Taloudellinen vapaus peruspalkalla

Anonyymi-ap

Miten todennäköistä on saavuttaa taloudellinen vapaus peruspalkalla, jos ihan rehellisiä ollaan.

Harva älyää aloittaa 20-vuotiaana, Suomessa kun ei kouluissa taloutta juuri opeteta. Sinällään hauska asia, että uskontotunneilla istutaan ala-asteelta lukioon asti, mutta säästämistä ja korkoa korolle-ilmiötä ei juurikaan mainita.

30 vuotiasta voi pitää nuoren sijoittajana, jos sillon aloitat alkaa se maailma vasta valjeta noin 35 vuoden paikkeilla.

Vaurastua kyllä pystyy, en väitä vastaan. Mutta vaatiiko se 3000€ brutto palkka osakemarkkinoilla ns. Jackpotin taloudelliseen vapauteen vaikkapa sinne 50-60 ikävuoteen mennessä.

46

546

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Haaveeksi jää valtaosalle.

• Anonyymi

Paska puhetta. Suomessa ei työnteolla rikastu.

• Anonyymi

Rikkauden raja pitäisi ensin määritellä. Ja toinen juttu on sitten se, että pitää erottaa säästäminen ja sijoittaminen. Palkkatulosta on vaikea tulla kovin rikkaaksi jos säätöjä ei lainkaan sijoita, sijoittamalla pitkäjänteisesti pääsee jossain vaiheessa ainakkin varsin hyvän taloudelliseen tilanteeseen.
        Oma näkemys on se, että eläkeiän kynnyksellä itsellä on aivan riittävästi kun oma sijoitussalkku on vähän alle miljoona euroa ja siihen päälle velaton omakotitalo. Ja tuo on aivan pelkällä työtulolla kasattu...siis jos ei ota salkun korkoa korolle vaikutusta lukuun...joka tietysti on se pääjuttu.
        Siis rikas en tunne olevani, mutta hyvin toimeentuleva kuitenkin. Oma näkemys on se, että rikkauden raja on jossain 10 miljoonan euron paikkeilla ja siihen en taida nykyisellä riskinottotasolla koskaan päästä. Tuo 10 miljoonaa on ihan oma rajani rikkaudelle, joillekin muille se on paljon alempi joillekin rikkaus alkaa vasta kun voi pistää tilaukseen G700:n ilman että se hetkauttaa omaisuutta.

• Anonyymi

Vain naimalla ja perimällä

Minä tiedän

Ei tarvii töissä käydä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain naimalla ja perimällä

Minä tiedän

Ei tarvii töissä käydä

Useimmiten on niin, että varakkaissa suvuissa arvostetaan töiden tekemistä.
        Jos ei tee töitä, opiskele, tai muuten osallistu, ei pääse sukuun sisälle ollenkaan.

On aika kovaa työtä kuulua ns. vanhan rahan sukuun. Siinä odotetaan ihmisiltä melko paljon.

• Anonyymi

No yllävän monet Suomalaiset on peuspalkalla ne parjttulla 10 tunnissa hankkineet kun viimein on oma asunto hankittu ja ennen eläkeikää kerätty tilille kun velattoman asumisen kulut laskeneet.

Mikä on määrä kun pitää rikastua omasta mielestäsi? Tuhlaisitko sen rikastumisen saldon?
        Säästäväinen asenne rikastuttaa ja jopa monella tavalla!

Kunhan kasvat aikuiseksi niin tajuat asian!

• Anonyymi

Ei ne tulot, vaan menot jotka ratkaisee.

• Anonyymi

Ihan ensin olisi hyvä määrittää, mitä taloudellinen vapaus merkkaa kenellekin.

Onko se sitä, että saa ostella ja tehdä ihan mitä vaan.
      Itselle se olisi seuraavaa: sijoitukset takaa ns. normaalin elämän eli tuotot olisi luokkaa 3000-4000€/kk - verot.

Onnistuuko tuo peruspalkalla, ainakin helkkarin pakkomielteisesti pitäisi touhuta rahojensa kanssa. Ja meneekö elämä tällöin siinä sivussa hukkaan.

Itse olen saavuttanut suhteellisen suuret pääomat sijoittamalla, mutta tämä on tapahtunut yrityksen kauttaa.
      10 vuotta todella pakkomielteistä touhua, nostin itselleni vain luokkaa 15 - 18 000€ palkkaa. Ja kaikki loput tulot sijoitin yrityksen nimissä + velkavipua 50-60% pankista.

Oliko järkeä, tietyllä tavalla kyllä. Olisiko vähempi riittänyt, ehdottomasti kyllä.
      Oman yrityksen tulot oli kuitenkin se 40-50 tuhatta voittoa/tilikausi ja siihen pankilta toiset 40-50 lainaa.

• Anonyymi

Sehän vähän riippuu, minkä alan ja tason peruspalkasta puhutaan?

Lähtökohtaisesti kyse on kumminkin tulojen ja menojen suhteesta. Kun kuluttaa vähemmän kuin tienaa, loput voi sijoittaa.

• Anonyymi

Hyvin hyvin vaikeaa. Verotus rokottaa paljon, jos sattuu niitä hyviä osumia sijoituksissa. Varsinkin jos sijoitus muotoja haluaa vaihtaa, myymällä niitä hyviä osumia.

• Anonyymi

Esimerkkinä n. 50 000eur bruttovuosipalkalla. Siitä olen voinut säästellä osakkeisiin n. 13 000eur/vuosi.

Riippuu ihan miten elää, säästösumma voi vaihdella. Pienellä palkalla ei tietty voi säästää ollenkaan.

• Anonyymi

Kyllä pienelläkin palkalla voi säästää, yleensä riittää, että pystyy kuvittelemaan itsensä vielä pienipalkkaisemmaksi. Suurin este minkään asteiselle vaurastumiselle on se, että antaa menojen kasvaa tulojen kasvaessa.
        Jos sinun nettopalkkasi olisi 13 000€ vähemmän saisit silti todennäköisesti säästettyä ainakin 2 000€ vuodessa, todennäköisesti enemmänkin, jos pitäisit säästämistä ja sijoittamista tärkeänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä pienelläkin palkalla voi säästää, yleensä riittää, että pystyy kuvittelemaan itsensä vielä pienipalkkaisemmaksi. Suurin este minkään asteiselle vaurastumiselle on se, että antaa menojen kasvaa tulojen kasvaessa.
        Jos sinun nettopalkkasi olisi 13 000€ vähemmän saisit silti todennäköisesti säästettyä ainakin 2 000€ vuodessa, todennäköisesti enemmänkin, jos pitäisit säästämistä ja sijoittamista tärkeänä.

Toki näin olisi. Ongelma on tosin siinä, että se 2000eur säästösumma on niin pieni, ettei se riitä kovinkaan pitkälle.
        Voihan silläkin osakkeita ostaa, mutta on siinä iso ero, paljonko mahdollinen tuotto on.

Ei tietysti pidä vähätellä. Jokainen kykyjensä mukaan.
        Pahinta on se, ettei tekisi mitään, niinkuin suurin osa väestä tekee. Ei osta osakkeita, mutta haluaisi kuitenkin sen saatavan tuoton itselleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki näin olisi. Ongelma on tosin siinä, että se 2000eur säästösumma on niin pieni, ettei se riitä kovinkaan pitkälle.
        Voihan silläkin osakkeita ostaa, mutta on siinä iso ero, paljonko mahdollinen tuotto on.

Pahinta on se, ettei tekisi mitään, niinkuin suurin osa väestä tekee. Ei osta osakkeita, mutta haluaisi kuitenkin sen saatavan tuoton itselleen.

Ja joku muu niillä 13 000€ pienemmillä tuloilla saisi edelleen säästöön 10 000€ vuodessa. Ihmisillä on kovin erilaisia kiinteiden kulujen tasoja.
        Jollain menee kaksion vuokraan 1200€ kuukaudessa ja toisella yksiön vastikkeeseen 130€ kuukaudessa.

Tietenkään ei voi sängystä nostessa vain päättää, että alkaa maksaa 130€ vastiketta 1200€ vuokran sijaan, sen takia näitä asumiskuluja voi pitää kiinteinä kuluina. Niihin pystyy vaikuttamaan lähinnä 10 vuotta aiemmin tehdyillä ratkaisuilla.

Kulujen karsimisessa askeettisuuteen asti ei sellaisenaan ole mitään järkeä, mikäli ei ole jotain suunnitelmaa siihen, mikä on säästämisen päämäärä. Vaurautta ei synny jos alkaa säästää nollatason sijaan 5000€ vuodessa, mutta sitten käyttääkin rahat kerran vuodessa ulkomaanmatkaan. Ja heikosti omaisuutta karttuu myös mikäli sijoitettava rahamäärä ei kasva suhteellisesti nopeammin kuin käytettävissä olevat tulot.

Vaurastuminen rikkauden rajoille asti vaatii suunnitelmallisuutta ja ymmärrystä siitä, että ne säästöön / sijoituksiin ohjatut rahat eivät ole tarkoitettu päivittäisiin menoihin, tai edes isoihin hankintoihin, vaan ne oikeastaan ovat poissa käytettävissä olevista varoista. Ja lisäksi tarvitaan suunnitelma, koska antaa itselleen luvan käyttää kertynyttä omaisuutta ja mihin käyttötarkoituksiin. Houkutus kun saattaa 10 vuoden jälkeen olla ostaa 100 000€ auto kun siihen kerran on varaa ja autolle tarvetta, sen sijaan että pitää linjansa ja hankkii "VW Polon" Poloa varten voi säästää erikseen ja maksaa se "kassasta" 100 000€ autohankinta vaikka käteisellä olisikin helposti tehtävissä, syö jo sijoituksiakin, ei pelkkää käteiskassaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos sijoitat 2000€ vuodessa/167€/kk 25 vuoden ajan. Lasketaan suht helposti saatavilla 5% tuotolla, tekee tämä jo 103 998€. Ja mikä parasta, korkoa korolle on tuottanut 25 X 2000 = 50000€ sijoitettua pääomaa - 103 998€ = 53998€.

Ei puhuta tietenkään taloudellisesta riippumattomuudesta, mutta vakaasta taloudesta. Ja tuo 5% tuotto on helppoa saada. Ihan Helsingin pörssistä löytyy 6-8%, jolloin tulos muuttuu jo selvästi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos sijoitat 2000€ vuodessa/167€/kk 25 vuoden ajan. Lasketaan suht helposti saatavilla 5% tuotolla, tekee tämä jo 103 998€. Ja mikä parasta, korkoa korolle on tuottanut 25 X 2000 = 50000€ sijoitettua pääomaa - 103 998€ = 53998€.

Ei puhuta tietenkään taloudellisesta riippumattomuudesta, mutta vakaasta taloudesta. Ja tuo 5% tuotto on helppoa saada. Ihan Helsingin pörssistä löytyy 6-8%, jolloin tulos muuttuu jo selvästi.

Laskentakaavassa on se virhe jota kannattaa välttää. Säästösumma nimen omaan ei saa pysyä vakiona, vaan sen pitää kasvaa vuosi vuodelta, kuten oletettavasti tulotkin kasvavat. Ja jos pitää kulukuria, niin säästösumman pitäisi kasvaa vielä suhteellisesti enemmän kuin tulot kasvavat. Juu, ymmärrän, että kyseessä oli esimerkkilaskelma, mutta esimerkkilaskelma kääntyy itseään vastaan, mikäli se on liian kaukana optimista.

Tänä vuonna suurin osa duunareista saa noin 3% palkankorotuksen, jos tuosta palkankorotuksesta siirtää säästöön 1%-yksikön verran, eli 33% palkankorotuksesta, niin ollaan hyvässä vauhdissa
        eli viime vuonna 2000€, tänä vuonna 2000€ +1% kokonaisvuosipalkasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laskentakaavassa on se virhe jota kannattaa välttää. Säästösumma nimen omaan ei saa pysyä vakiona, vaan sen pitää kasvaa vuosi vuodelta, kuten oletettavasti tulotkin kasvavat. Ja jos pitää kulukuria, niin säästösumman pitäisi kasvaa vielä suhteellisesti enemmän kuin tulot kasvavat. Juu, ymmärrän, että kyseessä oli esimerkkilaskelma, mutta esimerkkilaskelma kääntyy itseään vastaan, mikäli se on liian kaukana optimista.

Tänä vuonna suurin osa duunareista saa noin 3% palkankorotuksen, jos tuosta palkankorotuksesta siirtää säästöön 1%-yksikön verran, eli 33% palkankorotuksesta, niin ollaan hyvässä vauhdissa
        eli viime vuonna 2000€, tänä vuonna 2000€ 1% kokonaisvuosipalkasta.

Säästösumma saa nimenomaan pysyä samana. Pääasia olisi, että laitettaisiin edes jotain sivuun.

Taloudellisen vapauden saavutaminen vaatii jo niin paljon pääomia sekä tieto taitoa, että se jää 99% haaveeksi.
        Vaurastuminen taas onnistuu suurimmalta osalta. Ja paras vaihtoehto olisi, ettei tarvitse kituuttaa elämisen kanssa, jotta saisi säästettyä pääomia. Vaan molemmat, normaali eläminen sekä kuukausisäästäminen kulkisi käsi kädessä koko matkan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Säästösumma saa nimenomaan pysyä samana. Pääasia olisi, että laitettaisiin edes jotain sivuun.

Taloudellisen vapauden saavutaminen vaatii jo niin paljon pääomia sekä tieto taitoa, että se jää 99% haaveeksi.
        Vaurastuminen taas onnistuu suurimmalta osalta. Ja paras vaihtoehto olisi, ettei tarvitse kituuttaa elämisen kanssa, jotta saisi säästettyä pääomia. Vaan molemmat, normaali eläminen sekä kuukausisäästäminen kulkisi käsi kädessä koko matkan.

Jos sijoittaisit seuraavat 25 vuotta 2000 euroa vuodessa ja inflaatio olisi 2 % vuodessa. Viimeisen vuoden sijoitussumma nykyrahassa laskettuna 2000 / 1,02^25 = 1219 e
        Eli sijoitettavan rahan reaaliarvo lähes puolittuu ajan myötä.

Samaan aikaan reaalipalkka oletettavasti pysyy samana tai paranee hurjasti nousevan urakehityksen myötä ja elinkustannukset pienenevät kun "kaikki" on jo hankittu ja lapset lentäneet pois pesästä.

Tietysti pienikin sijoitussumma on parempi kuin nolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos sijoittaisit seuraavat 25 vuotta 2000 euroa vuodessa ja inflaatio olisi 2 % vuodessa. Viimeisen vuoden sijoitussumma nykyrahassa laskettuna 2000 / 1,02^25 = 1219 e
        Eli sijoitettavan rahan reaaliarvo lähes puolittuu ajan myötä.

Samaan aikaan reaalipalkka oletettavasti pysyy samana tai paranee hurjasti nousevan urakehityksen myötä ja elinkustannukset pienenevät kun "kaikki" on jo hankittu ja lapset lentäneet pois pesästä.

Tietysti pienikin sijoitussumma on parempi kuin nolla.

25v on mahdoton persketiivi melkein minkä ikäiselle ihmiselle tahansa.

Itse olen yksinoleva yli 50v mies. Itselläni on omat ongelmani, olen laskenut ja miettinyt paljonko pitäisi olla massia esim. 15v ajalle. Minulla on oma käsitys asiassa ja mietin myös sitä kuinka nykyistä elämää pitäisi muuttaa. Mutta sitten tulee se totuus, että onko asioilla enään mitään merktystä.

Jos saisin sen oman my dream walletin en tiedä omassa elämässä jäljellä olevaa aikaa. Jos saisin sen massin, niin kerkeisinkö nauttimaan siitä. Pikkasen vituttaa se ajatus että yksinolevan ihmisen jälkeen jää iso kasa rahaa josta toisessa perijäpolvessa olevat pääsee osille maksettuaan X-prosentin mukaan verot. Toisaalta jos rahaa olisi huomattava määrä rahaa, niin sitä ei kuitenkaan olisi varaa tuhlatatakkaan, koska ei tiedä elääkö viisi vai kaksikymmentä vuotta.

Sen ison rahan kanssa vaadittaisiin myös jokin taikaesine ja pari toivetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen yksinoleva yli 50v mies. Itselläni on omat ongelmani, olen laskenut ja miettinyt paljonko pitäisi olla massia esim. 15v ajalle. Minulla on oma käsitys asiassa ja mietin myös sitä kuinka nykyistä elämää pitäisi muuttaa. Mutta sitten tulee se totuus, että onko asioilla enään mitään merktystä.

Jos saisin sen oman my dream walletin en tiedä omassa elämässä jäljellä olevaa aikaa. Jos saisin sen massin, niin kerkeisinkö nauttimaan siitä. Pikkasen vituttaa se ajatus että yksinolevan ihmisen jälkeen jää iso kasa rahaa josta toisessa perijäpolvessa olevat pääsee osille maksettuaan X-prosentin mukaan verot. Toisaalta jos rahaa olisi huomattava määrä rahaa, niin sitä ei kuitenkaan olisi varaa tuhlatatakkaan, koska ei tiedä elääkö viisi vai kaksikymmentä vuotta.

Itse olen 60v ja n. 17v sitten aloin oikeasti katsella eläkeotteitani ja mietin miten pärjään elääkkeellä.
        Minulla ei ollut valtavia summia rahaa jemmassa ja olin helkkarin huono kyttäämään osakemarkkinoita.
        Kiinteää omaisuutta oli kuitenkin karttunut eli vakuuksia löytyi.
        Tällä yhtälöllä päädyin siihen että joudun rakentamaan eläketurvan lisäämisen velkarahalla.
        Kun miettii mitä sijoituksia voi tehdä velkarahalla niin ainoa järkevä oli asuntosijoitus joten kaikenkaikkiaan 500 000€ velkaa ja 4 täysin uutta asuntoa.
        Nyt velkaa on jäljellä reipas 100 000€ ja matkaa eläkeikään on vielä 5 vuotta.

Tämä vain esimerkkinä että voi sijoittaa vaikka rahat olisivat tiukilla.
        Nyt kun eräästäkin asunnosta on vuokralainen vaihtumassa ja järjestin näytön niin ei voinut kuin ihmetellä, pinnat vielä alkuperäisiä ja erittäin siistit lähes uuden veroiset.
        No pariin asuntoon olen tehnyt huoltomaalauksen mutta se nyt ei ollut monen tunnin homma.
        Tuottoahan nuista ei ole vielä kauheasti tullut muutakuin sillä että velka pienentynyt mukaasti, eli pääoma kasvanut 400 000€lla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä talouspuolen asiat on jokaisen itse tehtävä. Jokainen on sen suhteen oman onnensa seppä, eikä kukaan tule antamaan mistään taikaseinästä varallisuutta, tai rahaa kenellekään.
        (vaikka vasemmisto sitä haluaisikin)

Minä olen aloittanut vaatimattomista lähtökohdista ja oli vain pakko ottaa itse ohjakset omasta asemasta. Jos en olisi tehnyt mitään, olisin köyhä ja ongelmissa taloudellisesti.
        Oli pakko mennä vaatimattomiin töihin, joista sai vuoron lisät. Säästämistä ja sijoittamista monta vuotta, nyt tilanne on ihan erilainen, kuin sen aikaisilla kavereilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

25 vuotta on kuitenkin sellainen perspektiivi johon pitää tietämättäänkin pyrkiä.
        Säästäminen ja sijoittaminen on pitkäjänteistä hommaa ja vaikka ei olisikaan selkeää vuositavoitetta niin käytännössä se on tuon 25 vuotta jonka duurnarilta vie vaurastuminen ilman pikavoittoja. Summista en puhu, ne riippuvat käytettävissä olevista tuloista, Skaala voi olla aika laaja johon kukakin on on tyytyväinen. Aika moni on tyytyväinen jos omaisuutta on joka tapauksessa useamman vuoden nettopalkkatulojen verran. Ja ilman pikavoittoja tuohon tosiaan tarvitaan jonkun verrankin aikaa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja joku muu niillä 13 000€ pienemmillä tuloilla saisi edelleen säästöön 10 000€ vuodessa. Ihmisillä on kovin erilaisia kiinteiden kulujen tasoja.
        Jollain menee kaksion vuokraan 1200€ kuukaudessa ja toisella yksiön vastikkeeseen 130€ kuukaudessa.

Tietenkään ei voi sängystä nostessa vain päättää, että alkaa maksaa 130€ vastiketta 1200€ vuokran sijaan, sen takia näitä asumiskuluja voi pitää kiinteinä kuluina. Niihin pystyy vaikuttamaan lähinnä 10 vuotta aiemmin tehdyillä ratkaisuilla.

Kulujen karsimisessa askeettisuuteen asti ei sellaisenaan ole mitään järkeä, mikäli ei ole jotain suunnitelmaa siihen, mikä on säästämisen päämäärä. Vaurautta ei synny jos alkaa säästää nollatason sijaan 5000€ vuodessa, mutta sitten käyttääkin rahat kerran vuodessa ulkomaanmatkaan. Ja heikosti omaisuutta karttuu myös mikäli sijoitettava rahamäärä ei kasva suhteellisesti nopeammin kuin käytettävissä olevat tulot.

Vaurastuminen rikkauden rajoille asti vaatii suunnitelmallisuutta ja ymmärrystä siitä, että ne säästöön / sijoituksiin ohjatut rahat eivät ole tarkoitettu päivittäisiin menoihin, tai edes isoihin hankintoihin, vaan ne oikeastaan ovat poissa käytettävissä olevista varoista. Ja lisäksi tarvitaan suunnitelma, koska antaa itselleen luvan käyttää kertynyttä omaisuutta ja mihin käyttötarkoituksiin. Houkutus kun saattaa 10 vuoden jälkeen olla ostaa 100 000€ auto kun siihen kerran on varaa ja autolle tarvetta, sen sijaan että pitää linjansa ja hankkii "VW Polon" Poloa varten voi säästää erikseen ja maksaa se "kassasta" 100 000€ autohankinta vaikka käteisellä olisikin helposti tehtävissä, syö jo sijoituksiakin, ei pelkkää käteiskassaa.

Ette et mitään kokoomuslaisia ole jos asutte vuokralla .
        Pitää olla velaton OM talo ja maasturi

Kokoomuslainen yriyystuki loinen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei tietenkään säästösumma voi pysyä vakiona.
        25 vuotta sitten palkkani oli 13 000 markkaa eli noin 2200€ edelleen teen samaa hommaa ja palkka on nykyisin 4200€ kuukaudessa. Olisihan se aika surkea tilanne, että kun 25 vuotta sitten sain säästöön mielestäni hyvän summan, eli aika tarkalleen 1/3 bruttopalkasta, että olisin tyytyväinen nyt jos saan säästöön vain noin 1/6 bruttopalkasta.

• Anonyymi

Nuo korkoa korolle-lukemat saattaa vaihdella. Pitää ottaa huomioon myös osinkojen verot. Ja jos sijoittaisi esimerkin 167eur/kk, niin toimeksiantokulut lienee n. 7eur/kauppa.

Oma varallisuustaso on huomattavasti enemmän kuin 500 000eur, joten kaupankäynti on tuttua.

Osakesijoittamisesta on myös ylihypetettyä tietoa jaossa. Ruusuiset kuvitelmat tuotoista, jotka jatkuu hamaan tulevaisuuteen, ei välttämättä pidä paikkaansa. Markkina voi mennä myös alaspäin.

Toki osakesijoittaminen on lähes ainoa vaihtoehto vaurastua tavallisena duunarina, sitä ei käy kieltäminen.

Säästäminen ei välttämättä onnistu pienellä palkalla, mikäli ei sitten sitoudu siihen, että elintaso on kenties 20-30 vuotta pysyvästi alempi kuin muilla saman tulotason omaavilla. Myöskään parinmuodostus ei onnistu, jos tarjolla on köyhäilyä yhdessä, lähdetkö messiin.

• Anonyymi

Käy katsomassa Wikipediasta loton täysosuman ja eurojackpotin 5+0 tuloksen todennäköisyydet.

