Kun johtoryhmäpaikka vaihtui ... ammattiliiton tuki pelasti tilanteen

Anonyymi-ap

Olin kaksi vuotta sitten Saksalaisen, Suomessa toimivan yrityksen johtoryhmässä. Toimin silloisen toimitusjohtajan luottomiehenä, ja olimme tehneet menestyksekästä yhteistyötä 20 vuoden ajan.

Kun toimitusjohtaja jäi eläkkeelle, hänen tilalleen rekrytoitiin uusi johtaja, jonka kanssa henkilökemiamme eivät kohdanneet. Pian hän pudotti minut johtoryhmästä ja palkkasi tilalleni talon ulkopuolelta vanhan tuttunsa.

Sattumalta minulla ei ollut johtajasopimusta, vaan tavallinen työsopimus. Työnantaja yritti purkaa sopimukseni, alentaa palkkaani ja muuttaa työsuhteen ehtoja, mutta liiton lakimiehen avustuksella tämä osoittautui haasteelliseksi. Yritys on palkannut työntekijöitä sekä johtajatasolle että työntekijätasolle, mikä vaikutti tilanteen laillisuuteen.

Lopputuloksena teen nyt suunnitteluinsinöörin tehtäviä, mutta työtehtäviin nähden erittäin kovalla palkalla (9 000 €/kk + autoetu). Työnantaja ei näytä tietävän, mitä asialle voisi tehdä.

Tämän kokemuksen pohjalta suosittelen vahvasti kuulumista ammattiliittoon!

5

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Höpö höpö mitä kukkua. YTK :saa jäsenenä lakiavun joten vallan hyvä esimerkki tuo omasi että tyhmä maksaa liitosta.

• Anonyymi

YTK:n lakipalvelu (Yleinen Työttömyyskassa) korvaa vain omat lakikulut. Jos jäsen häviää oikeudenkäynnissä, vastapuolen kulut jäävät hävinneen osapuolen maksettavaksi.

Siis YTK tarjoaa jäsenilleen oikeudellista apua ja oikeusturvavakuutusta, mutta se kattaa vain omat kustannukset, ei vastapuolen kuluja.

• Anonyymi

Ja johtajasopimuksella olevan saa sanoa irti ja palkata uuden tilalle, aloituksesi on täyttä puppua.

• Anonyymi

Irtisanomisen perusteet:

Työsopimus:
        Työsopimuksessa työntekijän irtisanominen voi tapahtua tietyin perustein, kuten työntekijän laiminlyönnin, työsuorituksen heikkenemisen tai muista työnantajalle haitallisista syistä. Työntekijällä on myös oikeus puolustautua irtisanomisessa ja tarvittaessa riitauttaa se.

Johtajasopimus:
        Johtajasopimuksessa irtisanomisen perusteet voivat olla laajemmat ja ne voivat sisältää myös työnantajan strategiset tai taloudelliset tarpeet. Johtajasopimuksissa voi olla erityisiä ehtoja, kuten erillinen menettelytapa tai laajemmat ehtosopimukset irtisanomisen yhteydessä.

• Anonyymi

Johtajan saa yleensä sanoa irti heti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2972
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2847
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1689
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1612
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1269
    Aihe