taitaa käydä pehmeämmin. Ompa keveitä nuo koneet. Edellinen 2t 40hv painoi noin 75kg. Täydellä kaasullahan ei värinät tunnu mutta tyhjäkäynnillä tulee paljon mentyä.

14

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastauksia ei ole tullut. Johtuneeko siitä että olet aika hyvin itse vastannut omaan kysymykseesi?

    • Anonyymi

      Mulla 20 hv sekä 30 4 Tahti, 20 2 syl ja vielä ns tiller malli eli kahva ohjattava,heittokalastus veneessä ja välillä sillä uistellaankin ja en kyllä ole mitään tärinää havainnut ja käy todella nätisti kaikilla kierros alueilla. Toinen on 30 hv 3 syl 4 t kesipulpetti veneessä kaukosäätönä.Molemmat pultattu perälautaan paksuun vaneriin ja ei mitään tärinöitä. Olen kyllä ajanut 9.8 hv 2 syl 4 t ja siinä havaittu pientä tärinää jollain kierrosluvulla oliko vähän alle puoli kaasua. Kaikki koneet Tohatsuja joita myös Mergury/ Mariner merkillä myydään mutta Tohatsu valmistaja. 20 ja 30 vielä alumiini veneissä kiinni.

      • Anonyymi

        Taidan tilata 20hv mallin. Vaihdan sitten 3 pyttyiseen jos ärsytyskynnys ylittyy. Sähkökoneethan kivoja olisi mutta eipä viitsi akkujen kanssa alkaa veivaamaan ja kyttäilemään varaustiloja.


    • Anonyymi

      3 sylinterlä käy tasaisemmin, vääntää paremmin, kuin kaksi sylinterinen.

      Negatiivista huolto hieman kalliinpaa.

      • Anonyymi

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.

        "Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille"

        - Keitä Kalleja tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.

        ”Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.”
        Suomen kieli on monivivahteinen ja äveriäs.
        Mutta itse kommenttiin. Voisihan tuon lauseen muotoilla toisinkin mutta olisikohankohanko mahdollisuuksien rajoissa kirjoittaa yh teen tuon ylikalleille parempi ilmaisu? Minusta tuo sana kuitenkin kuvaa asiaa antaen ajatuksen yleisestä tiedosta että huollot on usein pahimman luokan asiakkaan rahastusta. Se ketuttaa. Mutta esim honda on hyvässä maineessa ja eipä tarvetta 4v takuuaikana tehdä mitään kuin tiuhaa öljyn vaihtoa vaan. Oma 10hv perämoottori on ties kuinka vanha ja nyt ajattelin huvikseen vaihtaa jakopään remmin. Remmi kun näkyy ja se näyttää edelleen tuoreelta ja koneen ikä lienee 40v. Laatu koneet kestää itse huoltamalla kymmeniä vuosia. Öljynvaihto tiuhaan on hyvin halpaa ja helppoa joka koneeseen. LL ohjelmat on todella törkeää välinpitämättömyyttä. Toyota on vastuullinen ja luotettava valmistaja ja öljynvaihdot on malliesimerkki esim vag tehtaalle.


    • Anonyymi

      Juu 4 tahti perämoottoreiden huolto kyllä täysin ylimitoitettu ja huolto firmat rahastaa rankasti. Varsinkin pienempien 4 t koneiden 8-60 hv jakohihnojen vaihtovälit huollon mukaan liian tiheään ei niissä mitään ns apulaitteita samalla hihnalla ja hyvinkin ajelee ainakin 10 vuotta samalla hihnalla,kevällä ottaa suojakopan irti ja katsoo onko kulumaa murtumaa ja jos ei niin ajoa vaan. Isommissa koneissa voi olla useampi nokka akseli kiristinrullaa ym ja niiden vaihto väli vähän perustelumpaa. Eikä vähänkään kätevämmälle miehelle ole vaikeaa vaihtaa jakohihnaa itse työkalut ja hyvä vauhtipyörän ulosvetäjä ja tietoa/taitoa niin helppo homma. Itse huoltanut omat ja kavereidenkin 4 t koneet ja niin teen jatkossakin.

      • Anonyymi

        Juuri näin! Mulla -06 uutena ostettu 40 HP nelari EFI Mercury. Aina huoltanut itse. 10 vuoden kohdalla vaihdoin nokkahihnan ja vesipumpun impellerin. Nyt keväällä meinasin vaihtaa nuo pari juttua jälleen. Normi huolto on tietysti tehty syksyllä.


    • Anonyymi

      Aloittaja söi sanansa käänsi takkinsa jne ja ostin 1v vanhan 50hv hondan 3500€. 3kertaa ollut käynnissä. Aika uusi.

      • Jos olet aloittaja, niin vähän mietityttää veneesi koko. Onko myös 50:nen sopiva veneeseen joka plaanasi jo 10-tehoisella.


      • Anonyymi
        torrelaine kirjoitti:

        Jos olet aloittaja, niin vähän mietityttää veneesi koko. Onko myös 50:nen sopiva veneeseen joka plaanasi jo 10-tehoisella.

        Nelareissa täytynee ylimyoittaa moottoria, toisin kuin ETEC-moottoreissa joissa teho-painosuhde on loistava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelareissa täytynee ylimyoittaa moottoria, toisin kuin ETEC-moottoreissa joissa teho-painosuhde on loistava

        Huomasitko että aloittaja oli ostamassa UUTTA konetta? Ai et, no ymmärrän kyllä.


    • Anonyymi

      Täristäminen riippuu myös koneen merkistä, meillä oli Terhi 430T:ssä 2-syl. Yamaha 28 HP ja vene ei tärissyt yhtään, kone kyllä heilui aika paljon esim. tyhjäkäynnillä, vaihdettiin siihen sitten 2-syl. 35 HP Evinrude ja vene tärisi aika paljon tuolla koneella eli huonompi tärinänvaimennus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7843
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5607
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4871
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4833
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3604
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2849
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2595
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2402
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2284
    Aihe