Mieti asiaa myös nykyisen ikäsi suhteen esim. kymmenen tai kaksikymmentä vuotta eteenpäin.

Itsekin olen pännännyt aivan samaa asiaa omasta näkökannastani. Se voi toisaalta vaatia myös elämän aivan uudelleen asemointia.

Mutta tuo lottovoiton kaltaisen ihmeen se vaatii. Jokainen määrittää itse miten isot summat omassa elämässä on hyvät eikä omassa näköalassa tarvits edes miljoonaaa, mutta tuo euron 5+0 on kiva, tavalisessa lotossa ei saa samaa yhdellä arvonnalla.

• Anonyymi

Jos sitä taloudellista vapautta haluaa tavoitella:

- Sijoittamisesta pitää ymmärtää todella paljon. Ei pelkästään osakkeista tai rahastoista, vaan kiinteistöt(asunnot, metsä, hallit), velkakirjat, jalometallit.

- Touhua on harjoitettava mentaliteetilla, kulut aivan minimiin ja sijoituksiin kaikki. Kuukauden lopussa, ennenkun uusi palkka tulee, niin "tilityhjäksi" sijoituksiin.

- Markkinoita on seurattava päivittäin, ja niissä on oltava mukana päivittäin.

Tätä kun jatkaa sen 40 vuotta, niin mahdollista saavuttaa se taloudellinen vapaus. Onko siinä loppujen lopuksi mitään järkeä, no ei varmaan. Kyllähän siinä vaiheessa elämä on mennyt kituuttamalla ohi. Toki rahaa voi olla, mutta osaako ajatusmallia enää muuttaa lopussa? Lopulta joku perii sen omaisuuden ja rahan holtiton käyttö alkaa.

Loppujen lopuksi hyvään elämiseen tarvitaan aika vähän rahaa. Loppu on sitten sitä rihkaman hamstraamista, minkä osto kaduttaa viikon kahden jälkeen.

• Anonyymi

Höpö höpö. Sijoittaa vaan säännöllisesti maailmanlaajuiseen osakeindeksiin.
        Ei tarvitse seurata, paitsi ehkä pankkikriisien aikaan kannattaa katsoa pysyykö rahastotalo pystyssä vai tuleeko sen osalta muutoksia (rahasto itsessään ei kaadu siihen että sen hallinnoija kaatuu). Lamakaudella saa ostettua enemmän halvemmalla, kuplassa saa vastaavasti vähemmän. Keskimäärin menee hyvin ja saa markkinatuoton.

Se on sitten eri asia, jos välttämättä haluaa tehdä jotain muuta, mutta se ei ole mikään pakko.

Nykyisessäkin "kiinteistökriisissä" on jo saatu lehdistä lukea, kuinka osaamattomat ovat tehneet sijoituksia, joita ei ole kunnolla ymmärretty. Olisi nekin rahat ollut parempi laittaa indeksirahastoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö. Sijoittaa vaan säännöllisesti maailmanlaajuiseen osakeindeksiin.
        Ei tarvitse seurata, paitsi ehkä pankkikriisien aikaan kannattaa katsoa pysyykö rahastotalo pystyssä vai tuleeko sen osalta muutoksia (rahasto itsessään ei kaadu siihen että sen hallinnoija kaatuu). Lamakaudella saa ostettua enemmän halvemmalla, kuplassa saa vastaavasti vähemmän. Keskimäärin menee hyvin ja saa markkinatuoton.

Se on sitten eri asia, jos välttämättä haluaa tehdä jotain muuta, mutta se ei ole mikään pakko.

Nykyisessäkin "kiinteistökriisissä" on jo saatu lehdistä lukea, kuinka osaamattomat ovat tehneet sijoituksia, joita ei ole kunnolla ymmärretty. Olisi nekin rahat ollut parempi laittaa indeksirahastoon.

Niin, osaamattomat. Ne jotka ymmärsi, katsoi vierestä ja/tai myi niitä omistamiaan kiinteistöjä. Sama oli metsä, halli ja asuinkiintiestöissä. 0 korko vei ihmisiltä ajattelukyvyn. Oli helppo myydä vaikka sitä kuuluisaa p#skaa kullan hinnalla.

Rahat pois ja sijoitettiin toiseen sijoitusmuotoon. Nyt on taas ostajan markkinat, kun ihmiset myy hädissään ylihintaisia kiinteistöjä ajatusmallilla, kunhan pääsee eroon.

Rahat otetaan osakkeista, joihin ne sijoitettiin asuntokuplan aikana.
        Näin tämä toimii

• Anonyymi

Kaikkea ei tarvitse ymmärtää, kunhan ymmärtää olla sijoittamatta sellaiseen mitä ei ymmärrä lainkaan.
        Indeksirahastot ovat hyviä jos haluaa aloittaa sijoittamisen jo varsin matalalla ymmärryksellä.
        Vaikka olisi kymmeniä miljoonia sijoitettavaksi ei silti ole välttämätöntä tuntea "talliosakkeiden" tai "pork bellies" bisneksien logiikkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikkea ei tarvitse ymmärtää, kunhan ymmärtää olla sijoittamatta sellaiseen mitä ei ymmärrä lainkaan.
        Indeksirahastot ovat hyviä jos haluaa aloittaa sijoittamisen jo varsin matalalla ymmärryksellä.
        Vaikka olisi kymmeniä miljoonia sijoitettavaksi ei silti ole välttämätöntä tuntea "talliosakkeiden" tai "pork bellies" bisneksien logiikkaa.

Jos meinaa saavuttaa taloudellisen vapauden 3000€ bruttopalkalla on ymmärrettävä muutakin, kuin indeksisijoittamista.

Kiinteistösijoittamella on kuitenkin mahdollista nostaa omia pääomiaan suhteellisen nopeasti oikeassa kohteessa.

Vaati opiskelua eri sijoitusmuodoista, mutta mikäli se taloudellinen vapaus on tavoite, niin ne opiskelut on käytävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos meinaa saavuttaa taloudellisen vapauden 3000€ bruttopalkalla on ymmärrettävä muutakin, kuin indeksisijoittamista.

Kiinteistösijoittamella on kuitenkin mahdollista nostaa omia pääomiaan suhteellisen nopeasti oikeassa kohteessa.

Vaati opiskelua eri sijoitusmuodoista, mutta mikäli se taloudellinen vapaus on tavoite, niin ne opiskelut on käytävä.

Juu tuolla aiemmin kirjoitinkin että sijoitin velkatahalla asuntoihin ja olen siinä onnistunut hyvin.
        On myös tuttuja jotka tekivät myös samalla lailla mutta heillä ei homma onnistunut hyvin.
        Tuollainen velalla sijoittaminen vaatii vähän enemmän kuin ylimääräisellä rahalla sijoittaminen.
        Omalla kohdalla ei joka kuukausi ole mennyt sijoitustili plussalle vaan sinne on joutunut laittamaan myös sitä omaa rahaa sijoitukseksi, kun pankkilainat on tullut maksetuksi niin sen jälkeen sieltä alkoi sitten saamaankin jotain.

Eli ei voi vain apinoidan toisen tekemisiä vaan pitää tosiaankin tajuta mitä on tekemässä ja millä ehdoilla, olipa sijoittamistapa mikä hyvänsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kiinteistösijoittamella on kuitenkin mahdollista nostaa omia pääomiaan suhteellisen nopeasti oikeassa kohteessa."

Kiinteistö- ja asuntosijoittamisen menestystarinat perustuvat velkavivun käyttöön. Ihan samalla tavalla 80 % velkavipu nostaisi tuotto-odotuksia osakeindeksin kohdalla, mutta harva sellaista tekee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kiinteistösijoittamella on kuitenkin mahdollista nostaa omia pääomiaan suhteellisen nopeasti oikeassa kohteessa."

Kiinteistö- ja asuntosijoittamisen menestystarinat perustuvat velkavivun käyttöön. Ihan samalla tavalla 80 % velkavipu nostaisi tuotto-odotuksia osakeindeksin kohdalla, mutta harva sellaista tekee.

Ja ennenkaikkea pankit eivät lähde osakevivuttamiseen mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oli lähes 100% velkavipu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla oli lähes 100% velkavipu.

On minullakin ollut kiinteistöissä vipua 100-40 %.

Osakkeisiin pankki olisi myöntänyt 2000€ lainaa, korkoa oli luokkaa 7-8%. Jätin ottamatta, ei mitään järkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki on näin, että indeksirahastoilla on pitkällä aikavälillä maksimituotto vähän turhan alhainen, mutta siinä vaiheessa kun opiskelee mahdollisia tuottavampia sijoituskohteita on ihan hyvä kasvattaa pääomaa suhteellisen turvallisesti mutta kuitenkin inflaatiota korkeammalla tuotolla.
        Lisäksi indeksirahastoissa ja muissakin rahastoissa on myös mahdollisuus aika nopeaan kauppaan, nollakuluilla. Rahastojen arvonmääritysaikojen ja lunastusaikojen hyvällä tuntemuksella saattaa päästä tekemään aika hyvää tiliä jos on hyvin perillä eri maiden pörssien kiinniolopyhistä ja maanosapainotusten oikea-aikaisilla muutoksilla voi parantaa tylsien indeksirahatojenkin tuottoja huomattavasti, siis sitten kun ymmärrys markkinoista on riittävällä tasolla.
        Kiinteistösijoittaminen yhtenä osana salkkua sopii joillekin, mutta on jossain määrin asuinpaikkariippuvaista kun pienessä mittakaavassa se edellyttää kutakuinkin kiinteistöjen hankintaa omalta lähialueelta ja kaikki lähialueet eivät vain sovellu tuottavaan kiinteistösijoittamiseen, ne saattavat tietysti silloin sopia metsäomistukseen tms mutta jos haluaa hoitaa omaisuuttaan lähinnä kuvaruudun ääressä, niin kiinteistösijoittaminen ei silloin välttämättä ole se oikea valinta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki on näin, että indeksirahastoilla on pitkällä aikavälillä maksimituotto vähän turhan alhainen, mutta siinä vaiheessa kun opiskelee mahdollisia tuottavampia sijoituskohteita on ihan hyvä kasvattaa pääomaa suhteellisen turvallisesti mutta kuitenkin inflaatiota korkeammalla tuotolla.
        Lisäksi indeksirahastoissa ja muissakin rahastoissa on myös mahdollisuus aika nopeaan kauppaan, nollakuluilla. Rahastojen arvonmääritysaikojen ja lunastusaikojen hyvällä tuntemuksella saattaa päästä tekemään aika hyvää tiliä jos on hyvin perillä eri maiden pörssien kiinniolopyhistä ja maanosapainotusten oikea-aikaisilla muutoksilla voi parantaa tylsien indeksirahatojenkin tuottoja huomattavasti, siis sitten kun ymmärrys markkinoista on riittävällä tasolla.
        Kiinteistösijoittaminen yhtenä osana salkkua sopii joillekin, mutta on jossain määrin asuinpaikkariippuvaista kun pienessä mittakaavassa se edellyttää kutakuinkin kiinteistöjen hankintaa omalta lähialueelta ja kaikki lähialueet eivät vain sovellu tuottavaan kiinteistösijoittamiseen, ne saattavat tietysti silloin sopia metsäomistukseen tms mutta jos haluaa hoitaa omaisuuttaan lähinnä kuvaruudun ääressä, niin kiinteistösijoittaminen ei silloin välttämättä ole se oikea valinta.

Tässä taidetaan puhua eriasioista.
        Sinä kirjoitat sijoittamisesta yleisesti, minä kirjoitan aloittajan kysymykseen liittyen taloudellisen vapauden tavoittelusta.

Periaatteessa samat asiat, mutta käytännössä kaksi eriasiaa. Taloudellinen vapaus ei tule laiskoille, jos lähtökohta on 3000€ brutto ilman sen kummaisempia perintöjä.

Mikäli sen taloudellisen vapauden aikoo saavuttaa, täytyy sijoittamisen olla päivittäistä. Ei rahan siirtämistä, mutta markkinoiden seuraamista. Milloin myydään ja mitä. Milloin ostetaan ja mitä. Nyt on asunnoilla taas ostajan markkinat, se pitäisi hyödyntää. Kun korot laskee tulee myyjän markkinat. Ne pitää sitten vuorostaan hyödyntää.

Nyt on esim. Tesla kyykännyt. Se olisi pitänyt hyödyntää, myös UPM kävi pohjalukemissa vuosikausiin, 2021 viimeksi samoissa.

Näitä pitää vain seurata, jos meinaa tavoitella taloudellista vapautta. Finnair oli aivan pohjissa pitkään, nyt se taas nousee. Mutta miten käy USA:n takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä taidetaan puhua eriasioista.
        Sinä kirjoitat sijoittamisesta yleisesti, minä kirjoitan aloittajan kysymykseen liittyen taloudellisen vapauden tavoittelusta.

Periaatteessa samat asiat, mutta käytännössä kaksi eriasiaa. Taloudellinen vapaus ei tule laiskoille, jos lähtökohta on 3000€ brutto ilman sen kummaisempia perintöjä.

Mikäli sen taloudellisen vapauden aikoo saavuttaa, täytyy sijoittamisen olla päivittäistä. Ei rahan siirtämistä, mutta markkinoiden seuraamista. Milloin myydään ja mitä. Milloin ostetaan ja mitä. Nyt on asunnoilla taas ostajan markkinat, se pitäisi hyödyntää. Kun korot laskee tulee myyjän markkinat. Ne pitää sitten vuorostaan hyödyntää.

Nyt on esim. Tesla kyykännyt. Se olisi pitänyt hyödyntää, myös UPM kävi pohjalukemissa vuosikausiin, 2021 viimeksi samoissa.

Näitä pitää vain seurata, jos meinaa tavoitella taloudellista vapautta. Finnair oli aivan pohjissa pitkään, nyt se taas nousee. Mutta miten käy USA:n takia.

Se vaan tahtoo olla niin, että jos katsoo jälkiviisaasti mitä markkinoilla on tapahtunut, niin kaikki hienot arvonnousut napanneena osakesalkku näyttäisi hienolta. Mutta kun nyt nostat Teslan kyykkäämisen esiin, niin huippusuoritushan olisi ollut jos olisi hankkinut salkkuun Teslaa 23.10.2024 ja myynyt 17.12.2024, sen jälkeen shortanut teslaa, mutta tahtoo vaan olla niin tosieleämässä, että kun luulee ostaneensa pohjalta, tai läheltä pohjaa, niin huomaakin että siinä kohdassa missä osti olisi oikesasti shortata. Sanotaanko vaikka Neste 29€...oho...
        No teslan kyykkääminen ei sinällään ole yllätys kun P/E on huidellut pitkälti toisella sadalla, samaan aikaan kun myynti on kyykännyt. Mutta jos sen shorttaamisen olisi aloittanut 28.11., niin olisi kohta alkanut kuumottamaan....
        No pitäisikö nyt ostaa kun kurssi on 250 ja P/E edelleen 122, vai shortata ja olettaa 200$ menevän puhki 2 viikossa? Vai sittenkin ostaa ja olettaa kurssin olevan 310$ 2 viikon kuluttua?
        No pointti on ehkä se, että mikäli perse kestää kyytiä, niin voi olla että duunarin tuloja oikein sijoittamalla ollaan 5-kymppisenä 30 miljoonan omaisuudessa kun sijoitusrahastoilla päästään vain miljoonaan., mutta sijoitusrahastoilla siihen pääsee melko hyvällä todennäköisyydellä päiväkaupalla, no jaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se vaan tahtoo olla niin, että jos katsoo jälkiviisaasti mitä markkinoilla on tapahtunut, niin kaikki hienot arvonnousut napanneena osakesalkku näyttäisi hienolta. Mutta kun nyt nostat Teslan kyykkäämisen esiin, niin huippusuoritushan olisi ollut jos olisi hankkinut salkkuun Teslaa 23.10.2024 ja myynyt 17.12.2024, sen jälkeen shortanut teslaa, mutta tahtoo vaan olla niin tosieleämässä, että kun luulee ostaneensa pohjalta, tai läheltä pohjaa, niin huomaakin että siinä kohdassa missä osti olisi oikesasti shortata. Sanotaanko vaikka Neste 29€...oho...
        No teslan kyykkääminen ei sinällään ole yllätys kun P/E on huidellut pitkälti toisella sadalla, samaan aikaan kun myynti on kyykännyt. Mutta jos sen shorttaamisen olisi aloittanut 28.11., niin olisi kohta alkanut kuumottamaan....
        No pitäisikö nyt ostaa kun kurssi on 250 ja P/E edelleen 122, vai shortata ja olettaa 200$ menevän puhki 2 viikossa? Vai sittenkin ostaa ja olettaa kurssin olevan 310$ 2 viikon kuluttua?
        No pointti on ehkä se, että mikäli perse kestää kyytiä, niin voi olla että duunarin tuloja oikein sijoittamalla ollaan 5-kymppisenä 30 miljoonan omaisuudessa kun sijoitusrahastoilla päästään vain miljoonaan., mutta sijoitusrahastoilla siihen pääsee melko hyvällä todennäköisyydellä päiväkaupalla, no jaa...

Tesla tulee vielä nousemaan reilusti, eli mitään ei ole vielä hävinnyt. Vuosi kaksi, kunhan tilanne rauhoittuu, niin enkat paukkuu taas kerran. Niin se markkina toimii

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tesla tulee vielä nousemaan reilusti, eli mitään ei ole vielä hävinnyt. Vuosi kaksi, kunhan tilanne rauhoittuu, niin enkat paukkuu taas kerran. Niin se markkina toimii

Tesla on menettänyt markkinaosuutta huomattavasti nopeammin kuin mitä osakekurssi antaa ymmärtää. Ja samaan aikaan Teslan nettomarginaali on pienempi kuin Toyotalla, huomattavasti pienempi.
        Sähköautojen myynti toki kasvaa, mutta siinä kisassa ei saa menettää nykyistä tahtia markkinaosuutta jos haluaa että vuoden kahden kuluttua enkat paukkuu.

Mutta tämä kuvaa enemmän sitä duunarin ongelmaa suorissa osakesijoituksissa. Hyvin meni jos maanantaina Teslan osakkeita ostaessa saa osakkeita 250$ ja sitten myy ne vuoden kuluttua 500$...kun ne enkat ovat paukkuneet, hyvä 100% tuotto vuodessa, Tuohon 100 000€ niin vuoden päästä on 200 000€ ja siitä uusiin kannattavampiin kohteisiin. Toisaalta jos politiikka, kauppasota ja kilpailun kiristyminen johtaakin kurssin 100$ tasoon....niin 100 000€ sijoitus onkin 40 000€, josta on taas aika ikävä lähteä ponnistelemaan takaisin 100 000€ tasoon tai oikeastaan 107 000€ tasoon johon rahastosijoittaja on tuossa ajassa todennäköisesti päätynyt tekemällä muutaman hyvän ja muutaman vähän heikomman siirron maantieteellisesti tai korkorahastoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tesla on menettänyt markkinaosuutta huomattavasti nopeammin kuin mitä osakekurssi antaa ymmärtää. Ja samaan aikaan Teslan nettomarginaali on pienempi kuin Toyotalla, huomattavasti pienempi.
        Sähköautojen myynti toki kasvaa, mutta siinä kisassa ei saa menettää nykyistä tahtia markkinaosuutta jos haluaa että vuoden kahden kuluttua enkat paukkuu.

Mutta tämä kuvaa enemmän sitä duunarin ongelmaa suorissa osakesijoituksissa. Hyvin meni jos maanantaina Teslan osakkeita ostaessa saa osakkeita 250$ ja sitten myy ne vuoden kuluttua 500$...kun ne enkat ovat paukkuneet, hyvä 100% tuotto vuodessa, Tuohon 100 000€ niin vuoden päästä on 200 000€ ja siitä uusiin kannattavampiin kohteisiin. Toisaalta jos politiikka, kauppasota ja kilpailun kiristyminen johtaakin kurssin 100$ tasoon....niin 100 000€ sijoitus onkin 40 000€, josta on taas aika ikävä lähteä ponnistelemaan takaisin 100 000€ tasoon tai oikeastaan 107 000€ tasoon johon rahastosijoittaja on tuossa ajassa todennäköisesti päätynyt tekemällä muutaman hyvän ja muutaman vähän heikomman siirron maantieteellisesti tai korkorahastoihin.

Ja tänään jos odotti hetken niin Teslaa sai jo 232,80 hinnalla, joka on tietty kivempi hinta niin mennessä kohti 500$ kuin myös 100$ kohti mennessä...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tänään jos odotti hetken niin Teslaa sai jo 232,80 hinnalla, joka on tietty kivempi hinta niin mennessä kohti 500$ kuin myös 100$ kohti mennessä...

ja tänäänkin win-win oltiin sitten menossa kohti kumpaa kurssitasoa tahansa sillä vuoden-kahden perspektiivillä. huidellaan jo siellä 225$ ympäristössä. nyt satatonnia sijoittmalla ei satasen kurssitasossa oltaisikaan enää tiputtu kuin 45 000€ tasoon ja jos onni suo niin 500$ tasossa tienattaisiin jo yli 20 000€ enemmän kuin pari päivää sitten jolloin kurssitaso oli 250$
        mutta tosiaan win-win menee kurssi kumpaan suuntaan tahansa, siis eiliseen nähden ja perjantaihin

• Anonyymi

Matt6:24 Totisesti.

• Anonyymi

Tuo on muuten totta, uskontotunneilla kyllä istuttiin opettelemassa Raamatun sanaa, mutta rahankäytöstä koulussa ei ikinä puhuttu sanaakaan. Joku pikainen pikkukurssi ehkä oli yläasteella tai lukiossa, mutta ei muuta, ja sekin oli tosiaan ihan mitätön kurssi.
      Ja kumpikohan on ihmiselle tärkeämpi taito ja tieto ihmiselle, miten käsitellä rahaa vai se että osaa luetella Uuden Testamentin kirjoittajat...? Matteus, Markus, Luukas ja Johannes muuten..;)
      Veikkaan että taloudenhallinta on tärkeämpi.
      Harva nyt parikymppisenä pystyykään aloittajan mainitsemiin, ellei rahaa ole pohjilla sukulaisten ansiosta tai vaikka jonkun mojovan pelivoiton tm jäljiltä.
      Mutta kyllä sitä oppiikin sitten.
      Itse olen ainakin saanut ihan hyvin rahaa jemmaan, taloudelliseen vapauteen se ei riitä kaiketi, mutta tuollaisen elämää hyvin ja reilusti helpottavan summan kuitenkin. Ikää mulla on 46v.
      Mulla nyt parhaimmillaankin bruttopalkka on tässä vuosien mittaan pyörinyt siinä 2400-2600€/kk. Ja huonoimmillaan oli työuran alkuvaiheessa, reilu 1200€/kk brutto.
      Toki tuloja on ollut muualtakin vaihdellen palkkatyön lisäksi, ei sen puoleen.
      Nyt sentäs pystyy rahallisesti ajateltuna valitsemaan työnsäkin, ei tarvitse repiä niin hitosti ja kyllä sitä nyt pärjäisi jo pienemmälläkin palkalla. Kuitenkin säästössä on hyvin isompien asioiden varalle ja velkaa ei ole. EIkä elätettäviä.

• Anonyymi

Sehän olisi hyvä, jos jokaisen koulupäivän alussa aamunavauksessa käytäisiin keskusradion kautta 5min motivaatiospiikki liittyen taloudelliseen hyvinvointiin.

Näin ei tietysti tehdä, koska "kaikilla kuuluu olla sama".

Todellisuudessa, yläluokka kyllä kouluttaa jälkikasvuaan kertomalla hiljaista tietoa. Tehdään shadow-workia sen eteen että muksuilla olisi helpompaa.

Samaa hommaa tekee myös köyhälistö, eri näkökulmasta tosin. Töissä käyntiä ja itsensä elättämistä ei kannateta. Etsitään muualta syyllinen omalle talousongelmalle ja vähän siinä sivussa häiriköidään. Tehdään kaikkea sellaista, mikä vie rahaa pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1571
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1529
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      99
      1455
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1387
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1239
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      275
      1158
    8. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      19
      1102
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1041
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe