Miksi leipon leipä on niin hyvää ja itse tehdyt ei koskaan onnistu?

Anonyymi-ap

Se mitä ihmettelen, että kun tykkään Pirjon Pakarin hiivaleivistä, että miten ihmeessä niistä saa niin kuohkeita?

Itsekin joskus leivon, mutta vaikka kuinka tekisi sämpyläjauhopussin ohjeiden mukaan niin ei niistä koskaan tule yhtä ilmavia ja saman makuisia.

Joten mikä näiden leipoleipien taika on? Pistääkö ne jotain leivinjauhetta vai ilokaasua joukkoon vai miten ihmeessä niistä saa niin pehmeitä ja "kuplavia" kun taas kotileivät on sellaisia tiiviitä, harmaita, kovia ja aina samanmakuisis, "eli jotenkin huonoja" vaikka miten pistäisi jauhoja vähemmän tai enemmän, käyttäisi kuivahiivaa tai normaali niin silti aina sama juttu!

11

171

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvään lelpään tarvitset juuren ja aikaa kohottaa…

Jos ei ole leivän juurta omasta takaa eikä ole juurikaveria, jolta pummia, alkuun pääsee tekemällä oma juuren. Hiiva pitää liuottaa 37C vesi (käden lämpöinen), lisätä 1-2 rkl sokeria, siirappia tai banaanimuussattuna (per hiiva) ja tyhjentää mukaan kaksi kapselia maitohappobakteereja, suolaa riittävästi (ilman sitä leipä on pahvia, ohjeen määrä 1-2x) ja jos haluaa kunnolla kuplivan seoksen askorbiinihqppoa (=c-vitamiiniä). Määrä ei ole kovin tarkka, ekalla kerralla voi kokeilla vaikka 1tl määrää. Vehnäjauhoja lisätään niin, että syntyy löysä taikina (noin lettutaikinan paksuinen). Taikinan juurta voi kasvattaa pari tuntia tai mielummin yön yli.

Kun juuri leivotaan sämpylöiksi tms. lisätään makua antamaan esim. pari dl kaurahiutaleita ja lisätään vehnäjauhoja kunnes taikina on taikina, muttei kova taikina. Rasvan tai juustoraasteen lisäys taikinaan lisää makua. Taikina saa nousta ainakin 1h, sen jälkeen se vaivataan ja leivotaan. Ja taas pitäisi jaksa kohottaa ennen paistamista.

• Anonyymi

Taitavat käyttää superhiivaa. Jauhoissa on myös eroja.

Kotioloissa täytyy usein nostattaa paljon kauemmin kuin mitä ohjeissa sanotaan.

Löysällä taikinalla saa kuohkean ja pehmeän leivän. Uuniin laitetaan höyrystymään vettä vuokaan (tms), sillä saa rapean pinnan.

Silti olen joskus epäillyt, että lisäävät jotain herkkuleipä-tuoksuja tuotoksiinsa.

xLiner

• Anonyymi

Onnistuu ne itsetehdytkin, mutta menevät vähän huonoksi jo seuraavaksi päiväksi. Nopea mikrossa käyttäminen usein tuoreuttaa leipää.

Askorbiinihappoa käytetään jauhonparanteena, mutten saanut nyt selville täytyykö se merkitä tuotesisältöön vai ei... Ainakaan mun jauhoissani ei ole siitä mainintaa, eikä ole leipomon pussissakaan.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnistuu ne itsetehdytkin, mutta menevät vähän huonoksi jo seuraavaksi päiväksi. Nopea mikrossa käyttäminen usein tuoreuttaa leipää.

Askorbiinihappoa käytetään jauhonparanteena, mutten saanut nyt selville täytyykö se merkitä tuotesisältöön vai ei... Ainakaan mun jauhoissani ei ole siitä mainintaa, eikä ole leipomon pussissakaan.

xLiner

Eikö itse tehdyt kannata syödä aika nopeasti pois ja toinen ei kenenkään ole pakko leipoa itse leipää jos ei halua ja pääsee helpommalla kun ostaa kaupasta leivät

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Mutta itse tehdyt leipomukset on hyviä niit ei saa valmiina ja olis tosi kivaa kun nainen niitä leipois joskus silloin tällöin no ei pakko ole mut jos nainen leipoo omasta halustaan ja kysyy mitä haluat leivottavan niin kyllä sellaiselle naiselle haluaa antaa seksiä ja tyydyttää hänet

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö itse tehdyt kannata syödä aika nopeasti pois ja toinen ei kenenkään ole pakko leipoa itse leipää jos ei halua ja pääsee helpommalla kun ostaa kaupasta leivät

Kaupan leivät ovat suhteessa tosi kalliita verrattuna itsetehtyihin.

Ostan ruispalat kaupasta. Joskus hyvin harvoin vaalean leivän vähän kuin pullaksi.. mutta itse tehty leipä on kaikin puoli parempaa. Taikinaan voi lykkiä puurohiutaleita, leseitä, proteiinihippuja, pellavansiemeniä, muita siemeniä, juustoja, porkkanaa, perunaa, aurinkokuivattuja tomaatteja jne...

Kauppojen leivät ovat usein enemmänkin suolaisia vehnäpullia.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helpommalla pääsee, jollei tosiaan tarvitse tehdä mitään elantonsakaan eteen.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaupan leivät ovat suhteessa tosi kalliita verrattuna itsetehtyihin.

Ostan ruispalat kaupasta. Joskus hyvin harvoin vaalean leivän vähän kuin pullaksi.. mutta itse tehty leipä on kaikin puoli parempaa. Taikinaan voi lykkiä puurohiutaleita, leseitä, proteiinihippuja, pellavansiemeniä, muita siemeniä, juustoja, porkkanaa, perunaa, aurinkokuivattuja tomaatteja jne...

Kauppojen leivät ovat usein enemmänkin suolaisia vehnäpullia.

xLiner

Eli mies joutuis sanomaan että tästä lähin ostatte leivät kaupasta ja sinä otat iisisti ja laitetaan kahvi tippumaan ja tuu viekkuun vahtaan telkkuu sillä aikaa ja pussailettekin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli mies joutuis sanomaan että tästä lähin ostatte leivät kaupasta ja sinä otat iisisti ja laitetaan kahvi tippumaan ja tuu viekkuun vahtaan telkkuu sillä aikaa ja pussailettekin

En mä jaksaisi katsella mitään löysää pullamössömiestä 😅

Just sulle linkkasin toiseen ketjuun keinot testojen nostoon. Pullalla pysyy mieli ja m*lkku maissa. Ei ihme jos emäntä lähtee.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En mä jaksaisi katsella mitään löysää pullamössömiestä 😅

Just sulle linkkasin toiseen ketjuun keinot testojen nostoon. Pullalla pysyy mieli ja m*lkku maissa. Ei ihme jos emäntä lähtee.

xLiner

Onkohan noin kun kahvi tippuu ja pöydällä miehen laittama ja avaama reissumies ruisleipää ja arkijuustoa kinkunsiivuja ja vaihtoehtona gotler makkarasiivuja ja tomaatin viipaleita ja pari munkkii kummallekkin ja sohvalla mies pussaa sinua et kuule kahvinkeittimen protpotusta keskityt suukkoihin oot onnellinen ja kun mies sanoo kahvi tippunut kulta mennään kahville niin mietit tippupa se nopeasti ja pusui tekis mieli lisää oli niin ihanaa

• Anonyymi

Itse en ole koskaan edes yrittänyt leivän tekoa ja tiedän ettei onnistuisi. No onneksi kaupasta saa ihan hyvää. Ja sieltä leipomosta myös esim hyviä sämpylöitä joskus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3414
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3093
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1953
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1916
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      39
      1898
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      22
      1766
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1697
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1459
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe